Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 08 Maj 2016 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
håber da lige der var en som har lytte til den, som kunne sige om det er vej til bedre lyd..??
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 08 Maj 2016 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken CD-afspiller/kilde gjorde det ud for en A/B test?
Iøvrigt, det højttalerne der signifikant giver det største bidrag til den endelige lyd - Og måske vigtigst af alt- Delefilteret. Men det ved du jo nok i
forvejen
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 08 Maj 2016 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må ærligt tilstå at der af mange af de DAC's jeg har prøvet, har der ikke været en betydelig hørbar forskel og især ikke af de nyere.. Jeg synes
til gengæld at jeg har oplevet en stor forskel på de ældre DAC chips såsom AD1865 og TDA1541/43. Jeg har på nuværende tidspunkt en Sugden og
Audio Note DAC med overstående chips. De spiller lige efter min optik, hvor der er varme, krop, nærvær og vigtigst af alt, at tonerne kan flyde og
klinge ud "organisk lyd". Selvfølgelig kommer det også an på implementeringen heraf, men bare for at understrege, at det nyeste og mest trendy'e
ikke altid er at foretrække..
Tror selv en god gammel Philips CD-afspiller med 1541/1543 chip, kan lammetæve mange af de nyere CD-afspillere/DACs.. Det er så bare min
mening! __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2016 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der ikke andre bud på hvad jeg skal give et lyt-..???
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
Sendt: 10 Maj 2016 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meridian Sooloos. Det banker stort set alt på markedet. Det mest gennemførte og velspillende jeg har hørt. I brugervenlighed og lyden er mildest talt organisk. Gør dig selv den tjeneste og giv det en lyt. Det spiller op med mit vinyl set-up. Det spiller med et naturligt luftigt velafstemt lydbillede. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 11 Maj 2016 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er der noget galt med dit vinyl setup..??  N.
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 796
|
Sendt: 11 Maj 2016 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv været på denne mission - at finde en god DAC! Min historie kan måske inspirere dig!
Startede med en Micromega MyDAC på tilbud til 999 - som fik glimrende anmeldelser. Den var da også ok - indtil jeg lånte en Stello DA220 mk2. Til trods for at Stelloen er en halvgammel sag så lammetævede den min stakkel MyDAC - nok ikke så underligt da Stelloen kostede 12K i sin tid.
Min kammerat ville desværre ikke sælge Stelloen men jeg kunne låne den så længe han byggede om i huset. Efter nogen tids studier på diverse fora faldt jeg over Schiit. Schiit laver gode DACs som kan opgraderes! Tog chancen og købte en Schiit Gungnir DS til 900 euro. Den var sørme - og heldigvis - en klasse bedre end Stelloen. Min kammerat lånte den da han fik sin Stello tilbage - og nu var det pludselig ham der ville købe af mig. Han havde hørt den op mod en væsentlig dyrere DAC og mente min Gungnir var rigtig god til prisen. Siden har jeg opgraderet til Gungnir Multibit og det rykker - første gang jeg hører en DAC hvor opløsning, timing og dynamik holder hele vejen ned i dybbassen!
For et halvt år siden købte jeg så en NOS (Non OverSampling) DAC baseret på 8 stk TDA1543 chips. Den spillede dejligt men på bekostning af alt for mange detaljer og overtoner i musikken. Men den åbnede mine øjne i forhold til at USB indgangen på min Gungnir er langt ringere end SPDIF-indgangene.
Fik så chancen for at købe en Sound Classics rør-DAC baseret på PCM63-chips. BurrBrowns PCM63 er også en multibit chip og man hører tydeligt slægtskabet med Gungnir Multibit. Igen spytter Gungnir dog flere detaljer ud og bassen er bedre. Men hånden på hjertet - og skulle jeg spare 10.000 i bagklogskabens lys - så kunne jeg sagtens leve med Sound Classics DACen.
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2016 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Måske er der noget galt med dit vinyl setup..?? N. |
|
|
Nej, ikke lige som sådan. Det svageste led er en Primare RIAA. I må komme ud af hulen i gamle nisser 🤓 Spiller skammed en god plade fræser. En
Acoustic Signature Eco, Microso Benz Gold Pick Up og en Jelco SA 250 arm. I den bedre ende. 😀 Ingen tvivl om vinyl lyden er god, men i år 2016 er
der hederlige DAC's hehe. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2016 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
JackD skrev:
Meridian Sooloos. Det banker stort set alt på markedet. Det mest gennemførte og velspillende jeg har hørt. I brugervenlighed og
lyden er mildest talt organisk. Gør dig selv den tjeneste og giv det en lyt. Det spiller op med mit vinyl set-up. Det spiller med et naturligt luftigt
velafstemt lydbillede. |
|
|
Er det ikke en streamer? Til 4750 britiske pund skal den f..... også spille.
|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 260
|
Sendt: 11 Maj 2016 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er grumme glad for min Matrix X-Sabre (jeg ved det godt, det lyder som en radiostyret bil). Det er noget Kina-Crap med den tilsyneladende ret
gode sabre chip - og den er nu ikke så crap endda.
Nypris er vist omkring 8000, jeg fik min brugt for 3800. Den udraderer en Arcam iRDAC på alle fronter, og der gik heller ikke så længe inden jeg
solgte min Naim CD5 med Flatcap forsyning.
Jeg synes bedst den beskrives som "naturligt lydende" - instrumenter får på een eller anden måde lov at være sig selv - lyder rigtigt.
Jeg vil mene den er et godt bud i <10000 kr klassen...
|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 260
|
Sendt: 11 Maj 2016 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva mæ Benchmark - er tiden løbet fra den?
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2016 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er altid kun brugt USB indgangen
advance acoustic mpp 506 da, så ved ikke om der er en forskel fra usb til de andre, skal man købe en adapter, fra usb til en af de andre, eller er der en anden og bedre løsning...??
håber på at der en nogen som kan anbefale en pre også,da jeg ikke er sikker på at 506 er god nok ..??
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2016 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
USB-interfacet er ofte den ringeste indgang. Især på ældre DACs - i mindre grad på nyere. Jeg har selv en separat USB-spdif konverter (til ca. 2.500
kr) som er langt bedre end den min DAC er født med. Men med en M2tech Hiface til 4-500 kr brugt, burde du komme et godt stykke af vejen.... Hold
dig fra de ældre konvertere som eks Musical Fidelity V-link. Tiden er løbet fra dem.....
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 11 Maj 2016 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv om jeg godt nok aldrig har hørt en, syntes jeg også du skulle vend blikket imod Shiit. De får så meget bruger ros rundt omkring, og
Mike Moffat der udvikler dem, er en af de ældste og mest erfarne på området. Deres topmodel Yggdrasil bliver af mange regnet for den
bedste DAC der lavet Shiit
Jeg tror ikke du går galt i byen der. De kan også købes i EU, uden told, og mindre forsendelse osv.
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2016 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det var i høj grad Mike Moffats filosofi og tilgang til at bygge en DAC der afgjorde det for mig. Det og den megen positive omtale
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 11 Maj 2016 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror bare det er multibitterne man skal holde sig til. Delta-Sigma`erne er nok som sådan nogle plejer at være.
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2016 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dalgas skrev:
JackD skrev:
Meridian Sooloos. Det banker stort set alt på markedet. Det mest gennemførte og velspillende jeg har hørt. I
brugervenlighed og
lyden er mildest talt organisk. Gør dig selv den tjeneste og giv det en lyt. Det spiller op med mit vinyl set-up. Det spiller med et naturligt luftigt
velafstemt lydbillede. |
|
|
Er det ikke en streamer? Til 4750 britiske pund skal den f..... også spille. |
|
|
Det er en MC200 de kan fåes til 28000kr. Den spiller fra indbygget harddisk. Du kan udvide lager plads med en QNAP NA's-server. Den kan også
afspille Tidal og andre tjenester og ip radio. Den betjenes bedst med IPad. Jeg bruger min computer til at ligge FLAC filer ind. Glem alt om at PC skal
tændes osv. og USB kablet. Det spiller bare. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2016 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for jeres indlæg, det lyder som om at ,jeg skal droppe usb. men jeg kom til at tænke på. om det er bedre at køre optisk frem for
spdif , for at isolere min pc fra resten at udstyret???
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 12 Maj 2016 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du siger at du mener at DACen er det der laver den fine lyd.
Alle erfaringer jeg nogen sinde har gjort mig, siger mig at det ikke er rigtigt.
Forsærker (e) er mindst lige så vigtige.
En god DAC med en ikke lige så optimal forstærker, kommer aldrig til at lyde helt fantastisk.
Du vi høre forstærkerens begrænsninger som typisk vil være at den ikke har evnen til at skille instrumenterne ad, og give dem den rigtige
dynamik og punktformighed, for slet ikke at tale om det at få instrumenterne til at opstå skåret næsten fysisk ud i lydbilledet.
Sådan er det bare.
Og det gælder dybest set alt dit udstyr.
Hvorfor tror du lige det lød så godt på mandens dyre grej?
Mit bud er at der ikke var nogen svage led.
Mvh.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2016 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
svagt led.... bestemt ikke , kun det rum der blev spille i var ikke optimalt, men bare de højtaler kabler som blev brugt, kostede det halve af hvad hele mit anlæg gør. så jo skal det være godt, bliver det også meget dyre end jeg vil give .. men sådan er det bare , man kan jo ikke få alt hvad man ønsker sig, men hvis der er noget jeg kan gøre til små penge så vil jeg da gerne forsøge det..
der er noget som tyder på, at der er forskel på hvilken måde, man overføre sin lyd til den given dac der bliver benyttet...?????
|
Til top |
|
|