Forfatter |
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 08 August 2014 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
... Langt størstedelen af musikken i Wimp ligger i Flac ... |
|
|
Det ser ud til at du har noget konkret viden om hvor stor en del der ligger i FLAC. Kan du afsløre et tal for os?
__________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 08 August 2014 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anvender Sonos med WIMP hifi og det virker fint - kan uden problemer høre forskel. Især ved streaming af godt optaget klasssk eller jazz.
Kører med LAN fra router til SONOS og videre digitalt via lysleder eller coax til EMM Labs DAC2X.
På trods af den fremragende kvalitet, så er samme musik rippet fra CD til min Aurender dog bedre. Samme musik fra LP? .... i de fleste tilfælde en helt anden oplevelse.
Bruger også WIMP i forbindelse med pladeanmeldelser og evt. køb af musik (LP). Mere end 90 % af den musik jeg læser om i undenlandske on-line magasiner (Stereophile, hifi+, Audio m.fl) ligger på Wimp og kan hurtigt lige checkes ud inden køb. Absolut genialt! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
Sendt: 08 August 2014 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
P Sikjær skrev:
ChristianK skrev:
Hvordan kan jeg vide, at jeg afspiller i HiFi-kvalitet?
På PC/Mac, mobil og tablet med iOS og Android skal du kigge efter et lysende HiFi-ikon i nederste højre hjørne af
afspilleren.
Når du ikke streamer i HiFi (lossless) vil ikonet være gråt.
På Sonos skal du klikke/holde fingeren inde på sangtitlen. Her skal du vælge Info og valgmuligheder og se om der står
LOSSLESS
efter sangtitlen.
På Bluesound er der i øjeblikket ingen grafik til at identificere lydformat |
|
|
Hej Christian
Den er jeg også faldet over, den med at holde fingeren....Men når jeg gør det på Sonos appen på Ipad, så kommer der dog
ikke den mulighed op at jeg kan vælge info og valgmuligheder. Blot at jeg kan vælge nr. til favoritter osv.
Så det er der jeg går lidt død
Men nu har jeg bestilt en ny Sonos controller, kan være det kun er på den det kan gøres.
Skal også en tur på loftet og se om jeg stadig har 25 meter ethernet kabel liggende, så kan jeg lige se om det hjælper. Det
kunne jo være at det ej virker trådløst..
Det med bagklogskabens klare lys, det er noget hø. For da vi byggede huset i 2007 så spurgte elektrikeren om vi skulle
have ethernet kabler ind i stuen også og ikke bare på kontor og værelser. På det tidspunkt sagde jeg nej, jeg kunne ikke se
behovet. Da musik skulle spillet fra CD og vinyl og sku aldrig fra nettet
|
|
|
Jeg må sige at jeg heller ikke kan finde det på iPad længere, sikkert efter at de har ændret appen. Men her er et screenshot fra
min mac, hvor jeg godt kan få informationen.
LINK
Jeg er fuldstændig enig i at et kabel er nr 1, men du skulle sagtens kunne streame lossless over WiFi uden det mindste tab. Hvis
data når frem, når de frem og de er fuldstændig ens, kabel eller trådløst.
|
Til top |
|
|
P Sikjær Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 08 August 2014 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianK skrev:
P Sikjær skrev:
ChristianK skrev:
Hvordan kan jeg vide, at jeg afspiller i HiFi-kvalitet?
På PC/Mac, mobil og tablet med iOS og Android skal du kigge efter et lysende HiFi-ikon i nederste højre hjørne af
afspilleren.
Når du ikke streamer i HiFi (lossless) vil ikonet være gråt.
På Sonos skal du klikke/holde fingeren inde på sangtitlen. Her skal du vælge Info og valgmuligheder og se om der står
LOSSLESS
efter sangtitlen.
På Bluesound er der i øjeblikket ingen grafik til at identificere lydformat |
|
|
Hej Christian
Den er jeg også faldet over, den med at holde fingeren....Men når jeg gør det på Sonos appen på Ipad, så kommer der dog
ikke den mulighed op at jeg kan vælge info og valgmuligheder. Blot at jeg kan vælge nr. til favoritter osv.
Så det er der jeg går lidt død
Men nu har jeg bestilt en ny Sonos controller, kan være det kun er på den det kan gøres.
Skal også en tur på loftet og se om jeg stadig har 25 meter ethernet kabel liggende, så kan jeg lige se om det hjælper. Det
kunne jo være at det ej virker trådløst..
Det med bagklogskabens klare lys, det er noget hø. For da vi byggede huset i 2007 så spurgte elektrikeren om vi skulle
have ethernet kabler ind i stuen også og ikke bare på kontor og værelser. På det tidspunkt sagde jeg nej, jeg kunne ikke se
behovet. Da musik skulle spillet fra CD og vinyl og sku aldrig fra nettet
|
|
|
Jeg må sige at jeg heller ikke kan finde det på iPad længere, sikkert efter at de har ændret appen. Men her er et screenshot
fra
min mac, hvor jeg godt kan få informationen.
LINK
Jeg er fuldstændig enig i at et kabel er nr 1, men du skulle sagtens kunne streame lossless over WiFi uden det mindste tab.
Hvis
data når frem, når de frem og de er fuldstændig ens, kabel eller trådløst. |
|
|
Kan ikke lige komme ind på dit link, det er OK
Da min Sonos controller virkede prøvede jeg et 24 timers wimp hifi og der erindrer jeg det anderledes, på controlleren var
der også angivet at det var FLAC, så vidt jeg husker.
Inden jeg gik til HIFI havde jeg et premium abonnement, men måske er forskellen bare så lille at jeg ikke får nogen værdi
her hos mig ved at opgradere til Hifi. Mine ører er vel slidt op __________________ Peter Sikjær
|
Til top |
|
|
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
Sendt: 08 August 2014 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
P Sikjær Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 08 August 2014 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Anvender Sonos med WIMP hifi og det virker fint - kan uden problemer høre forskel. Især ved streaming
af godt optaget klasssk eller jazz.
Kører med LAN fra router til SONOS og videre digitalt via lysleder eller coax til EMM Labs DAC2X.
På trods af den fremragende kvalitet, så er samme musik rippet fra CD til min Aurender dog bedre. Samme musik fra
LP? .... i de fleste tilfælde en helt anden oplevelse.
Bruger også WIMP i forbindelse med pladeanmeldelser og evt. køb af musik (LP). Mere end 90 % af den musik jeg læser
om i undenlandske on-line magasiner (Stereophile, hifi+, Audio m.fl) ligger på Wimp og kan hurtigt lige checkes ud inden
køb. Absolut genialt! |
|
|
Ja, de er ret hurtige til at få de nyeste album lagt ind. Det er nemlig dejligt at kunne høre det nyeste inden man går og
køber.
Vinyl er lidt fantastisk, at så gammel teknik stadig er og i nogle tilfælde en bedre oplevelse end en CD er vildt. Men ja
vinylen er oftest en anderledes oplevelse, som regel af de gode.
Men her lever dovenskaben lidt, så det bliver ikke til så meget vinyl. Har dog endelig fået sat en hylde op på væggen til
pladespilleren, så den er i "arbejdshøjde" og det har da hjulpet, så meget at der nu spilles vinyl flere gange i ugen hvis
tiden er til det. __________________ Peter Sikjær
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 August 2014 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
... På trods af den fremragende kvalitet, så er samme musik rippet fra CD til min Aurender dog bedre ... |
|
|
Interessant ... og det er samme indspilning ? (ikke en remaster, eller anden form for "genoptryk") Du har ikke tilfældigvis en DSP opsætning i brug, når du ripper ?
Eller skriver du at WiMP manipulerer med data, ved deres ripning til FLAC ? __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
|
Til top |
|
|
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 08 August 2014 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det største problem med at høre musik fra div. musiktjenester er at de stort set altid har den seneste remaster af alle albums. Og det er meget få remasters der er til det bedre. De fleste er totalt ødelagt pga. den meget omtalte "Loudness War" !
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 August 2014 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
olepro skrev:
... Det største problem med at høre musik fra div. musiktjenester er at ... |
|
|
Nu er det kun WiMP vi skriver om her ? __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 08 August 2014 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan tænkes det er Loudness War der gør sig gældende. Har typisk oplevet langt bedre dynamik og især bedre bund på det jeg selv ripper. Bruger dbPoeramp og har absolut ikke nogen filtere eller andet på. Ripper til FLAC med min pakning til Aurender S10.
Noget af forskellen kan muligvis skyldes langt bedre kavlitet fra Aurender via USB end tilavarende fra SONOS vis Toslink.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 08 August 2014 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
olepro skrev:
|
|
Nu er det kun WiMP vi skriver om her ? |
|
|
Hvad skulle dette forandre ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 August 2014 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
olepro skrev:
Peiter skrev:
olepro skrev:
|
|
Nu er det kun WiMP vi skriver om her ? |
|
|
Hvad skulle dette forandre ? |
|
|
Det forandrer vist ikke noget. Lad os holde os til tråd-starters emne ...
WiMP har ofte flere udgaver af samme album, dvs. den originale + remastered __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 08 August 2014 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianK skrev:
Fra Wimps FAQ:
Hvordan aktiverer jeg HiFi-lyd (lossless) når jeg abonnerer på WiMP HiFi?
Først og fremmest skal du sikre at du har opdateret til den nyeste version af WiMP-appen. Hvis du allerede har en WiMP-profil skal
du lige logge ud og ind igen. På mobil og tablet med iOS eller Android skal du gå til Indstillinger i WiMP-appen. Her kan du vælge
HiFi under Streamingkvalitet. Skal dit offline-indhold også lagres i HiFi-kvalitet, skal du vælge HiFi under Offline-kvalitet.
På Sonos og Bluesound er det ikke nødvendigt at ændre nogen i indstillinger. |
|
|
Det sidste er faktisk ikke korrekt.
På Bluesound står der intet, hvis filen er komprimeret. Den markere filen med et "CD", hvis det er lossless 16 bit/44.1 og et "HD", hvis filen er i 24 bit/48-96-192 KHz
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

|
Sendt: 08 August 2014 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
Rysz skrev:
... Langt størstedelen af musikken i Wimp ligger i Flac ... |
|
|
Det ser ud til at du har noget konkret viden om hvor stor en del der ligger i FLAC. Kan du afsløre et tal for os?
|
|
|
Nu sidder jeg ikke med tal antal album/sange i FLAC, da det ændre sig radikalt fra dag til dag, så et tal vil reelt være ligegyldigt, men jeg er endnu ikke stødt på mere end en lille håndfuld albums der ikke ligger i FLAC.
Har du eksempler, hvor du ikke kan finde albummet i FLAC ?
Angående det med Remasteren, så ja....Wimp (og andre) har ofte den seneste udgave til at ligge og en del remastered udgaver er elendige i forhold til originalen, hvilket er en af årsagerne til jeg aldrig kaster min cd/vinyl-samling på gaden.
Streaming er fedt, men det erstatter ikke noget. Det skal i mine øjne ses som en tillæg til rækken af formater
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 August 2014 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
... Har du eksempler, hvor du ikke kan finde albummet i FLAC ? |
|
|
Tro mig, der er massere.
Her 2 eksempler på albums, jeg meget gerne ville høre i FLAC, men som WiMP kun streamer i MP3; Speaking in melodies med Michael Ruff og Unexpected af Niels Thybo Trio __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

|
Sendt: 08 August 2014 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
Rysz skrev:
|
|
Tro mig, der er massere.
Her 2 eksempler på albums, jeg meget gerne ville høre i FLAC, men som WiMP kun streamer i MP3; Speaking in melodies med Michael Ruff og
Unexpected af Niels Thybo Trio |
|
|
Nu har ikke lige nærlyttet de to albums og har ikke en cd at sammenligne med, men jeg får Flac/Hi-Fi indikator på både Windows maskinen og iOS
playeren når jeg starter afspilning af begge albums ?
|
Til top |
|
|
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
Sendt: 09 August 2014 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
Peiter skrev:
Rysz skrev:
|
|
Tro mig, der er massere.
Her 2 eksempler på albums, jeg meget gerne ville høre i FLAC, men som WiMP kun streamer i MP3; Speaking in melodies med Michael Ruff og
Unexpected af Niels Thybo Trio |
|
|
Nu har ikke lige nærlyttet de to albums og har ikke en cd at sammenligne med, men jeg får Flac/Hi-Fi indikator på både Windows maskinen og iOS
playeren når jeg starter afspilning af begge albums ? |
|
|
Mystisk... Jeg får også kun MP3 ved afspilning via SB og Windows..... ?? __________________ Callesoroe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 August 2014 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
... men jeg får Flac/Hi-Fi indikator på både Windows maskinen og iOS playeren når jeg starter afspilning af begge albums ? |
|
|
Hvis du starter Windows Jobliste - Ydeevne - Netværk, hvad siger dit netværksforbrug, når du streamer numre fra de 2 albums fra WiMP ? __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2014 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det får jeg jo intet ud af at kigge på. Nummeret buffes i intern hukommelse i det du starter et track.
Jeg har desværre ikke en Sonos eller Bluesound kasse hjemme jeg kan aflæse netværksakvititeten på.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 August 2014 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
Det får jeg jo intet ud af at kigge på. Nummeret buffes i intern hukommelse i det du starter et track. |
|
|
Det du skriver her, er heller ikke rigtigt. Jeg har en streamer, der også buffer data, men det betyder da ikke at jeg ikke kan følge den båndbredde der sendes/modtages i.
Jeg skal gerne dokumentere med skærmdumps, hvis du fortsat betvivler at WiMP kun streamer de 2 albums, jeg henviste til i tidligere indlæg, i 256K - 320K MP3 og ikke FLAC. __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
|
Til top |
|
|