Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Frolgers anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 57
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2015 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Det kan have fatale konsekvenser, hvis du i en forstærker kommer til at bruge en MegaOhm´s modtansd i stedet for en milliOhm,
så jo, der er stor forskel på mA komtra MA, ligeså med volt, farad, ohm, henry m.m.. Ikke alle ved det, så så´n  en gammel rotte som dig har
pligt til at skrive det rigtigt.

Nu er det ikke fordi jeg vil til at skifte modstande i min forstærker ved at lege lidt med kondensatorerne i mine Tannoy
men tak for oplysningen, det vil jeg huske om et par år når jeg forhåbentlig skal rode mig ud i lignende projekter
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2015 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej forum
Tror desværre ikke at kondensator projektet bliver realiseret lige foreløbigt.. Har pludselig fået andre ting at give mig til. Hørte forleden et sweep, og lagde mærke til forleden da jeg havde øret ved den ene højttaler, at den havde det meget svært i de allerdybeste frekvenser. Som om bassen skrattede.. Prøvede så at presse membranen lige og meget nænsomt ind, og allerede efter 1-2mm skraber den imod et eller andet..

Har kontaktet tidligere ejer, da jeg egentlig ikke har lagt mærke til det før. Han er meget åben, og kan jo heller ikke tillade mig at bebrejde ham for at sælge mig en halvdårlig enhed, når jeg ikke "testede" den, da jeg købte den. Kan jo ikke vide om samme problem gjorde sig gældende dengang, desværre.

Hans bud er en uheldig arm-resonans, som ikke kan høres, men hvor denne resonans afsætter en del effekt i sub-området og dermed har beskadiget den ene(?) enhed.. Min transistor effekt går jo også dybere ned, og hvis jeg har en alt for lav arm-resonans, kan det jo være at frekvenserne ved ujævnheder og skævheder i pladen går igennem. Jeg synes dog det virker mærkeligt, da jeg har spillet på mine Sneller i 3-4 gange længere tid før mine Tannoy med samme set-up, uden nogle som helst problemer. Dertil er det da også indlysende idioti, hvis Rega har lavet en arm/PU kombination som giver en arm-resonans der er direkte skadelig?

Problemet gør sig ikke rigtig gældende ved musik afspilling, men det pirrer mig enormt meget, at jeg kan "mærke", at der er noget galt. Eventuelt også, at mit anlæg er en tikkende bombe for mine højt elskeder Tannoy. Det er jo også svært at sige, om det "kunne" lyde bedre, hvis nu alt var som det skulle??

Som sagt er tidligere ejer en hjælpsom mand, og har givet mig en laaang guide til hvordan jeg kan se, om bas-enheden har taget skade. Dog involverer dette at jeg graver mig dybt ind til svingspolerne (omme bagved diskant svingspolen osv), og dette har jeg ærligt talt ikke lyst til.
Hellere nuværende enhed, end ingen enhed.

Tænkte jeg ville spørge her, om der kunne være andre faktorer som spiller ind? Oplever også en del sus og lidt brum ved stand-by, dog kun i højre kanal. En smule af brummet bliver taget, hvis jeg holder pegefingeren på rørforforstærkeren (tænker, at jeg dermed virker som jordforbindelse?). Ved ikke med det sus. Det er direkte forstyrrende i stille passager i musikken/stand by i mens jeg, fx som nu, sidder lidt ved pc'en.

Mange frustrationer herhjemme. Lytteglæden er ikke så glad, som den har været, desværre. Håber dermed at nogle herinde havde et par fiks løsninger til mine problemer

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være den tidligere ejer, er meget hjælpsom, men han kan nu godt have festet igennem med dem, da han havde dem. Det kan f.eks være med ret bas tung musik ved meget høj styrke. De kan have være skilt ad på et tidspunkt og et fremmed legme har derved sneget sig med ned i svingspole gabet. Suset du oplever kunne godt være lidt højfrekvens ustabilitet. Rør kan jo komme op i megahz området.  

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2015 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Ja, det ærgrer mig også at jeg ikke lige fik testet andet end den umiddelbare lydkvalitet, da jeg hørte dem ved ham.. Imponerende var/er de skam.
Regner dog ikke med at han har festet så meget igennem med hans tid sammen med dem - dog har han haft dem skilt ad, og dette indrømmer han
også gerne. Han er dog radiomekaniker, og det lyder/ser da ud til, at han har styr på hvad han laver.

Synes du, at armresonans teorien er helt ude i hampen??

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tro ikke det er din armresonans, Du ville så absolut have lagt mærke hvis membranen havde meget store udsving på grund af armresonanssen.
Svingspolen kan være blevet skæv men det kan også vær ophængt der er blevet lidt træt med tiden,
Hvis du er heldig kan du prøve at vende højtaleren 180' grader sådan at basreflex åbningen er øverst, Hvis det så forsvinder så er det ophænget
og du nøjes med at skrue enheden ud også dreje den 180' grader

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2015 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Tak Real Wiz. Membranen har ikke haft de store udsving. Ved ridsede plader er der lidt udsving, men det er ikke af bekymrende karakter.

Jeg må prøve at vende kabinettet om engang, når jeg er kommet hjem fra ferie. Har faktisk lagt mærke til, på andre forums, at mange spiller med
basrefleksen øverst. Måske det er et almen problem med disse Tannoy??

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Juli 2015 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Hvis det forstyrrer din æstetiske sans, skruer du bare enheden ud, vender den 180 grader og skruer den i igen. Og nej, det er ikke ualmindeligt, specielt ved fuldttoneenheder. De skal være lette og hurtige, derfor er svingspolestyrene ofte lettere/spinklere end på andre enheder. Det gør, at de kan kæntre. Kan afhjælpes ved at vende dem. Det hjælper ikke lige med det samme, men det kommer. Er man utålmodig, kan man "massere" dem lidt

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2015 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Frolger skrev:
Ja, det ærgrer mig også at jeg ikke lige fik testet andet end den umiddelbare lydkvalitet, da jeg hørte dem ved ham.. Imponerende var/er de skam.
Regner dog ikke med at han har festet så meget igennem med hans tid sammen med dem - dog har han haft dem skilt ad, og dette indrømmer han
også gerne. Han er dog radiomekaniker, og det lyder/ser da ud til, at han har styr på hvad han laver.

Synes du, at armresonans teorien er helt ude i hampen??
Der er godt nok svaret på det, men nej, det har ikke noget med armresonansen at gøre i dit tilfælde, da din Rega er nøje tilpasset de dele den er sammensat af. Boydk, nævner noget om at de skal være lette, da det jo er fuldtoner. Jeg har selv haft Fostex fuldtoner og spillet med for lav og udæmpet armresonans med god volumen i musikken i basområdet. De tog aldrig skade af det. Det var refleks systemer, jeg lavede. De bankede aldrig på endestoppet, selvom bevægelserne var vilde. Men derfor kan Tannoy's fuldtoner jo godt være mere sårbare, men tror det ikke.  

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2015 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for respons! Er lige kommet hjem fra Flensborg (med en helvedes masse plader i bagagen) og vil så prøve at vende enheden og spille lidt
musik
Jeg ved dog ikke, om vi har en forskellig definition af fuldtone enheder? Det er jo coaxialenheder, et 2-vejs system, med et 3" horn bagpå
magneten. Denne magnet driver både basenheden og hornet. Men ja, lyden kommer fra det samme punkt fordi bassens membran virker som
spreder for hornet bagved. Ved nærmere kig kan man også se at polstykket er gennemboret således at lyden fra hornet kan komme igennem

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2015 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Dine enheder, er ikke fuldtoner, men det du skriver. Dem jeg nævner er. Det var bare kun fordi Boydk lige nævnte fuldtone enheder, jeg lige ville sammenligne. Bas membranerne på Tannoy, er vel ret lette, da de skal lidt højt op. Hvad er delefrekvensen egentligt?   

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2015 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Så er enheden vendt - blev lidt overrasket over hvor tung sådan en enhed egentlig er.. har aldrig haft indblik i højttalerens indre væsen - meget
fascinerende! Fik også et indblik i delefiltret, og det viser sig at der sidder de røde Jantzen kondensatorer i.

Og ja, enheden er af typen 2528 som der tidligere er vist diagrammer over.. Det står sådanset lige nedenunder højttaleren

Dog vil jeg ikke til at rode mig ud i mange penge for kondensatore.. Tror jeg vil prøve at se hvilket skridt op mod det højere stående det kan give, at
opgradere min pladespiller til det højere (hvad man i pladespillerens storhedstid betragtede som hi-fi).. Kan nok selv lave en plint i massiv træ, hvis
det ellers ikke er ALT for kompliceret og bruge sommerferiepengene på motor/pladetallerken og måske arm/PU

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2015 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Dine enheder, er ikke fuldtoner, men det du skriver. Dem jeg nævner er. Det var bare kun fordi Boydk lige nævnte fuldtone
enheder, jeg lige ville sammenligne. Bas membranerne på Tannoy, er vel ret lette, da de skal lidt højt op. Hvad er delefrekvensen egentligt?

Puha på nettet er den opgivet til 3500 Hz. Dog er delefrekvensen justerbar, ser det ud til.. Imellem højttalerterminalerne er der en "crossover" dims
som kan drejes.. Regner med, at når den står i midten, så er delefrekvensen det, som den er opgivet til i manualer osv (3500 Hz)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2015 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Frolger skrev:
allanowich skrev:
Dine enheder, er ikke fuldtoner, men det du skriver. Dem jeg nævner er. Det var bare kun fordi Boydk lige nævnte fuldtone
enheder, jeg lige ville sammenligne. Bas membranerne på Tannoy, er vel ret lette, da de skal lidt højt op. Hvad er delefrekvensen egentligt?

Puha på nettet er den opgivet til 3500 Hz. Dog er delefrekvensen justerbar, ser det ud til.. Imellem højttalerterminalerne er der en "crossover" dims
som kan drejes.. Regner med, at når den står i midten, så er delefrekvensen det, som den er opgivet til i manualer osv (3500 Hz)
Det skal nok passe. Det er jo da også højt for en 10"'s enhed. Så derfor skal den også være ret let. Man så jo også i 70'erne, flere højttalere som 2-vejs med 10" og delefrekvenser på 3500-5000hz. Det gav en meget lukket og nasal klang. Det kan man vist ikke sige, dine Tannoy har.

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2015 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Mærkeligt med den delefrekvens nogen steder står den til de nævnte 3500Hz men andre steder er det 1500Hz
ligesom på mine D700 hvilket er mere passende for en 10" enhed

Her står de til 1500 hz http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy16.htm   Rul lidt ned

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2015 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hmm Wiz, på side 1 står der noget med en frekvens på 3500 Hz.. Andet kan jeg ikke tyde. Ville da være ekstremt tilfældigt, hvis det ikke er
delefrekvensen de omtaler her?

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2015 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du ruller ned til det sidste gule felt i linket ( The Tannoy Dual Concentirc Range) er den opgivet til 1500hz hvilket passer meget bedre med den
måde som Tannoy plejer at lægge delefrekvenser på.
jeg tror ikke at det der nogensinde har været en 10" DC enhed med så høj en delefrekvens

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2015 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Men kunne da være jeg skulle gøre justere lidt, så den delte længere nede?? Kunne da være sjovt at eksperimentere med, har dog bare ladet den
stå i midten da jeg ikke magter at skulle til at optimere for hver sang..

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2015 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Nu er der gået lidt over 2 uger, og jeg synes allerede at tricket med at vende enheden 180 grader har hjulpet, selvom jeg nok kun har fået lyttet til
musik i 6-8 timer, desværre.. Membranen er blevet en smule mere fri, og kan nu tåle lidt større udsving når jeg stille og rolig trykker med 2 fingre
ind på membranen ¨

Tak for rådet. Håber, at det blot er det, der skal til

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2015 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Sådan manner.  Har du så vænnet dig til at stå på hovedet, når du lytter til musik?

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2015 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Yes - får masser af blod til hovedet. Buddha-figurene er på sin rette plads i vindueskarmen når der lyttes musik her.. akrobatik, yoga og
musiklytning har lige pludselig fået en sammenhæng

<< Forrige Side af 57 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum