Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 21:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Dårlig service i HIFIklubben (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 August 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
spped six skrev:
Beezer skrev:
spped six skrev:

sammenligne sagen med købet af en bil. Jeg køber den brugt af en privatperson der oplyser mig, at farven er rød (hvilket jeg gerne vil have). Da jeg får bilen leveret, er den grøn. Bilen er ikke defekt, idet den jo virker lige så fint, som en hvilken som helst anden tilsvarende model. Bilen er imidlertid mangelfuld, idet farven ikke lever op til det aftalte.

I sådan et tilfælde kan jeg jo ikke gå til den forhandler, der solgte bilen til min sælger og reklamere over den forkerte farve. Jeg må i stedet henvende mig til min sælger for at reklamere over farven.

/Henrik

Jeg er ikke blevet lovet noget ved brugthandlen man havde en klar forventning af at en DVD-afspiller ville fungere med et TV via Scart. Man kan diskutere definitionerne, men burde tingene virke sammen, så er det jf. "mangeldifinitionen" som der er linget til ovenfor en sag der kan reklameres over til HFK.

Nej, for du har ikke købt produktet hos Hi-Fi Klubben. Manglen knytter sig til aftalen mellem dig og din sælger (som ikke er Hi-Fi Klubben). Du er ved brugtkøbet ikke blevet oplyst om, at den afspiller netop ikke virker sammen med dit TV. Dette er ikke en defekt, idet afspilleren virker på andre TV. Havde du købt afspilleren hos Hi-Fi Klubben, ville de have haft mulighed for at gøre dig opmærksom på dette. Havde de ikke gjort det, ville du have haft mulighed for at klage til dem, idet produktet således ikke lever op til det forventede.

Et andet eksempel kunne være købet af en universiel fjernbetjening. Ikke alle disse virker sammen med B&O's TV. Havde du købt en universiel fjenbetjening brugt af en privatperson, der ikke virker sammen med dit B&O TV, så kan du altså ikke klage til forretnigen som solgte fjernbetjeningen til din sælger.

Du må i sdet henvende dig til din sælger og klage over, at han ikke oplyste dig om dette.

/Henrik

Nuvel, det er nogle år siden jeg læste jura, så der er nok noget der er skredet i svinget, men.
Jeg kan virkelig ikke begribe hvordan det ikke kan være en mangel at afspilleren outputter et for kraftigt signal, og hvordan dette ikke skulle ligge inden for hfk's garantiforpligtigelse.

Som jeg har forstået det, outputter alle Denon 2900'ere samme kraftige signal. Det er altså ikke kun hans model.

Havde Hi-Fi Klubben solgt ham afspilleren, ville han kunne gå til denne og reklamere over, at han ikke var blevet oplyst om, at afspilleren ikke virkede sammen med hans TV.

Han skal i stedet gå til sin sælger, som er en privat person.

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

Beezer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 August 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:

Ja, men her skal du reklamere til den som har solgt dig produktet. Det er ham, som hæfter over for dig.

Det blev også gjort og han reklamerede, som sagt, videre til HFK. Se maildialogen. Her kan du også se HFK afvisning til de forpligtigelser de har overfor ham.. Denne sag indeholder jo både min og oprindelige købers klage til HFK.
Til top Vis Beezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beezer

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Beezer skrev:
spped six skrev:

Ja, men her skal du reklamere til den som har solgt dig produktet. Det er ham, som hæfter over for dig.

Det blev også gjort og han reklamerede, som sagt, videre til HFK. Se maildialogen. Her kan du også se HFK afvisning til de forpligtigelser de har overfor ham.. Denne sag indeholder jo både min og oprindelige købers klage til HFK.

Problemet er jo så, at i retsforholdet mellem din sælger og Hi-Fi Klubben foreligger der ingen fejl, mangel eller defekt, idet den jo virker fint på hans TV (går jeg ud fra). Så han kan ikke reklamere over en afspiller, som virker fint på hans TV.

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
spped six skrev:
Beezer skrev:
spped six skrev:

sammenligne sagen med købet af en bil. Jeg køber den brugt af en privatperson der oplyser mig, at farven er rød (hvilket jeg gerne vil have). Da jeg får bilen leveret, er den grøn. Bilen er ikke defekt, idet den jo virker lige så fint, som en hvilken som helst anden tilsvarende model. Bilen er imidlertid mangelfuld, idet farven ikke lever op til det aftalte.

I sådan et tilfælde kan jeg jo ikke gå til den forhandler, der solgte bilen til min sælger og reklamere over den forkerte farve. Jeg må i stedet henvende mig til min sælger for at reklamere over farven.

/Henrik

Jeg er ikke blevet lovet noget ved brugthandlen man havde en klar forventning af at en DVD-afspiller ville fungere med et TV via Scart. Man kan diskutere definitionerne, men burde tingene virke sammen, så er det jf. "mangeldifinitionen" som der er linget til ovenfor en sag der kan reklameres over til HFK.

Nej, for du har ikke købt produktet hos Hi-Fi Klubben. Manglen knytter sig til aftalen mellem dig og din sælger (som ikke er Hi-Fi Klubben). Du er ved brugtkøbet ikke blevet oplyst om, at den afspiller netop ikke virker sammen med dit TV. Dette er ikke en defekt, idet afspilleren virker på andre TV. Havde du købt afspilleren hos Hi-Fi Klubben, ville de have haft mulighed for at gøre dig opmærksom på dette. Havde de ikke gjort det, ville du have haft mulighed for at klage til dem, idet produktet således ikke lever op til det forventede.

Et andet eksempel kunne være købet af en universiel fjernbetjening. Ikke alle disse virker sammen med B&O's TV. Havde du købt en universiel fjenbetjening brugt af en privatperson, der ikke virker sammen med dit B&O TV, så kan du altså ikke klage til forretnigen som solgte fjernbetjeningen til din sælger.

Du må i sdet henvende dig til din sælger og klage over, at han ikke oplyste dig om dette.

/Henrik

Nuvel, det er nogle år siden jeg læste jura, så der er nok noget der er skredet i svinget, men.
Jeg kan virkelig ikke begribe hvordan det ikke kan være en mangel at afspilleren outputter et for kraftigt signal, og hvordan dette ikke skulle ligge inden for hfk's garantiforpligtigelse.

Nu var jeg vist lige lidt for hurtig.

Der er selvfølgelig tale om en mangel, men den mangel skal han gøre gældende overfor sin sælger - ikke Hi-Fi Klubben.

Sælgeren kan så gå videre til Hi-Fi KLubben og reklamere over købet, men problemet er, at den virker fint på hans TV, så han ikke reklamere over sit køb. Skulle han kunne reklamere på Beezels vegne, skulle afspillere ej heller virke på sælgers TV.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 August 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:
Beezer skrev:
spped six skrev:

Problemet er jo så, at i retsforholdet mellem din sælger og Hi-Fi Klubben foreligger der ingen fejl, mangel eller defekt, idet den jo virker fint på hans TV (går jeg ud fra). Så han kan ikke reklamere over en afspiller, som virker fint på hans TV.

Arh, det ville da lægge op til en ret striks fortolkning af kbl §76nr4, hva?
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Beezer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:

Jeg har svært ved at tro på dine betragtninger i denne sag og ville meget gerne se hvorfra du har hjæmmel i alle dine påstande? De uvildige jurister jeg har været i kontakt med mener anderledes og kontrollere du forbug.dk, så er de heller ikke helt enige...

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Beezer skrev:
spped six skrev:

Jeg har svært ved at tro på dine betragtninger i denne sag og ville meget gerne se hvorfra du har hjæmmel i alle dine påstande? De uvildige jurister jeg har været i kontakt med mener anderledes og kontrollere du forbug.dk, så er de heller ikke helt enige...

Det er så heldigvis derfor, at der er masser af arbejde til os jurister.

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
spped six skrev:
Beezer skrev:
spped six skrev:

Der er jeg ikke enig.

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:
Clifton skrev:
spped six skrev:
Beezer skrev:
spped six skrev:

Der er jeg ikke enig.

Før man kan diskutere om den person, der har solgt afspilleren til Beezer, kan bruge sin reklamationsret overfor HI-Fi Klubben, skal det vurderes om den er af en ringere beskaffenhed mv. end forventet.

Den vurdering afhænger af, hvor mange TV, afspilleren ikke virker på. Hvis det kun er modeller fra Metz, mener jeg ikke, at § 76 kan anvendes. Er der derimod tale om mange andre modeller, kan jeg acceptere, at produktet mangelfuldt/defekt.

Hvor mange der skal til, får vi nok ikke afklaret, da der jo er indgået forlig i sagen.

Beezer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Ff. købeloven er den en mangel, da varen ikke lever op til det den sædvanligvis skulle kunne bruges til. Se. § 75a stk.2. Der er derfor en mangel som skal afhjælpes.

Hvorfra har du at garanti og reklamationsret ikke følger produktet og at den opbrindelige køber ikke kan påråbe sig denne mandel. Vil du venligst underbygge alle dine mange påstande med ref. til lovgivningen ellers er de svære at bruge til noget..

Nullermanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2006
Sendt: 24 August 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Et lille spm blandt alt jura snakken: Jeg har selv en DVD 2900. Er den nævnte defekt et generelt problem? Nu er reklamationsretten udløbet på min model, men jeg får inden længe et nyt fladskærms TV - og det skulle jo gerne virke. Hvis det er et generelt problem, er der så noget jeg kan gøre??

Det skal nævnes at afpilleren virker fint med min nuværende 32# CRT TV.

Og Beezer tunsinde tak for at du deler din oplevelse
Til top Vis Nullermanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullermanden

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 August 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Nullermanden skrev:
Jeg har selv en DVD 2900. Er den nævnte defekt et generelt problem? Nu er reklamationsretten udløbet på min model, men jeg får inden længe et nyt fladskærms TV - og det skulle jo gerne virke.

Det skal nævnes at afpilleren virker fint med min nuværende 32# CRT TV.

Henset til dette og andre fora på nettet er det ikke et generelt problem på DVD2900.

Vil du køre scart-RGB på din fladskærm? Hvorfor ikke component?

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Beezer skrev:
Ff. købeloven er den en mangel, da varen ikke lever op til det den sædvanligvis skulle kunne bruges til. Se. § 75a stk.2. Der er derfor en mangel som skal afhjælpes.

Hvorfra har du at garanti og reklamationsret ikke følger produktet og at den opbrindelige køber ikke kan påråbe sig denne mandel. Vil du venligst underbygge alle dine mange påstande med ref. til lovgivningen ellers er de svære at bruge til noget..

Du kan jo ikke bruge købelovens § 75a til noget, da du ikke er forbruger i denne sammenhæng. Du har jo købt afspilleren privat og er derfor ikke omfattet kapitlet i købeloven vedr. forbrugerkøb.

Ham der solgte dig afspilleren kan reklamere til Hi-Fi Klubben, men det forudsætter jo, at afspilleren skal være defekt på hans TV også, og det er den jo ikke. Det jeg var inde på i forbindelse med Cliftons kommentar til min snævre fortokning af købeloven, er, hvornår afspilleren er defekt/mangelfuld. Forholdet, at den ikke virker sammen med dit Metz Tv gør ifølge min opfattelse ikke produktet defekt, men hvis produktet ej heller virker med en masse andre TV fabrikanter, ja så er her tale om et defekt produkt.

Min udtalelse vedr. reklamation/garanti skyldes alene, at jeg ikke har kendskan til retspraksis på området. Som udgangspunkt mener jeg også, at det følger produktet.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:
Min udtalelse vedr. reklamation/garanti skyldes alene, at jeg ikke har kendskan til retspraksis på området. Som udgangspunkt mener jeg også, at det følger produktet.

I den konkrete sag har også HFK tilkendegivet at garanti følger produktet. Derudover registrerer de fleste (forhåbentlig alle) forhandlere serienummeret på varen og fører den på fakturaren. Af en oplagt årsag vil jeg mene.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 August 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:

Beezer skrev:

Du kan jo ikke bruge købelovens § 75a til noget, da du ikke er forbruger i denne sammenhæng. Du har jo købt afspilleren privat og er derfor ikke omfattet kapitlet i købeloven vedr. forbrugerkøb.

Ham der solgte dig afspilleren kan reklamere til Hi-Fi Klubben, men det forudsætter jo, at afspilleren skal være defekt på hans TV også, og det er den jo ikke. Det jeg var inde på i forbindelse med Cliftons kommentar til min snævre fortokning af købeloven, er, hvornår afspilleren er defekt/mangelfuld. Forholdet, at den ikke virker sammen med dit Metz Tv gør ifølge min opfattelse ikke produktet defekt, men hvis produktet ej heller virker med en masse andre TV fabrikanter, ja så er her tale om et defekt produkt.

Hvad nu hvis afspilleren udsender et signal der ligger uden for normerne? Der er jo vedtaget visse normer for hvordan et videosignal skal være for at man kan forvente at alle afspillere og tv kan køre sammen. Så kan man vel ikke bare sige at hvis det virker på nogle tv, så er det OK. Det er jo Hifiklubben der har sagt at afspilleren udsender for kraftigt signal.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

speed six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 August 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
spped six skrev:

I den konkrete sag har også HFK tilkendegivet at garanti følger produktet. Derudover registrerer de fleste (forhåbentlig alle) forhandlere serienummeret på varen og fører den på fakturaren. Af en oplagt årsag vil jeg mene.

Jamen du har ret - jeg ville bare ikke udtale mig endeligt, idet jeg ikke er klar over, hvorvidt det er et lovkrav eller blot en brancheudviklet kutyme.

Til top Vis speed six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af speed six

speed six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
spped six skrev:

Beezer skrev:

Hvad nu hvis afspilleren udsender et signal der ligger uden for normerne? Der er jo vedtaget visse normer for hvordan et videosignal skal være for at man kan forvente at alle afspillere og tv kan køre sammen. Så kan man vel ikke bare at hvis det virker på nogle tv, så er det OK. Det er jo Hifiklubben der har sagt at afspilleren udsender for kraftigt signal.

Det vil jeg give dig ret i.

Andre parametre kan også spille ind, såsom, hvordan produktet er markedsført og om, hvorvidt manualen beskriver at afspilleren kan være ukompatibel med visse TV.

speed six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Ups, jeg fik brugt en forkert profil.

speed six = spped six

/Henrik

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 August 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
spped six skrev:

Og så kan der vel egentligt ikke tærskes langhalm på denne tråd længere.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Hvad nu hvis afspilleren udsender et signal der ligger uden for normerne? Der er jo vedtaget visse normer for hvordan et videosignal skal være for at man kan forvente at alle afspillere og tv kan køre sammen. Så kan man vel ikke bare sige at hvis det virker på nogle tv, så er det OK. Det er jo Hifiklubben der har sagt at afspilleren udsender for kraftigt signal.

Nu vi er i gang med at tærske langhalm i denne tråd , så er resultatet af problemstilligen i denne tråd kendt. Jonas og HFK har indgået forlig, og alt anden debat i relation hertil må være af teoretisk karakter. Moderatorer må jo så sige til, når vi bliver off-topic.

I det omfang vi kan fortsætte debatten, kan det være interessant at få klarlagt hvorvidt "det for kraftige" signal overholder normer eller om Metz-tv'et er særligt følsomt (altså har en lav grænse for styrken af RGB-signalet).

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes