| Forfatter |
|
john pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2500
|
| Sendt: 05 Maj 2015 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
det vil jeg ikke mene de stod ca 1,5 m fra hjørnerne
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 05 Maj 2015 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
john pedersen skrev:
| det vil jeg ikke mene de stod ca 1,5 m fra hjørnerne |
|
|
Årlrait....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Maj 2015 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
men som du skriver allan så er de jo ikke ens .....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Maj 2015 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej daniel
sidder lige og læser det igennem som du har skrevet om dine tannoy.....
du skriver de med vintage klask.. hva mener du med vintage lyd ??? .... kan godt læse du mener det positivt , men forstår ikke helt hva
du mener med det ' vintage klask '... er der noget der hedder ' ny ' og 'gammel ' lyd.... eller hva....
du må ikke tro jeg mener noget negativt med det jeg skriver ...
vintage er vist når det er over 25 år gammelt ikk... mener ny og gammel lyd fra anlæg ...
ved godt med selve musikken kan man sige det .....
kan du forklare en gammel mand som mig det
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 06 Maj 2015 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så gammel er du s´gu da heller ikke    (tak for sidst b.t.w.) __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Maj 2015 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
gik i skole med gravballe manden  ... jo tak i lige måde.... har du fået den lavet...
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2015 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næhhh da, Rom blev jo ikke bygget på én dag, så var der Malaga, så blev det motorcykelvejr, der er altid noget, der æder tiden fra fusk og hobby  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3048
|
| Sendt: 06 Maj 2015 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu forstår jeg bedre, Boydk kun har plads til under 500w i garagen- det er jo en knallert-garage
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2015 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, og det er en l**teknallert/scooter, bare den får lidt "frisk fra havelågen" på gashåndtaget, går den s´gu under 10 km på literen  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3048
|
| Sendt: 06 Maj 2015 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men for en Aarhusianer er 10km vel også "fagre nye verden".
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2015 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din sidste smiley er meget passende (hvis du havde været indenfor rækkevidde)  . I øvrigt har vores tastaturer herovre sør´me et "Å", men det er vel for sent for dig at lære nyt  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2015 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
john pedersen skrev:
| men som du skriver allan så er de jo ikke ens ..... |
|
|
Nemlig.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Maj 2015 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 671
|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
john pedersen skrev:
hej daniel
du skriver de med vintage klask.. hva mener du med vintage lyd ??? .... kan godt læse du mener det positivt , men forstår ikke helt hva
du mener med det ' vintage klask '... er der noget der hedder ' ny ' og 'gammel ' lyd.... eller hva....
vintage er vist når det er over 25 år gammelt ikk... mener ny og gammel lyd fra anlæg ...
kan du forklare en gammel mand som mig det  |
|
|
Jo det var et begreb som jeg blev introduceret af, af ham jeg købte dem af..
min egen fortolkning af det er, at man i de ældre modeller af højttalere lagde mere vægt på mellemtonen, så der var mere "klask" og hul igennem her.. Dette synes jeg, at mange nyere højttalere glemmer, og så handler det bare om bas og diskant for en FED bund og detaljeringsevne..
så tror "gammel" lyd er med mere nuancering i mellemtonen, og dette er jeg blevet helt forelsket i.. Og så samtidig kan den 10" der godt give et lækkert KLASK fra sig i bunden
Kan godt være det betyder noget andet men ovenstående er min opfattelse
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Du nævner lidt om, at Tannoy højttaleren er lidt mere nuanceret i nedre mellemtone. Sjovt nok, så er det netop her J modellen blev lidt dårligere med tiden i forhold til den første. Den er noget mere stram i klangen her og mande stemmer er klarere og mere veldefineret. I stedet for dette, fik J2 såvel J3 mere bas, men tabte så det andet lidt. J4, har så fået mere slam i sig selv, blevet tunet til det. Men ingen af dem, spiller med den hurtige klang, som den originale. Det skal ikke meget til at ødelægge opstillingen for lige netop J modellen, altså dens oprindelige konstruktion og lydmæssige styrker.
Den er jo som sagt en mindre udgave af E, ikke omvendt som nogle tror. Basenheden skal jo arbejde i et 40% mindre kabinet, så her kræves jo nogle sugekredse, for at rette det lidt ud. Den første er lidt livligere, hvor øvre melletone hænger noget bedre sammen med nedre diskant. Så derfor vil dele af diskant området jo så ikke gøre opmærksom på sig selv, som den gør på J3. J2 har samme delefrekvens og diskant som den første. Den øverste diskant, runder så lidt blødt af over 13-15 kHz, hvor den senere diskant, som sidder i J3 går helt op.
Nå, det var et lille sidespring. Det vigtigste er jo, at du for sammensat noget, du er vild med at bruge til daglig.  |
|
|
Tak for en super fin beskrivelse af de kære Sneller, som du har så stor en kærlighed til
Men ja, når lejligheden byder sig vil jeg helt klart prøve et par af de tidligere Snell'er.. den lydfilosofi du beskriver passer meget godt til hvad jeg kan lide
Har også overvejet Snell K, den originale og "allerførste" tror jeg vist det er.. Den er bare umulig at finde. Desuden, er jeg bange for, at membranarealet går udover bunden.. Fra 8" Snell til 10" Tannoy har der dog ikke været en kæmpe forskel.. lidt mindre "presset" lyd og overskud, ellers ikke.. Men det har vel også betydet en del siden jeg er blevet så forelsket i Tannoy
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med sådan en tannoy 10'er eller større er der jo betydeligt mere membran areal i mellemtonen end
der er med en lille 5' eller 6'er som i moderne højtalere
Det er det der giver mere "klask" og hul igennem i mellemtonen
__________________ Vi hører alle forskelligt
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
Med sådan en tannoy 10'er eller større er der jo betydeligt mere membran areal i mellemtonen end
der er med en lille 5' eller 6'er som i moderne højtalere
Det er det der giver mere "klask" og hul igennem i mellemtonen |
|
|
Ja, ganz genau
Men også ifht. mine 8" Snell J3, kan jeg høre en markant forskel.. Ellers er jeg bare blevet idealist. Skal helt klart have spændt mine Snell'er for igen med den nye PU.. En skam, hvis de ikke får chancen for at sige, muligvis, farvel
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
john pedersen skrev:
hej daniel
du skriver de med vintage klask.. hva mener du med vintage lyd ??? .... kan godt læse du mener det positivt , men forstår ikke helt hva du mener med det ' vintage klask '... er der noget der hedder ' ny ' og 'gammel ' lyd.... eller hva....
kan du forklare en gammel mand som mig det  |
|
|
Jo det var et begreb som jeg blev introduceret af, af ham jeg købte dem af.. min egen fortolkning af det er, at man i de ældre modeller af højttalere lagde mere vægt på mellemtonen, så der var mere "klask" og hul igennem her.. Dette synes jeg, at mange nyere højttalere glemmer, og så handler det bare om bas og diskant for en FED bund og detaljeringsevne.. så tror "gammel" lyd er med mere nuancering i mellemtonen, og dette er jeg blevet helt forelsket i.. Og så samtidig kan den 10" der godt give et lækkert KLASK fra sig i bunden
Kan godt være det betyder noget andet men ovenstående er min opfattelse  |
|
|
Du har fuldstændig ret i, at mellemtonen i mange højttalere er helt forbigået......det er den, der er vigtigst, - det er jo her vi hører bedst. Uden en rigtig god mellemtone, ingen god musik eller bas for den sags skyld. For det er jo her informationen ligger i bassen. Den "tynde" mellemtone giver jo et klinisk præg på musikken. Det er jo derfor f.eks Snell højttalerne er brede for netop at få mellemtonen på plads. Det kan smalle kabinetter ikke gøre efter.
Snell K, som du nævner i et andet svar, vil nok give dig et mindre sav af den dybere del af bassen, da de ikke siger noget af betydning under 70hz, men sikke en bas de så har i det område de i det mindste behersker. Måske ikke det slam eller "jeg ska' komme efter dig" bas du har nu, med 10", men med masser af rum og detaljer i bassen. J modellen går dybere og er lidt kraftigere her, men heller ikke det slam eller skub i bassen dine Tannoy har, har de. Tannoy'en har en varm og stor klang og det er jo lige noget for dig, og sådan skal det jo være.
Men jeg håber, du lige kan få presset de sidste oplevelser ud af J3, før de evt må rejse videre. Så bliver det spændende at læse videre i din "snor", for at se hvad den næste højttaler så må blive.....nå ikke?? .....nej, det virker som om, du har fundet en ht du er rigtig dus med.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....der skulle stå" en mindre savn" i første linie med type K.....
|
| Til top |
|
| |