Forfatter |
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 01 Juli 2013 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann, det ville klæde dig, hvis du ikke til stadighed blandede CD ind i dine kommentarer, når vi andre taler vinyl, i hvert fald når du "quoter" mig  . Udover det har du så evigt ret m.h.t. S.R.V.  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 01 Juli 2013 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Hermann, det ville klæde dig, hvis du ikke til stadighed blandede CD ind i dine kommentarer, når vi andre
taler vinyl, i hvert fald når du "quoter" mig . Udover det har du så evigt ret m.h.t. S.R.V. . |
|
|
Nu er diskussionen af indspildningskvalitet vel egentligt et musikspørgsmål og ikke et formatspørgsmål, for det gælder vel
hvad enten CD eller LP er den primære signalkilde, for det er vel som oftest den samme master der bruges både til CD og
LP. Og det må da formodes at stort set alle har CDer og at et stort flertal også har vinyl på dette site. Derfor er det vel også
relevant at sige hvilket format der bruges. For formatkrigen hvis en sådan findes, er vel mellem download og faste formater.
Og om en udgivelse er remastered eller ej siger faktisk ikke meget om kvaliteten. For nogen remastede udgivelser lyder
fremragende. Jeg hørte Rubber Soul og Revolver fra de nye remastede Beatles vinyl udgaver i forrige uge, og de var helt
igennem forrygende, og klasser bedre end de gamle udgaver. Så remastered på en CD eller LP kan både betyde
fremragende og det modsatte. Og det er da et problem, for hvad skal vi så vælge.  Og remasteringen af Beatles,
Electric Light Orchestra og Dire Straits, har jeg ikke hørt mange negative kommentarer til, mens Led Zeppelin remasteren
er ganske forfærdelig. Her tænker jeg på Mother ship udgivelsen. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 01 Juli 2013 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen nu var det en hilsen fra mig til Mercury, hvor det gik på 45 rpm vinyl, nok om det.
Problemet med "hvad skal vi så vælge" er lidt ligesom med HiFi, man har efter en årrække lært forskellige anmeldere at kende, nogle hører det man selv hører på et givent produkt, dér kunne man godt foranlediges til at købe et produkt på anmeldelsen alene. Andre beskriver ikke tingene, som man selv hører dem, dem stoler man så ikke på. Lige så med musik/medie anmeldelser. Mercury har åbenbart gode erfaringer med Analogue Productions/QualityRecordings, det har jeg også, specielt hvis de er mastered af de gamle gutter på Analogue Productions( Bernie Grundman er den ene), køber jeg gerne uden at høre først, jeg stoler på dem, da jeg aldrig er blevet skuffet. Hvis andre kan bruge det til noget, skal de da være velkomne . Til gengæld er jeg blevet så skuffet over Speakers Corner releases, at dem rører jeg ikke længere med en ildtang (personlig preference efter mange skuffelser) . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 01 Juli 2013 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu idag har jeg igen hørt på pladerne og jeg er nødt til at konkludere at jeg simpelthen bare køber dem allesammen !!! jeg
ved godt det er over 100 stk, men så har man da noget at glæde sig til :O)
Det er ingenlunde sikkert at masteren til CD'en og pladen er den sammen. Dårlige genudgivelser kommer nogen gange fra
simpelthen at tage en 24/96 kopi og ellers ikke gøre meget mere. Det gør man ikke hos Analogue Produktions og det høres,
uha det høres. Det med plader er åbenbart ikke lige så'n en kunst man lærer på en eftermiddag.
Nå, men lige for at elaborere videre så er Verve åbenbart også i stand til at producere mesterværker, startede dagen med at
høre Billie Hollyday "Songs for distinguished lovers" 45 rpm dobbelt Verve produceret i USA Stereo. Uha hvor f....... gemmer
den subwoofer sig, eller er Cantataerne i drillehumør :O)
mvh. Asger
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 01 Juli 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Kan nogen anbefale den bedste indspildning af denne 1812 ouverture på CD/LP, da jeg aldrig har hørt den på mit eget anlæg, og aldrig har haft lige det klassiske værk. Har selvfølgelig hørt den hos venner og til udstillinger, men som sagt aldrig hjemme hos mig selv. Jeg er sikker på at min nabo vil blive glad for disse kanoner. 
carsten |
|
|
Jeg kan anbefale dig den Telarc, der er tale om af K.S.P. Den er fremragende på cd, især hvis du kan finde den oprindelige første udgave, så der ikke er smart lyd sminke på á la komprimering af værste skuffe. Kan du finde lp'en, kræver den egentligt, at man har en lidt lav, men veldæmpet egenresonans i arm/pu, da en ideelt placeret vil få pickuppen til at svinge for meget frem og tilbage og skabe forvrængning. Jeg har hørt lp'en med en Stax UA9 arm med en Denon DL305 pickup. Den gik glat i gennem kanonerne uden det mindste slingren og da heller ingen forvrængning. Men cd udgaven er dog lige en tand bedre, når det komme til kanonerne. Jeg har cd'en og har haft (startet) med lp'en, men den gav jeg væk. Lidt dumt måske.
Lydstyrken på cd'en er ret lav, så der er plads til bummelummerne, men sikke en kontrast der er. Der bliver også slået en del på rør klokker og bækkener. Det stiller pæne krav til ens udstyr, når det kommer på én gang.
En anden Telarc jeg kan anbefale dig, er Ravel's Bolero. På side 2 er der en super flot udgave af Daphnis ét Cloe. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2013 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
k.s.p skrev:
Er der nogen der har hørt den på cd, altså inden alt musik skulle ødelægges af de tåber i studierne |
|
|
Jeg har den på cd i første udgaven og har haft den på lp også. Og den er fremragende, især hvis du kan finde første udgaven. Den er oprindeligt optaget digitalt, så den er ikke spor ødelagt på cd. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 01 Juli 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan.
Kan du ikke lige skrive plademrk. og nummer, og evt. hvor jeg køber den. Mht. arm/pickup tror jeg ikke der bliver problemer, da det plejer at aftaste alt jeg smider på (SME3009R/Linn Asaka/), men jeg vil nok købe den på CD, så kan jeg også drille mine naboer i kolonihaven. 
carsten
|
Til top |
|
|
boyscoutdk Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
Sendt: 01 Juli 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bolero / Daphins Et Chloe -- Suite No. 2 / Pavane Pour Une Infante Defunte (CD, Album) Telarc CD-80052 US &n bsp;
Bolero / Daphins Et Chloe -- Suite No. 2 / Pavane Pour Une Infante Defunte (LP, Album) Telarc DG-10052 US &n bsp; 1980
Overstående fundet på www.discogs.com
__________________ Træsider? - Ja tak
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juli 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Hej Allan.
Kan du ikke lige skrive plademrk. og nummer, og evt. hvor jeg køber den. Mht. arm/pickup tror jeg ikke der bliver problemer, da det plejer at aftaste alt jeg smider på (SME3009R/Linn Asaka/), men jeg vil nok købe den på CD, så kan jeg også drille mine naboer i kolonihaven. 
carsten |
|
|
Jeg har ikke lp udgaven mere, men cd nr kan du da få og det er Telarc CD-80041 Den anden cd jeg nævnte med Ravels Bolero, har Boyscoutdk været fin og skrive plade nr på. Så er der lidt til koloni haven.  Det er ikke helt umuligt, at du kan få den hos TP-Musik Marked, hvor der stadig er en butik tilgængelig. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juli 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man nu blot ønsker musikken og er ligeglad med ægte kanon skud (fuldt niveau til 2hz { efterdønninger}), så kan man da få en ret god udgave på Naxos. Det er cd nr Naxos 8.550500. Naxos er kendt for god optagekvalitet, der har god varme og klang. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juli 2013 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lp nummeret på Telarc's 1812 ouverture er DG-10041.  Den er fra 1979. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
k.s.p Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 321
|
Sendt: 10 August 2014 kl. 03:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var ude at shoppe brugte plader forleden, faldt over et tilbud der ikke var til at stå for 3 LPer for 20kr
Mellem de plader jeg købte var der en gnags plade der hed X ,
det er den med sangene fodgænger og slinger ned af Vestergade.
Jeg fik et chok da jeg satte den på pladespilleren, lyden er jo helt forrygende på den plade, sikke en dynamik,
det er noget af det bedste jeg har hørt.
Enhver der kan lide god lyd burde smutte ned til den nærmeste brugtplade shop og købe den plade.
Tvivler på at et eventuelt nyt eksemplar vil have den dynamik der er på den gamle plade (loudness war)
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 10 August 2014 kl. 04:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så hut jeg hvisker brugte Gnags deres eget studio med blandt andet en gammel Rør mixer som de havde købt af DR i sin tid
__________________ Vi hører alle forskelligt
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 10 August 2014 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej K.S.P..
Prøv "den blå hund", det var pladen efter "X". Den er endnu bedre i lyden.
mvh nils
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2014 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Gnags X er utroligt godt indspillet med fin dynamik og ikke mindst en flot og ren diskant. Dette går pænt videre i nils valla's bud på Den Blå Hund. Lp'en "Mr Svingking", skal man heller ikke gå uden om. Forrygende lyd, hvis man altså kan få dem i 1'ste pres. En anden fin plade, er jo Paul Simon's Hearts and Bones. Kan man finde den i ligeledes 1'ste pres, er der fin ægte klang og dynamik her også. Cd'en også som første udgivelse, er slet ikke så tosset heller, med den nævnte Paul Simon. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
k.s.p Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 321
|
Sendt: 10 August 2014 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich du skriver om 1´ste pres, men hvordan ved man om det er det ??
Jeg har både den blå hund og Mr. swing king,
syntes dog ikke at der er nogen af dem der kommer op på siden af X.
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 10 August 2014 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor svært kan det værre
Mp3 download og streaming med komprimering.
Tabsfri/CD download og streaming uden komprimering.
Filmskaberne kan jo god finde ud af at udgive film som både BD, DVD og download, her er det jo tale om både komprimering og uden komprimering, så hvorfor  kan pladeskaberne ikke også finde ud af det.
For som jeg læse det er musik helt ok, så længe der er i mixer rummet, og det først gå galt når musikken skal masteres, det ville så sige at de lyd teknikker der ved hvordan at musik skal lyde sidder i mixer rummet og de halv eller hele døve sider i master rummet.
Og sjov nok så lyder musik udgivet på Blu-ray mange gange beder en det samme musik udgivet på andre media, så mon ikke at det er Filmskaberne der har snuppe de dygtige lyd teknikker og musikskaberne der er blive spis af med resten.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3371
|
Sendt: 11 August 2014 kl. 05:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Hvor svært kan det værre
Mp3 download og streaming med komprimering.
Tabsfri/CD download og streaming uden komprimering.
Filmskaberne kan jo god finde ud af at udgive film som både BD, DVD og download, her er det jo tale om både
komprimering og uden komprimering, så hvorfor kan pladeskaberne ikke også finde ud af det.
For som jeg læse det er musik helt ok, så længe der er i mixer rummet, og det først gå galt når musikken skal masteres, det
ville så sige at de lyd teknikker der ved hvordan at musik skal lyde sidder i mixer rummet og de halv eller hele døve sider i
master rummet.
Og sjov nok så lyder musik udgivet på Blu-ray mange gange beder en det samme musik udgivet på andre media, så mon
ikke at det er Filmskaberne der har snuppe de dygtige lyd teknikker og musikskaberne der er blive spis af med resten.
|
|
|
Komprimering. Det er vigtigt at skelne mellem dynamisk komprimering og data komprimering. Dynamisk komprimering
anvendes i indspilningsfasen til mange ting alt afhængig af musikgenren. Musikkens bearbejdning tilpasses slutbrugerens
ønske. I den sammenhæng ser man alene på hvor pengene er. Anno 2014 ligger behovet i tilpasning af musikken til stadig
mindre højttalere og tilsvarende forstærkereffekt, transportabel og med stik til diverse Smartphone. Hertil
DATAKOMPRIMERER man den dynamisk komprimerede og på anden måde bearbejdede musik, så der kan være flest mulige
melodier på enhederne. Musikken indspilles så flertallet af brugerne ”synes godt om” den. Det er her pengene ligger.
Kritikken af lydkvaliteten udnytter streamingstjenester og musikudbyderne til – mod øget betaling - at levere dig en højere
kvalitet. Fortæller man. Musikken sælges i ”Lossless format”, men hvad er der ved at købe en dynamisk komprimeret
optagelse i ”Lossless” format? Hvad er der ved at købe musik i datamæssigt højopløst kvalitet med mindre den højopløste
kvalitet er holdt hele vejen gennem processen, fra mikrofon til master? Puslespillets billede bliver ikke tydeligere ved at
klippe det i flere mindre stykker og kalde det højopløst.
Virkeliggørelsen af audiofile drømme om selv at kunne bestemme lydkvaliteten kræver at man udgør en købedygtig
majoritet. Som tendensen er med Smartphone i alles hænder og små plastikhøjttalere til tilsvarende anlæg er der ikke lyse
horizonter forude. Uanset vores ønsker og signaler om at ville betale for kvalitet. Vi kan herefter forsætte med at definere:
Hvad er lydkvalitet? Hvordan definerer vi den?
Kan vi ikke blive enige om det, mangler vi fortsat et fast defineret ønske at gå til musikudbyderne med.
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 11 August 2014 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Kan nogen anbefale den bedste indspildning af denne 1812 ouverture på CD/LP, da jeg aldrig har hørt
den på mit eget anlæg, og aldrig har haft lige det klassiske værk. Har selvfølgelig hørt den hos venner og til udstillinger, men
som sagt aldrig hjemme hos mig selv. Jeg er sikker på at min nabo vil blive glad for disse kanoner. 
carsten |
|
|
Den bedste indspilning af 1812 og Wellingtons sejr er faktisk denne Mercury indspilning, den optaget med autentiske
bronzekanoner som begge komponister oprindeligt skrev værket til og fortolkningsmæssigt er det ikke gjort bedre siden
denne optagelse, kanonerne indgår helt præcist i musikken og det lyder som storslået musik og ikke som et hifi-showstykke
som feks. omtalte Telarc indspilning(som jeg også har i samlingen)
Jeg har begge indspilninger både på cd og lp(samt flere andre fortolkninger bla på Decca(Alwyn),RCA (Morton Gold),etc.) og
cderne vinder dysten på lydkvalitet her og her specielt den fra Mercury,der er ingen over
 __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 11 August 2014 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for oplysningen Ramma, den vil jeg kigge nærmere på.
carsten
|
Til top |
|
|