Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 12:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ukomprimeret musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brea-ker
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 14 Januar 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2016 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hej,

jeg har lige fået tidal hifi, og fandt først lige ud af for nogle dage siden debatten om loudness war. Jeg er ikke helt tilfreds med at betale 200 om måneden for elendigt komprimeret musik, altså musik som kun scorer mellem 3-8 inde på dr.loudness-war.

Det lader til at de har nogle af de originale indspilninger fra 80'erne derinde, men alt for mange nyere genudgivelser til at jeg kan leve med det som thriller, bad med mj f. eksempelvis.

Nogen der ved hvor man kan downloade albums i master studio kvalitet eller hvad man kalder det. Hvor der ikke er fyrret op for volumen og med mindre dynamik. Eller rettere som alle cd'erne blev lavet i 80'erne, start 90'er. Har hørt at en mp3 sang som får høj scor på dr lyder bedre end både en lossless sang på tidal og sågar i 24 bit. Jeg har testet med et par album blandt andet sting med notering lige the sun, et godt eksempel på en cd Der ikke er komprimeret. Heller ikke udgaven fra 98'.
Til top Vis brea-ker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brea-ker

brea-ker
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 Juni 2016 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Der skulle have stået en mp3 sang som scorer højt på dr.loudness-war lyder bedre end en lossless sang i 24 bit som scorer lavt på dr.loudness-war.

brea-ker
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 Juni 2016 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Og sting med ''nothing like the sun''...

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Juni 2016 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Det er nærmest umuligt at finde de "gamle" ukomprimerede udgaver online. Den bedste løsning vil være at finde oprindelige CD'er og så rippe dem til harddisken.

Ofte er det ikke kun kompression der ødelægger det, men også deciderede nye masteringer, hvor numrende er ændrede. Lyt f.eks. til Michael Jacksom - Liberian Girl på Tidal, vs den oprindelige CD. I starten "gisper" han efter vejret på det oprindelige track. Det er væk på Tidals versioner.

Ellers er der dog kunstnere, som går op i lydkvaliten. 9 Inch Nails har ved deres seneste album lavet to versioner. Hvis man køber CD'en på deres hjemmeside, så får man oveni en download version, hvor der er kælet mere for kvaliteten. Om man så kan hive den gode kvalitet ned, uden at købe CD'en skal jeg lade være usagt. Det er info jeg har fra en kollega ved Dali.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

brea-ker
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 Juni 2016 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Ok tak for svar. Jeg glemte lige at sige at langt det meste af den musik jeg hører er fra 60'erne til og med 80'erne. Jeg har godt tænkt over det med at skulle til at købe cd'erne online på disgogs eller ebay. Men hvis der var en mulighed for at downloade dem også selvom det er en lidt højere pris så var det nemmere. Så det er helt umuligt at finde online med det ældre musik?

Fedt at der stadig er nogle der går op i god lyd, jeg synes det er utroligt meget skræmmende den udvikling omkring loudness war og at man ikke engang kan købe deres musik i god kvalitet digitalt.

Jeg undrer mig også over at jeg først har opdaget det nu efter 10 år som hifi interesseret, selvfølgelig har jeg altid tænkt på det med forskellen på gode og dårlige indspillede albums og at der var volume forskel indimellem på dem, men da ikke at alle cd'er stort set fra 90'erne og frem ligefrem var komprimeret og så det du nævner med nye masteringer som er dårligere.

Så hvis et album scorer lavt på dr.loudness-war.info så er det vel dårligt kvalitet uanset om man har et super godt anlæg og dac til flere tusinde kroner, og hvad er så ideen i at ofre så mange penge på et anlæg når musikken er skod lavet (90'er cd'er og frem)

Jeg må igang med at lede efter originale cd'er fra 80'erne så... Der skal sikkert nok være noget at det gamle musik fra 60'erne og 80'erne som først udkom på cd i 90'erne og frem og så det jo bare sur røv.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juni 2016 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Rysz......
Sjovt, du lige nævner "Liberian Girl".
Den er et gudeeksempel på, hvor møgdårligt remasterede versioner kan lyde.
Direkte fra første LP-tryk af "Bad" eller Hirstory-boxen på en god pickup på et ordentligt anlæg, er det en ovenud fornøjelse. Det er så synd, når en kunstners musik bliver "smadret", bare for at der skal være noget mere Oooomppff i radioen

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Juni 2016 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Der er gået lidt sport i det for mig at finde den bedste cd udgivelse af et givent album, det er som regel (men ikke altid) det mindst komprimerede eksemplar.

For a sige det som det er, så er den eneste løsning ud over at opstøve de gamle cd'er på ebay o.l, at downloade tabsfri rips fra knap så lovlige hjemmesider. Der er til gengæld ofte imponerende mange udgaver af det samme album, japanske, europæisk, U.S tryk. Min personlige holdning er også at hvis man nu f.eks. har købt en komprimeret genudgivelse, så går der ingen skår af nogen ved at man downloader samme album i en ældre og udgået udgave.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

brea-ker
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 04 Juni 2016 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Har sendt dig en pb Exciter :)

Jeg beklager mit indlæg længere oppe, det er kun 87' udgaven af Sting's album på cd der scorer højt på dr.loudness-war.info og ikke 98 udgaven jeg
huskede forkert (på trods af at 4-5 numre faktisk har en god scor derinde på 98'er udgaven) men 87'er cd'en er klart overlegen med kun et enkelt
komprimeret nummer.

F. eks sidder jeg lige nu og lytter til Thriller 25 super deluxe edition, så det må næsten være 2008 udgaven ik' -

http://dr.loudness-war.info/album/view/74963

Talene taler vidst for sig selv med kun et enkelt nummer i god kvalitet..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes