Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 03:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Tidal versus Spotify (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
læderlap
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Efter at jeg i et halvt års tid har haft Spotify premium, blev jeg fristet og prøvede Tidals hifi. Jeg blev faktisk temmelig overrasket over den forskel der
er på mit "midfi" anlæg. (Accuphase 350, Sonus faber creemona, Benchmark dac1 usb, og Tidal gennem en win 10 labtop.) Tidall lyder simpelthen
tæskegodt, og fuldt på højde hvis ikke bedre end mine rippede cd'er afspillet fra usbharddisk. En advarsel skal dog med. Prøv det kun, hvis I har 200,-
til det månedlige abonnement! Jeg kan ihvertfald på ingen måde undvære denne fantastiske mulighed. Musikmæssigt er der mangler på begge
tjenester, men det er søreme sjældent jeg ikke finder hvad jeg leder efter. Så prøv, der er 30 dages gratis prøveperiode. . .
Til top Vis læderlap's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af læderlap

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke du kan høre forskel på 320 kbps og lossless på en Aggu 350 og et par Cremonaer, så er der dælme ikke meget ved den
her hobby!

Tidal er glimrende ja. Jeg er bare ikke gode venner med deres interface

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Spotify Premiums playlister afspillet gennem programmet Fidelify fra PC via en ASUS Essence One, Tascam UH-7000, Teac UD-501 eller tilsvarende DAC med brug af ASIO drivere gør Spotify til et meget interessant bekendtskab. Jeg har lyttet til alle tre og anvender de to første til Spotify og JRiver med Bit Perfect resulterende lydkvalitet fra alle kilder. Og disse kombinationer er ikke kedelige at lytte til, som man plejer at udtrykke sig i det nordjyske. En lytter fra hovedstaden vil udtrykke sig på en måde der vil gøre det uendelig vanskelig for ham at få jordforbindelse igen.

Nej, det er ikke en anmeldelse, men en konstatering jeg ikke selv havde set komme, før jeg prøvede.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

læderlap
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2016 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart synes jeg ikke interfacet er hverken værre eller bedre end Spotify. Men i forhold til at kunne sidde i stolen og styre foobar med en android
remote app, er det grusomt at skulle hen nog taste ind på pc'en hver gang jeg kommer i tanke om noget jeg lige skal høre. Overvejer at købe en
bluesound node2 bare af den grund. Og for at prøve, om der er lydmæssigt forskel på at streame gennem en dedikeret streamingdevice og så en
billig labtop? En forskel vil jo være usb fra laptoppen og coax fra bluesound. . .men hvor er det dog fantastisk dejligt med al den musik der nu er
tilgængelig i en ordentlig kvalitet, istedet for de ridsede, fedtede og tit uspillelige skiver fra musikbiblioteket.

læderlap
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2016 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Kaj, har du prøvet Tidal?

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 21 Januar 2016 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Nej.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 21 Januar 2016 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Og dog jo, det har jeg! Men kun så kort, at jeg havde glemt det. Lydgengivelsen var ikke på højde med resultatet jeg beskrev før. Langt fra. Derfor har jeg ladet oplevelsen gå i glemmebogen.

Jeg kunne ikke finde begrundelse for at erstatte med Tidal.

læderlap
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2016 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Prøv, gratis 30 dage. En irriterende forskel er dog, at Tidal ikke har "funk" som en af deres genrer. Her opdagede jeg gennem Spotify's funkgenre M
Rock Emrik og hans overfede album "PhunkObservatory". Det har Tidal så også, men her havde jeg nok aldrig faldet over det.

læderlap
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2016 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke fidelify, men hvis det kan få Spotify premium til at lyde bedre end Tidal hifi lossless, så er da et fantastisk stykke software! Hvad gør
det? Upsampler eller?

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

læderlap skrev:
Efter at jeg i et halvt års tid har haft Spotify premium, blev jeg fristet og prøvede Tidals hifi. Jeg blev faktisk temmelig overrasket
over den forskel der
er på mit "midfi" anlæg. (Accuphase 350, Sonus faber creemona, Benchmark dac1 usb, og Tidal gennem en win 10 labtop.) Tidall lyder simpelthen
tæskegodt, og fuldt på højde hvis ikke bedre end mine rippede cd'er afspillet fra usbharddisk. En advarsel skal dog med. Prøv det kun, hvis I har 200,-
til det månedlige abonnement! Jeg kan ihvertfald på ingen måde undvære denne fantastiske mulighed. Musikmæssigt er der mangler på begge
tjenester, men det er søreme sjældent jeg ikke finder hvad jeg leder efter. Så prøv, der er 30 dages gratis prøveperiode. . .

Spøjst .... Tidall er da sikkert bedre end Spotify ...... MEN det kan da på INGEN måde sammenlignes med mine CD'er der ligger i ren wav ...... Lad os
se hvad der sker hvis feks. Apple Music gør alvor af at gå over til streaming i 24 Bitt ..... Nu er lyden jo så en ting en helt anden er hvordan man kan
styre sin musik ..... Sætte numre i kø ..... Flytte rundt på dem osv Har ind til videre prøvet Spotify ; TDC / Yousee play Tidal og nu har jeg Apple
Music ..... MEN det er da kun som et supplement .... Den seriøse lyd ligger på min Mac mini i ren wav !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Bamse58
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Bliver først rigtigt spændende når Tidal med MQA.
Til top Vis Bamse58's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bamse58

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
læderlap skrev:
Efter at jeg i et halvt års tid har haft Spotify premium, blev jeg fristet og prøvede Tidals
hifi. Jeg blev faktisk temmelig overrasket
over den forskel der
er på mit "midfi" anlæg. (Accuphase 350, Sonus faber creemona, Benchmark dac1 usb, og Tidal gennem en win 10 labtop.)
Tidall lyder simpelthen
tæskegodt, og fuldt på højde hvis ikke bedre end mine rippede cd'er afspillet fra usbharddisk. En advarsel skal dog med. Prøv det
kun, hvis I har 200,-
til det månedlige abonnement! Jeg kan ihvertfald på ingen måde undvære denne fantastiske mulighed. Musikmæssigt er der
mangler på begge

Spøjst .... Tidall er da sikkert bedre end Spotify ...... MEN det kan da på INGEN måde sammenlignes med mine CD'er der ligger i
ren wav ...... Lad os
se hvad der sker hvis feks. Apple Music gør alvor af at gå over til streaming i 24 Bitt ..... Nu er lyden jo så en ting en helt anden
er hvordan man kan
styre sin musik ..... Sætte numre i kø ..... Flytte rundt på dem osv Har ind til videre prøvet Spotify ; TDC / Yousee play
Tidal og nu har jeg Apple
Music ..... MEN det er da kun som et supplement .... Den seriøse lyd ligger på min Mac mini i ren wav !

Hvorfor kan lossless streaming ikke sammenlignes med .wav?

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 22 Januar 2016 kl. 03:48 | IP-adresse registreret  

læderlap skrev:
Jeg kender ikke fidelify, men hvis det kan få Spotify premium til at lyde bedre end Tidal hifi lossless, så er da et fantastisk stykke software! Hvad gør det? Upsampler eller?

Fidelify og dets mulighed for brug af en DAC med ASIO driver tilsluttet USB på en PC er tilsammen forklaringen på min oplevelse.

Om det var på dette eller et andet forum jeg fandt et beskedent indlæg med ordet "Fidelify" husker jeg ikke, men resultatet er ikke til at overhøre med mindre "batterierne i høreapparatet trænger til udskiftning". Fidelify gør det muligt at anvende DAC'er som understøtter brugen af ASIO drivere. Derved sendes musikken udenom Windows og andet tvivlsomt direkte til DAC'en i BIT PERFECT kvalitet. 44.1kHz som på en CD, hvis vi skal præcisere det.

Der er hverken tale om opskalering eller andet andet hokus pokus som er oppe i tiden. Opskalering svarer til at du klipper puslespillet i mindre stykker i den tro at det bliver pænere når du er færdig. Og hvor finder man en advokat til at forsvare det?

Jeg bruger er bærbar med i3 processor, USB3 og Windows 8.1. Kigger du tilbage i mine indlæg ser du DAC'erne jeg anvender og har prøvet. De var/er alle tre særdeles egnede til opgaven. Kom og lyt!

Og så har jeg opdaget at programmet JRIVER ligeledes understøtter brug af ASIO og kan afspille lokale filer i samme kvalitet incl. m4a filer fra Itunes. Med den beskrevne oplevelse af Spotify/Fidelify, havde jeg mentalt afskrevet min Itunes filer, men med JRiver må jeg erkende at musikfilernes klanglige og dynamiske kvaliteter har løftet sig markant, skønt Spotify fortsat er bedst ud fra min oplevelse af de to. For brugeren handler det om at behandle musikkens data så skånsomt som mulig i stedet for at sende dem igennem unødige processer.

Opsummering:
Du skal bruge den bedst mulige DAC, som anvender ASIO driver og installere dens drivere/software.
Du skal have Spotify Premium konto, hvor du udvælger din musik og laver dine playlister.
Du skal installere Fidelify og i dets kontrolpanel vælge DAC'en og dens ASIO driver.
Du vil nu se alle dine playlister fra Spotify Premium. Spil.

Bemærk at du ikke længere kan justere lydstyrken fra Windows mikser. Det sker på DAC'en eller forstærkeren. Med TASCAM UH-7000 kan man justere lydstyrken i DAC'ens installerede kontrolpanel på PC'en.

Finder du en mulighed for at afspille Tidal efter samme opskrift vil forbedringen sandsynligvis også gælde der.

God fornøjelse.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Bamse58 skrev:
Bliver først rigtigt spændende når Tidal med MQA.

Hvorfor dog det. MQA er en ny kompressionsalgoritme, hvor hver enhed der sælges skal have enten software eller DAC chip, godkendt af Meridian.

Der er ingen der rigtig kan forklare det fantastiske i det. Udover selvfølgelig at pressen pludselig kan se sangerinden stå foran sig til demonstrationer ledet af Bob Stuart selv.

Som udgangspunkt handler det om at sælge 24 bit til forbrugerne, og for ikke at presse de backbones musikken distribueres fra, så er man nød til at pakke det ned, så det ikke fylder mere end højst nødvendigt. Algoritmen tager hensyn til hvor der er mest behov for data i datastrømmen og derved bliver resultatet bedre en de kompressionsalgoritmer vi tidligerer har benyttet. Faktum er dog, at man smider stadig data væk, så du står med et resultat der er ringere eller i bedste fald lig, den fil du kan hente på HD tracks i 24 bit.

At 24 bit så stadig er kejserens nye klæder, er der ingen der har lyst til at debatterer. At flytte støjgulvet 40-50 dB længere ned, hjælper intet. Fokus ligger det helt forkerte sted. Dynamikområdet på CD er rigeligt til musik og så længe studieteknikerne overordnet set ikke formår at lave et ordentligt produkt, så er det i mine øjne totalt spild.

Hvis de vil noget med MQA, så skulle de droppe elektronikdelen og gøre det til et uddannelse af studieteknikere, med fokus på lydkvalitet i det færdige produkt.

Som det er nu er MQA udelukkende et system der skal hjælpe Bob Stuart med at opretholde væksttallene for Meridian virksomheden.

Hvis nogen kan påvise modsat er jeg naturligvis lydhør, men indtil nu tillader jeg mig at være skeptiker.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

læderlap skrev:
Umiddelbart synes jeg ikke interfacet er hverken værre eller bedre end Spotify. Men i forhold til at kunne sidde i stolen og styre foobar med en android
remote app, er det grusomt at skulle hen nog taste ind på pc'en hver gang jeg kommer i tanke om noget jeg lige skal høre. Overvejer at købe en
bluesound node2 bare af den grund. Og for at prøve, om der er lydmæssigt forskel på at streame gennem en dedikeret streamingdevice og så en
billig labtop? En forskel vil jo være usb fra laptoppen og coax fra bluesound. . .men hvor er det dog fantastisk dejligt med al den musik der nu er
tilgængelig i en ordentlig kvalitet, istedet for de ridsede, fedtede og tit uspillelige skiver fra musikbiblioteket.

Køb PCremote - så har du en klon af PC'en på din tablet. Gratisversioner kloner også, men kan ikke zoomer og andre funktioner mangler også. Jeg bruger dog kun gratisversionen indtil videre.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2016 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Dynamikområdet på CD er rigeligt til musik og så længe studieteknikerne overordnet set ikke formår at lave et ordentligt
produkt, så er det i mine øjne totalt spild.

Hvis de vil noget med MQA, så skulle de droppe elektronikdelen og gøre det til et uddannelse af studieteknikere, med fokus på lydkvalitet i det færdige
produkt.

Lad være med at sparke på nogen der allerede ligger ned. Studieteknikerne er bedre end nogensinde og bedre grej er nogensinde. Det er slet ikke her problemet ligger. "Nogen" vil gerne master en prodktion til døde, fordi det skal spilles i støjfyldte miljøer, og derfor skal lyden bare være så høj som muligt hele tiden - ellers forsvinder de små nueancer i gadestøj, bilstøj mv.

Det må være forfærdeligt for en studietekniker, at høre sit eget produkt bliver mishandlet på den måde.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 22 Januar 2016 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Rysz

"..... at pressen pludselig kan se sangerinden stå foran sig til demonstrationer ledet af Bob Stuart selv", citerer du. Og hvem vil ikke falde for den beskrivelse?

Men oplevelsen behøver man hverken 24 Bit eller Bob Sturt's hjælp til, hvis man følger min opskrift. Oplevelsen af sangsolisten foran en er så ægte og naturlig at man instinktivt kommer til at tænke på de uheldige konsekvenser af morgenens blødkogte æg, mens man forlegen slår blikket ned på trøjen.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2016 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Det påstås at den nyeste Desktop app til mac og PC er bitperfect. Den kom som beta i juni, men jeg har ikke selv prøvet endnu.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Rysz....
At få et så ærligt indlæg fra en, der er sælger i branchen, er et særdeles livgivende pust. Stort cadeau til dig.
Uanset om det drejer sig om noget i stadig udvikling, har du ramt hovedet præcis på sømmet. Forbrugerne er alt for nemme at "lokke i fælden", når der bli´r postuleret "guld og grønne skove" (igen, igen, igen). Herhjemme er 24 bit også kun pis og papir. Ingen tvivl om, at det lyder anderledes, men kan s´gu på intet tidspunkt sige, at det lyder bedre.
Jeg har godt nok skrevet det et par gange før, men jeg har CD´er i samlingen, som er et tydeligt bevis på, at 16/44.1 er rigeligt. Den med støjgulvet var en fin sammenligning. Hvis du tænder din bærbare, larmer du alligevel allered 40-50dB mere end laveste støjgrænse på CD.
Kaj med sit puslespil, fin beskrivelse af 16 kontra 24 bit

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

læderlap skrev:
Efter at jeg i et halvt års tid har haft Spotify premium, blev jeg fristet og prøvede Tidals hifi. Jeg blev faktisk temmelig overrasket over den forskel der

Hvis du synes Tidal lyder meget bedre end det du selv ripper så må der være noget galt når du ripper.

Bruger selv Tidal Hifi til demo, og der er ikke en endnu der fortrækker det frem for det jeg har på min nasserver.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes