Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 16:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Modstande (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole K. Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 December 2015 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
Mine effektforstærker er fyldt med disse modstande.
Hvad syntes i om dem, evt alternativer...........

Til top Vis Ole K. Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole K. Andersen

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 December 2015 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Det er emittermodstande til udgangstransistorerne, lavet i keramik for at tåle belastning og temperatur. Hvad er din begrundelse for at smide dem på porten?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Ole K. Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj.

Jeg har ikke nogen begrundelse for at skifte dem, derfor mit spørgsmål til jer......
Men jeg må konstatere at man stort set aldrig ser dem i diy projekter, såååå
Til top Vis Ole K. Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole K. Andersen

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 December 2015 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ville skifte den sikring på billedet til en audiofil type - men det er bare mig
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Ole K. Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Jeg ville skifte den sikring på billedet til en audiofil type - men det er bare mig

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Det sker at man sparer på krudtet i DIY opstillinger og vælger 3W modstande som ofte har en anden udformning (aksiale) og i flere tilfælde med tråd som er viklet således at de tilfører kredsløbet uønskede induktive værdier. Det får betydning for kredsløbets stabilitet og modstandsdygtighed over for selvsving og andet djævelskab.

Modstandene har flere vigtige funktioner. De sidder i forbindelse med hver enkelt transistor. Ikke mindst i forstærkere med flere parallelt koblede transistorer for at udligne eventuelle forskelle mellem dem og derved sikre lav forvrængning og ensartede data i serieproduktionen.

Og har du ikke set dem i DIY opstillinger kan du startet her........ Et billede af den tidlige prototype på det ene af Power Rail'en til min nye effektforstærker. Seks gange to parallelle transistorer i hver kanal hvor jeg parallelt med de karamiske modstande har monteret en 3,3ohm noninduktiv modstand for at dæmpe eventuelle induktive værdier. Livrem og seler.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Ole K. Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Ser sku godt ud det der Kaj.
Har de modstande ingen indflydelse på stabiliteten og dermed lyden ?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Modstandene har i allerhøjeste grad betydning for stabiliteten og lydkvaliteten. Lad være at pille ved din forstærker. Vil du lave det bedre skal du lave det helt fra bunden. Rip hele kabinettet og lav din egen forstærker .... nej, man skal vide hvad man har med at gøre. Det har taget mig et helt liv at nå hertil med elektronikken som job og hobby og altid en loddekolbe indenfor rækkevidde.

Ole K. Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Modstandene har i allerhøjeste grad betydning for stabiliteten og lydkvaliteten. Lad være at pille ved din forstærker. Vil du lave det
bedre skal du lave det helt fra bunden. Rip hele kabinettet og lav din egen forstærker .... nej, man skal vide hvad man har med at gøre. Det har
taget mig et helt liv at nå hertil med elektronikken som job og hobby og altid en loddekolbe indenfor rækkevidde.

Ja, som pensionist er det uden for økonomisk rækkevidde at begynde på det helt store
Derfor tænkte jeg om jeg for ganske få midler kunne skifte dem til nogle bedre.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Du kan godt skifte dem ud til andre med et andet udseende og kan det få dig til at opfatte det som en forbedring er det jo en gevinst for dig.

Men forbedringen er placebo, du opdager hen ad vejen. Det du opnår er en kortvarig tilfredsstillelse som fører til, at din forstærker ender i brugtmarkedet med prisreducerende modifikationer. Parat til den næste som på en eller anden måde undergår de samme betragtninger om mulige forbedringer. Joh, jeg kender bacillen. Væmmelig. Og umulig at slippe af med.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 15 December 2015 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Det sker at man sparer på krudtet i DIY opstillinger og vælger 3W modstande som ofte har en anden udformning (aksiale) og i flere tilfælde med tråd som er viklet således at de tilfører kredsløbet uønskede induktive værdier. Det får betydning for kredsløbets stabilitet og modstandsdygtighed over for selvsving og andet djævelskab.

Modstandene har flere vigtige funktioner. De sidder i forbindelse med hver enkelt transistor. Ikke mindst i forstærkere med flere parallelt koblede transistorer for at udligne eventuelle forskelle mellem dem og derved sikre lav forvrængning og ensartede data i serieproduktionen.

Og har du ikke set dem i DIY opstillinger kan du startet her........ Et billede af den tidlige prototype på det ene af Power Rail'en til min nye effektforstærker. Seks gange to parallelle transistorer i hver kanal hvor jeg parallelt med de karamiske modstande har monteret en 3,3ohm noninduktiv modstand for at dæmpe eventuelle induktive værdier. Livrem og seler.

der ser godt  ud .. hvilke transistor bruger du.???

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Fairchild FJL4215/FJL4315. Disse bruges også som drivere, som det ses på billedet.

Og til eventuelle interesserede - for ikke at fylde denne tråd med mine billeder - kan det hele og meget mere ses på min hjemmeside Spørgsmål hertil, kan der med fordel anvendes min mail adresse, som ses på min profil på dette forum.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 December 2015 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Det er emittermodstande til udgangstransistorerne, lavet i keramik for at tåle belastning og temperatur. Hvad er din begrundelse for at smide dem på porten?

Jeg vil give Kaj ret, der er ingen gyldig grund til at skifte noget der virker efter hensigten, du kan ikke finde bedre alternativer til det der allerede sidder i dit effekttrin.

I mine monoblokke sidder der modstande af samme type og de har klaret opgaven til ug de sidste 8 år unden anmærkninger, hvor de kører i klasse A hele tiden, altså under konstant høj belastning

billede af mine monoblokke indvendigt.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:

Det er meget flot arbejde Kaj   
Du er vist ikke uden evner

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Kræs ....... Ramma! Hvad er det for en?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 December 2015 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Her gættes på Xindak

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Ja det er Xindak 8800 MNE monoblokke
Noget af det bedste jeg nogensinde har haft og som sagt så har de kørt helt lyde og problemfrit de sidste over 8 år.
Og de er tændt mellem 4 til 7 gange I ugen, da jeg elsker at høre musik hele tiden og enhver ledig stund bliver brugt med musikken i højsædet, og allerhelst analog (LP)

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Boydk]Her gættes på Xindak

jeps   xa 8800 mne 1 xindak

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2015 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

ups var hvis for langsom 

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 December 2015 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest er jeg helt enig med Kaj. Lad være med at rode i din forstærker. Du vinder ikke noget hverken målbart eller hørbart - medmindre en eller flere modstande er defekte.
Når det er sagt, vil jeg lige kommentere på 'audiofile' modstande. Alle modstandstyper forvrænger. Nogle meget og nogle nærmest umåleligt. Men de forvrænger alle som en.

Ingen har konstant modstand som funktion af den påtrykte spænding eller temperaturen af materialet.
'Audiofile' modstande er ofte kulmodstande. De forvrænger allermest af samtlige typer. Nok til at konkurrere med både højttalerenheder og passive delefiltre - altså i størrelsesordnen 0.1 til 1% - mest af ulige orden på grund af symmetrien i deres ulinearitet. Det kan være hørbart og derfor give anledning til en mere ønskelig lyd for nogle. Nogle mennesker foretrækker hørbar forvrængning - rørgrej er det ekstreme eksempel. Intet ondt om det ellers.

Almindelige billige hulmonterede metalfilm har nærmest umålelig forvrængning. Billige SMT tyndfilm følger lige efter afhængig af deres fysiske størrelse, mens billige SMT tykfilm og hulmonterede metaloxid er en anden sag, men ikke helt i nærheden af kulmodstande. Kig efter temperaturkoefficienten (TCR) og spændingskoefficienten (VCR) i databladet for den givne type. Hvis der ikke er angivet en værdi, så antag at den høj for alt andet end hulmonterede metalfilmsmodstande.

Tyndfilm SMT kan fås med virkelig fine modstandskoefficienter i alle størrelser, men så skal der flere penge på bordet. Metaloxid, kul og SMT tykfilm bør undgås fuldstændig, hvis ens mål er lavest mulig forvrængning.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes