| Forfatter |
|
michaelvv Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1166
|
| Sendt: 25 August 2015 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hej Michaelvv, det er/var jo et rør effekttrin, Daniel brugte. Disse vil pga udgangs trafoer, jo ikke altid
være i stand til at gå så dybt som transistor trin jo kan. En forforstærker med rør, har jo ikke brug for udgangstrafoer. Disse
bruges jo som impedans omsættere, så de kan trække en typisk dynamisk højttaler. Fjerner man udgangstrafoen, kan den f.eks
trække en elektrostat direkte, hvis man også fjernede dennes impedans tilpasninger.  |
|
|
Forståeligt nok Allan, derfor som jeg skrev om 2a3 som er en effekt-forstærker, er det kun er spørgsmål om $$$ på
udgangstrafoerne. Jeg er ved at "købe" når de er klar et par trafoer som kan gå meget langt ned.
Men igen 6K er også en okay voksen pris for et sæt trafoer.
Men det er oftest der man sparer på krudtet...
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 671
|
| Sendt: 25 August 2015 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Frolger..... Du kan sagtens lukke basreflexhullet i dine højttalere og måske få membranerne til at "flabre" mindre. Det fjerner bare
ikke problemet, nemlig at der bli´r brændt en masse effekt af i højttaleren under det hørbare område (dér hvor energien er størst). Det svarer til at
du stopper membranen med fingrene, effekten bli´r altså afsat i højttalerens svingspole alligevel. Er din grammo/arm/pu følsom for akustisk
tilbagekobling, forstærkes problemet, når du skruer højt op. Eneste løsning, som du og andre også er inde på, er at fjerne subsoniske frekvenser et
eller andet sted i kæden, det kan være på din phonoindgang, ud af din riaa, hvis den er separat eller mellem for og effekt |
|
|
God pointe boy  havde jeg sgu ikke lige tænkt over.. Men tænkte nok der var en hale ved ovenstående "løsning"
Har du erfaring ved brug af så'n et subsonisk filter? Tænker om der er forskel i kvalitet eller om den "dyre" løsning bare er dyr, fordi den er i en fin
boks i stedet for bare 2 stik der skal forbindes med signalkabler??
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 25 August 2015 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt er det en rigtig dårlig idé, at bruge et rør-effektrrins udgangstrafo som subsonisk filter. Selvom de fleste trafoer ruller af under (eller før afhængig
af pris) 20 Hz, så betyder det jo ikke, at trafoens kerne ikke belastes af energien. Og en udgangstrafo, hvor kernen er gået i mætning på grund af
subsonisk energi vil generere betydelige mængder tredjeordens forvrængning i hele det hørbare spektrum.
Så subfilter i eller efter RIAA er en god idé.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2015 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bevense. God pointe. Kunne jo være, at jeg lige skulle prøve at smække et subsonisk filter på - og så liiige høre røreffekten en sidste gang, for
at høre om det har forbedret noget
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 August 2015 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående Gas 6 Efter endnu en Dag, så købte jeg en anden brugt i går og fik lyttet lidt til den i forhold til den, jeg havde i forvejen. Denne må være et noget tidligere tryk fra matricen, den nye altså, for den er mere behagelig over det meste af pladen, end min gamle. Ingen af dem er genoptryk eller remasteret. Den er har også bedre bas og tromme lyd. Willi Jønsons tommelfingerbas, er tydeligere og mere fremme. Hvad med inderrillen på din version, er der også lyd her på din, som er den sirene, der lyder til sidst. Det er der på min. En sjov slags omdrejnings tæller.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2015 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med fundet! Jeg leder stadig efter en ordentlig version af Gas 6  Har 3 stks, men det er alt sammen noget jeg har fået af familie og
bekendte, som vist har fumlet lidt med pladerne i takt med alkoholindtagelsen til diverse fester.. Intet seriøst vedligeholdelse dér
Ovennævnte plade er kun spillet ved hyggelige stunder, hvor lydstyrken har været minimal og til en sniksnak over musikken.. Men nej, har aldrig
ikke lagt mærke til sirenen - kan også være, at jeg bare aldrig har afspillet slutnumret  Sjov detalje, som jeg vil lytte efter i morgen (tænker
ikke kæresten vil vækkes af en sirene nu)
Ang. Wili og hans bas, så synes jeg (igen igen) at han får lov at skrue på knapperne i mixer-lokalet på Gas 3. Her er der BAS - især ved nummeret
"Rabalder"
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2015 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sidste nr afsluttes med en med en art hylelyd, som starter i et højere toneleje og går derefter ned ad i tonelejet. Men lyden går med hele vejen ud ad udløbsrillen og her får man så en omdrejnings tæller.......UUUUuuuu........UUUUuuuu......UUUUuuuu........o sv....  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2015 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der bliver intenst kigget efter ny pladespiller
har en Thorens TD2001 i kikkerten - er dog lidt nysgerrig (eller bare uviden?): Ser mange, som laver en ny, heavy, badass plint - fair nok med
remdrevne, direkte drevede, mellemhjul - den er jeg med på, da fødderne og det lyddøde materiale i plinten afkobler spilleren fra udefrakommende
vibrationer. Men hvorfor så gøre det med et flydende ophæng, hvor fjedrene afkobler selve tallerkenen og armen? Er egentlig bare lidt nys på det
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2015 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle værker med flydende ophæng, er nok lidt tynde i det og vejer mindre end 8-9 kg. Her kan man jo opnå noget positivt. Men der nok også folk, der simpelthen bare ikke kan lade være med at lave alt om, for at sætte sit personlige præg på det. Den der TD2001, vejer nok 15 kg sådan ca. Min egen vejer 12kg og selvom jeg spiller nok så højt også i bassen, så er der ikke noget at mærke i værket. Det eneste jeg har gjort, er at klæbe lidt bitumen plade på bundpladen indvendigt og så står den på en hylde i et Target rack som også har bitumen plade på undersiden. Hylden står på spikes, som er en del af Target racket. Men her er der intet, der påvirker afspilningen i negativ retning. Så jeg synes, at Thorens er ret godt konstrueret af gode materialer. Det er MFD eller HDF plade plinten består af.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2015 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det, Allan
Så det er egentlig kun for liiige at tilføre sit eget personlige præg? Nu kommer pladespilleren ikke til at stå på en væghylde, men dog øverst i
mit rack, som jo er forsøgt mest muligt at afkoble fra gulvet. Selvom det nok ikke giver den bedste lyttemæssige forbedring, vil jeg nok
alligevel prøve mig ad med en DIY plint (kan jo altid bare beholde den originale, hvis folk ikke synes om mit design til evt. videresalg  ).
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 01 September 2015 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
Der bliver intenst kigget efter ny pladespiller
har en Thorens TD2001 i kikkerten - er dog lidt nysgerrig (eller bare uviden?): Ser mange, som laver en ny, heavy, badass plint - fair nok med
remdrevne, direkte drevede, mellemhjul - den er jeg med på, da fødderne og det lyddøde materiale i plinten afkobler spilleren fra
udefrakommende
vibrationer. Men hvorfor så gøre det med et flydende ophæng, hvor fjedrene afkobler selve tallerkenen og armen? Er egentlig bare lidt nys på det
 |
|
|
hej Frolger.
Da pladespillere med flydende ophæng første gang kom på marked (tilbage i tredserne), var det for at isolere spilleren fra de rystelser der kom
fra gulvet.
Dengang var pladespiller tit og ofte noget der kun blev taget frem, når der skulle danses til musikken fra 45érne, og ikke hver mands-eje som
det blev i årerne derefter.
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 01 September 2015 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den primære ide med et flydende ophæng er at isolere udefrakommende vibrationer, herunder vibrationer fra motoren. Derfor er motoren ikke ophængt.
Samtidig minimere man den overflade som luftbårne vibrationer (musik) kan "tage fat i".
Om et flydende ophæng kan mocvirke gulvtramp er i høj grad et spørgsmål om skridtfrekvens i i forhold til ophængets egenresonans. Generelt er
ophængene IKKE optimeret til dette, hvorfor også flydende ophængte pladespillere har godt af at hænge på væggen. Generelt ønsker man at ophænget
har en egenresonans, der ligger under halvdelen af armresonansen, dvs. i reglen under 5 Hz. På min Michell Orbe (og på de fleste andre med flydende
ophæng) ligger ophængets egenresonans på ca 1-2 Hz, dvs. langt væk fra armresonans, med ret tæt på rytmefrekvens i dansemusik. Ophænget vil
derfor ikke være særlig godt til at isolere pladespilleren fra et dansegulv. Det er til gengæld fortrinligt til at isolere motorstøj, strømforsyningsstøj, samt
akustisk tilbagekobling af musikken både gennem luften og væg/gulv. Husk at betonvægge/gulve og trægulve ikke isolerer særlig godt i det hørbare
område.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2015 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nils og Bevense. Tak for den historiske og tekniske udredning af det flydende ophæng  Tror jeg er ved at forstå det nu
Tror jeg må sige ja til den Thorens TD2001, jeg er blevet tilbudt (faktisk nok "Struktørens", Birgers herindefra). Kan vel ligeså godt springe ud i det
med samlede ben, ellers kvæler jeg mig selv i overvejelser.. Hvis det er en fiasko har jeg blot erfaret mig lidt yderligere
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 01 September 2015 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du hopper på cyklen og kører ned til Birger  , ´så kan du jo høre den først. Han er en meget flink personage, og byder gerne på noget, der får dig til at slingre hjemad    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2015 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS. Har i dag haft besøg af Wega (Daniel) herindefra..
Han fortjener sgu lige en højt, rungende klapsalve (og efter vores kampstrategi mht akustikken en behagelig klapsalve). Herligt, at der findes
sådanne hjælpsomme og imødekommende mennesker indenfor denne hobby. Bare det at køre fra Skive til Bjerringbro og hjem igen,
udelukkende for at hjælpe en hobbymand med lidt akustikproblemer (nok også at tilfredsstille egne præferencer ved at makke med det, meeen)..
det tager jeg sgu hatten af for
Fik et bedre billede af lidt uro i perspektivet/lydbilledet - har en voldsom førsterefleksion (de præcise detaljer kan jeg først lige erindre mig, når
jeg får målingen at se). Tænker, i ren efterligning af Wega, at jeg vil lave en "reflection free zone" omkring førsterefleksionen, og måske have
noget diffusering i loftet.
Havde et tidligere peak ved 50 Hz, og en sindssyg efterklangstid (som vi målte til over 2 sek) - dog fandt vi senere ud af, at den lange
efterklangstid blot var grundet noget "kronisk" brum fra et apparat. Mistænker forforstærkeren med rør for dette, for når jeg rører ved denne (og
derved bruger mig selv som jordforbindelse, forsvandt det lille "kroniske" peak ved 50 Hz - resten er så akustikkens skyld
Ellers tror jeg faktisk det så OK fornuftigt ud..  . Målinger kommer senere
Ja, det var blot lige credits til Daniel (Wega) for sin herlige indsats.. dertil håber jeg, at han på turen hjem i skrivende stund, har bemærket at jeg
har sendt ham dieselpenge + en mønt til en god omgang pizza
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2015 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 01 September 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
PS. Har i dag haft besøg af Wega (Daniel) herindefra..
Han fortjener sgu lige en højt, rungende klapsalve (og efter vores kampstrategi mht akustikken en behagelig klapsalve). Herligt, at der findes
sådanne hjælpsomme og imødekommende mennesker indenfor denne hobby. Bare det at køre fra Skive til Bjerringbro og hjem igen,
udelukkende for at hjælpe en hobbymand med lidt akustikproblemer (nok også at tilfredsstille egne præferencer ved at makke med det, meeen)..
det tager jeg sgu hatten af for
Fik et bedre billede af lidt uro i perspektivet/lydbilledet - har en voldsom førsterefleksion (de præcise detaljer kan jeg først lige erindre mig, når
jeg får målingen at se). Tænker, i ren efterligning af Wega, at jeg vil lave en "reflection free zone" omkring førsterefleksionen, og måske have
noget diffusering i loftet.
Havde et tidligere peak ved 50 Hz, og en sindssyg efterklangstid (som vi målte til over 2 sek) - dog fandt vi senere ud af, at den lange
efterklangstid blot var grundet noget "kronisk" brum fra et apparat. Mistænker forforstærkeren med rør for dette, for når jeg rører ved denne (og
derved bruger mig selv som jordforbindelse, forsvandt det lille "kroniske" peak ved 50 Hz - resten er så akustikkens skyld
Ellers tror jeg faktisk det så OK fornuftigt ud.. . Målinger kommer senere
Ja, det var blot lige credits til Daniel (Wega) for sin herlige indsats.. dertil håber jeg, at han på turen hjem i skrivende stund, har bemærket at jeg
har sendt ham dieselpenge + en mønt til en god omgang pizza  |
|
|
Takker for de fine ord, dem kunne jeg jo let sende retur til dig
Det var hyggeligt at mødes om en gang musik, snak og målinger. Snakken gik jo endda så godt at jeg helt glemte at få kage, hvilket ellers er
noget jeg plejer at have ret godt styr på! Altid et godt tegn når man glemmer tid og sted pga af snakken går godt.
Også super fedt at komme ud og høre noget HELT andet end ens eget udstyr, det giver lidt at reflektere over.
Men ja dit rum målte jo egentlig meget pænt af dens dimensioner, og da vi fik styr på 50hz støjet gav det hele jo ret god mening. Jeg tænker dog
mere at det kom fra din effekt forstærker? Men det finder du jo ud af hen af vejen.
Jeg håber da at du fik lidt ud af det, sådan rent teknisk, og hvis du lige sender mig din mail adresse skal jeg nok få skudt data'erne af sted til dig.
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2015 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gik mig lige en tur i dag da jeg blev revet ind til et loppemarked
Det resulterede i denne:
En Thorens TD150 mkII. Har faktisk læst godt om den, og sjovt at jeg støder ind i den når jeg skal til at købe en Thorens TD 2001. Det er skam ikke
fordi, at jeg har tænkt mig at afslå byttehandlen om TD2001
kunne bare være sjovt at have den som en reserve og lege lidt med.. er jo blevet helt varm på det med pladespillere
Dog er jeg stødt ind i et problem. Fra tonearmen (formoder jeg) går der en ledning med et mærkværdigt stik:
Kan forstå det er DIN kabler og det har jeg ikke en indgang til. Kan man åbne værket og skifte fra disse kabler til rca kabler inde ved tonearmen??
kan forstå at det er en Dual TVV46 riaa
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2015 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du sagtens gøre. Der er 5 ben, stel og 2 gange højre/venstre. Du kan evt blot lodde stikket af og sætte phono stik på i stedet.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2015 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har desværre ingen loddekolbe ved min side. Må se hvad der kan gøres ved at åbne for den
|
| Til top |
|
| |