Forfatter |
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 16 December 2014 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Folkens jeg er ved at lave en ontologi om HiFi (eksamensprojekt), der går ud på at man kan se bedømmelser af
produkterne, samt se hvor godt de enkelte produkter passer sammen - eks: Forstærker der matcher højttaler..
Jeg har brugt for jeres hjælp omkring de tekniske parametre jeg skal inkludere iht. matching af forstærker og højttaler... dog
kun de mest relevante..
Takker
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 17 December 2014 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2014 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du helt ret i - men det skal mere en overordnet bedømmelse af match, hvortil bedømmelse inkluderes..
Men ja impedans er vel en parametre der er relevant..
Første link virker ikke, kan se der er unoder i tegnene i linket.
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 17 December 2014 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Usse,
Dit projekt er nonsens fra starten af.
Præmissen at der findes elektronik som passer sammen og at dette kan beskrives med tekniske parametre findes kun i
ekstremt dårlige sammensætninger.
Et eksempel kunne være en triodeforstærker med måske 1w udgangseffekt, sat sammen med en Rogers LS3/5a med en
driftseffekt på 82 dB/W/m.
Det jeg tror du regnede med at få som svar, var noget som "Dali passer godt til Denon fordi Dali har en klar lyd grundet
deres skæve frekvensgang med fokus på de lyse toner og Denon har en frekvensgang som favoriserer de dybe toner. Så de
passer godt sammen".
Det som er virkeligheden er at de små afvigelser du idag måler på det meste udstyr er meget små og ikke forklarer de
lyttemæssige forskelle.
Så skal du tænke på at lytterummet og opstillingen af udstyr er langt vigtigere end specifikationer på enkeltelementerne af
apparater.
Med andre ord, find et andet emne.
mvh. Asger
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2014 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ontologien skal primært bruges til at opstille HiFi komponenter der kan beskrive relationer i forhold til andre instanser.
Det har du helt ret i... Det er nu også kun et fingerpeg - der skal udelukke eks. triodeforstærker med et sæt Rogers højttalere,
de andre bedømmelser kan gå på mere subjektive parametre som baserer sig på bruger/anmelders bedømmelse samt
lydkarakteristik (detaljeringsgrad, varm, lys) - det er selvfølgelig ikke noget der er endegyldigt og kan ikke beskrive den
nøjagtige virkelighed.
|
Til top |
|
|
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 17 December 2014 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nyt link SA's hvad fortæller de tekniske specificationer (uden html tegn)
Jeg er enig med Mercury, det bliver sikkert umuligt af løse den opgave, så find en anden. Hvis man kunne sammenstille på tekniske data, vil det blive næsten umuligt at få oplyst dem. altså alle højttaler producenter vil sige at deres højttaler spiller "neutralt" og det gørt alle forstærkere også, så resultaterne vil ikke blive brugbare. Men tanken om en ontologi er da fin.
Mvh
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 17 December 2014 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et forkert publikum, du henvender dig til, Usse. Det er hifi-sælgere, du skal tale med ;-)
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
Hans Mortensen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
Sendt: 17 December 2014 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du sikker på at det er en ontologi, du vil lave? Ontologien beskæftiger sig med de grundlæggende filosofiske spørgsmål om, hvordan noget kan være til. - Ontologiske problemstillinger kan også være beskrivelsen af den fysiske og psykiske væren. Men måske en mere interessant ontologiske indfaldsvinkel til hifi kunne være forholdet mellem abstrakte og konkrete ting.
Man må sige, at du tager hifi-interessen ud i hidtil usete filosofiske dimensioner og dybder. Jeg er enig med boholm, i at det er hifi-sælgere eller -marketingsfolk, du skal tale med. Undertiden udfolder de sig med en filosofisk finesse og en avanceret forståelse af fysikkens love, som sikkert vil gøre sig godt i en hifi-ontologi. Især vil kabelsælgere være interessante at sætte under en sådan behandling.
|
Til top |
|
|
laboa Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 September 2012 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 72
|
Sendt: 17 December 2014 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, Usse mener antologi.
Jeg kan ikke lige hive et sådan op af hatten. Men prøv og søg lidt på Stereophile - deres redaktør, som måler og står for deres
store database, mener, netop matching mellem amp og HT, er noget af det eneste, han kan udtale sig meget "forklarligt" om
(altså forklare forskelle mellem det man måler, og det man hører/passer sammen).
Held og lykke
|
Til top |
|
|
grønlænder Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 17 December 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|