Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 05:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sporing af CD afspiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2016 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Sidder der nogle der har prøvet at spore en afspiller før? - Som kan hjælpe mig med at tolke service manualen til hvad jeg skal gøre. Så jeg evnt. selv kan udføre opgaven? Der sidder 9 justerings-potmetre og en helt del test-point.

Jeg er kommet til at rykke for meget på laseren. Så den derved er kommet ud af sporing. Ved derfor den virker fint. Men skal bare have en Gen-kalibrering.
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Januar 2016 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Det ville nok hjælpe en hel del på svarmulighederne, hvis vi vidste, hvad det var for et fabrikat og model

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2016 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Nåå ja, det kan jeg da godt se jeg har glemt at skrive. ;-)

Det er en Pioneer PD-95
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2016 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Der er en del billeder af den HER

Og service manualen kan hentes HER

Jeg har selv multimeter og et digitalt computer oscilloscope, så umiddelbart har jeg hvad jeg skal bruge.

Mangler bare lidt hjælp til at sikre mig at jeg gør det rigtigt jævnføre manualen.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2016 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Du skal bare gøre det i den rækkefølge, det er beskrevet i manualen. En væsentlig ting er, at du IKKE har skruet på nogle potmetre eller anden mekanik på selve laseren, for så er du f**ked. Det er alt sammen kalibreret fra fabrikken, og mig bekendt er der ikke nogen tilgængelig lekture til justering af dette. Har du ikke pillet i selve laserens mekaniske og elektriske justeringer, er det bare at følge manualen. Så skal det nok komme til at virke

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2016 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Det nok der jeg har f**ket i det.

Jeg ville rense laser-optikken med isopropyl alcohol som jeg har gjort 100 gange før. Men den lim som limer den lille fine optik på plads, har løsnet sig. Så bare ved en lille berøring med vat-pinen røg optikken af. Det er pioneer Stable Platter, hvor laseren vender på hovdet. Så måske det er Pioneers ulempe ved deres afspiller at laseren kan fejle fordi optikken kan falde af med tiden ved de mindste rystelser for der skulle næsten pustes til den.

Jeg har limet den på plads så godt jeg kunne med et super godt hurtig sekund lim der er tyndt så vægten af limen ikke giver problemer.

Men det har altså været nok til den er lidt ude af sporing desværre. Men det kan jo ikke blive værre ved at prøve at lave en sporing jævnføre manualen alligevel tænker jeg.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2016 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Glem det. Det er en helt alm. fejl på Pioneers "Stable Platter", at linsen faldr af. Har ikke haft uheld en eneste gang med at lime den på igen. Da du nu har brugt sekundlim, er den jo nok ikke til at få ud igen. Den "kæntring, der er i linsen (sidder skævt) gør, at laserstrålen fra dioden ryger op igennem linsen, reflekteres tilbage gennem samme linse, og rammer så spejlet skævt, med det resultat at modtagerdioderne ikke får det signal, de skal ha´.
Her hjælper ingen justeringer, da alle dine potmetre stod rigtigt, men app. ikke fik det signal, det skulle ha´.
Sorry Steven..... Du må ud og købe en ny laser.
PS. På de helt gamle Pioneers (og andre) kunne spejlet justeres mekanisk, en justering de kaldte "grating". Den var så fintfølende, at det var et helvede (læs: nærmest umuligt) at justere. .

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2016 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ahh okay. Men jeg er faktisk ikke helt så rystet over det, som man måske burde være.

Det skyldes jeg har en splinter ny original laser liggende fra Pioneer jeg købte tilbage i 2005 da jeg havde deres PD-93, som bruger samme laser. Den ligger fint i sin æske endnu.

Havde bare håbet på det ikke var nødvendigt at tage den nye laser i brug endnu. Men kan jo godt fornemme jeg ikke har noget valg længere, hehe.

Hvis vi så er der hvor den nye laser skal monteres. Kan det så bedre betale sig at betale 1500kr, det koster mig at få en autoriseret teknikker til det, som jeg har snakket med fra elektronik-centret.

Eller vil jeg sagtens kunne gøre det selv og spare pengene?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2016 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo "kun" den mekaniske montering af laser over på original slæde. Kan ikke helt huske, men når du har skilt det ad, vil du kunne se, om der er nogle andre elektriske forbindelser, der skal afmonteres først. Ellers burde det være Plug´nPlay. Læg mærke til om der er en kortslutningsklat mellem 2 punkter på laserens bændel. I så fald, skal de først fjernes, når laseren+bændel er monteret.
Som et supplement til dit indlæg, ville jeg finde (hvis du ikke tør/vil selv) en gammel tekniker, spørg evt. Vassago, om du må "låne" hans til opgaven, og holde mig langt væk fra Elektronikcentret, som langt fra er vant til den slags opgaver.

boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Januar 2016 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hi-fi Freaks har en aldeles udmærket service afdeling. Dem har jeg brugt før og vil gerne anbefale dem.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2016 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Fin idé, men nu ligger de jo ikke på Fyn. Det kunne jo være, at Green også ville spare forsendelsesomkostninger

boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Januar 2016 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Nej du har ret. De holder til i Aabenraa. Så langt er der heller ikke

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2016 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Men hvis man montere en ny laser. Så SKAL der vel udføres alle de justeringer og målinger som står beskrevet i manualen ik? For justeringerne er vel fortaget ud fra netop den laser der sidder i?

Tak for tippet med Vassegohifi. Venter på deres feedback med pris.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2016 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Steven.... egentlig ikke. Da laseren generelt er kalibreret far fra fabrikken med samme data, er justeringerne mest for at6 kompensere for den efterfølgende elektronik, som sidder i maskinen. Derfor er det normalt (næsten) problemfrit at skifte laser. Selvfølgelig kan det forekomme, men så taler vi finjustering.... ikke justering

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2016 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hvad så i forhold til den base laseren er monteret på? Jeg tænker der sidder 3 justeringer med skruer. Det ligner de "vinkler" laseren i position. Den ville jeg aldrig kunne ramme igen ved at skifte laseren, Da skruerne påvirkes til at den nye laser vil sidde en smule anderledes.

Dog kan jeg ikke helt se om de skruer der spænder laseren fast også justere laserens vinkel. Eller om det er 3 andre skruer der bare er "pre-sat" til laseren og ikke påvirkes ved udskiftning.

Har jeg fat i noget der? Eller vil den nye laser stadig sidde som den gamle?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes