Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 12:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: El-installation (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Men, hvis vi kan blive enige om at de strøm kabler, som sættes i de forskellige apparater, gør en forskel - hvorfor skulle de indstallerede kabler så
ikke gøre en forskel?
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:
Hej igen,

Nu er det ikke for at være humørknuser, men lidt fakta vil være på sin plads.

Herunder en blindtest af strømkabler. Konklusionen er klokkeklar

Elektroingeniøren

Nu kunne man jo fristes til at spørge dig om du har prøvet, eller om du bare er en af dem der bare ytrer sig om noget de tror de ved?

Jeg er på mit setup ikke i tvivl om min HiFi-installation er væsentligt bedre end husets standard lysinstallation, jeg har prøvet at skifte
frem og tilbage og her er dommen ret klar, 1-0 til min HiFi-installation.

Min installation til mit setup består af en separat 13A gruppe på lysinstallationens HPFI, herfra går der et 3x2,5mm2 kabel frem til
stikkontakten til anlægget.

Og jo Jord har også lydmæssig gevinst, væsentligt mere ro i lydbilledet.
Og bemærk venligst det er noget jeg selv har oplevet og ikke læst/tror.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Tro flytter bjerge...

Mener du at kabler mellem hi-fi apparater har indflydelse på lyd eller er det også ...Tro flytter bjerge...?
Hvis du er af den opfattelse at der er forskel på kabler mellem de forskellige del, så forklar hvorfor du mener der ingen forskel er på net installationen.

Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Kabler kan have indflydelse, men der er lige blevet vist et veldokumenteret eksempel på en blindtest, der understøtter, at vi mennesker ikke kan høre forskel på strømkabler. En del af deltagerne påstår, at de har trænede ører, men rammer alligevel ikke mere rigtigt end de andre!

http://hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-blind -test-power-cords-12-2004.html

Alligevel er der straks én herinde som siger: Det kan jeg alligevel!

Og det kan han sikkert også, fordi hjernen er indrettet på den måde, at hvis vi vil høre forskel/forbedring, så skal den nok hjælpe det på vej, fordi det giver en dopamin-belønning. Og det kan vores hjerne godt lide

Jeg har også lyttet på masser af strømkabler, og med langt de fleste kunne jeg ikke høre forskel. Med nogle få var der tendens til en lille forskel, men ikke til det bedre!

Eneste forbedring med et strømkabel her, var ved skift på effekttrin, fra "lakrids" 0,75mm2 til "lakrids" 1,5mm2 med standard stik. Det gav en lille forbedring i bassen, men ikke nat og dag-forskel...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Her er et citat fra nævnte blindtest:

If one were to attempt to summarize the objectivist argument in the proverbial 100 words or less, it might read as follows: "High-priced cables are based on voodoo science, designed for gullible consumers who are so swayed by their cost, looks, and status symbol appeal that they delude themselves into believing they hear differences when such differences do not exist. The proof that the differences do not exist is that they are neither measurable nor provable in blind testing."

Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu ganske overbevist om at min dopamin "belønninger" kommer ganske andre steder fra

Men, det er interesant at høre at du ikke har mere forskel på dit setup - som nu bestemt ser ganske fornuftigt ud
Der er jo selvfølgeligt forskel mellem de forskellige typer udstyr, som sikkert han en indflydelse. En anden ting, kan også være de lokale
installationer, hvor god spændingsforsyningen er i området, industri osv

Ja, jeg har lige lavet et par omskiftninger - dopamin eller ej, så kan jeg stadigt høre forskel   
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kan nu heller ikke forstå hvis ikke nettet frem til udstyret har noget at sige og jeg taler ikke om dyre eksotiske net kabler men om der bruges 0,75 / 1.5 eller 2.5mm alm. installations kabel.
Ved godt man ikke bruger 0.75mm i installationen, men det lyder som om der er mere enighed om at der er lydmæssig forskel fra 0.75 til 1.5mm så må 2.5mm jo være at gå med både livrem og seler.

Da jeg som sagt er ved at bygge helt nyt installation i hele huset valgte jeg at benytte 2.5mm til alle stik ved gulvet (fik 100m 3x2.5mm til ingen penge) og trække en helt separat 5x2.5mm til hifi udtaget for at lave det så godt som muligt (det kan umuligt have negativ effekt)
Prisen for kablet til anlægget er vel max 70-80kr for de ca.15m så det ødelægger jo ikke nogen budget.
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Januar 2016 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Når jeg skifter signal- og ht-kabler eller bare har dem af, går der altid lidt tid (måske 1 tim) med uro, før det igen lydder godt.
Og det gentager sig hver gang.
Måske er DET, hvad folk tror og betegner som tilspilning?
Og måske kunne det være en forklaring på, hvorfor kabler ikke egner sig til a/b-test.

Ifølge VDH skyldes det, kablet brændes til med en lind strøm af AC.
Og det kan ifølge VDH høres som " bedre resolution og mindre forvrængning".
Årsag ifølge VDH : "Creation of electron bridges between the conductors`crystals".
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2016 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

@nils valla.

Sorry to say. Der er ikke noget der hedder gammelstrøm, som er det fænomen du prøver at beskrive. Det er lidt på niveau med at sige det bliver mørkere, jo længere tid lyset har været slukket

God weekend

PS! Blackstar med David Bowie bliver bedre og bedre jo mere jeg hører den , og det er et faktum

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Januar 2016 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Jeg har også lyttet på masser af strømkabler, og med langt de fleste kunne jeg ikke høre forskel. Med nogle få var der
tendens til en lille forskel, men ikke til det bedre!

Aha! Så der kan godt være en forskel... Hvornår er der så forskel på om dine indtryk er valide og andres ikke er? Hvornår har nogen
"ret"? Du fremhæver at det ikke var til det bedre, hvilket jo ikke nødvendigvis kan ske hver gang man skifter - men det vil også sige at
hvis det du skiftede til havde været det du skiftede fra, så HAVDE der rent faktisk været en forbedring? Og hvornår er det så indbildning
og tro?

Mikkel G skrev:

Eneste forbedring med et strømkabel her, var ved skift på effekttrin, fra "lakrids" 0,75mm2 til "lakrids" 1,5mm2
med standard stik. Det gav en lille forbedring i bassen, men ikke nat og dag-forskel...

Igen en forskel! Hvorfor er den mere valid? Og nu er det jo ikke altid, eller måske endda sjældent, at forskellen er den store.
Beklageligvis er der mange der får det til at lyde sådan i deres begejstrende omtaler, men som regel er det beskrevet værre end det er,
måske fordi man alligevel selv har været lidt overrasket over at der kunne være forskel.

Jeg ved også godt at der er nogle personer der altid finder forskellen at være til det bedre, og sådanne vurderinger er jeg såmænd også
på vagt overfor.

Blindtests er lige så invalide som personers begejstrende omtaler... Variablerne er alt for store, man kan ikke forventes at ens hjerne kan
abstrahere fra alle de nye indtryk. Eneste tidspunkt en blindtest kunne give mening er hvis man tester en enkelt komponent hjemme hos
sig selv, og for blindhedens skyld skal det være en anden der eventuelt skifter - men det skal være en man kender og stoler på, ikke en
der forsøger at få en på glatis.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Januar 2016 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:

PS! Blackstar med David Bowie bliver bedre og bedre jo mere jeg hører den , og det er et faktum

Enig, men hvad synes du om det tekniske i optagelsen?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Januar 2016 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:

Jamen så er den jo nok ved at være "spillet til", selvom det vel heller ikke kan la´ sig gøre i dit univers. Pas nu på at der ikke går helt Henrik Stevn i den. Hvis man gentagne gange "disser" andres evne til at mene, hvad de kan høre og ikke høre, ender det med at virke nedladende. Du har allered underskrevet dig som elektroingeniør, så selvfølgelig eksisterer de ting ikke i din verden. Så reelt er en sådan tråd som denne vel heller ikke for "sådan en" som dig, og måske burde du i virkeligheden gå i en stor bue udenom????

Go´ weekend herfra også

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Januar 2016 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:
Men, det er interesant at høre at du ikke har mere forskel på dit setup - som nu bestemt ser ganske fornuftigt ud

Det tror jeg ikke du skal lægge for meget i...

Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Januar 2016 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Chrillerman skrev:
Kommer an på hvilken en man vælger. Lk er i gang med en udskiftning af fuga materiel. I løbet af foråret, således at alt kan
tage 16 a Dit link virker ikke, men her kan ses at 16a ikke altid er godkendt. fuga/indsats/stikkontakt-med-1-pol-afbryder/2-pol-hvid/"> http://www.lk.dk/produkter/afbrydermateriel-lk-fuga/lk-fuga/ indsats/stikkontakt-med-1-
pol-afbryder/2-pol-hvid/

Nu vil man jo ikke bruge sådan en fætter in en ny installation......
Til top Vis Lygtemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lygtemanden

Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Januar 2016 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
De helt gængse automatsikringer skulle efter sigende lyde godt. Personligt ville jeg bruge et hifi-installationskabelAlene ud fra den
betragtning at kobberet er rent - har oplevet almindelig installationskabler hvor kobberet var så ringe at de knækkede som saltstænger. Sidst jeg
købte installationskabel hos en elektriker fik jeg noget med 3*1,5 kvmm. Jeg spurgte efter noget 2,5 kvmm men det havde han ikke. Han brugte
udelukkende 1,5 kvmm med ledere af ekstra rent kobber - det leder mere strøm end de gængse 2,5 kvmm og er lettere at arbejde med - var hans
forklaring.

Det er nok en And det der. det kabel der kan købes i Danmark er 99% kobber at de knækker har noget med hvordan det bliver udrullet kobber
varmhærder når man bøjer det og kan derfor knække hvis man bliver ved med at vride i det.
Til top Vis Lygtemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lygtemanden

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2016 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

@ Bob Dylan.

At jeg hører uro i anlægget hver gang jeg piller ved kabel, er et faktum.
Lidt overdrevet beskrevet hører jeg diskant-delen af en sangstemme ved siden af mellemtone-delen, nærmest todelt med diskant-delen
forrest og den anden ved siden af og længere tilbage.

Forklaringen jeg kom med, var fra VDH og har ikke med "gammel strøm" at gøre, da noget sådan jo ikke eksisterer, vel? .
VDH forklarer det har med molekyle-strukturen at gøre.
I vores øjne ligner et kabel noget rent fysisk, og vi tænker strøm som noget, der glider igennem fysisk materiale.
Men på atomar-plan er der masser af "luft" imellem de forskellige partikler, lidt lige som vores univers, og strømmen foregår lige så meget i
spring, hvilket skulle give bestemt form på disse "krystaller" som er kobberets mindste struktur.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2016 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

PS.

Og hvis et kabel tages af eller ikke er i brug i en længere periode, skulle disse krystaller ændre form, væk fra den form kontinuerlig strøm
giver dem.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 15 Januar 2016 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Kabler kan have indflydelse, men der er lige blevet vist et veldokumenteret eksempel på en blindtest, der
understøtter, at vi mennesker ikke kan høre forskel på strømkabler. En del af deltagerne påstår, at de har trænede ører, men
rammer alligevel ikke mere rigtigt end de andre!

2004.html">http://hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-ar ticle-blind -test-power-cords-12-2004.html

Den test er plaget af adskillige mangler (manglende træning, fejl i omskiftningsproceduren, en hund der gør i baggrunden, stress
hos deltagerne). Og på trods af det så lykkedes det faktisk deltagerne at score 80% rigtigt når der blev anvendt klassisk kormusik.
Serinus slutter så af med at sige at det gæl's ikke, for det er det samlede resultat der skal kigges på for at det skal være good
science. Men det er jo noget vrøvl. Det er ikke et videnskabeligt krav at der skal kunne høres forskel ved alle indspilninger. Hvis der
er forskel med bare ét stykke musik, så er der forskel.

Jeg har en gang lavet en gennemgang af en lang række af de kabeltests som der ofte henvises til. Ingen af dem vil kunne
publiceres i et videnskabeligt tidsskrift. De bedste af testene kan måske betragtes som forstudier, og det interessante er at lige
præcis de studier viser tegn på at der faktisk kan høres forskel mellem kabler. Men det er nok et emne for en anden tråd.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2016 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

@ Boydk. Søren Andersen, som starter tråden, spørger om det kan betale sig at lægge installationen om. Jeg svarer, hvad jeg
mener om den sag, og sender en link med det mest veldokumenterede indlæg i denne tråd. Jeg synes det er forkert af dig at sige
jeg disser nogen fordi jeg ikke er enig i deres synspunkter

God aften herfra

beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2015
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Januar 2016 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Skal vi ikke lige slå tre ting HELT fast!

1. Lysnettet er AC!
2. Forsyningsspæningen til 99.5% af elektronik er DC!
3. I mellem siddder en stømforsyning, der ikke alene er en ensrettter men også et monster lavpasfilter!

Hvis der på nogen måde er hørbar forskel på de elkabler i bruger, kan det kun være fordi der er noget helt galt med apparatet!
...hvilket jo selvfølgelig ikke helt kan udelukkes

"kablet brændes til med en lind strøm af AC"....!
"Du kan jo også købe en PS Audio power forsyning der laver rent strøm." .....!
"Og jo Jord har også lydmæssig gevinst, væsentligt mere ro i lydbilledet" .....!
"De helt gængse automatsikringer skulle efter sigende lyde godt" .....!

Det er jo,- Helt vildt!
Til top Vis beovox141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beovox141

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum