Emne: Er CD afspilleren død? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. der er ikke noget medie der er dødt . Hvad brugerne bruger deres tid og energi på er prisværdigt. Alle ting har deres tid og skal genopfindes , hvor om glæden er der . Der bliver solgt 1 pladespiller i minuttet ( ifølge tal ) . Glæden ved at eje og kunne frembringe musik , her og nu i en sublim lydoplevelse er ikke ringe . >Hvad folk i almen bruger som reference i pick up - eller drev eller tape er totalt ligegyldigt . Det er glæden Der er folk der bruger en pickup enhed til 12000 kr som indgang til hifi ( low fi ) . Så er der folk der bruger Tidal som Nirvana ... Verdenen står ikke mere , folk bruger ikke deres øre mere .. Sandelig ikke dem der tester pickuper til 12000 r som indgangsvinkel til Hifi . det er jo ikke fint nok. Hifi drejer som om høj troværdighed , og ikke en pengepung . Cd mediet er ikke dødt , men mangler seriøse købere af gode drev og convertere , disse kan findes også i de lavere prisklasser , men lyder ikke så snobbet , som de finere Navne mvh space
__________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
ThomasScherrer Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Maj 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 07 Marts 2016 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg syntes det er rigtigt lærerrigt og interasant at tale om teknik og formater og specifikationer,
de fleste kan både teoretisk og i praksis forstå og høre at sager med bedre specifikationer,
bør lyde bedre end sager med ringere specifikationer,
men hvad angår specifikationer, er det dog ufatteligt svært at vide og forstå HVAD dvs
hvilke parametre, der så rent faktisk er vigtigt, lige for denne type musik oplevelse,
ingen ved det, alle tror de ved det, og alle taler om det :-)
Leder man længe nok, kan man godt finde eksempler på at rør forstærkere feks lyder bedre end transistor forstærkere,
selv om de får "baghjul" på specs.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2016 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad angåer masterbåndet.
Er de viste billeder af 1/4 tomme maskiner til hjemmebrug,
de køre 7.5 tomme i sek båndhastighed, enkelte kan moddes til 15 tommer i sek,
men der skal jo også lige skiftes hoveder så det kommer til at virke.
på et helt nyt ubrugt bånd, kan de bedste maskiner komme op på 60dB signal til støj forehold,
hvis en CD afspiller har i nærheden af dette støjgulv var den blevet sendt retur som defekt,
bare for at sammenligne ET enkelt meget simpelt parameter.
Skal man helt tilbage til 1/4 tomme båndet som master, skal vi MEGET langt tilbage i tiden rent studiomessigt,
det er genske enkelt for ringe i dag.
Er i fremme til 70-80 hvor de gode master bånd kom frem, nemlig 1/2 tomme bånd,
så skal i også lige have en Studer A80 maskine og den skal moddes til at køre 30 tommer i sek,
så kan man på helt nye bånd, komme op på hele 65 dB signal støj forehold, og så er der godt nok hul igennem,
men på anden - tredie kopi, dvs det man kan købe på nettet, er alt det gode for længst væk,
samt bånd der er mange år gamle, er alle former for fin detaljer væk og generende gennemsmitninger er nu
så kraftige at alle overraskelser om hvad der sker næste sek , kan høres i stille passager.
Er vi længere fremme 80-90 så køre man ikke længere med analoge masterbånd,
men med PCM digitalt 16bit 44.1kHz på umatic bånd, disse filer blev direkte lagt på CD'en,
samt efterbetonet til ukendelighed på LP'en (som man jo stadig gør i dag pga dette medies egenskaber.)
ja viden om mastering er ofte ilde hørt for hifi folk :-)
jeg har denne viden direkte fra kilden, af en der har lavet over 50 guld og platin solgte plader i danmark.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3052
|
| Sendt: 07 Marts 2016 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det er jo ingen garanti for din ven, har den store viden om afspilning af hifi.
Kender selv masser af "studiefolk" (musikere og teknikere), men ingen med hifi som hobby.
|
| Til top |
|
| |
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 07 Marts 2016 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik denne sølv skive i sidste uge: Vanessa Fernandez - Use Me Den er indspillet helt analogt - og mastered på en 1/4" maskine. Ja, der er lidt støj hist og her - men, for f.... en rigtig fed produktion og hamrende fed lyd  Et af de tricks, som nogle studie teknikere benyttede sig af tidligere var at indspille vokalen direkte ned på 1/4" maskinen når mikset var lavet - så kunne de slippe for at vokalen var 2' generation (indspillet til multispors maskine -> mix -> 1/4"). Men, hvornår CD mediet evt forsvinder tager jeg som et problem, når det engang opstår. Tror jeg har stumper og maskiner nok på lager indtil jeg har fundet et nyt medie  Om CD mediet så vil overleve LP'en på den helt lange bane er så måske lidt mere tvilvsomt i min bog
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 08 Marts 2016 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 Marts 2016 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomasScherrer skrev:
hvad angåer masterbåndet. Er de viste billeder af 1/4 tomme maskiner til hjemmebrug, de køre 7.5 tomme i sek båndhastighed, enkelte kan moddes til 15 tommer i sek, men der skal jo også lige skiftes hoveder så det kommer til at virke. på et helt nyt ubrugt bånd, kan de bedste maskiner komme op på 60dB signal til støj forehold, hvis en CD afspiller har i nærheden af dette støjgulv var den blevet sendt retur som defekt, bare for at sammenligne ET enkelt meget simpelt parameter. Skal man helt tilbage til 1/4 tomme båndet som master, skal vi MEGET langt tilbage i tiden rent studiomessigt, det er genske enkelt for ringe i dag. Er i fremme til 70-80 hvor de gode master bånd kom frem, nemlig 1/2 tomme bånd, så skal i også lige have en Studer A80 maskine og den skal moddes til at køre 30 tommer i sek, så kan man på helt nye bånd, komme op på hele 65 dB signal støj forehold, og så er der godt nok hul igennem, men på anden - tredie kopi, dvs det man kan købe på nettet, er alt det gode for længst væk, samt bånd der er mange år gamle, er alle former for fin detaljer væk og generende gennemsmitninger er nu så kraftige at alle overraskelser om hvad der sker næste sek , kan høres i stille passager. Er vi længere fremme 80-90 så køre man ikke længere med analoge masterbånd, men med PCM digitalt 16bit 44.1kHz på umatic bånd, disse filer blev direkte lagt på CD'en, samt efterbetonet til ukendelighed på LP'en (som man jo stadig gør i dag pga dette medies egenskaber.) ja viden om mastering er ofte ilde hørt for hifi folk :-) jeg har denne viden direkte fra kilden, af en der har lavet over 50 guld og platin solgte plader i danmark.
|
|
|
Jeg kan f.eks fremhæve masser af dejlige indspininger fra Opus3. Foretaget på kvarttomme-bånd på gammel Revox. Lyt lidt til dem...og bliv derved meget klogere!
Niels
|
| Til top |
|
| |
KeldWN Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2015 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 08 Marts 2016 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
CD afspilleren er IKKE død - Jeg ved det, da jeg lige har købt en..... __________________ Musik = Livets Medicin
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Marts 2016 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Jeg kan f.eks fremhæve masser af dejlige indspininger fra Opus3. Foretaget på kvarttomme-bånd på gammel Revox. Lyt lidt til dem...og bliv derved meget klogere!
Niels
|
|
|
kan undebygge en hver påstand. Ganske enkelt : hvis kvart tomme båndet var så fantastisk som master ? hvorfor er det så udfaset ? for 30 år siden.. at gå så længe tilbage rent teknisk er ikke nogen opgradering, for de fleste hifi folk i dag, men bevares hygge og nørde værdien kan ingen tage fra dig, så er du glad har du vundet. Men lad venligst være med at komme og påstå at dette antikke medie rent teknisk, på nogen som helst parametre kan overgå noget af det andet man har vidre udviklet til, Det er snake oil, og hvis nogen har bildt dig alt sådan noget ind, har de gjort et rigtigt godt stykke snarke arbejde uden at levere facts og måle resultater. PS: FEDT Kjeld :-) Tillykke med din nye CD afspiller. Hvad blev det så til for en ?
|
| Til top |
|
| |
KeldWN Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2015 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 08 Marts 2016 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt en meget fin brugt CD5x fra NAIM - Det lyder absolut fantastisk.
Passer fint til min nye Goldnote pladespiller, min voksende vinylsamling og min NAS, som indeholder både CD'ere og 24 bit musik.
Hvorfor begrænse sig - Der er sku plads til det hele. __________________ Musik = Livets Medicin
|
| Til top |
|
| |
lajst2 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2013 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 08 Marts 2016 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle af os lægger titusindevis af kroner for grejet og det kan for nogle være svært at acceptere, hvis naboen eller ens gode ven har fået lige så god lyd for (langt) færre kroner.
Og hvorfor ikke acceptere, at det teknisk bedste anlæg ikke altid er det bedste for én selv. Har en rigtig god ven med et par ESL 989. Jeg kan sagtens høre hvor blændende gode de er, og glæder mig over at han har opnået sit lyd nirvana. Men de passer bare ikke mine ører og musikstil og mine højttalere vil altid mangle nogle af QUAD'ernes egenskaber, men de passer mine ører bedre.
/Lars
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 08 Marts 2016 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomasScherrer skrev:
...Det er snake oil, og hvis nogen har bildt dig alt sådan noget ind, har de gjort et rigtigt godt stykke snarke arbejde uden at levere facts og måle resultater.
|
|
|
Den kommunikationsform er direkte nedladende, da du derved udelukker muligheden for, at Ramma har brugt sine egne ører, i stedet for at stole på et eller andet "whitepaper", skrevet af en eller anden "jeg alene vide" guru. De fleste herinde levner plads til/respekterer andres oplevelser, af hvilken art det så måtte være. Du levner tydeligvis ikke plads til dette, med f.eks. en udtalelse fra tildligere: "Læs nu hvad jeg har skrevet" = acceptér dog mit udsagn, fordi JEG har ret. Det kommer der altså ikke ret meget seriøs debat ud af, mere noget lignende "konstant rode med pinden i hvepsereden". __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 08 Marts 2016 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomasScherrer skrev:
kan undebygge en hver påstand. Ganske enkelt : hvis kvart tomme båndet var så fantastisk som master ? hvorfor er det så udfaset ? for 30 år siden.. at gå så længe tilbage rent teknisk er ikke nogen opgradering, for de fleste hifi folk i dag, men bevares hygge og nørde værdien kan ingen tage fra dig, så er du glad har du vundet. Men lad venligst være med at komme og påstå at dette antikke medie rent teknisk, på nogen som helst parametre kan overgå noget af det andet man har vidre udviklet til, Det er snake oil, og hvis nogen har bildt dig alt sådan noget ind, har de gjort et rigtigt godt stykke snarke arbejde uden at levere facts og måle resultater.
|
|
|
Jeg må stemme i her... Thomas, du er meget bombastisk i dine udsagn, og levner ikke meget rum til debat. Det virker nærmest som om prædiker/underviser andre brugere i ret og forkert. Det hører til i kirken og ikke her!!!
Men tilbage til debatten... spolebånd blev ikke udfaset fordi de var et dårligt medie, men fordi mere praktiske medier kom til: Harddisken!
LP'en blev heller ikke udfaset, fordi den var dårlig. CD'en var bare mere praktisk i brug. Fuldstændig som nu, hvor streaming er ved at udfase CD'en som primært medie... fordi streaming er "nemmere" i brug, når der sker via Tidal og Spotify. Men dermed ikke sagt, at det er bedre!
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 08 Marts 2016 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tråden lukkes pga. af OffTopic og fnidder!
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|