| Forfatter |
|
Janhp Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanowich ! du skriver ! *Det er jo derfor f.eks Snell højttalerne er brede for netop at få
mellemtonen på plads. Det kan smalle kabinetter ikke gøre efter.* Kunne du ikke ud dybe dette lidt mere! Jeg mener hvorfor ikke smalle og høje? men med samme luft volume bag mellemtonen, det skulle da give det samme, (men mindre reflektioner fra frontplade, i et smalt højt kabinet, hørebart eller ej). Jeg har ikke hørt snell højtalere, men set ud fra min optik, vil jeg gerne tro at de lyder godt, hvorfor? fordi der er et rimeligt godt forhold mellem membran areal og hvor meget luft den har at arbejde i. større frihedsgrad, end hvor for store højtalere er pakket ned i for små kabinetter. Mvh. Jan H.Pedersen
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janhp, det har noget at gøre med, at den brede baffel, hjælper enhederne akustisk set og virker understøttende på udstrålingen på enhederne. Hvis du f.eks har set Type A uden fronten på, så ser du jo en lille mellemtone på en stor flade. Dette gør, at enheden næsten ikke skal bevæge sig i forhold til det output den afgiver, særligt i det nedre toneleje den arbejder i. På J modellen, er det mere omkring overgangen mellem diskant og mellemtone den store flade hjælper og noget under. Det har derfor ikke så meget med selve kabinet volumen at gøre. Selve dybden på kabinetterne, har også noget med udstrålingen at gøre, som Peter Snell arbejde med. 
For ikke at hacke Daniels tråd her, så brug min tråd "lidt snak om Snell", hvis du har flere spørgsmål. 
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 671
|
| Sendt: 09 Maj 2015 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går også med på vågnen for bred baffel - havde et par GamuT phi3 (dog også kun en 4"). Den spillede faktisk tilpas højt, men da jeg skiftede til Snell J3 var forskellen meget stor.. Til Janhp; jeg ved ikke om dette kan bruges til noget, men kan huske jeg engang læste denne (måske lidt for kritiske) artikel af forskellige højttalerkonstruktioner og deres misforståelser. Tror dog kun det er åben baffel og horn der bliver diskuteret, men prøv alligevel: http://www.poulsaudiobutik.dk/2007/10/horn-abne-baflerogfors kellige.html
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2015 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget sjovt egentligt. Mellemtonen på type A, er jo også kun på 4", men har dog langt fra den slaglængde, som Gamut'ens enhed har. Men det er en utrolig levende og åben frigjort dynamik den har, også ved høj styrke. Man tror det bare ikke, når man ser den. Men put den i et kabinet á la Dali Menuet, ProAc Tablette som basmellemtone, så siger den nok ikke nær så meget.
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du nok ganske ret i, Allan - jeg respekterer sørme også Peter Snell og hans geniale højttalerkonstruktioner. Har dyb respekt for den mand
PS nogen der ved hvorfor jeg ikke kan få signal fra min PC til anlægget? Kører fra m2tech hiface 2 -> dac -> pre.. Men lige meget hvilken indgang
osv, kan jeg ikke få lyden fra pc til højttalere? Kan heller ikke vælge hifacen under lydindstillinger?? Det virker hverken på min stationær eller min
splinternye bærbar. Virker heller ikke hvis man bruger det digitale input på min stationør..
Lidt problematisk, vil så gerne have målt mine nye ht og nye ht opsætning ud..
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højreklik på højttalerikonet på proceslinien, vælg afspilningsenheder, og vælg spdif-interface som standard afspilningsenhed.  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2015 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Boydk! Det havde jeg faktisk ikke tænkt over - dog dur det stadig ikke, den viser kun afspillingsmuligheden "Speakers"
Min DAC lyser dog grønt, som indikerer at der er signal igennem, og jeg ved at der ikke er noget galt med udgangene på min pre
Det virkede helt fint på min gamle bærbar - dog er der slet ikke noget som virker på den gamle spand længere.. Desværre. Synes ikke jeg
downloadede nogle drivers til den gamle bærbar, og har været inde og lede efter drivers til min hiface, som jeg så også har downloadet..
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2015 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu da du jo har fået disse Tannoy, så ved jeg dog ikke lige hvor meget, der står om ophavs manden via Google......har ikke tjekket her. Men her får du lidt, som jeg havde i gemmerne. Han hed Guy R Fountain 1900-1977. Tannoy navnet kommer af Tantalum Alloy. I 1926 opfandt han en elektrolytisk ensretter. Han var også forgangsmand for PA til koncerter/taler. Højttaler delen opstod i 1930.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2015 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Allan - begynder efterhånden at forbinde dig med en historielærer.. Specielt din viden om Snells historie er meget imponerende.. tænk at du kan
huske det. Har læst din tråd igennem et par gange nu, og synes stadig jeg sjasker rundt i hvad og hvornår
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2015 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
Tak Allan - begynder efterhånden at forbinde dig med en historielærer.. Specielt din viden om Snells historie er meget imponerende.. tænk at du kan huske det. Har læst din tråd igennem et par gange nu, og synes stadig jeg sjasker rundt i hvad og hvornår  |
|
|
 ....ja, det er jo med at få det griflet ned, da hjernen jo kan sætte ud  ....men når noget interesserer én, så er det jo nemmere at huske. Før jeg begyndte at skrive her på 4all, skrev jeg det så bare ned og gemte hvad jeg nu fik fat i omkring Snell, men også enkelte andre højttalere og deres historie har min interesse. Men så er der jo alt det andet......natur videnskab og astrologi....og....og.....og  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2015 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er lige det - specielt filosofi og fysik er ting, der er gemt i baghovedet for mig. Sådan noget pjat som faget kemi - det flyver ind ad det ene
øre og suser ud gennem det andet.. Der når ikke at sætte sig NOGET overhovedet
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2015 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
Ja det er lige det - specielt filosofi og fysik er ting, der er gemt i baghovedet for mig. Sådan noget pjat som faget kemi - det flyver ind ad det ene øre og suser ud gennem det andet.. Der når ikke at sætte sig NOGET overhovedet  |
|
|
 *  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
john pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2500
|
| Sendt: 27 Maj 2015 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej daniel
så har du fået det hele til at køre igen , det spille stadig godt med dine tannoy nu hvor du efterhånden har haft dem i et stykke tid ???...
mvh john
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2015 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej John.
Ja, jeg er stadig meget tilfreds med mine Tannoy! Dog, efter lidt roden ved måling af rummet, fandt jeg ud af, at den ene HT ikke kan gengive de
nederste frekvenser ordentligt. Det er lidt mærkeligt og ikke særlig fedt.. Men det påvirker ikke lytningen i en direkte irriterende grad.. Ved Pink
Floyds lidt tunge bas/stortromme gange kan perspektivet godt blive rykket lidt til den ene side.
Men de har jo fået lov at stå.. der er bare et eller andet over dem.. lyder sørme godt, synes jeg
Når jeg får løn skal jeg nok investere i et lidt bedre rca end det AM pro der sidder mellem pre og effekt nu.. kan huske jeg sammenlignede det med
dit vdh d-102 mkIII engang, og der var positiv forskel.. Håber et bedre rca kabel kan bidrage med samme bette løft nu jeg har spændt Tannoy for
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1166
|
| Sendt: 28 Maj 2015 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
Jeg er en rigtig glad dreng lige nu!
Var ved Gjøl igår for at hente disse bamser
|
|
|
Hvis i nu skulle blive trætte af jeres mindre højttalere, fik jeg lige mulighed for at høre på disse her
Tannoy Cougar fra Wildcats Serie ca Årgang 1986.
Sjældent har jeg hørt en højttaler været i stand til at give mere dynamik.
De er helt sikkert ligeså sjove at høre på som mine "små"
435 Liters ombyggede Tannoy HPD-385a.
Og så kan de spille rigtig rigtig højt. Perfekte til den store fest...
/Michael.
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2015 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael. Rigtig spændende, og fede billeder!
Har altid opfattet Tannoy Puma som en PA-højttaler. Dog aldrig lyttet til dem, desværre  Spiller dog aldrig op til den store fest. Så længe det
lyder godt på mit værelse, og med en tilpas lydstyrke, er jeg fuldt ud tilfreds. Har aldrig turde udsætte mit anlæg for kaos, men er nok bare
overfølsom
Har set, at mange ombygger kabinetterne til deres Tannoy enheder. Er dette en god løsning? Kunne godt tænke mig selvsamme med mine enheder,
da jeg og snedkerfar har et sommerprojekt så. Vil dog ikke rode mig ud i noget, før jeg har et godt bud på, hvordan de skal se ud  Vil måske
også have slebet mine ned og lakere dem for at fremme årerne i det fine valnød træ.. Ligesom i mit rack
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1166
|
| Sendt: 29 Maj 2015 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frolger...
Mine Tannoy HDP-385A sat i et hjemmebygget Berkeley Kabinet. Da jeg er til DHT rør forstærker og spiller med kun
3.5 watt har jeg brug for en høj følsomhed, som jeg fik ved at lave nogle "store" kasser.
Kan godt lide den ekstra dynamik, dog som det negative ud over størrelsen, bliver de lidt mere følsom overfor
støj, specielt fra nettet af...
Det er egentligt et mindre problem. Men jeg er heller ikke så sippet..
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2015 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spiller dog med 2x20 watt, og den følsomhed på 90 dB de har nu er egentlig fint for mig. Dog kan de godt tendere til at lyde en anelse presset
ved nedre frekvenser og høj lydstyrke, men det synes jeg ligeså godt kan være akustikken.. Der er ikke meget bas-behandling her på værelset
Efter en del research, er jeg kommet frem til den konklusion, at mine enheder er Tannoy 2528
Hertil er en person fra diyaudio kommet med et løsningsforslag til en kabinetkonstruktion i en tråd for nogle år siden. Af en eller anden årsag kan
jeg ikke lægge billedet ind.
Kunne være sjovt at lege med.. mister jo ikke noget på det, så det kan ligeså godt prøves  kunne være sjovt at høre om det er muligt at få
tvunget noget mere dynamik i kasserne..
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2015 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS.
Meget meget flinke Boy kørte i regn og slud for at låne mig et kabel af en hvis kaliber.. Rørene gløder, og lige når kaffen er klar skal der spilles
musik og lyttes til "hipster" kabler
Rigtig herlig søndag til jer alle
|
| Til top |
|
| |