Forfatter |
|
webercarbmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 23 Maj 2014 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Har brug for lidt råd og vejleding. Bygger nyt hus. 2 etager 33 m2 stue til lytterum. Hvordan med el til anlægget når det skal
gøres forfra og ordentligt. Jeg havde tænker mig 3 dedikerede stikkontakter med hver sin 16A sikring. 2.5 mm2 kabel fra måler
og frem til disse kontakter. Har nogen mon konstruktiv kritik til dette? Skal holde el møde i næste uge :) Vh Peter Jensen.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 23 Maj 2014 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der burde ikke være noget til hinder for dette - bare selve stikkontakterne er normeret til 16A - og det er så installatørens opgave at sikre.
Fra SB:
817.43 Overstrømsbeskyttelse
Supplement for stikkontakter til tabel 43 D i bilag A til kapitel 43 i afsnit 6 i henhold til DS 60884-2-D1: 2011 ”Stikpropper og stikkontakter til husholdningsbrug o.l. – Bestemmelser for danske systemer.
kig evt her : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139163
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Leroy Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 78
|
Sendt: 23 Maj 2014 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er hverken el-mand eller noget, men jeg fik lavet det i min gamle lejlighed, da der skulle trækkes kabler flere steder i forbindelse med forbedring.
Det er tæt på at være de bedste penge jeg har brugt.
Mit setup var egen gruppe på tavlen ført med 16a skærmede kabler til stikkontakter uden afbrydere.
Desuden var det muligt at føre kabler til stue/Lytterum uden, at de løb sammen med andre kabler. Ved ikke om det havde den store virkning da
kablerne var skærmede i forvejen.
Men i min optik en rigtig god investering i god lyd, da skidtet skal laves alligevel. Så opgraderingsprisen er jo kun forskellen på den normale løsning og
den opgraderede.
Jeg oplevede væsenligt mere ro i lydbilledet og 3D effekt fra anlægget var helt utrolig efter opgraderingen. Flere detaljer osv...
__________________ Krell KAV-400xi, Linnenberg UDC1+YBA 202 Design dac(modificeret), Vienna Acoustic Strauss
Stereovox BAL-600 reference, 2 x Silversonic Power Plus, Silversonic Revelation og QED silver spiral.
|
Til top |
|
|
ronnih Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
Sendt: 27 Maj 2014 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har fået lavet min egen "hifi"gruppe - altså en gruppe dedikeret til min hifi installation - jeg har fået 2x5kvadrat +
2,5kvadrat jord.
Det er dog stadig kun en 240/13amp gruppe - da mine kraftgrupper går til andre enheder.
Om det så kan høres - det er en anden sag :) Men sjovt at man nu kender sin installation fra vejen og helt ind til apparatet...
Har så gjort mig nogle tanker om strømkabler - eftersom det er alm. dødelig installationskabel fra vejen og til og med
stikkontakten - skulle man så forsætte med det - til 2cm inden apparatet - også bare have en stump mega dyr kabel på der?
eller hvornår går grænsen for at man kan høre det dyre kabel.... skal havet testet min teori når vi er helt færdige med
byggeriet :)
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 27 Maj 2014 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Separat jordspyd til gruppen.
__________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
ronnih Forum Bruger

|
Sendt: 27 Maj 2014 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morgenstjerne skrev:
Separat jordspyd til gruppen. |
|
|
Du skal bare være obs på at det ikke er sikkert at el-installatøren vil udføre opgaven - da det principielt ikke er lovligt.
Derudover skal der være RET LANGT mellem de to jord spyd - da de ellers vil finde hinanden potentiale i jorden. Det er jo en af
tingene med en jordforbindelse - at den leder fejlstrømme i jorden.
Så man kan risikere at man selv skal lave det ekstra jordspyd - da det ikke som udgangspunkt må være 2.
|
Til top |
|
|
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 272
|
Sendt: 27 Maj 2014 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnih for pokker. Nu åbnede du for den evige diskussion om kabler og at det ikke betyder end disse/det er alt afgørende.
Jeg er en af dem der har egen gruppe til kilder/pre og egen gruppe til effekt. Derfor oplever jeg mindre behov for strømfilter,
men har det på cd og pre. Så jeg har grupperne Stereo 1 og 2 i eltavlen.
Ingen tvivl om, at de separate jordede grupper betyder noget, men hvor meget er et godt spørgsmål.
Så når du er i gang og kun koster lidt ekstra el-dele, så skader det ikke.
|
Til top |
|
|
ronnih Forum Bruger

|
Sendt: 27 Maj 2014 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
e-type skrev:
Ronnih for pokker. Nu åbnede du for den evige diskussion om kabler og at det ikke betyder end disse/det
er alt afgørende.
Jeg er en af dem der har egen gruppe til kilder/pre og egen gruppe til effekt. Derfor oplever jeg mindre behov for
strømfilter,
Ingen tvivl om, at de separate jordede grupper betyder noget, men hvor meget er et godt spørgsmål.
Så når du er i gang og kun koster lidt ekstra el-dele, så skader det ikke. |
|
|
Nej jeg åbner skam ikke for noget - jeg skriver bare hvad mine personlige planer er. Jeg er personligt helt åben over for
lytte og sanseindtryk - ingen problem der. Jeg er bare nysgerrig på hvor "grænsen" går - men no kom det.
Jeg har som sagt endnu ikke lyttet på min egen installation endnu - og tør ikke sige om der er forskel på den eller ej - men
generelt for vores nye installation er at vi har rigtig mange grupper - og det gør alt andet lige fejlfinding lettere.
Så jeg er enig - når man har gang i renovering / nybyging - så kan man ligeså godt få det lavet, da det stort set kun koster
kablet + en gruppe til tavlen (300kr) :)
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 27 Maj 2014 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
e-type skrev:
Ronnih for pokker. Nu åbnede du for den evige diskussion om kabler og at det ikke betyder end disse/det er alt afgørende.
Jeg er en af dem der har egen gruppe til kilder/pre og egen gruppe til effekt. Derfor oplever jeg mindre behov for strømfilter,
Så når du er i gang og kun koster lidt ekstra el-dele, så skader det ikke. |
|
|
Kunne det mon tænkes at der kan komme nogle faseforskelle, når du har dit hifi på TO forskellige grupper????
Mvh.
Niels L.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 27 Maj 2014 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Kunne det mon tænkes at der kan komme nogle faseforskelle, når du har dit hifi på TO forskellige grupper????
|
|
|
Kun hvis de 2 grupper kommer fra hver sin fase :)
Når jeg kører på generatoren ..... kan jeg så høre forskel på Statoil eller Shell brændstof ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|