Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 20:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bass boost (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 November 2015 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

I gamle dage havde man et ekstra udtag på volumen potentiometeret som kunne bruges til et Loudness filter, bas og diskant blev hævet men mellemtonen blev sænket. Når man skruede op for volumen udjævnede niveauerne sig og man fin en næsten flad kurve. Det skulle kompensere ørets ulinearitet.

Jeg har købt mig et ALPS volumen potentiometer til en kommende tv højttaler forstærker (ICEPower 50ASX2) og kunne godt tænke mig lidt bass boost ved lave niveauer.

Potentiometret er på 10KA og udtaget er ved ca 500 ohm.
Jeg forestiller mig et diagram ala nedstående og tænker starte med R på 220 ohn, C på 10 uF

Er der nogen der har mulighed for at lægge det ind i et simulerings program og se hvordan output bliver ved fx 25, 50 og 75% af maks volumen?

Eller bare har seriøse kommentarer i øvrigt?

1pcs 10K Stereo Rotary Potentiometer For ALPS AMP,10KA

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 November 2015 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hej . I henhold til det du til spørger . Er det ikke bare det man i ældre dage kaldte loudnes .
Jeg agter ikke at gå ind i tråden, men var det ikke løftet - når man spillede lavt, så brugte man Loudnes knappen
mvh Space

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 November 2015 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Jo sådan som jeg forstår det, så er det det man ser som "Loudness" knapper på forstærkere.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2015 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Loudness   er det ikke bare et lille hæv ved 80 hz på 6 db eller husker jeg forkert .. ??

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 November 2015 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Ikke helt, loudness kunne udføres på forskellige måder - den generelle regel var, som trådstarter beskriver det, en hævning af bas og diskant ved lavere potmeter-indstillinger, for at kompensere for ørets faldende følsomhed i toneområdets yderender ved lavere lydtryk. Nogle loudness funktioner nøjedes dog med at kompensere i bassen.

Problemet var, at en fast loudness ikke tog højde for højtaleres forskellige følsomhed, ej heller lokalestørrelse/lytteafstand. De virkede kun helt rigtigt ved et heldigt sammenfald af omstændigheder. Det var derfor osse en lettelse for mange hifi-fans, da fabrikanterne gjorde det muligt at slå funktionen helt fra - så kunne man bare kompensere manuelt med de almindelige tonekontroller.

Nogle få forstærkere blev designet med en variabel loudness (jeg er selv ejer af én), men de var få. Ellers den bedste løsning, men osse dyrere.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 December 2015 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Ningbo - du skal have kredsløbet til at følge Fletcher/Munson kurven du ser på dette link. Det vil sige, at der skal kompenseres for såvel bas som diskant. Da det samtidig har betydning hvilken lydstyrke dit anlæg gengiver lyden med i relation til volumenkontrollens position, skal du anvende mere end dit diagram viser. Det skal ramme præcist ved alle niveauer.

Du skal anvende en kombination af potentiometeret du viser med supplerende komponenter. Når du så har ramt den rette balance mellem frekvenskompensation og volumenkontrollens position skal du sikre dig at alle musiknumre gengives med samme lydstyrke. Gør de ikke det og du skruer på volumenkontrollen for at kompensere for niveau ryger kalibreringen sig en tur og så er du lige vidt. ER du perfektionist skal du have et potentiometer foran det viste med et bufferkredsløb imellem så frekvenskompensationen på det viste kredsløb ikke forandrer sin karakteristik.

Det første potentiometer sættes i en midterstilling. Plus minus på dette potentiometer skal alene bruges til at kompensere for musiknumrenes niveauforskelle. Den overordnede styrkeregulering varetages af volumenkontrollen med frekvenskompensationen. Og på den måde kan man måske godt forstå at man har forenklet eller helt udeladt funktionen.

Fysiologisk Volumenkontrol til kompensation for ørets ikke lineære frekvenskarakteristik

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Sendt: 01 December 2015 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Læg i øvrigt mærke til at musikken, uden fysiologisk volumenkontrol eller andet frekvenskompenserende, lyder bedst ved et lydniveau, som svinger mellem 80-100 dB. Der hvor øret er mest lineært. Har du en lydtryksmåler eller en app til smartphonen eller tabletten, som klarer opgaven, kan du selv lave forsøget.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Sendt: 01 December 2015 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Jeg sad li og havde langt om længe fået mig taget sammen til at kigge lidt på min Marantz Model 1200. Den har faktisk et Loudness kredsløb som det
efterspurgte indbygget. Hvis det er, så kan du hente hele servicemanualen på HiFi Engine.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes