| Forfatter |
|
tubeplayer69 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 04 Januar 2016 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære forum
Jeg er ikke helt klar på om vi her diskuterer om GroundSound, miniDSP eller DEQX nu er de bedste løsning for trådstarters
problem, men jeg syntes det er vigtigt at påpege hvilke systemer og teknikker der udgør forskelligheden.
Som de fleste sikkert véd, tilfører delefiltre, alt efter hvilken filterkarakteristik der vælges, et vist faseskift og tidsforvrængning.
Dette gælder både aktive og passive filtre, - analoge som digitale (IIR) filtre.
Det er klart at hvis man først skal konvertere et analogt signal til et digitalt for at frembringe en delefunktion og så konvertere til
analog igen, er dette suboptimalt.
Bruger man udelukkende digitalt kildemateriale kan digitale FIR delefiltre ikke blot dele frekvenserne med en ekstrem stejlhed
(derved undgå IM forvrængning), men også korrigere for højtalerens frekvensgang, dens fase, samt kompensere for lytterummets
eventuelle mangler.
FIR filtre kræver dog altid en (nøjagtig) indmåling af højtaleren i lytterummet, og hér begynder forskellene at blive kritiske.
Langt de fleste husholdnings-rumkorrektioner har nemlig alt for lidt kalkulations-power og alt for simpel brugerflade til at opnå et
virkeligt førsteklasses resultat. Især når systemet skal kunne håndtere høje samplingfrekvenser skal der bruges CPU kvalitet som
kun en rigtig computer kan.
Det norske Audiolense og tyske Accurate er helt klart en anden high-end liga end nok så kostbare færdigløsninger, men det kræver
naturligvis lidt forarbejde fra én selv.
Iøvrigt har Lars Boman jo allerede skrevet nogle fine artikler om emnet hér på siden :
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2441&zoneid=2
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2547&zoneid=2
https://www.minidsp.com/applications/dsp-basics/fir-vs-iir-f iltering
L.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 04 Januar 2016 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke i tvivl om at der kan opnås fremragende resultater med egnet software og en kraftig PC. Om det så skal være Dirac live, Acourate vs Audiolense diskuteres heftigt på nettet under diverse Computer Audio sites.
Problemet for mit og andres vedkommende er, at vi ikke har lyst til at integrere en PC i anlægget mere end højst nødvendigt. De fleste stand alone systemer har tilstrækkelig med regnekraft til at løse problemet og der bydes på en (lidt) nemmere brugergrænseflade.
For mig selv kan jeg også blot sige, at det er vigtigt, at min medieserver og digitalfilter m.v. opfører sig og ser ud som et hifi-komponent, der passer sammen med de øvrige apparater på hylden. Kald det blot dovenskab eller nostalgi, men i min verden holder jeg helst PC og anlæg skilt ad så længde det kan lade sig gøre.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Januar 2016 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan
Hvis jeg kan spore lidt forsvar i dit seneste svar, var det skam ikke for at kritisere dit setup eller dine valg af komponenter - det skal hver især være lykkelig med. Omvendt syntes jeg dog ofte der er lidt overdrevet angst for computere hér på siderne. Der skal nutildags ikke så meget snilde til at konfigurere en passivt kølet og fuldstændig støjfri computer, og pakke den pænt ind heller. Min egen starter op på mindre end 20 sekunder og går automatisk i afspilningsmodus. Det er nemmere end en CD afspiller !
|
| Til top |
|
| |
Søren Otzen Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 04 Januar 2016 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så af den opfattelse at pc spiller perfekt sammen med netop Deqx :-). Jeg bruger en C.A.P.S. 3 (Zuma) med sotm USB/ psi kort. Jeg bruger
jRiver og fidelizer. Bruger både Nas og intern ssd (Samsung) fra pc til Deqx sidder den fermøse Regen og er pt ved at lave liniær psu til pc og seperat
psutil Regen. Jeg er så færdig med cd'er og gidder simpelthen ikke bøvle med plader.. Jo jo jeg ved det er fy fy og alt er bedre med vinyl :-). Jeg er
vild med at zappe rundt på Ipaden og surfe på Tidal. Alle har deres meninger om hvad der er bedst, mest rigtigt eller ægte. Jeg synes jeg får det
bedste af det hele og jeg får lyttet til masse musik (og set en masse film) hvilket jeg synes er en ret god indikator for om man har opnået det man
ville. :-)
__________________ Søren O Kristensen
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 04 Januar 2016 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Kan forstå mit input har været efterlyst i denne tråd.
Jo jeg har "downgraded" som det så fint hedder. Eller har jeg? En forforstærker, en DAC og et digitalt filter er erstattet af en DEQX HDP-5. Med andre ord 3 funktioner i eet apparat og så i tilgift noget rumkorrektion.
Jeg slipper for en en dobbelt DA konvertering og jeg får færre kasser, kabler og flere funktioner. Jeg giver så afkald på de kvaliteter der ligger i såvel min Accuphase pre, min EMM Labs DAC2X samt i mit super gode GroundSound filter.
Jo, der er lydmæssige forskelle - havde heller ikke forventet andet. Men det er heller ikke sådan, at det ikke længere er hifi. Absolut ikke. Desuden er det hele meget nyt. Har læst om brugere som var et år om at udnytte DEQX optimalt. Jeg er ny og meget imponeret over mulighederne og det foreløbige resulat. Jeg har endnu ikke benyttet rumkorrektionen, men kan afgjort høre at filterfunktion og korrektion af enhedernes frekvensgang virker.
Har planer om at modificere med en ny clock. Om der så også skal 3 DACs på udgangene eller jeg selv skal bygge en 6 kanals DAC, må tiden vise. Indtil videre bygger jeg (igen) dipolhøjttalere og så må vi se hvad der sker. Med HDP-5 har jeg en stor fleksibiitet og den skal nok opfylde mine behov indtil videre.
Eneste mindre bekymring (nok helt unødig) er alle de nye formater der kommer, som HDP-5 ikke klarer. Tiden vil vise, om det er et savn eller om jeg kan leve uden DSD og andre nye tiltag. Har dog afgjort meget svært ved (umuligt!) at gå tilbage til passive filtre igen.
|
|
|
tak fordi du lige ville bruge din tid på at skirive i denne lille
tråd.. men jeg er bare lidt lidt nysgerrig, om hvad er endelig fik dig
til at vælge DEQX frem for GroundSound.. jeg har selv kigget på begge
og det der taler for GroundSound for mig, er den har 2x4 vejs delefilter ... det
har DEQX desværre ikke .. jeg har lige som dig, har nok med
små kasser og gerne ville samle det hele lidt mere sammen.. har jeg
kigge på dem begge .. .. men alle de data de skriver om siger intet om
lyden.. så har du mulighed for at beskrive en forskel du har oplevet .. både godt og skidt __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 04 Januar 2016 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
Hej Jan
Hvis jeg kan spore lidt forsvar i dit seneste svar, var det skam ikke for at kritisere dit setup eller dine valg af komponenter - det skal hver især være lykkelig med. Omvendt syntes jeg dog ofte der er lidt overdrevet angst for computere hér på siderne. Der skal nutildags ikke så meget snilde til at konfigurere en passivt kølet og fuldstændig støjfri computer, og pakke den pænt ind heller. Min egen starter op på mindre end 20 sekunder og går automatisk i afspilningsmodus. Det er nemmere end en CD afspiller !
|
|
|
En pc fungerer fint til ren musik, men hvad med tv og streaming? MHT TV er det et absolut krav for mig at jeg kan tage digital audio fra TV (toslink eller HDMI) og koere det ind i DSP/PC da jeg har sluttet AppleTV, Kabel TV box, gaming console etc. direkte til TV - er det en mulighed med din PC? Jeg streamer via airplay til AppleTV4 det fungerer ok, det giver mulighed for at koere et optimeret interface for Spotify, Tidal etc. paa iphone og ipad, hvordan styrer du spotify eller tidal naar det koeres native paa PC?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 04 Januar 2016 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er med på en lytter her. Kører selv ren PC løsning, men har dog en til musik og en til TV.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 04 Januar 2016 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tilføjelse. Delefilter er MiniDSP - har prøvet PC løsning, men synes det er for bøvlet.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 04 Januar 2016 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
tak fordi du lige ville bruge din tid på at skirive i denne lille
tråd.. men jeg er bare lidt lidt nysgerrig, om hvad er endelig fik dig
til at vælge DEQX frem for GroundSound..
jeg har selv kigget på begge
og det der taler for GroundSound for mig, er den har 2x4 vejs delefilter ... det
har DEQX desværre ikke ..
jeg har lige som dig, har nok med
små kasser og gerne ville samle det hele lidt mere sammen.. har jeg
kigge på dem begge .. .. men alle de data de skriver om siger intet om
lyden..
så har du mulighed for at beskrive en forskel du har oplevet .. både godt og skidt
|
|
|
Det bliver nok noget nær umuligt. Jeg har heller ikke "valgt", men kørt med Ground Sound i flere år. Har hele tiden kun kørt 3-vejs og har ikke behov for 4-vejs. I min forrige opsætning indgik Accuphase pre og EMM Labs DAC2X. De er ikke i signalvejen mere. Således springes en DA konvertering over for de digitale kilder (Wimp/Tidal hifi og HD filer m.v. via min Aurender S10). Endelig er min DEQX så ny, at jeg endnu ikke er helt på plads. Der skal prøves, måler og justeres meget mere. Desuden er jeg i fuld gang med at bygge nye højttalere, så det hele er/bliver meget anderledes. Har dog været meget tilfreds med mit Ground Sound i mange år. Følte bare at jeg ville gøre det hele lidt mere simpelt og få en kortere signalvej. Indtil videre fortryder jeg ikke skiftet. Uanset om man vælger en PC løsning eller et "færdigt" produkt, tror jeg godt vi kan blive enige om, at når først man har valgt at køre aktivt, er der ingen vej tilbage!  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 05 Januar 2016 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
Iøvrigt har Lars Boman jo allerede skrevet nogle fine artikler om emnet hér på siden :
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2441&zoneid=2
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2547&zoneid=2
https://www.minidsp.com/applications/dsp-basics/fir-vs-iir-f iltering
L. |
|
|
Links virker ikke
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 05 Januar 2016 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal fjerne mellemrummet i linket i "articl eid", så virker de __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2016 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også af den overbevisning at PC med et godt lydkort, er den ultimative løsning - Men det er langt fra den nemmeste.
Jeg bruger selv en ældre bærbar med et relativt billigt USB lydkort - Et behringer FCA610. Jeg anvender Jriver som afspiller og Rephase til at lave FIR-filtre. Der er mulighed for at justere volumen via lydkort, primært anvender jeg dog Jriver - Hvor opløsningen teoretisk er langt bedre end en passiv volumenkontrol.
Nogle lydkort - Især de dyre, har mulighed for fri routing af signaler. Det betyder, at hvis man har et eksternt digitalt signal eller analogt, så er det teoretisk muligt at føde lydkortet med dette signal og lave DSP på det - eksempelvis digitale delefiltre. dette er endnu ikke lykkedes mig med det lydkort jeg har.
Et af problemerne ved at anvende FIR filtre med mange tabs + Jriver - Eks via youtube eller ekstern kilde, er "lipsync" - dvs lyden er forskudt ift billede, da FIR filtre introducerer et delay. Dette er ingen problem hvis man afspiller film med Jriver - Mig bekendt det eneste program der kan finde ud af at korrigere for denne forsinkelse. Man kan fifle med forskellige delayindstillinger i Jriver eller man kan lave FIR filtre med få tabs, således delayet er lille. I praksis ved jeg ikke om det kan lykkedes med et 100 procent perfekt resultat, hvis man anvender FIR filtre med mange tabs? Et andet problem er, at der kan opstå knas med lyden i visse applikationer, grundet nogle programmer først sender lyden til styresystemet.
Min erfaring er ligeledes, at man ikke skal regne med at kunne bruge en vilkårlig PC for at være kørende. Eks kan dårlige USB drivere, visse programmer, wifidrivere osv, spille ind på om der kommer knas i lyden. Endvidere introderes der et dalay ved anvendelse af USB lydkort. Den kraftigste computer man kan komme i nærheden af, er heller ikke garanti for et godt resultat. Ligeledes er USB 3.0 ikke nødvendigvis bedre end 2.0.
Det nyeste er Thunderbolt lydkort, som skulle introducere meget lidt delay.
Slutteligt er der hele praksissen omkring det at konstruere delefiltre. Min erfaring er, at det kræver en god grundlæggende viden om hvordan man konstruerer et delefilter, hvis man vil nå nogenlunde i mål med digitale filtre. Eks vender jeg ofte tilbage til lavordens filtre (LR12) fordi jeg synes det lyder bedre.
Jeg kan godt forstå at der er mange som er lidt tilbageholdende med PC-filtre, fordi det tager noget tid at komme i gang. Når man endelig har fanget fidusen, så er det virkelig utroligt hvor meget et delefilter bevirker for den endelige lyd.
Man kan self også vælge at lave korrektion af højttalere med passive delefiltre....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Januar 2016 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Rocky
Med Behringer FCA610 har du et rigtigt multi-kanal Interface (DAC) til at realisere digitalt (IIR) delefilter med JRiver.
Dertil skal du blot indsætte et VST Plug-in i JRiver til delingen.
Plug-in´et router automatisk til de kanaler du vil have til bas, mellemtone og diskant på Beringer´s output.
VST softwaren giver dig fuld kontrol over delefrekvenser, stejlhed og individuelt delay på enhederne.
Der er mange (også gratis) VST plug-in´s at finde på nettet og de burde, med en moderne PC, ikke give nævneværdige latency
(delay) problemer ved streaming af video.
Delefilter med FIR filtre kræver dog indmåling med mikrofon og et noget mere kompliceret setup.
Prøv det ! Det burde ikke tage mere end 15 minutter at få op at køre !
L.
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 764
|
| Sendt: 05 Januar 2016 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der er mange gode grunde til at bruge Groundsound eller lignende digitale filtre...men jeg synes at en de knap så gode ting ved disse ,er at de
bruger opamp i udgange..har selv prøvet en del forskellige opamp..og synes det var næsten umulig at finde nogle der ikke farver lyden,på den
ene eller anden måde--
der burde være mulighed for at bruge discrete udgange
Må så også sige at jeg pt spiller med passive filtre...også meget på grund af ,at jeg ikke har økonomi til at bruge 2 stk Gryphon effekttrin--synes
ikke 2 forskellige effektrin er optimalt
men stadig er nemheden ved et digitalfilter helt uovertruffen,,men er nødvendigvis ikke en billig løsning,,pga flere effekttrin af samme høje klasse
mvh bjarne
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2016 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tubeplayer69,
Jeg har endnu ikke fundet et godt VST plugin.
Jeg har forsøgt med IIR filtre i Jrivers DSP studie => Parametrisk Equalizer. Man kan eks lave LR12 filtre ved oprette to stk 6dB BW filtre efter
hinanden, baffelstep, justere delay (som er essentielt for optimal fase), vende fase mv - det lyder bare ikke ligeså godt som når jeg anvender
Rephase og Jrivers convolver - Denne løsning introducerer dog stort set ingen glitches i lyden overhovedet og så godt som ingen delay, hvilket
det jo heller ikke burde. Hvis man vil gå den lette vej for at snuse til det - Så er dette et oplagt første trin.
Jeg har ikke fået input på mit FCA610 til fungere... Iøvrigt støjer et FCA610 mindre end et Focusrite scarlett 18i20, som jeg havde på prøve.
I rephase importerer jeg impulsresponsmålinger fra "HolmImpulse" - Udført med en behringer ECM800 målemikrofon. Jeg er enig i, at målngerne
her er afgørende for et godt resultat - Og jeg er stadigvæk lidt tvivl om, om det kan gøres bedre end det jeg har gjort.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Januar 2016 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rocky
Vi burde oprette ny tråd til dette emne hvis der er behov for det.
Denne tråd bør følge DEQX, GroundSound og lign. løsninger.
Hilesn Leif
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2016 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan anbefale at se paa side 101 of frem her:
http://www.hypex.nl/docs/papers/AES123BP.pdf
Bruno Putzeys giver et fint syn paa brug af DSP og hvorfor overdreven brug af FIR ikke er svaret (iflg ham).
Observations:
• Heavy correction exacerbates acoustic problems
• Steep, linear-phase filtering causes pre-ringing in offaxis response
• Linear-phase target response invites pre-echos
=>Brute-force correction produces ugly, smeared sound
I foelgende pdf beskriver han i mere tekst udvikling af filtre til grimm audio LS1 (LR4, delay af tweeter plus sluttelig brug af simpelt FIR) - must
read!
Grimm LS1 pdf paper
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2016 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubetram skrev:
Hej
Der er mange gode grunde til at bruge Groundsound eller lignende digitale filtre...men jeg synes at en de knap så gode ting ved disse ,er at de
bruger opamp i udgange..har selv prøvet en del forskellige opamp..og synes det var næsten umulig at finde nogle der ikke farver lyden,på den
ene eller anden måde--
der burde være mulighed for at bruge discrete udgange
Må så også sige at jeg pt spiller med passive filtre...også meget på grund af ,at jeg ikke har økonomi til at bruge 2 stk Gryphon effekttrin--
synes
ikke 2 forskellige effektrin er optimalt
men stadig er nemheden ved et digitalfilter helt uovertruffen,,men er nødvendigvis ikke en billig løsning,,pga flere effekttrin af samme høje klasse
mvh bjarne |
|
|
At bruge pengene paa forstaerkere istedet for gode enheder naar vi taler aktive systemer vil jeg betegner som utrolig daarlig ROI.
“Any amplifier, regardless of topology, can be treated as a ‘black box’ for the purpose of listening comparisons. If amplifiers A and B both have
flat frequency response, low noise floor, reasonably low distortion, high input impedance, low output impedance, and are not clipped, they will be
indistinguishable in sound at matched levels no matter what’s inside them.” – Obsession with Amplifiers @ The Audio Critic
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 764
|
| Sendt: 05 Januar 2016 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
dk2000
Så synes jeg du skulle prøve at lytte på nogle gode forstærkere..og ikke tro på en eller anden anmelder..gode enheder ja..men mindre gode
enheder kan med den rigtige sammensætning af delefilter og anlæg ,,lyde fantastisk
alt kan ikke reddes med digitale filtre og dårlige forstærkere--
hvis man bare ukritisk bruger .hvad man vil betegne som superenheder,,og ikke sørger for at resten af kæden følger med..kan man jo stå tilbage
med noget der ikke lyder godt
skriver faktisk dette indlæg mest fordi jeg savner et optimalt udgangstrin i digitale filtre...er generelt ikke så glad for opamp--
og ang gode forstærkere ,,de kan også fås i bygge sæt...der kører en stor tråd her på forum,med en der bruger Groundsound filter,,og Naksa
forstærkere,,,hvis ikke han kunne høre forskel på effektrin,,havde han nok ikke skiftet ud. fra de oprindelige han brugte
skulle jeg igen bruge digitale filtre..ville jeg absolut have 2 ens effekttrin,,koblet til digitale filtre..det vil give mig mere sammenhæng i
lyden.specielt med den delefrekvens jeg skal bruge i mit system,(omkring 750hz)
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2016 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Richard Clarks $10,000 Amplifier Challenge was set up in 2006 - han har angiveligt stadig de $10k.
Masske du skulle proeve?
$10000 amplifier challenge
Min pointe er saadan set bare at enheder og filtre har mere at sige i min optik, saa laenge forstaerkeren maaler ordentligt (den er lineaer fra 10-
20kHz, kan drive belastningen, har lav forvraengning og saa maa den den ikke klipper inden for det lydtryk man vil opnaa).
|
| Til top |
|
| |