Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 21:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Gal, galere, hifi-gal! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 17 November 2014 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Her er en artikel skrevet af Af Jan Nielsen

Er det noget om det Jan her skriver?

Personligt mener jeg, ja at det kan der måske være noget om :)
Men også en fin hobby som så også kan blive en dyr oplevelse.

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 November 2014 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Overdrivelse fremmer forståelsen.

Kan genkende elementer af begge "ekstremer" i mig selv.

Men noget er godt ramt: Jeg har indset at de fleste i min omgangskreds (og udenfor) er fuldt ud tilfreds med det konfirmationsanlæg de fik i 86 og deres musiksmag har i øvrigt heller ikke udviklet sig siden da. Så er for længst holdt op med at tale om min hifi-hobby til udenforstående.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 November 2014 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej DAO.

Det ene udelukker vel ikke det andet.
Man kan sagtens være både hifi-nørd og musik-interesseret på samme tid

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 November 2014 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Ja 30 år gammelt B&O det dur (efter ordentligt service!).

1 tryk på din Beolink remote eller Beo4/Beo7000/Beo5 etc og så spiller det bare de næste 25 år +

Dog skal man være smittet af Beovirus for at overhovedet beskæftige sig med B&Os mange produkter og muligheder for lyd.
Det er en jungle og mange er for frelste overfor det flotte bling bling. Det kan da ikke spille en dyt!

Børn skal have legetøj selv når de er voksne. Fat det så! B&O det er sgu for fimset for en rigtig mand!

Der er B&O og HIFI! Begge verdener er lige tosset på vær sin måde.
Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 November 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Det er egentligt en god beskrivelse af vores hobby/besættelse
Det starter med en aha oplevelse på et tidspunkt, så bliver det en besættelse i jagten på den gode gengivelse og nogen gange på randen af
vanviddet, så forhåbentlig efter en tid i den tilstand, får man en mere jordnær besættelse når man er faldet lidt til ro og har fundet ud af hvor
grænserne ligger og begynder for alvor at nyde musikken istedet for og så jager man musik istedet for det sidste nye teknik eller mere eller mindre
afsindige tweaks

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2014 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Det er vel ikke være med hififreak end med alle andre hobbyfreak.
Min datters kæreste har købt nye bremse-kalibre (30000kr) til sin BMW. Den bremsede i forvejen fantastisk.
En mand rejser til Australien for at købe et (1) frimærke til 100000kr.
Han rejser hjem igen efter at have købt sit frimærke (sikkert med billede af en kænguru).
Han kunne (for 100000kr) i stedet være taget på kænguru-safari og på den måde havde set dem rigtigt i levende live.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 November 2014 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Der er jo forskel på folk

For nogle er B&O Low-fi, og et hif strømkabler til 70.000 kr. er et billige kable, man køber gerne en ferrari eller flere for at køre ræs med dem, noget som ferrari har set og derfor holde løb kun for kunder i disse løb blive der virkelig smadre en eller flere ferrari

Så er der jo dem der skal havde noget naboen ikke har, og prise har absolut ingen betydning, der er hige end mærker hvor man blive smidt ud hvis man spørge om prisen.

Derfor er det et absolut top kunde klientel, og hifi mærker der kan lever og kun lever til dette kunde klientel.

Og pris og kvalitet så hænge samme er en anden sag, men et er sikket der er super lækkert og dyrt forarbejde og der stille høje krav om bl.a. strøm (mange af disse forstærker ville kræve stærkstrøm og sin egen fase), så ikke noget med at de er dyre i indkøbe, huset strøm opsætning skal nok også laves om.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

laboa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 September 2012
Sendt: 18 November 2014 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Jeg synes, JN's artikel siger, at forskellige mennesker har det sjovt med forskellige ting, på forskellig måde. Det ligger meget
mellem linierne, at det kan gælde bredt set - også i andre "verdener" end hifi.

Det, som jeg læser budskabet som, er dog, at der indenfor hifi-hobbyister måske er to lejre (karikerede sat op):

Nogle hvor midlerne nærmest er vigtigere end målet… og faktisk næsten målet i sig selv - udstyr trækker næsten al investering
i penge og tid/fokus ift. musik. "Programmaterialet" er knapt og nærmest bare udvalgt for at "formidle" udstyrs kvaliteter.

Nogle hvor hifi er og forbliver et middel til det, som det i hvert fald oftest er skabt til: at formidle musik. "Programmateriale" er
stort og mangfoldigt og udvalgt på egne kvaliteter, og udstyr er sammensat ud fra evne til at understøtte de kvaliteter.

JN siger så, lejr 1 egentlig ikke er hifi-interesseret, men faktisk teknik/elektronik nerds, mens "rigtig" hifi-interesse forudsætter
at man har fokus på "det sande mål", musikken, som lejr 2 hele tiden holder i fokus. Jeg forstår rigtig godt, hvad artiklen siger
og hævder. Men jeg forstår også meget godt, hvorfor den ikke blev trykt i "high fidelity".

På den ene side er der rigtig mange penge i den første gruppe - det siger sig selv, hvis 90 ører pr. kr. går til udstyr ift. måske
50 ører pr. kr. i den anden gruppe. Måske er første gruppe endda også mere købestærk i udgangspunktet. På den anden side
synes jeg det er helt forkert at sige, første gruppe ikke er interesseret i hifi. Det handler jo i meget høj grad - og mindst i lige
så høj grad som for den anden gruppe - om kvaliteteten i lydgengivelse.

Men definitionen på "kvalitet" i lydgengivelse, og dermed også præferencer for hvad man vægter højt/lavt af div. parametre, er
sikkert helt væsensforskellige i de to lejre.
Til top Vis laboa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af laboa

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2014 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Det kunne også være, at folk som skriver på h4a, ser dette forum som et forum for hifi-apparaterne i sig selv.
Altså et forum for debat af hifi-udstyr og måden det bruges på.
Musikken i sig selv, kan debatteres så mange andre steder.

Kan i f.eks forestille jer et bil-magasin, som fokuserer mere på turen til bakken (forlystelser, restaurenter osv) end på selve bilen? Nej vel.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 18 November 2014 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

I min verden skal hifi gengive lyden så tæt på virkelighed som mulige og et anlæg skal kunne gengive alle musik typer, der er skam ikke mere i det.

Hifi er at gengive virkelige så tæt som det teknisk er mulige, den er ved nogen om hvad der er tale om er den kende Hr. Poul fra Dansk Audio Teknik, nogle ville så kalde ham for en hifi tosse, men så ved de ikke noget om hvordan at rigtig musik skal lyde, og de lever en en hifi fantasi verden skam at den sulten hifi branchen (stor anerkendte mærker er rigtig godt med) der kan sælge alt på reklame og andet gas, som ikke har noget at gøre med rigtig lyd eller hvordan at det skal lyde.

laboa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2014 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, der er mange forskellige syn på forum af dem, der skriver. Og sådan skal det vel være.

Jeg bestemt også, der er meget forskellige syn og vinkler på, hvad evt. en overskift, der hedder "debat af hifi-udstyr og måden
det bruges på", som du selv skriver. Navnlig pba. af JN's artikel, som rammer lige ned i dén overskrift. Artiklen handler jo ikke
om "musikken" i sig selv - den handler om, musik er det afgørende fokus, der driver hifi-interessen og dermed interessen for
udstyr. Eller om noget andet driver fokus.

Jeg tror heller ikke, du har ret i, man ikke kan forstille sig et bil-magasin fokusere på, hvad det er man lægger vægt på mht.
biler, og hvorfor nogle foretrækker x fremfor y bil. Og sågar om man, som JNs, kan finde en artikel, der "ser" nogle mønstre
blandt bilisterne, når det kommer til valg af bil, prioriteter af div. parametre og måden man bruger sin bil på. Selv om man nok
ikke kan strække sammenhængen mellem "hifi" og "biler" superlangt.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 18 November 2014 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Sammenligningen mellem high end hifi og bilder skal forstås på den måde, at for nogle betyder penge ikke noget om man gå op i et det er en dyr sjælden produkt betyder mindre for man kan altid købe en ny i morgen.

Som med luksus hifi og biler, for nogle er det vi kalde for High end hifi er for nogle low-fi hifi alt er jo relativ.

laboa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2014 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
I min verden skal hifi gengive lyden så tæt på virkelighed som mulige og et anlæg skal kunne gengive alle
musik typer, der er skam ikke mere i det.

Yes, det tror jeg, mange kan være enige i. Ikke alle - nogle er uinteresseret i "virkelighed"… for hvad er referencen, hvordan
lyder f.eks. Daft Punk i virkeligheden?

Og selv hvis det er referentiel, akustisk musik, der skal gøres virkeligt (troværdigt) - hvad gør, noget kommer tættere på end
andet? Er det f.eks. at lydgengivelsen er præcist udpenslet, detaljeret og "hurtig" eller det at musikken lyder af én
sammenhængende fremførelse, meget naturligt og letflydende?

Det er sikkert muligt at komme ret tæt på virkeligheden. Jeg har bare ikke hørt noget - og har hørt en del - der kommer for
alvor rigtig tæt på. Det tror jeg meeeget få om nogen, der har. Jeg tvivler på, det findes. Og derfor laver vi alle vores kabale ud
fra, hvad vi synes, der bringer os tættest på.

Det har faktisk intet med penge at gøre. Jeg har hørt anlæg til det tredobbelte af mit eget valg (pt. ;-)), som ikke kom halvvejs
ift. mit "tæt på". Og det er ikke teknisk muligt at komme hele vejen - intet anlæg, om du så bruger 50 mio.kr. - kommer i mål.
Så vi HAR jo alle vores "pejlemærker", som vejer langt tungere end andre ting, når vi skal skrue udstyr sammen - alt efter
hvad vi lægger allermest vægt på.

Jeg synes, der er (karikeret) to hoved-lejre af hifi-hobbyister: Præcisionister og Naturalister.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 18 November 2014 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Netop derfor skal man fremme "no nonsense" anlæg, ikke de anlæg der kun sælge på en god reklame/ markedsføringsafdeling, det kunne værre sjovt at få at vide hvor mange penge at de stor hifi producenten bruge på markedsføring i forholde til udvikling.

Tro at men netop skal finde firma der er "no nonsense" tilgang til hifi ikke over de normal kanaler med over diverse forum som dette, ville også tro at der findes såkaldte high end udstyr under andre navn og til andre prise, netop firma hvor de stor high end firma køber deres ting og putte det i en flot kasse og sætte en kend navn på det og så ryger pris op, og i ders reklame materiale står at de har bruge mange penge på at udviklet dette produkt, og den eneste udviklet der har værre at de har undersøgt marked for at finde den rigtig ting som grundlag for deres nye high end produkt, eller på en anden måde nogle stor hifi producenter mere består af sælgere og reklamefolk end af teknikker og alt købes og laves i udlandet.

Dette er nok mere sandheden om hifi branchen end det man møde på diverse messe, eller de ville os til at tro.

Vi har også en hifi branche der består at folk, hvis spidskompetencer er at de skal snyde de mindre kloge, der er selvfølge undtagelser

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2014 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hej laboa.
Du misforstod vist min sammenligning med biler.
Jeg spurgte, om man kunne forestille sig bil-magasiner fokusere på mad og forlystelser frem for biler.

laboa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2014 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej laboa.
Du misforstod vist min sammenligning med biler.
Jeg spurgte, om man kunne forestille sig bil-magasiner fokusere på mad og forlystelser frem for biler.

Hej nils valla.

Ahhh, ok - sorry, hvis jeg misforstod. Nej, det man man vist ikke. Man kan jo trods alt også tage en tur på bakken til maden og
forlystelser på f.eks. cykel, i bus, tog eller på gåben. Bil har jo ikke monopol på "transport". Og ret beset har transport jo ikke
noget indbygget at gøre med mad og forlystelser. Men man kan forestille sig hifi-magasiner fokusere på hifis egenskaber ift. at
gengive lyd og musik. Faktisk er det svært at forestille sig andet. Enten som fragmenter eller som ét sammenhængende hele.
Dit eller dat, så er hifi bare lig med lydgengivelse. Det ER faktisk alt - ikke bare en del, en flig eller noget, men ALT - hvad al
hifi-journalistik og hvad alle fora-indlæg har som indbygget "udbytte" (hvis vi ser bort fra "småstøj" om "pæn/ikke pæn);
udstyrets evne til at gengive lyd og musik. Fordi det jo har monopol på det (i al praksis), og det er det indbyggede formål.

Og så er det: der er altså ret store forskelle i idealer i det spektrum mellem "lyd" og "musik", som al hifi, og al dialog om hifi,
ikke rigtig kan undslippe.

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 November 2014 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Artiklen beskriver vel arketypen af en nørd. En nørd er en person der er opslugt af typisk et interesseområde og han/hun betragtes af andre som lidt underlig. Der er mange eksempler på nørderi. F.eks. er rollespil et andet godt eksempel. Jeg kan godt se ideen med dette nørderi indenfor hifi verdenen, hvis jeg ser det udmønter sig positivt, i det det hele drejer sig om, nemlig musikken. Er det kun teknik for teknikkens skyld har jeg svært ved at se ideen da jeg mener det er musikken der er det endelige mål. Teknik hifi nørderne må for min skyld gerne have en anden målsætning og evt. (kun) have en pladesamling der hovedsagelig består af test musik af mere eler mindre mærkelig herkomst. Det er bare ikke noget jeg gider lytte på. Et irritationsmoment jeg ofte ser der pludselig dukker op i forskellige tråde er den negative holdning der vises omkring B & O. Hvorfor det om jeg må spørge? Vær dog istedet glad for (og måske stolt hvis man tør) at vi herhjemme har en virksomhed og et brand der er kendt i den vide verden. En virksomhed der samtidig er lig med danske arbejdspladser. Om man mener det er ægte hifi entusiast nørderi synes jeg er sagen fuldstændig uvedkommende. En kendsgerning er at den almindelige dansker i langt højere grad kender dette mærke fremfor så at sige alle de mærker der var præsenteret ved den nyligt overståede hifi- og surroundmesse.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 18 November 2014 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Ligesom med biler (her er det igen ), så skal hifi kunne rumme alle type, fra de gale til den geniale, ellers ville vore hobby være noget så kedelige, gale til den geniale findes jo også inden for musiker og hifi producenter og gør denne branchen noget så farveri, og hvis vi ikke havde dem ville udvikling værre gået i stå fra mange tunsinde år siden

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2014 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hej laboa.
Ja, hifi-apparater er til afspilning af musik.
Biler er til, at transportere dig et sted hen.
Og ligesom bil-nørder diskuterer bilen-i-sig-selv, for bilens skyld, og bruger lidt mindre tid på at diskutere "hen", da der er rejsemagasiner der tager
sig af dette.
kan hifi-nørder vel også diskutere hifiapparater-i-sig-selv, for apparaternes skyld, da der i forvejen findes masser af musikmagasiner.

Er det ikke sådan, at det altid er "de andre", der går op i teknik for teknikkens skyld, men vi selv bruger udelukkende hifi for at nyde musikken?
(et udsagn som ovenstående, er nok i virkeligheden tegn på dårlig samvittighed og selv-beskyldning).

Men hifi-nørder behøver på ingen måde gå selvbebrejdende rundt med dårlig samvittighed.
For har vi ikke yderst set alle, vores hifi for musikkens skyld, samtidig med vi elsker at debattere teknik for teknikkens skyld?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 November 2014 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Nørderi og galskab - eller genial/gal

Uden nørder rendte vi stadig rundt i stenalderen og hyggede os, uvidende om al den lyksaligheder samtiden og historien har bidraget med. De entusiaster der har brugt timer - dage- uger måske år på at frembringe højttalere, forstærkere, kondensatorer, modstande, alt det arbejde de har haft med at få vilde ideer, skøre tanker omsat til virkelighed, en virkelighed som andre mennesker har fået glæde, og nye interessenter til at videreføre, herunder B & O, som måske er et mainstream/designikon i dag, men som tidligere har bidraget til Hi-fi interessen, og som også stod (stadig står) for kvalitet til en stor gruppe forbrugere.
Galskaben kommer, efter min mening, når man forsøger at holde igen i den nysgerrighed mennesket er skabt med, når man undertrygger andres meninger, behov og holdninger. Galskab kan også ende med vanvid, et vanvid at man ikke selv kan sige stop, at sige man har nået målet, higer efter en succes/anerkendelse som er uopnåeligt, hvorpå man lukker alt og alle ude fra sit univers, et univers bestående af ingenting, ingenting på størrelse af sit eget ego.

Mvh.
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum