Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DEQX vs Groundsound? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Lad os lige komme tilbage til overskriften af denne tråd, mine herrer !
Denne diskusion handler om digitale delefiltre / GroundSound vs. DEQX.

Enhver der nogensinde har oplevet forskellen på et passivt delefilter (med spoler og kondensatorer i højtaleren) og et aktivt
delefilter (filter før effektforstærkeren) kan ikke være i tvivl om fordelene : mere dynamik; mere kontrol og renhed; mere
gennemsigtighed i lydgengivelsen.
Punktum ! Sådan er det bare !

Desværre er delefiltre ikke særligt nemme at få til lyde kooherent, sammenhængende eller overbevisende naturligt, hvis ikke
filterets stejlhed- og fasekarakteristik samt følsomhed er minutiøst tilpasset højtalerens enheder og kabinet.
Derfor er aktive delefiltre ikke særligt udbredt på hifi markedet.
(Marchand, Bryston og et gammelt AudioResearch filter var hvad man har kunne få)

Moderne DSP / digital teknik har dog hjulpet en del på mulighederne for delefiltre der faktisk kan tilpasses, og DEQX er givetvis det
mest avancerede produkt til hjemmebrug i denne kategori.

Jeg har selv i 8 år experimenteret med både analog bi-amping, separate digitale filtre (a la GroundSound) og med digitale IIR og
FIR filtre, og der er ikke nogen tvivl i mit sind om at det er f...ing svært at få tunet parametrene ind.
Ihvertfald hvis målet er Highend.

Det er mig derfor på sinde, at advare imod for simple løsninger der ikke kan tage højde for de utallige kombinationer af frekvens-,
amplitude- og faseforhold der ligger i uendeligt mange kombinationer.
Uden seriøse målinger kommer man blot til at fortvivle !

Den teknik som Audiolense og Acourate anvender er den eneste virkeligt effektive og gennemførte måde at udnytte de
landevindinger digital gengivelse har bragt os, og jeg vil endda påstå at denne teknik af delefilter, er alle analoge overlegne.
-forudsat en DAC af høj kvalitet.
Dette er en udvikling vi vil se endnu mere til, og som allerede nu finder sit indtog hos en del hifi-producenter.

Måske vi kunne høre nogle andres erfaringer med aktive delefiltre ?

L.

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Holder selv et halvt oeje paa udviklingen hos Ana;og Precision
Kunne blive en god platform.
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

På opfordring fra Tubeplayer69 kan jeg da komme med mine erfaringer vedr. aktiv deling.

Jeg startede ud med at bygge højtalere for ca 10 år siden. Den gang med passiv deling og kun 2-vejs.
Da jeg begyndte at vove mig ud i 3-vejs begyndte jeg at se på omkostninger ved filtret. Der går mange komponenter før man rammer det man vil og de er dyre.
Derfor startede jeg så med en dcx2496 for at gøre det elektronisk/digitalt.
Der var dog så meget sus/støj at jeg hurtigt sendte det videre.
Jeg havde på det tidspunkt hørt GS, men da jeg kørte med Mac var det ikke en mulighed.
Derfor faldt valget på Minidsp, en 4x10 HD.
Jeg opdagede at jeg nu ikke behøvede highend effekttrin med stor effekt og det gav en stor besparelse på det punkt.
Pt. kører jeg med et PA trin til basserne, da effekt er meget billigt i det segment.
Samtidig synes jeg det er en befrielse at kunne justere på filtret on the fly, uden det koster en krone ekstra.
De penge jeg sparer kan jeg bruge på musik.
Jeg har også set på muligheden for en pc løsning, men vil ikke være afhængig af en pc for at kunne høre musik.
Mit job gør at jeg er meget bekendt med hvad der kan gå galt med en pc :-)
En ting er sikkert, jeg kommer aldrig til at køre med passiv deling på mit primære setup igen.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes