| Forfatter |
|
Frolger Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 671
|
| Sendt: 03 September 2015 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kræver vist en loddekolbe.. Ævæv. Hvad havde jeg ellers regnet med
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 03 September 2015 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor...? Du kan da købe sådan en fætter
Ellers kan du glæde dig til sådan en her
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 03 September 2015 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
......DIN stikket skal bare lige være et hun, så........  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2015 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2015 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav Birger!
Du kan tro jeg glæder mig til sår'n Thorens, der (TD 2001)  Dog er det stadig lidt sjovt med den TD150 jeg har fundet mig.. den tør jeg godt pille
lidt ved, for en teknisk analfabet som mig er det vist fremgangsmåden til en forståelse af "teknikken" der er i spil
Tænkte om DIN - rca stikket ikke forringer lydkvaliteten, med alle de forskellige led i signalvejen?
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2015 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet er nærmere om man kan høre det  Lad det da komme an på en prøve, kan du lide lyden, tja, who cares? Mvh Birger
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2015 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du vel nok ret i, Birger
uanset hvad er der nok mere at hente fra din td 2001. Det bliver rigtig spændende!
ang. match af PU/riaa, er jeg lidt på bar bund.. det dersens MC er jo noget nyt noget (for mig)
Kan se på vinylengine, at de anbefaler en indgangsimpedans fra 200-47k ohm.. det er jo low output MC'ere til MM'ere? Kan dette virkelig passe??
Uanset hvad skal jeg have en step up trafo pga indgangsfølsomheden.. men hvordan funker det lige? Er jo rigtig glad for min DAD RIAA 10, men
mistænker den for at være en mm riaa (pga mangel af justeringsmuligheder). Er en step up bare et passivt apparat som tilsluttes imellem riaa og
pre?? Hihi.. nu skinner newbien igennem
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2015 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at kigge efter en brugt riaa, som f.eks. Pro-ject? Ny verden, enten skal den tages med bulder og brag, eller listesko.. Listesko, man køber
noget som man har råd til, uden man skal være nervøs for sin bankrådgiver, og prøver sig frem. Støvsuger nettet for informationer og "tråde". De
step ups jeg kender til, er netop "passive" Men nu har du denne gamle fine Thorens at "pille" i, og en pladespiller mere, tja...
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2015 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Listesko ifht at beholde min højtelskede RIAA.. jeg har skam ikke noget problem med "passive" step ups! Hvis det er løsningen, for at beholde mine
DAD riaa 10 i racket, er det det, jeg skal ha'
Spørgsmålet var mere, om det var så ligetil, "bare" at købe en step up, og tilslutte den mellem pre og riaa? Dertil kunne det nok være smart med
sådan en fætter med indstillingsmuligheder.. men der må jeg jo støvsuge nettet
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2015 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
edit: tilslutte den mellem kablet fra tonearmen og riaa?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2015 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daniel, det med MC'ere og deres belastning kan du løse med at se på pickuppens opgivede spole impedans. Du skal typisk blot gange den med 10, så har den impedans, den som minimum bør have. Derefter kan man prøve at øge den lidt med at gange med 15-20, men så heller ikke mere. Det giver stort set ikke noget at øge yderligere. High Output MC'ere skal bare ind i en MM indgang, da deres spole impedans typisk ligger på 150-300ohm +-.  Jeg kørte i flere år med min Benz Micro Gold med 100ohm og det gør den fint, selvom den har 20ohm som spole impedans. Men da jeg så øgede den til 280ohm, må jeg nok indrømme, den blev noget mere frigjort og dynamisk levende. Prøvede at gå op til 1000ohm, men det gav intet hørbart, så den kører med ca 300 ohm nu.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2015 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan. Det var da en meget god tommelfingerregel, tak skal du ha'
Kan så se, at en Ortofon MC20 super MKII, som jeg også får lov at lege lidt med, kun har en spole impedans på 5 ohm.. Dette må give, at den skal
have en impedans på omkring de 50.
Jeg har haft kig på en Ortofon T20 mkII step up. Efter lidt tids søgning, er den opgivet til en impedans på 2-6 ohm?? Har dog hørt at den også kun
bruges ved Ortofons lavimpedante pick-upper..
Med sådan en forskel på spole impedanser skal jeg vist have en trafo med lidt indstillingsmuligheder.. Eller hva
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2015 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det vil da ikke være dumt med mange muligheder. Der må også gerne være mulighed for at kunne ændre gain også. Ja, de gamle mc pickupper fra Ortofon, skulle typisk se ind i 15 ohm +-. Jeg kan se, at MC20Superll anbefales min 10ohm, men 15-50ohm er nok vejen frem. Det med at bruge en passiv trafo, kan godt give lidt brum, men omhyggelighed med placering af denne og kablerne, burde kunne få bugt med det.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 06 September 2015 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
EN Ortofon MC30 Super II bliver i hvert tilfælde ret kedelig ved kun 50ohm, selvom der kun anbefales en impedans over 10ohm. På mit
setup lyder denne PU bedst med en belastning omkring 150ohm.
Og min Ortofon MC30 Supreme og min Ortofon MC25FL lyder bedst omkring 200-250ohm, så der er forskel på hvor de forskellige PU'er
Lyder/yder bedst.
Så jeg kan kun anbefale at lege lidt med belastnings impedansen, det giver næste ligeså meget som at skift PU.
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2015 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Miav. Tak for input
ja, det kræver vist en step up med impedans og gain tilpasning..
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3051
|
| Sendt: 06 September 2015 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Frolger.
I "gamle-dage" var finger-reglen faktisk at gange spole-imp med 2.5, hvilket derfor betød at "gamle" mc-20 kunne afspilles med en
belastning på 10-15 ohm.
Med moderne puér ligger den basale resonans-frekvens meget højere, så der er med moderne pu, mindre brug for at tæmme amplituden
på resonans-frekvensen.
Det betyder at hvis du mest er til rock og jazz, kan du bruge en pre-pre med indput-imp på 100ohm og få et ekstra pif i dynamikken.
Er du derimod til klassisk eller mindre akustiske besætninger, kan du f.eks benytte en pre-pre med en indgangsbelastning på 500ohm.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2015 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps.
Hvis kun du rammer en sådan-ca eller ligeved-og-næsten belastningsimp. kan 50ohm mere eller mindre være lige godt.
Men rammer du det helt rigtige sted, er du ikke i tvivl og selv en afvigelse på nogle få ohm kan høres.
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2015 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Med moderne puér ligger den basale resonans-frekvens meget højere, så der er med moderne pu, mindre brug for at tæmme amplituden
på resonans-frekvensen.
Det betyder at hvis du mest er til rock og jazz, kan du bruge en pre-pre med indput-imp på 100ohm og få et ekstra pif i dynamikken.
Er du derimod til klassisk eller mindre akustiske besætninger, kan du f.eks benytte en pre-pre med en indgangsbelastning på 500ohm. |
|
|
Hej Nils. Tak skal du ha'. Dog en smule for teknisk til mig (snakker her om det du kalder at tæmme amplituden på resonans-frekvensen). Kan du
måske uddybe dette, for det lyder meget spændende
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2015 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan kort og godt sige, grunden til ladeimpedansens indflydelse på lyden, skyldes ændring af crosstalk-niveau og amplitude-stigning
ved resonansfrekvens.
Jo lavere ladeimpedans, jo lavere amplituden stiger des mere dynamisk lyd.
Da moderne puèr ikke skal styres helt så stramt, betyder belastningsniveauet ikke mere helt det samme som i gamle dage.
Du er med moderne puér mere frit stillet i forhold til impedans.
Hvilket betyder du kan spille med forskellen på de forskellige impedanser. :
Med mindre belastningsimpedans- jo mere dynamik (godt til rock, blues og jazz).
Med højere belastningsimpedans- jo mere frigjort og større lydbilled. (godt til akoustisk musik i al almindelighed)
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2015 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for uddybningen!
Nu kommer jeg til at spille med enten Ortofon mc20 super mkII eller Benz Micro Gold.. tænker de har lidt aldersforskel
Jeg forstår udemærket din velformulerede pointe Nils, men jeg tror det er begrænset, hvor meget man kan sætte sig ind i det uden at prøve det i
praksis. Derfor er det vist et must for mig med en riaa/step up med impedans justering.
Spørgsmålet er (nu vil jeg ikke dømmes som teknisk idealist) om man blot kan købe en mc riaa (da jeg ikke kan finde en step up, andet end en Croft
på DBA uden nogle specifikationer)
Kunne man så bruge denne mc riaa til udelukkende at transformere udgangsspændingen og regulere impedansen, og min DAD RIAA 10 til at "flade"
RIAA-kurven ud fra pladens riller???
|
| Til top |
|
| |