| Forfatter |
|
Frolger Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 671
|
| Sendt: 22 August 2015 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Retter dig lige: Efter endnu en dag er Gas 6 (1976) - denne synes jeg faktisk lyder meget behagelig - har dog kun ridsede versioner af den.. og har
endda 3 stks *SUK*
Ved Gas 7 "Gør det noget" kan jeg sagtens tilslutte mig dine iagttagelser.. Især ved Franz Beckerlee, der får lov at klinge alle overtoner ud.. den kan
godt gøre lidt ondt
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2015 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej Frolger.
Når du nu er til blues/rock må du simpelthen også lægge ører til "Taste" med Taste og "Sssshh" med Ten years after, begge fra 1969.
Når du har lyttet på dem, skal du få nogle flere clue . |
|
|
Sådan Nils. Desværre ikke hørt på LP - det bliver svært at skulle jagte dem på Ebay.. der er en auktion lige nu, men den kommer vist til at løbe op i
de 300 kr.. Specielt "Hail", "Catfish" og "I'm moving on" ville jeg rigtig godt have der blev gengivet gennem mine højttalere  Ten Years efter
"SSSh" var en smule for ensartet ved de første numre, men nu skal jeg ikke være for stædig, har jo langt fra hørt alt deres musik. "If you should
love me" fra selvsamme plade og "I dont know that you dont know my name" samt "The Stomp" tiltalte mig virkelig!! Specielt "The Stomp", der er
simpelthen ikke noget bedre end når en rock-orgel og guitar finder den rette synergi..
Har du mere så kom kom!!
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 22 August 2015 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hele behøver ikke at være Ebay  . Der er f.eks Discogs http://www.discogs.com/eller Musicstack http://www.musicstack.com/__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 August 2015 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
Retter dig lige: Efter endnu en dag er Gas 6 (1976) - denne synes jeg faktisk lyder meget behagelig - har dog kun ridsede versioner af den.. og har endda 3 stks *SUK* Ved Gas 7 "Gør det noget" kan jeg sagtens tilslutte mig dine iagttagelser.. Især ved Franz Beckerlee, der får lov at klinge alle overtoner ud.. den kan godt gøre lidt ondt  |
|
|
Ja, man har ikke lige styr på det med visse af numrene i rækken, så det er da godt, jeg lige får titlen med, så der ikke går helt ged i den.  Der er ingen af gasolin pladerne, der lyder direkte ubehagelige over mit anlæg, men deres knap så heldige indspilninger, er dog ret tydelige. Gas 3 mangler jeg at høre, det er i 70'erne jeg sidst har hørt lige denne og må da nok overveje den på cd først, så kan jeg altid købe den på lp to the bag and the efter, når jeg finder den i Accord eller andet sted. Gas 2, er den mest behagelige. Her er intet at komme efter. 3'eren, er som du nævner, nok nr 2 i rækken, der også er god nok her.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 22 August 2015 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne nu bevæge dig et år frem i tiden (1970), og hvis ikke allerede du har hørt så lyt på "deep purple in rock" med Deep Purple samt
"Paranoid" med Black Sabbath.
ps. Taste lavede også et album i 1970, "On the board". Det er en smule mere jazzet end "Taste", men også med god lyd.
Hvis kun du har hørt "Ssshh" fra "your tube", bliver du snydt for det meste af pladen, da der vist kun er fire numre fra pladen
tilgængelig på you tube.
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2015 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har aldrig rigtig fundet lykken ved Discogs.. måske er jeg for stædig
men vil da lige tjekke musicstack ud, mange tak
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2015 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Du kunne nu bevæge dig et år frem i tiden (1970), og hvis ikke allerede du har hørt så lyt på "deep purple in rock" med Deep
Purple samt
"Paranoid" med Black Sabbath.
ps. Taste lavede også et album i 1970, "On the board". Det er en smule mere jazzet end "Taste", men også med god lyd.
Hvis kun du har hørt "Ssshh" fra "your tube", bliver du snydt for det meste af pladen, da der vist kun er fire numre fra pladen
tilgængelig på you tube. |
|
|
Deep Purple in Rock og Paranoid har jeg lagt øre til et par gange før.. Lidt for mørkt og kodylt til min smag - men helt sikkert festligt musik, hvis det
er øl man fodrer ganen med
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2015 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som nævnt før har jeg efter tilslutning af transistor-effekten en bette smule problemer med blafrende membraner
Regner med det stammer fra arm-resonansen, hvor de store effekter i dette lille frekvensområde kommer til udtryk i de blafrende membraner -
det sker nemlig kun med "buede" og halvridsede/lidt for meget ridsede plader
rør-effekten virkede vel nok som subsonisk filter, hvorimod transistoren har tendens til at afsætte en masse effekt i det "uheldige", lave
frekvensområde.
Nogle vinyl-entusiaster mener dog, at problemet er undgåeligt hvis man ellers har et godt match i arm/PU. Kan desværre ikke måle mine arm-
resonans ud, da jeg ikke kan finde noget data på min Rega Exact 2's eftergivenhed..
I tråden her på forum "Membran blafrer!" er de blafrende membraner nærmest bare et tegn om tid, og så futter de af - dette vil jeg naturligvis
helst ikke have sker for mine enheder  Spørgsmålet er så, om jeg skal investere i et subsonisk filter, der cutter ved 20 Hz, eller vente (hvis
HT kan holde til det), til at se hvad min fremtidige pladespiller byder på (har en Sansui sr222 MKV i kikkerten lige pt)
Hvis sådan et subsonisk filter som dette:
http://www.parts-express.com/harrison-labs-fmod-inline-cross over-pair-20-hz-high-pass-rca--266-246#lblReviews
kan gøre arbejdet, kan jeg da ligeså godt bare prøve. Men er der forskel i kvalitet (dumt spørgsmål, selvfølgelig er der vel det), altså påvirker et
subsonisk filter de andre frekvenser der ryger igennem? Tvivlen opstår efter at have set på forskellige subsoniske filtre, her en lidt dyrere
løsning:
http://www.kabusa.com/frameset.htm?/rf1.htm
Det var lige aftens-spekulationen herfra
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 23 August 2015 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indlægget Wiz, men det er også dem jeg har linket til  kan bare ikke finde ud af at sætte ind som link, så det er nok ikke så
iøjnefaldende
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hæ Det kan jeg godt se nu __________________ Vi hører alle forskelligt
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1166
|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frolger.
Hvilken RIAA har du ???. Grunden til jeg spørger er at jeg har haft samme problem med blafrende
membram, på mine Tannoy HPD-385A og en Audio Classic RIAA.
Da jeg byggede min RIAA om men væsentlig bedre/dyre komponenter forsvandt problemet.
Link her : AC RIAA
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
I tråden her på forum "Membran blafrer!" er de blafrende membraner nærmest bare et tegn om tid, og så futter de af - dette vil
jeg naturligvis
helst ikke have sker for mine enheder  |
|
|
Det sker næppe med det samme på dine Tannoy. Har som sagt levet med dette "problem" i en 7-8 år.
Selv ved ret høje lydtryk er det ikke sket noget, men det ser vildt ud.
Fik det så som sagt løst for 2 uger siden
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael. Jeg har en Danish Audio Design RIAA 10. Skal ikke afkræfte, at det måske ville løse problemet ved at investere i bedre komponenter til
denne. Tænker dog det er farligt at investere i, da jeg egentlig er meget tilfreds med lyden, membraner gør mig bare en smule urolig
Så hvis de penge som et subsonisk filter nu koster kan gøre underværker, tilslutter jeg mig til den løsning
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frolger...
Er det en RIAA med rør i. Kan ikke rigtigt loade deres hjemmeside...
Men jo prøv dette subsoniske filter først.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener ikke DAD RIAA 10 er med rør. Men jeg har kigget lidt på billedet af din opstilling af højttalerne og det øvrige udstyr. Ser ud, at de står tæt på hjørnerne og da det er refleks højttalere, kan de "gengive" meget subsoniske signaler. Disse vil forstærkes meget pga hjørnerne og skabe en ond ring via pickup/arm. Samtidigt spiller du jo tit lidt højt, dette vil jo forstærke disse subsoniske bevægelser yderligere. Da du køre med rør, var der som sagt en dæmper på dette, da de af natur. ikke kryber helt så langt ned. Da du jo har et lille rum, hvorfor så ikke lukke refleks hullet med en klud/sok.  Sokken bør være ren.....thø hø.  Mon ikke dette har lidt med dit problem at gøre?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Da du køre med rør, var der som sagt en dæmper på dette, da de af natur. ikke kryber helt så langt ned.
 |
|
|
Hej Allan...
Det er vist en af de myter som nok er meget svær at få aflivet.
Min rør 4P1L pre amp, spiller ned til 5 Hz ved -0.1dB og ved 1 hz er det med -1.8dB.
link 4P1L
I SET som 2a3 er det ligesom afhængigt af hvor mange $$$ du har til dine udgangstrafo'er.
Min Tannoy går desværre ikke under 20 Hz så jeg kan ikke ligesom høre dette.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michaelvv, det er/var jo et rør effekttrin, Daniel brugte. Disse vil pga udgangs trafoer, jo ikke altid være i stand til at gå så dybt som transistor trin jo kan. En forforstærker med rør, har jo ikke brug for udgangstrafoer. Disse bruges jo som impedans omsættere, så de kan trække en typisk dynamisk højttaler. Fjerner man udgangstrafoen, kan den f.eks trække en elektrostat direkte, hvis man også fjernede dennes impedans tilpasninger.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min DAD RIAA 10 er en rør riaa, ja - 2 stks philips miniwatt ECC83 er der proppet i
og ja, min Audio Classic pre er skam også med rør
Kunne godt være jeg skulle lukke basrefleksen, ville da være fedt hvis sådan et lille tweak kunne gøre et vidunder - ja HT står rimelig tæt op ad
"hjørnerne". Ved ikke om man kan kalde det et hjørne eftersom der er en stor hjørne bastrap i hvert hjørne bagved HT  disse er dog temmelig
ligegyldige i denne sammenhæng.. Der skulle vist bruges et par hundrede meter mere rockwool for at dæmpe fra 20 Hz og ned
Men jo, et lukket kabinet med lidt mere styr over enheden ville da nok kunne sætte en dæmper for de blafrende membraner. Vil bare ikke gå på
kompromis med lydkvaliteten
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 25 August 2015 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger..... Du kan sagtens lukke basreflexhullet i dine højttalere og måske få membranerne til at "flabre" mindre. Det fjerner bare ikke problemet, nemlig at der bli´r brændt en masse effekt af i højttaleren under det hørbare område (dér hvor energien er størst). Det svarer til at du stopper membranen med fingrene, effekten bli´r altså afsat i højttalerens svingspole alligevel. Er din grammo/arm/pu følsom for akustisk tilbagekobling, forstærkes problemet, når du skruer højt op. Eneste løsning, som du og andre også er inde på, er at fjerne subsoniske frekvenser et eller andet sted i kæden, det kan være på din phonoindgang, ud af din riaa, hvis den er separat eller mellem for og effekt  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |