Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 09:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lyd på Linux (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Foranlediget af et sidetrack i en anden tråd, kan vi jo prøve at lave en lyd-på-Linux-tråd.

Advarsel: Nørd-faktoren er muligvis lidt høj i det følgende. :)

Jeg har spillet på Squeezebox i næsten 10 år, og Logitech Media Server er stadig den fedeste platform til streaming af egen musik og en masse andet. Her i blandt, men ikke begrænset til, Spotify og Tidal.

Jeg har prøvet en del mpd-baserede afspillere til Raspberry Pi: Volumio, Rune Audio, Moode Audio og såmænd også plain mpd på Raspbian.
Og så er der jo PiCorePlayer som er en software squeezebox til Raspberry Pi. Baseret på SqueezeLite og en Tiny Core Linux

Rune Audio lyder ret godt, men den mangler endnu ordentlig support for Wifi.
Volumio provede jeg for tre år siden - dengang var den ikke god, men der kan være sket meget siden da.
Min favorit er Moode Audio, men det kunne muligvis lige så godt være Rune Audio, hvis den havde ordentlig wifi-understøttelse. (jeg har ganske enkelt ikke et netkabel i nærheden af forstærkeren)

Men allerhelst ville jeg spille på en squeezebox-agtig ting. Med fuld adgang til Tidal. Og et interface der lægger vægt på hele albums. Og har adgang til et væld af plugins.

Men indtil videre har jeg dog ikke været helt tilfreds med software-squeezebox-afspillerne. Der er markant forskel på PiCore og Moode.

Ovre i tråden DAC-tråden (http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=103027&KW= vilmann&TPN=14) dukkede michaelvv op og talte om en en tunet Squeezelite på en fin lille computer der hedder Odroid.
Og Hansen dukkede op og sagde squeezelite på en Volumio. Bare med Volumio slået fra :)

Så det måtte jeg jo prøve. Det er nemt at slukke for mpd på Moode Audio:

root@moode:~# /etc/init.d/mpd stop
[ ok ] Stopping Music Player Daemon: mpd.
root@moode:~#

Og lige så nemt er det at starte squeezelite:

root@moode:~# ./squeezelite-armv6 -o hw:CARD=DEVICE,DEV=0 -a 22050b:5513b::0 -d output=debug
... debug info ...
... debug info ...
... debug info ...
... debug info ...

Og det spiller. Den finder omgående min Logitech Media Server og hele samlingen af CDere. Tidal og alle Radiostationerne er der også.

Men en kort test her til aften overbeviser mig ikke om at Moode Audio ryger ud, og jeg tror ikke squeezelite bliver andet en legetøj eller erstatning for min Squeezebox Duet, når den engang dør.

Jeg gravede lidt i forskellene på Moode Audio og Squeezelite, og jeg må indrømme at her kommer jeg til kort. Jeg ved simpelthen ikke nok om lydformater og alle forkortelserne.
Men jeg kan se at Moode Audio afspiller almindelige rippede CDere i 16 bit.
Jeg ved at S16_LE er CD-format. Og bitraten er jo rigtig:

root@moode:~# cat /proc/asound/card1/pcm0p/sub0/hw_params
access: RW_INTERLEAVED
format: S16_LE
subformat: STD
channels: 2
rate: 44100 (44100/1)
period_size: 5513
buffer_size: 22050

Hvorimod Squeezelite afspiller i 24 bit. Jeg ved ikke helt præcist hvad S24_3LE betyder, udover at 24 angiver båndbredden i bits:

root@moode:~# cat /proc/asound/card1/pcm0p/sub0/hw_params
access: MMAP_INTERLEAVED
format: S24_3LE
period_size: 882
buffer_size: 3528

Jeg har prøvet lidt forskellige options på kommandolinjen til squeezelite, men det gør ikke rigtig nogen forskel. Jeg kan godt få den til at afspille i 16 bit, men så gør den det også for 24bit-filer. Det er jo ikke sjovt.

Hvem leger ellers med sådan nogle ting? Raspberry Pi er ikke en must - en hvilken som helst Linux kan gøre det når det kommer til Squeezelite og mpd. Men Moode og Rune og de andre færdigpakkede afspillere er lavet til Raspberry Pi.

Her er et screenshot af Moode Audio:
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Februar 2016 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hej Vilmann.

På min Chord 2Qute DAC uden oversampling får jeg følgende når jeg bruger nedstående parameter
for alsa

80:4::

#16bit/44.1Khz
cat /proc/asound/D2Qute/pcm0p/sub0/hw_params
format: S32_LE
period_size: 882
buffer_size: 3528

#24bit/96Khz
rate: 96000 (96000/1)
period_size: 1920
buffer_size: 7680

#24bit/354Khz
rate: 352800 (352800/1)
period_size: 7056
buffer_size: 28224

Så mit alsa format er altid - S32_LE

Fandt lige denne info på en side omkring ALSA...

AE always outputs at the highest bitdepth reported by the device as available. So if the device accepts 32bit then 16bit (or
24bit) gets packed into 32bit. Note that this is lossless.

Min Chord understøtter native 32bit og følgende samplingsrates.

384000 352800 192000 176400 96000 88200 48000 44100 32000

Er der noget som du synes virker mærkeligt her ???

/MVH Michael.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
Hej Vilmann.

... ...
... ...

Er der noget som du synes virker mærkeligt her ???

Nej. Det er nok OK. Mit største problem er nok at jeg mangler nogle definitioner på de forskellige formater.
Og jeg tror bare de sidste bits bliver fyldt med nuller, når den konverterer fra 16 til 24 eller 16 til 32. Det gør næppe nogen forskel.

Alt bør være i skønneste orden - jeg synes bare stadig Moode Audio lyder bedre end squeezelite.
Jeg håber at få lidt tid til at lege mere med det ganske snart.

/vilmann

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hej Igen...

Jo der fyldes bare nuller ind, så det har intet af betydning.

Squeezelite på mine Raspberry PI's var heller ikke godt nok her.

Har haft et wandboard (dualcore) med (SOA squeeze on arch) noget som udvikleren
af squeezelite (triode) lavede, men udviklingen er stoppet her.

Squeezelite på min odriod C1+ er super, pga 1Gbit dedicated network og husk
på jeg bruger ram buffer under squeezelite som giver en voldsom forbedring.

Da squeezelite bruger 3 threads, er en quad core processor et must have.

Hvad er Moode Audio egentligt og kan det bruges sammen med LMS ???

/MVH Michael.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hej Michael,

Moode Audio er dybest set bare en frontend til mpd - http://www.musicpd.org/
Mpd er en client/server afspiller til Linux og andre Unix-agtige ting. Selve afspilningen kan rask væk styres med mindst 20 forskellige klienter. Formodentlig flere. Linux, windows, mac, web, telefoner og kommandolinje.

Mpd kan afspille internetradio, men den er selvkørende og der er ingen mulighed for at tale med LMS eller andet. Og dermed ingen Tidal. Bummer!

Men til gengæld kan den bringes til at lyde godt - den er i hvert fald bedre end min Squeezebox Duet.

Jeg kan godt se det smarte i Odroid-boardet. Raspberry Pi's IRQ-deling mellem USB og netkort har fået hug rundt omkring. Og det er et problem, medmindre man sætter et ekstra lydkort på.
Forleden dag rescannede jeg NFS-musiksamlingen - den der IRQ-balance process havde travlt Over 20% af CPUen gik til den den.
Men det er selvfølgelig også den gamle R-Pi jeg bruger.

Hvor anskaffer man Odroid? Det ligner at den kører på 5 volt med micro-USB?

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Hej Vilmann.

Odroid købes hos pollin.de , lister lige hvad jeg købte hos dem...

1      94-810410 ODROID-C1+        &n bsp;         &n bsp;         &n bsp;         &n bsp;   -    47,95 EUR     
1      94-351648 USB-Lader, 1-fach, 2A, grau         &n bsp;         &n bsp; -      3,95 EUR
1      94-562362 ODROID-U3 USB-Stromversorgungskabel -    2,95 EUR
1      94-810429 ODROID-C1+ Gehäuse, blau         &n bsp;         &n bsp; - 6,95 EUR

Kabinet er lidt lala. Men eller alt andet er ganske okay.

Husk også lige på at der er meget mere "power" med hensyn til hardware, end
i de fleste andre SBC og specielt alle RaspBerry PI.

Har målt strømforbrug. Og når jeg streamer 24bit/354Khz bruger den 3.1 watt.

Synd at Moode Audio ikke har portet til odroid C1+ endnu. Den er trods alt PT
den trejde mest populære SBC.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg skal overvejde hvilken retning jeg skal.
Jeg har brug for wifi - der er intet kabel i nærheden og forøvrigt vil jeg gerne være uden den elektriske forbindelse til switchen.

Strømforsyningen du har købt... Til den pris må det være sådan en switchmode-ting.
Jeg tror det kan betale sig med en rigtig strømforsyning - men det det forøger selvfølgelig investeringen betragteligt.

Forøvrigt kan man nok bare kan score mpd.conf fra Moode og lægge den på en hvilken som helst Linux. Det plejer at være nemt nok.
Der er som sagt muligheder nok for at styre mpd. Jeg fandt endda et plugin til firefox i aftes.

Måske jeg bare skulle bestille den - man kan jo altid bruge en linuxmaskine

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hej...

På min Chord 2qute DAC som er galvanisk adskilt på USB indgangen kan jeg ikke høre forskel
på min Lab PSU (liniear) og denne billige switchmode, men det kan nemt være anderledes på
andre Dacs.

Det helt afgørende på min setup var da jeg fik squeezelite configureret med -b (input buffer:decode buffer).
Det gjorde den helt store forskel, da der er stort set intet sker på netværket andet en når der hentes data asyncront
når et nyt nummer spilles.

Jeg monitorerer en del parameter fra cron, så jeg har en side i php som giver min denne stat.

Som det kan ses er det totalt meget overskud og her spilles der en 16bit/44.1Khz CD.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 21 Februar 2016 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:

Tråde eller processer?
Hvordan ser du det?

Forøvrigt har du muligvis ret - min laptop (8 core i7, 16 Gb RAM og SSD nok) har spillet siden i fredags. Jeg bilder mig ind at jeg nok ikke kan høre forskel på om den spiller med MPD eller squeezelite.

Fin overvågning du har bygget. Hjemmelavet?
Jeg smider den nok bare ind i Xymon og smokeping.

Af ren og skær nysgerrighed: Hvad kører du LMS på? Jeg lagde den lige på en gammel Raspberry Pi. Det fungerer og spiller fint, men den er mange timer om at scanne musikkataloget

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
Hej Igen...
Squeezelite på mine Raspberry PI's var heller ikke godt nok her.

Det lyder mystisk, hvad var det galt?

michaelvv skrev:

Hvorfor det? Jeg kører squeezelite på en gammel RPi 1B (700MHz single core), og den er c. 80% idle under afspilning af
24bit/96kHz til USB.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2016 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hej Hansen...

Mit problem med PI er at den ikke har dedikeret network og kun 100 Mb.

Hvis jeg spiller normal Redbook 16/44.1 Khz så streames flac filen over i min ram buffer på squeezelite
med ca 30-45 MB pr sek. Odroid C1+.

Og dette er uden af enable jumbo frames.

Det tager ca 1-2 sek for et 7 minuters nummer.

Dernæst kan jeg så "klippe" mit netkabel til næste sang starter.

Da musikken så ligger i hukommelsen, har allokeret 180MB til dette, kan der teknisk ikke streames hurtigere.

Når jeg spiller 24/96Khz har jeg en idle tid på 98.4 % 10 min efter en reboot, hviket er lidt unfair da linux laver en del
under opstart hvilket giver en meget hørere idle tid.

Mine erfaringer har fortalt mig at lav loadavg og en høj idletid giver en langt højere sikkerhed for lav jitter.

Timingsfejl i form af jitter er noget at det der virkeligt ødelægge den digitale lydgengivelse.

PS! Hvad ligger din loadavg på når du spiller på din PI. Min er på 0.06 når der spilles 24/96Khz efter 15min.

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2016 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
michaelvv skrev:

Tråde eller processer?
Hvordan ser du det?

Forøvrigt har du muligvis ret - min laptop (8 core i7, 16 Gb RAM og SSD nok) har spillet siden i fredags. Jeg bilder mig ind at jeg
nok ikke kan høre forskel på om den spiller med MPD eller squeezelite.

Fin overvågning du har bygget. Hjemmelavet?
Jeg smider den nok bare ind i Xymon og smokeping.

Af ren og skær nysgerrighed: Hvad kører du LMS på? Jeg lagde den lige på en gammel Raspberry Pi. Det fungerer og spiller fint,
men den er mange timer om at scanne musikkataloget

Hej

Prøv at installere htop og tryk på (F5), så kan du se hvor mange process ids squeezelite bruger.

Det er faktisk 4, men tror den ene kun er hovedprogrammet man ser før threads kommer op.

Som udgangspunkt er den bygger op omkring en (receive buffer feks her kommer flac filerne ind) en (decode buffer her decodes
til PCM) og et hoved program til styring af resten.

På en flere cores processor vi Linux skalere disse threads ud på de forskellige core/threads.

Se dette screenshot.

Her afspilles 24/96 khz så der laves lidt mere selv om det ikke er ret meget.

Jeg har LMS serveren installeret på en andet linux server som står i at andet rum. Bruger kun wired Gbit connections og
switches.

>> Fin overvågning du har bygget. Hjemmelavet?

Jeps kodet i perl og kørende i cron hvert minut.

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2016 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Forøvrigt har du muligvis ret - min laptop (8 core i7, 16 Gb RAM og SSD nok) har spillet siden i fredags. Jeg bilder mig ind at jeg
nok ikke kan høre forskel på om den spiller med MPD eller squeezelite.

Glemte at skrive husk at sætte noget buffer på squeezelite feks -b 100000:80000 det gør en afgørende forskel da
du så på din "monster maskine" vil køre de fleste numre fra ram direkte i stedet for at skulle hente små bidder af
musikken over netværket.

Hvis du kører trådløs sæt første buffer ( 100000 ) lidt ned og hør dig frem. 80000 er fint for PCM buffer det kan
også godt være lidt lavere.

Hvis du er nørd som jeg, kan du evt have htop kørende og se om det ikke påvirker din loadavg.

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2016 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
Hej Hansen...

Mit problem med PI er at den ikke har dedikeret network og kun 100 Mb.

Hvis jeg spiller normal Redbook 16/44.1 Khz så streames flac filen over i min ram buffer på squeezelite
med ca 30-45 MB pr sek. Odroid C1+.

Og dette er uden af enable jumbo frames.

Det tager ca 1-2 sek for et 7 minuters nummer.

Dernæst kan jeg så "klippe" mit netkabel til næste sang starter.

Da musikken så ligger i hukommelsen, har allokeret 180MB til dette, kan der teknisk ikke streames hurtigere.

Når jeg spiller 24/96Khz har jeg en idle tid på 98.4 % 10 min efter en reboot, hviket er lidt unfair da linux laver en del
under opstart hvilket giver en meget hørere idle tid.

Mine erfaringer har fortalt mig at lav loadavg og en høj idletid giver en langt højere sikkerhed for lav jitter.

Timingsfejl i form af jitter er noget at det der virkeligt ødelægge den digitale lydgengivelse.

PS! Hvad ligger din loadavg på når du spiller på din PI. Min er på 0.06 når der spilles 24/96Khz efter 15min.

Bruger du SPDIF out eller noget? Det lyder som et ret kompliceret setup, der ikke gør en hat forskel, hvis DAC'en trækker
data over async. USB.

Loadavg ligger på op til 0.20 (som regel en del lavere, ned til 0.05), eller som sagt, ca. 80% idle, så der er masser af
overskud, og en hurtigere CPU vil ikke gøre nogen forskel.

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2016 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hej Hansen.

Det gør en ret stor hat forskel at der streames fra RAM.

Min Dac Chord 2qute har galvanisk afskilt USB og den er ikke afhængig af clock fra USB.

Har ikke prøvet Spdif da det begrænser hvor højt jeg kan gå op i samlingsrate pga min
HDMI splitter.

0.20 i loadavg er ganske fornuftigt, det var ikke det jeg lå på da jeg for nogle år siden
streamede fra min PI 1B.

Er det loadavg værdier når du streamer i 24/96Khz på din PI 1B ???

Hvilken distro bruger du ???

/MVH Michael.

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2016 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:

Min Dac Chord 2qute har galvanisk afskilt USB og den er ikke afhængig af clock fra USB.

Hvordan i alverden skal det gøre nogen forskel? Jitter på afspiller-siden er irrelevant pga. async USB. Godt nok kører
ethernet interfacet over USB på en Pi, men USB2 er rigeligt hurtigt til at det ikke er noget problem at flytte en smule lyddata
to gange på den samme bus.

Hvilken USB processor sidder der i din DAC? Min DC-1 har en CM6631A (http://www.cmedia.com.tw/ProductsDetail/page-
p/C1Serno-25/C2Serno-27/C3Serno-0/PSerno-43.html) - ikke sidste skrig med DSD og overdrevne samplerates, men den
virker upåklageligt.

Jeg bruger Raspbian fra et VolumIO image, men efter at have leget lidt med det, har jeg afinstalleret alle de pakker, jeg ikke
bruger, så den nu kun kører squeezelite (og et par enkelte ikke-audio-relaterede services - sshd, ntpd etc.).

root@volumio:~# lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Raspbian
Description:    Raspbian GNU/Linux 8.0 (jessie)
Release:        8.0
Codename:       jessie
root@volumio:~# uname -a
Linux volumio 4.1.17+ #834 Mon Feb 1 15:13:47 GMT 2016 armv6l GNU/Linux

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2016 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hej.

Fint nok vi ikke er enige, men hensyn til vores forskellige setup.

Der sidder en custom made USB controller implementeret i FPGA.

DAC

Jeg havde små problemer på Jessie når jeg streamede i Hires (med sox ) med høj network
load, disse er ikke tilstede på Arch Linux.

Dog kun når jeg streamede over min HDMI-spdif splitter. Prøvede ikke USB da
min daværende Dac ikke havde USB.

Kan se du kører en nyere linux kernel, end den jeg bruger på min Arch Linux.

Er det denne Dac du har ??.

http://emotiva.com/products/dacs/electronics/dacs/stealth-dc -1

PS! Har du prøvet at sætte dine buffers på din squeezelite højere end default.
Det gav meget på min gamle Dac, dog giver det mindre på min Chord.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 25 Februar 2016 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
michaelvv skrev:

Hvordan i alverden skal det gøre nogen forskel? Jitter på afspiller-siden er irrelevant pga. async USB. Godt nok kører
ethernet interfacet over USB på en Pi, men USB2 er rigeligt hurtigt til at det ikke er noget problem at flytte en smule lyddata
to gange på den samme bus.

Hvilken USB processor sidder der i din DAC? Min DC-1 har en CM6631A (http://www.cmedia.com.tw/ProductsDetail/page-
p/C1Serno-25/C2Serno-27/C3Serno-0/PSerno-43.html) - ikke sidste skrig med DSD og overdrevne samplerates, men den
virker upåklageligt.

Jeg bruger Raspbian fra et VolumIO image, men efter at have leget lidt med det, har jeg afinstalleret alle de pakker, jeg ikke
bruger, så den nu kun kører squeezelite (og et par enkelte ikke-audio-relaterede services - sshd, ntpd etc.).

root@volumio:~# lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Raspbian
Description:    Raspbian GNU/Linux 8.0 (jessie)
Release:        8.0
Codename:       jessie
root@volumio:~# uname -a
Linux volumio 4.1.17+ #834 Mon Feb 1 15:13:47 GMT 2016 armv6l GNU/Linux

Jeg var lidt samme samme sted. Bare på en anden måde. Som I: Squeezelite er noget bras.
Min gamle Raspberry Pi kører Moode Audio og det lyder tæskegodt. Men kører den Squeezelite lyder bare ikke godt.

Det er tre år siden jeg prøvede VolumIO, og den gang ar den ikke noget særligt. RuneAudio og Moode Audio, er så vidt jeg kan forstå, de førende som frotend til mpd.
Man kan selvfølgelig også bare sætte mpd op selv ...

Kører jeg squeezelite på min laptop, kan jeg ikke høre forskel fra Moode på Raspberry Pi. Så der er altså noget at komme efter med hurtigere hardware (badum tisch! )

Forøvrigt kan din CPU sagtens være mere eller mindre idle selvom der står interrupts kø ovre på USB-porten. Det kommer lidt an på ...

Og hvis der er tre tråde i squezelite kan det sagtens gøre en endog ret tor forskel at få flere kerner.

Michael: Jep, bufferstørrelsen har betydning.
Jeg tror sgu bare jeg bestiller en Odroid

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2016 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hej...

Alt mit "nørderi" startede da jeg fik min Chord 2qute Dac. Ville bare prøve hvor at
se hvor langt jeg kunne få loadavg (ned) og idle tid (op).

Har haft 3 forskellige ARM SBC og da jeg havde fjernet alt som ikke behøver at køre
kunne jeg se at oDroid bare havde så meget mere overskud.

Til 48 Euro så kan man godt tage en change, og det er jeg så glad for at jeg gjorde.

Om de bedre hardware specs på oDroid i forhold til PI, så betyder noget er måske
individuelt. For mig gør det en forskel.

@vilmann. Det er fuldstændigt det samme jeg har oplevet med squeezelite og
hurtigere hardware.

/MVH Michael.

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2016 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
Hej.

Fint nok vi ikke er enige, men hensyn til vores forskellige setup.

Der sidder en custom made USB controller implementeret i FPGA.

FPGA'en er vel til det digitale filter. Jeg fandt nogle billeder af den Chord på nettet, og den bruger en Atmel SAM3U1C
microcontroller med integreret USB interface til USB-delen (http://www.atmel.com/devices/SAM3U1C.aspx). Det ville være
spild af tid, og sikkert et kompatibitetshelvede, hvis de havde lavet noget hjemmelavet.

michaelvv skrev:

Jeg havde små problemer på Jessie når jeg streamede i Hires (med sox ) med høj network
load, disse er ikke tilstede på Arch Linux.
Dog kun når jeg streamede over min HDMI-spdif splitter. Prøvede ikke USB da
min daværende Dac ikke havde USB.

Kan se du kører en nyere linux kernel, end den jeg bruger på min Arch Linux.

Det har virkelig været total plug'n'play, eneste ændring jeg har lavet i /etc/defaults/squeezelite er at sætte
SL_SOUNDCARD="hw:CARD=Audio,DEV=0" og skrue DAC'en over på async USB. Jeg har endnu ikke hørt et eneste
skip/hak i lyden eller noget andet forkert.

michaelvv skrev:

Er det denne Dac du har ??.

http://emotiva.com/products/dacs/electronics/dacs/stealth-dc -1

Ja, det er den. Til en pris på 3500kr incl. moms og fragt er jeg mere end tilfreds. Jeg føler ikke at jeg mangler ikke noget i
forhold til min gamle Wadia 861, og med USB interface blev RPi'en pludselig gangbar som streamer, så den må siges at
være godkendt. Hvis man skal have noget med samme funktionalitet fra f.eks. Chord, så er det en Hugo TT til ca. 28.000
kr...

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum