Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 16 November 2015 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har nogle gode tips til nogle "lækre" skruer til montering af højttalerenheder?
Jeg har tidligere brugt diverse sorte umbraco-skruer fra diverse HiFi-webshops, og de er da ok.
Men det kunne jo være der var nogen der havde nogle gode tip til ekstra gode skruer
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3371
|
Sendt: 16 November 2015 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at få en fabrik til at fremstille skruer med hoveder som din Avatar? Det er da vist ikke set før?
|
Til top |
|
|
Svoldgaard Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
Sendt: 16 November 2015 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fingerskruer i guld her__________________ Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 16 November 2015 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har før købt via den her forhandler:
http://www.tj-bolte.dk/shop/frontpage.html
Vil vove den påstand, at du skal lede længe efter bedre "skruer/bolte".
Lad dig ikke snyde af, at hjemmesiden ikke er den mest brugervenlige
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2015 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svoldgaard skrev:
Fingerskruer i guld her |
|
|
Det er i hvert fald bling
Måske til en retro gangsta-style speaker __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2015 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Hvad med at få en fabrik til at fremstille skruer med hoveder som din Avatar? Det er da vist ikke set før? |
|
|
Det bliver nok en anelse avanceret=dyrt...
Men man kunne jo få et monogram på alle skruerne
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2015 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Har før købt via den her forhandler:
http://www.tj-bolte.dk/shop/frontpage.html
Vil vove den påstand, at du skal lede længe efter bedre "skruer/bolte".
Lad dig ikke snyde af, at hjemmesiden ikke er den mest brugervenlige  |
|
|
Tak!
Den kigger jeg nærmere på.
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 16 November 2015 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Befestigungsfuchs er markant billigere, og forsendelsen er vist €13 op til 30 kg. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 17 November 2015 kl. 06:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor mange skal du bruge .. har sort og blank umbraco-skruer
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 187
|
Sendt: 17 November 2015 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for befestigungsfuchs linket
Hvis det var mig ville jeg der i messing(og det er vigtigt lydmæssigt) købe einschraubmuttern og senkschrauben.
Ved anvendelse af de nævnte skruer er det nok nødvendigt at undersænke skruehullerne i enheden, men så får man heller uønskede lydmæssige
reflektioner mm af skruehovedet...hvis man er ligeglad med det kan en maskinskrue i messing bare bruges.
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 17 November 2015 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
Hvis det var mig ville jeg der i messing(og det er vigtigt lydmæssigt) købe einschraubmuttern og senkschrauben.
Ved anvendelse af de nævnte skruer er det nok nødvendigt at undersænke skruehullerne i enheden, men så får man heller uønskede lydmæssige
reflektioner mm af skruehovedet...hvis man er ligeglad med det kan en maskinskrue i messing bare bruges. |
|
|
Er det en joke, at du mener, at messing, er et must for god lyd? I forhold til delefilter, udforming af kabinet, frontbaffel, placering af enheder,
sammensætning af enheder osv, så bør skruer IMO være den sidste bekymring. Enheden skal selvfølgelig være godt fastspændt.
Rådet om at undersænke skruehuller i enheden, kunne jeg godt nok aldrig finde på. Så hellere bruge lidt tid på, at finde de rette skruer, hvilket
stort set altid er muligt. Personligt vil jeg også helst undgå, at skruehovedet ikke stikker for meget op - Gerne lidt under. Men det er helt klart pga
af æstetik.
Her er et billede af hhv 4mm bolte og 5 mm bolte. Det er en SB Accoustics SB17mfc enhed:
Det er med fuldt overlæg, at 5 mm boltene stikker op.
hilsen
|
Til top |
|
|
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 187
|
Sendt: 17 November 2015 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, Henrik jeg joker aldrig mht hifi og tweaks for den sags skyld. Det er der rigelig af andre der gør...
 især dem, der aldrig selv har eller vil drømme om at prøve det,
så prøv det på den ene højttaler og lyt...og der er såmænd også andre rundt om i verden...bla youtube,
der anbefaler denne lydforbedrende fastspændingsmåde ved brug af messing
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 796
|
Sendt: 17 November 2015 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
Nej, Henrik jeg joker aldrig mht hifi og tweaks for den sags skyld. Det er der rigelig af andre der gør...
især dem, der aldrig selv har eller vil drømme om at prøve det,
så prøv det på den ene højttaler og lyt...og der er såmænd også andre rundt om i verden...bla youtube,
der anbefaler denne lydforbedrende fastspændingsmåde ved brug af messing  |
|
|
Har også hørt om tweaket. Rustfri stålskruer er heller ikke magnetiske - og langt stærkere end messing. Har dog ikke selv prøvet dem endnu.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 17 November 2015 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 17 November 2015 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels, hvis det er for OT, så sig endelig til.
Basil: Er det eks en video som den her, du referer til?:
https://www.youtube.com/watch?v=Xpa_4Lao2z0
Jeg er åben for tweaks, men det han taler om i den video, er IMO nonsens.
Se eks den her tråd:
http://emotivalounge.proboards.com/thread/30951/brass-
screws-tweak?page=4
Han er altså blandt andet ude på, at sælge en skruetrækker med indstillelig moment.
At du har anvendt det tweak og kan høre en forskel, betyder ikke, at der rent faktisk er en forskel. Samme med andre, der har anvendt det
tweak. At anvende det på den ene højttaler, giver ikke meget mening i en seriøs test, medmindre du har et fuldstændig symmetrisk rum og at du
lytter i eksakt samme position, kan skifte meget hurtigt mellem skruerne mv mv.
Jeg er ikke ude i en mudderkastning, men jeg finder det relevant at problematisere, når der argumenteres for pseudo-tweaks, som en væsentlig
parameter for god lyd. For at brede argumentet ud, så kan det for en nybegynder i feltet, lyde som om, at det er meget vigtigt at man bruger de
rigtige skruer til montering af højttalerenhederne, og at de monteres med det rette moment. Dette har ingen signifikant betydning i forhold til
delefilteret. På samme måde med delefilteret - Eksotiske delefilterkomponenter, er spild af tid/penge, hvis ikke det grundlæggende er på plads.
hilsen
|
Til top |
|
|
angute Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
Sendt: 17 November 2015 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger sorte gipsskruer, enhederne sidder fint fast og de
aner vist intet om at skruerne er beregnet til gips, så de gisper
heller ikke.
Mvh.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 19 November 2015 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
daniels, hvis det er for OT, så sig endelig til.
Basil: Er det eks en video som den her, du referer til?:
https://www.youtube.com/watch?v=Xpa_4Lao2z0
Jeg er åben for tweaks, men det han taler om i den video, er IMO nonsens.
Se eks den her tråd:
http://emotivalounge.proboards.com/thread/30951/brass-
screws-tweak?page=4
Han er altså blandt andet ude på, at sælge en skruetrækker med indstillelig moment.
At du har anvendt det tweak og kan høre en forskel, betyder ikke, at der rent faktisk er en forskel. Samme med andre, der har anvendt det
tweak. At anvende det på den ene højttaler, giver ikke meget mening i en seriøs test, medmindre du har et fuldstændig symmetrisk rum og at du
lytter i eksakt samme position, kan skifte meget hurtigt mellem skruerne mv mv.
Jeg er ikke ude i en mudderkastning, men jeg finder det relevant at problematisere, når der argumenteres for pseudo-tweaks, som en væsentlig
parameter for god lyd. For at brede argumentet ud, så kan det for en nybegynder i feltet, lyde som om, at det er meget vigtigt at man bruger de
rigtige skruer til montering af højttalerenhederne, og at de monteres med det rette moment. Dette har ingen signifikant betydning i forhold til
delefilteret. På samme måde med delefilteret - Eksotiske delefilterkomponenter, er spild af tid/penge, hvis ikke det grundlæggende er på plads.
hilsen |
|
|
Så længe vi taler skruer, så er det ikke OT i min verden
Jeg har godt set hele serien af de videoer, og tweaks er jo ofte kontroversielle.
Personligt ser jeg på det sådan: Koster det ikke alverden og er det ikke direkte skadeligt min egen byggeplan, så kommer det gerne med i mine konstruktioner - der lader jeg det tvivlen komme til gode.
Flere af de tweaks har også en teoretisk (om end langt ude) forklaring.
Der hvor jeg står af, er hvor prisen bliver så høj, at der er andre ting som jeg hellere vil lægge pengene i - det handler om proportioner for mig
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 19 November 2015 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
reflektioner mm af skruehovedet...hvis man er ligeglad med det kan en maskinskrue i messing bare bruges. |
|
|
Jeg synes de er lidt svære at få til at blive helt gode, ligesom islagsmøtrikker.
Nogle enheder har skruehullerne ret tæt på udskæringshullet til enheden, og så er der ikke så meget materiale de kan sidde fast i.
Og MDF bliver ret skrøbeligt ved kanterne.
Ellers er det smart, hvis man skal skifte enheder bare et par gange, i forhold til selvskærende.
Jeg har før kigget efter messingskruer, men har ikke rigtigt fundet noget.
Messingskruer med torx-hovede (ligesom på billedet vist tidligere i denne tråd) kunne være interessant. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 19 November 2015 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
|
|
|
Jeg skal bruge mange!
Og i alle mulige størrelser og typer.
Kan godt lide at have et godt lager - du er velkommen til at smide en PB, hvis du har et godt tilbud __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 19 November 2015 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare hvad du har brug for så for du en pris
daniels skrev:
lille_smed skrev:
|
|
|
Jeg skal bruge mange!
Og i alle mulige størrelser og typer.
Kan godt lide at have et godt lager - du er velkommen til at smide en PB, hvis du har et godt tilbud  |
|
|
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|