Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 03:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lydkarakteristik i Dac’s (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2015 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.
Lad os få en konstruktiv debat. Dac's kan lyde meget forskelligt, fra kold til varm, men hvad er den primære årsag? Er det den anvendte chip eller det efterfølgende analoge forstærkningstrin? Jeg har haft en del dacs de sidste par år, og har hørt meget stor forskel.

Spiller lige nu på en meget forsimplet konverter med en Analog Devices 1865-NK chip, og tror jeg fatter nu hvorfor man talte om at gamle Wadia's havde en formidabel bund, og måske lidt klemt top. Det er nøjagtig det jeg hører med denne chip. Altså en karakteristik der syntes at læne sig og af chippen og ikke den analoge trin (som forøvrigt i mit tilfælde er hevet ud af den, og erstattet af et specielt bygget rørtrin som ikke er udpræget varmt lydende).

Hva' siger I?

Thomas P

Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 December 2015 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Jeg betragter DAC'en som den digitale verdens pickup/riaa. Man skal finde den rigtige kombination med sit udstyr, og så finde den lyd der passer en bedst. Men kun godt at der virkelig bliver udviklet på dette område. Det giver jo flere muligheder for os HI-FI nydere. :)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2015 kl. 03:47 | IP-adresse registreret  

Så ka´ det vist ikke siges mere rigtigt.
Af alt, hvad jeg har bygget selv med "voltage out dac´s" (alle med 6N16P-B srpp udgang), har den mest vellydende chip været Cirrus Logic CS4398 og AK4399 ind på en sikker andenplads. De forskellige dac chips sætter klart deres forskellige lydsignatur, men det er det samlede resultat af filtrerin og buffer (analogdel), der gi´r den samlede lyd. Her har så forskellige fabrikanter hver deres bud på, hvordan sådan en skal skæres.
Den bedst lydende færdige dac, jeg nogensinde har hørt, var en gammel AVM (Tysk), som blev hørt nede hos brugeren "Kim" herindefra. Magen til detljerigdom og så alligevel silkeblødt. Kim har optimeret sit samlede setup så meget som muligt for at få den lyd, så dermed ingen garanti for, at den havde lydt ligeså godt, hvis det havde været på mit eget setup.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2015 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg jo kigget og lyttet på mange forskellige digitale produkter...  Og ingen tvivl om at både kilde (drev eller streaming), dac-chippen, og den analoge udgang, alle sætter sit præg på lyden.

Og er skaden først sket med kilden, så kan hverken dac-chip eller den analoge udgang rette op på det. En klog mand har engang sagt: "Hvis det der kommer før og efter, er i orden, så skal dac-chippen nok finde ud af det." Sagt på en anden måde... dac-chippen har det nemmeste arbejde.

En god støj/jitter-fri kilde er alfa og omega. Det er ligesom med en pladspiller, lyden bliver aldrig bedre end den pickup, der sidder på, uanset hvor godt værk og arm er. I dag er dac-chips så gode, at det sjældent er dem, der sætter det største præg på lyden. Men er kilden i orden, og dac-chippen af en god kvalitet, så hviler det på udvikleren, at have styr på sit analoge domæne, for her kan man både høste frugterne, eller smadre det hele til ukendelighed igen.

Tilbage for nogle år siden, var det på mode, at putte rør i den analoge udgang for, at skabe en slags filter for den digitalitis/støj, drevet havde leveret, og som dac-chippen ikke kan fjerne. Det gav en underlig pseudo-analog klang, som hverken lød af CD eller vinyl, selv om det nok var sidstnævnte man sigtede efter...

Det mest helstøbte produkt, jeg har oplevet, er den McIntosh MCD500 CD-afspiller, jeg benytter som reference i lytterummet. Den benytter et drev, udviklet af Denon, som egentlig er beregnet til brug i top BluRay afspillere. Drevet læser data 2 gange, før det sendes videre. Derefter sendes det ind i en dac, som benytter separate chips til både clock, filter, D/A osv. Og til sidst en analogdel, som på ingen måde holder igen. OG så kan den fungere både som drev og dac for andre produkter.

Jeg har ved andre lejligheder oplevet, at drevet er alfa og omega, f.eks. Thomas Holms drev, som læste data 4 gange, for derefter af buffe det, inden det blev sendt videre. Men f.eks. North Star's drev er et eksempel på, at 1:1 aflæsning også sagtens kan give et resultat, som mindst lige så godt som Holms og McIntosh' drev.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 30 December 2015 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Lige en tilføjelse i forbindelse med streaming, for her har USB indgangens kvalitet absolut også noget at sige. På grund af den asynkrone overførsel fra datakilden, så er USB indgangen egentlig en del af kilden...

Og min generelle oplevelse er, at de er af høj standard, men jeg har omvendt også oplevet et prisrimelig produkt, som distancerede sig fra mængden, og en en dyr dac, som faldt til jorden via USB. Så her er endnu et vigtigt punkt!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Sendt: 30 December 2015 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Kære Forum

Jeg vil give Mikkel G. ret i at selve chip´en ikke er den altafgørende faktor for en DACs lydsignatur, og at udgangstrinnet naturligvis
bør være neutralt og solidt.
Det som virkeligt er D/A konverteringens achilleshæl er og bliver : Jitter.
-og det er et svært begribeligt og et "svært-at-fange" spøgelse.
Primært fordi jitter ikke bare er jitter. Det har nemlig mange forskellige årsager og forskellige periodiske rødder.

Der er en del (nyere) DACs der er blevet gode til at håndtere indkommende jitter fra kilden (hvadenten fra drev, computer eller
streaming), men også selve overførslen (USB, Firewire, S/PDIF) tilfører uundgåeligt jitter og ofte også HF støj til systemet.
Med andre ord, betyder datakilden mindst ligesåmeget for lyden som selve DACen.
Undgås kan jitter deriomd aldirg helt, men DACen evne til at mindske de værste slags kan være meget forskellig.
Heldigvis har HiFI industrien fået en velkommen håndsrækning til undertrykkelse af jitter med moduler fra XMOS, Rigisystems,
Amanero og lign. Dataforarbejdning og softwareudvikling er nemlig en vigtig del af løsningen.

Hvis man vil til bunds i problematikken er der dog en del gode, omend krævende tekniske artikler at finde på nettet.
Jeg selv har fået en del ud af :

http://www.cicsmemoryplayer.com/index.php?n=CMP.03Jitter
http://www.thewelltemperedcomputer.com/Intro/SoundQuality.ht m
https://en.wikipedia.org/wiki/Jitter
http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html

Mvh. Leif
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 December 2015 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Thomas P skrev:
Hej med jer. Lad os få en konstruktiv debat. Dac's kan lyde meget forskelligt, fra kold til varm, men hvad er den
primære årsag? Er det den anvendte chip eller det efterfølgende analoge forstærkningstrin? Jeg har haft en del dacs de sidste par år, og
har hørt meget stor forskel.....Hva' siger I? Thomas P

Har du leget lidt med /set på forskelle på fødder der var under de DAC´s ? Der kan være store lydforskelle at hente !

Se denne video som ex..   Padespiller opgradering

Mr.Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2015
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Januar 2016 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Har du leget lidt med /set på forskelle på fødder der var under de DAC´s ? Der kan være store lydforskelle at hente !

Kim, kan du uddybe mere - store lydforskelle, hvad har du gjort for at opnå dette ? Hvor højt spiller du (målt i DB), for at du kan afgøre om der er
en stor forskel ? Er det kun relevant, hvis man har højttalere der kan flytte meget luft i de dybe oktaver ?
Til top Vis Mr.Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Andersen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes