Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 20:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Mener du at kunne høre forskel på kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Spørgsmålet: Mener du at kunne høre forskel på højttalerkabler?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
235 [79,12%]
62 [20,88%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 05 August 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Hm ved det ikke rigtigt, må jeg lige tænke lidt over det

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 August 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

TruthSpinner skrev:
Og NEJ, jeg skal ikke prøve mig frem og stole på mine ører - jeg lever altså kun i 80 år og det meste af tiden er reserveret til rationelle gøremål.

Netop dette argument kunne også være årsagen til at de såkaldte kabel-guruer ikke gider stille op til en seance en lørdag eftermiddag

Ja, det har du da helt ret i. Derudover vil jeg på ingen måde acceptere betegnelsen "kabel-guru". I så fald skal jeg have mange titler :

pick up guru,

forstærker-guru

højttaler-guru

digital-guru

osv..

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 05 August 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

dan a. skrev:
Et godt kabel koster ikke altid en formuge at lave, men bliver prissat efter hvad fabrikanten mener kablet kan sælges for uanset om han/hun/de tjener flere tussinde % på kablet

Det mener jeg faktisk ikke der er noget galt i. Hvis nu vi er ærlige ville vi jo alle helst tjene kassen på så lidt som muligt - eller...? Og det er jo ikke den eneste varegruppe hvor prisen sættes efter hvad markedet kan bære.

Nej, så længe at vare kan levere en ydelse der er modsvarende til prisskiltet, så klager jeg heller ikke, men som jeg startede med at skriv så er det viden man betaler for i dette tilfælde, ikke matrialerne.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 05 August 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Wymax skrev:

dan a. skrev:
Et godt kabel koster ikke altid en formuge at lave, men bliver prissat efter hvad fabrikanten mener kablet kan sælges for uanset om han/hun/de tjener flere tussinde % på kablet

Det mener jeg faktisk ikke der er noget galt i. Hvis nu vi er ærlige ville vi jo alle helst tjene kassen på så lidt som muligt - eller...? Og det er jo ikke den eneste varegruppe hvor prisen sættes efter hvad markedet kan bære.

Nej, så længe at vare kan levere en ydelse der er modsvarende til prisskiltet, så klager jeg heller ikke, men som jeg startede med at skriv så er det viden man betaler for i dette tilfælde, ikke matrialerne.

Der er blot det at sige til det, at siden 1990, hvor noget af det dyreste og mest eksklusive højtt. kable kostede i omegnen af 5000 kr, der modsvarer 9000 kr i dagens mønt, så er priserne gået fuldstændig grassat  uden at ydelsen er blevet meget bedre.

Og dét tillader jeg mig at være kritisk overfor.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 05 August 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
dan a. skrev:
Wymax skrev:

dan a. skrev:

Der er blot det at sige til det, at siden 1990, hvor noget af det dyreste og mest eksklusive højtt. kable kostede i omegnen af 5000 kr, der modsvarer 9000 kr i dagens mønt, så er priserne gået fuldstændig grassat  uden at ydelsen er blevet meget bedre.

Er det ikke alt hifi der er steget i pris ? syntes aldrig der har været så mange statment produkter på market som nu hvor priserne bare er tårn høj, men firmaerne ville jo nok ikke gøre det hvis det ikke er rentabel, så noget må de jo sælg.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 05 August 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
mogens_oestjyll skrev:
dan a. skrev:
Wymax skrev:

dan a. skrev:

Er det ikke alt hifi der er steget i pris ? syntes aldrig der har været så mange statment produkter på market som nu hvor priserne bare er tårn høj, men firmaerne ville jo nok ikke gøre det hvis det ikke er rentabel, så noget må de jo sælg.

Jeg synes primært det er højttalere og særligt kabler, der er steget uforholdsmæssigt i pris, hvis "indekset" er 1990

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
TruthSpinner skrev:
mogens_oestjyll skrev:
TruthSpinner skrev:

mogens_oestjyll skrev:
TruthSpinner skrev:
mogens_oestjyll skrev:
TruthSpinner skrev:

mogens_oestjyll skrev:

Dersværre lader det til at ikke alle gengælder min ydmyghed overfor andres erfaringsuniverser.

Tja, personligt kunne jeg ikke være mere fløjtende ligeglad. Men denne "ydmyghed" strækker sig altså ikke til
at jeg mener at du har hverken ret eller gode argumenter. Dermed tror jeg at din og min ydmyghed er præcis ens.

Mine argumenter er ganske solide. Det vil du finde ud af.

Èt af dem er at det ikke nytter noget, at man tilsidesætter andres erfaringsgrundlag. Og det tror jeg faktisk de allerfleste
vil give mig ret i. Uanset om du betragter det som et godt argument eller ej. Al erfaring viser, at det er bedst at samtale om
det her på et niveau, der accepterer andres universer. Gør man ikke det, ender det i religionskrig. Og dér har vi været
før.

Derfor har jeg anlagt det synspunkt, at det er yderst vigtigt at være lydhør overfor andre menneskers lyttemæssige
erfaringer. Er de således, at der ikke kan detekteres forskelle på kabler, så er det sådan. Og fint med mig. Længere er den
ikke for den, der har den oplevelse. Ligesom den ikke er længere for den, der har en anden oplevelse; sidstnævnte vil
naturligvis ikke give afkald på, at han kan høre en forbedring ved at vælge det for ham bedste kabel.

Jeg har mødt et mindre antal mennesker i mit liv som har svoret på at de har set en UFO. Dem tror jeg ikke på,
men jeg vil gerne prøve at forstå hvad det så var de så. Problemet i den situation er at disse personer ikke selv ønsker at
forstå hvad de så for de SÅ jo faktisk en UFO.

Vi taler lyderfaringer og det var disse , jeg hentydede til.

Jeg gider ikke tale UFO'er i en tråd om kabler.

Mit indlæg handler ikke om UFOer, men om folks forhold til det de mener at observere med deres sanser - som
om sanseindtryk leverer den endegyldige sandfærdige afgørelse på alle spørgsmål. Mit standpunkt er at det øjeblik en af jer
giver mig en rationel forklaring på fordan forskellige kabelkonstruktioner virker og hvilke indvirkninger jeg derfor kan
forvente for et givent kabel så bøjer jeg mig omgående. Indtil da er jeg fløjtende bedøvende ligeglad med forskelle på
kabler og jeg vil til enhver tid opfatte brugen af særlige, men uforklarlige, konstruktionsprincipper til hifikabler som hokus
pokus. Medicinmanden i indianerstammer kendte også et par tricks. Han havde dog ingen som helst begreb om
virkemekanismerne i disse tricks og jeg kan uden at blinke sige at ingen vil underkaste sig den type af behandling i den
moderne civiliserede verden, fordi man godt ved at enhver kur ligesåvel kan blive ens død. Præcis sådan har jeg det med
kabler. Jeg kan lægge 100000000kr for et kabel. Hvis dette kabel overhovedet har en effekt kan den lige så godt ødelægge
min lyd som forbedre den - og ingen kan åbenbart forklare mig hvad jeg skal forvente eller hvorfor. Og NEJ, jeg skal ikke
prøve mig frem og stole på mine ører - jeg lever altså kun i 80 år og det meste af tiden er reserveret til rationelle
gøremål.

Nu taler vi lyd og ikke syn. Der er fejl på synet under visse omstændigheder. Dette ses ikke indenfor normalområdet
indenfor hørelsen.

Så jeg fastholder den afgrænsning, trådstarter har lagt, nemlig kan du høre forskel på kabler; det er præcist dette, vi
drøfter og udveksler erfaringer om. Ikke alt muligt andet.

Jeg synes nok at en kritisk forholden til, om det vi hører eller ikke reelt er de penge værd som det koster og
hvilke problemer der er forbundet dermed, er ganske overordentlig væsentlig for denne tråds emne. Faktisk vil jeg mene at
dette er mere relevant end spørgsmålet om forskel eller ej. Hvem bekymrer sig om forskel, hvis ikke den kan omsættes
konstruktivt?

Nu talte du om medicinmænd og andet irrelevant; deraf min præcisering af trådens emne, der er en poll om om vi kan
høre forskel på kabler med tilknyttede kommentarer. Det er i den forb. relevant, at forummet her må formodes at bestå af
mennesker, der har gjort erfaringer indenfor lydgengivelse og at det er det, vi udveksler erfaringer indenfor.

Hvad angår de sidste to sætninger, må jeg sige, at jeg ikke aner hvad du taler om. Omsætning af lyd foregår såre
automatisk i hjernen.

Jeg prøver lige at præcisere de sidste to linier, hvor jeg ikke taler om omsætning af lyd, men derimod om omsætning af
indsigter:

Selv hvis jeg kan høre forskel på kabel A og kabel B så er jeg stadig på herrens mark når jeg skal vælge det kabel som
maksimerer ydelsen på anlæg C og jeg er nødt til at lytte igen - hvis alt på denne måde skal reduceres til trial and error så
gidder jeg bare ikke være med, for jeg betragter det som spild af min tid og mine penge.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 05 August 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
mogens_oestjyll skrev:
TruthSpinner skrev:
mogens_oestjyll skrev:
TruthSpinner skrev:

mogens_oestjyll skrev:
TruthSpinner skrev:
mogens_oestjyll skrev:
TruthSpinner skrev:

mogens_oestjyll skrev:

Dersværre lader det til at ikke alle gengælder min ydmyghed overfor andres erfaringsuniverser.

Tja, personligt kunne jeg ikke være mere fløjtende ligeglad. Men denne "ydmyghed" strækker sig altså ikke til
at jeg mener at du har hverken ret eller gode argumenter. Dermed tror jeg at din og min ydmyghed er præcis ens.

Mine argumenter er ganske solide. Det vil du finde ud af.

Èt af dem er at det ikke nytter noget, at man tilsidesætter andres erfaringsgrundlag. Og det tror jeg faktisk de allerfleste
vil give mig ret i. Uanset om du betragter det som et godt argument eller ej. Al erfaring viser, at det er bedst at samtale om
det her på et niveau, der accepterer andres universer. Gør man ikke det, ender det i religionskrig. Og dér har vi været
før.

Derfor har jeg anlagt det synspunkt, at det er yderst vigtigt at være lydhør overfor andre menneskers lyttemæssige
erfaringer. Er de således, at der ikke kan detekteres forskelle på kabler, så er det sådan. Og fint med mig. Længere er den
ikke for den, der har den oplevelse. Ligesom den ikke er længere for den, der har en anden oplevelse; sidstnævnte vil
naturligvis ikke give afkald på, at han kan høre en forbedring ved at vælge det for ham bedste kabel.

Jeg har mødt et mindre antal mennesker i mit liv som har svoret på at de har set en UFO. Dem tror jeg ikke på,
men jeg vil gerne prøve at forstå hvad det så var de så. Problemet i den situation er at disse personer ikke selv ønsker at
forstå hvad de så for de SÅ jo faktisk en UFO.

Vi taler lyderfaringer og det var disse , jeg hentydede til.

Jeg gider ikke tale UFO'er i en tråd om kabler.

Mit indlæg handler ikke om UFOer, men om folks forhold til det de mener at observere med deres sanser - som
om sanseindtryk leverer den endegyldige sandfærdige afgørelse på alle spørgsmål. Mit standpunkt er at det øjeblik en af jer
giver mig en rationel forklaring på fordan forskellige kabelkonstruktioner virker og hvilke indvirkninger jeg derfor kan
forvente for et givent kabel så bøjer jeg mig omgående. Indtil da er jeg fløjtende bedøvende ligeglad med forskelle på
kabler og jeg vil til enhver tid opfatte brugen af særlige, men uforklarlige, konstruktionsprincipper til hifikabler som hokus
pokus. Medicinmanden i indianerstammer kendte også et par tricks. Han havde dog ingen som helst begreb om
virkemekanismerne i disse tricks og jeg kan uden at blinke sige at ingen vil underkaste sig den type af behandling i den
moderne civiliserede verden, fordi man godt ved at enhver kur ligesåvel kan blive ens død. Præcis sådan har jeg det med
kabler. Jeg kan lægge 100000000kr for et kabel. Hvis dette kabel overhovedet har en effekt kan den lige så godt ødelægge
min lyd som forbedre den - og ingen kan åbenbart forklare mig hvad jeg skal forvente eller hvorfor. Og NEJ, jeg skal ikke
prøve mig frem og stole på mine ører - jeg lever altså kun i 80 år og det meste af tiden er reserveret til rationelle
gøremål.

Nu taler vi lyd og ikke syn. Der er fejl på synet under visse omstændigheder. Dette ses ikke indenfor normalområdet
indenfor hørelsen.

Så jeg fastholder den afgrænsning, trådstarter har lagt, nemlig kan du høre forskel på kabler; det er præcist dette, vi
drøfter og udveksler erfaringer om. Ikke alt muligt andet.

Jeg synes nok at en kritisk forholden til, om det vi hører eller ikke reelt er de penge værd som det koster og
hvilke problemer der er forbundet dermed, er ganske overordentlig væsentlig for denne tråds emne. Faktisk vil jeg mene at
dette er mere relevant end spørgsmålet om forskel eller ej. Hvem bekymrer sig om forskel, hvis ikke den kan omsættes
konstruktivt?

Nu talte du om medicinmænd og andet irrelevant; deraf min præcisering af trådens emne, der er en poll om om vi kan
høre forskel på kabler med tilknyttede kommentarer. Det er i den forb. relevant, at forummet her må formodes at bestå af
mennesker, der har gjort erfaringer indenfor lydgengivelse og at det er det, vi udveksler erfaringer indenfor.

Hvad angår de sidste to sætninger, må jeg sige, at jeg ikke aner hvad du taler om. Omsætning af lyd foregår såre
automatisk i hjernen.

Jeg prøver lige at præcisere de sidste to linier, hvor jeg ikke taler om omsætning af lyd, men derimod om omsætning af
indsigter:

Selv hvis jeg kan høre forskel på kabel A og kabel B så er jeg stadig på herrens mark nå jeg skal vælge det kabel som
maksimerer ydelsen på anlæg C og jeg er nødt til at lytte igen - hvis alt på denne måde skal reduceres til trial and error så
gidder jeg bare ikke være med, for jeg betragter det som spild af min tid og mine penge.

Nu vil jeg vælge at respektere din tilgang til dette her om end jeg knap forstår, at det skulle være sås svært, som du gør det til.

Groft sagt så tager man jo ikke udgangspunkt i et givent anlæg, når der skal vælges, men derimod sit eget.

Og dermed kan vi da udelukke en variabel.

Dernæst så - og det falder så lidt udenfor her - så er det min erfaring , baseret på 30 års passioneret prøven - at signalkabler groft sagt opfører sig ret ens på forskellige anlæg om end der kan være synergier, der  isærlig grad kan komme frem på enkelte anlæg. Dette gælder tilmed også begrænset for højtt.kabler.

Jeg synes det er utrolig nemt at lytte det her, når man har prøvet så meget, som jeg har.

Jeg har haft samme højttalerkabel i snart 20 år. Det er det der med at vælge rigtigt, når man vælger. Den der med at skifte for en smule flere detaljer eller en lillebitte ændring i dybden af lydbilledet...ja det gider jeg ikke. Det kan jeg meget nemmere få andre steder i systemet med en meget mindre indsats. 

Så jeg oplever ikke det er så trial and error orienteret , som du mener. Jeg ved hvad jeg vil ha' og når man ved det, så synes jeg -og det er så min tilgang til det, at det er uendelig nemt.

Og sådan kan 2 mennesker have vidt forskellig tilgang til samme fæmomen. Og det er vi altså nødt til at acceptere.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 August 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Hej

Davs Rene

Dejligt at se dig herinde igen

(Undskyld for OT )

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 August 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:
Endnu mere mærkeligt er det at det forekommer mig at et branchemedlem optræder som privatperson, og samtidigt forsvarer han sine 9.995,- kr/m ledning?

Har sitet her ikke en politik om den slags, HMMM?

Undskyld men hvor er det lige præcis du ser at micma18 skulle være branchemedlem? At han quoter noget fra en forhandlerside gør ham vel næppe til branchemedlem? Det skal lige siges at jeg kender ikke micma18 og ved heller ikke om han er branchemedlem eller ej, jeg er bare nysgerrig efter hvordan du udleder det?

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 August 2010 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Ingeniør-dude skrev:
Endnu mere mærkeligt er det at det forekommer mig at et branchemedlem optræder som privatperson, og samtidigt forsvarer han sine 9.995,- kr/m ledning?

Undskyld men hvor er det lige præcis du ser at micma18 skulle være branchemedlem? At han quoter noget fra en forhandlerside gør ham vel næppe til branchemedlem? Det skal lige siges at jeg kender ikke micma18 og ved heller ikke om han er branchemedlem eller ej, jeg er bare nysgerrig efter hvordan du udleder det?

Det virker bare påfaldende at manden har samtlige produkter stående i sit hjem, fra en så lille forhandler. OG at der er sammenfald i at han vælger at trække på sin 'viden' med oplysninger fra den side OG samtidig er han selv over gennemsnittet for hvad DIY-folkets formåen normalt rækker til. Derfor googler man jo bare lige to sek og finder:

http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.as px?cvrnr=31140730

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 August 2010 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Hej

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 August 2010 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:
Strandvaskeren skrev:
Ingeniør-dude skrev:
Endnu mere mærkeligt er det at det
forekommer mig at et branchemedlem optræder som privatperson, og samtidigt forsvarer han sine 9.995,- kr/m ledning?

Undskyld men hvor er det lige præcis du ser at micma18 skulle være branchemedlem? At han quoter noget fra en
forhandlerside gør ham vel næppe til branchemedlem? Det skal lige siges at jeg kender ikke micma18 og ved heller ikke om
han er branchemedlem eller ej, jeg er bare nysgerrig efter hvordan du udleder det?

Det virker bare påfaldende at manden har samtlige produkter stående i sit hjem, fra en så lille forhandler. OG at der er
sammenfald i at han vælger at trække på sin 'viden' med oplysninger fra den side OG samtidig er han selv over
gennemsnittet for hvad DIY-folkets formåen normalt rækker til. Derfor googler man jo bare lige to sek og finder:

hmmm..
Det er jo altså ikke en som hedder micma18 der har firmaet...så det kan du ikke bruge til noget

Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2010 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

ronnih skrev:
Ingeniør-dude skrev:
Strandvaskeren skrev:
Ingeniør-dude skrev:
forekommer mig at et branchemedlem optræder som privatperson, og samtidigt forsvarer han sine 9.995,- kr/m ledning?

Undskyld men hvor er det lige præcis du ser at micma18 skulle være branchemedlem? At han quoter noget fra en
forhandlerside gør ham vel næppe til branchemedlem? Det skal lige siges at jeg kender ikke micma18 og ved heller ikke om
han er branchemedlem eller ej, jeg er bare nysgerrig efter hvordan du udleder det?

Det virker bare påfaldende at manden har samtlige produkter stående i sit hjem, fra en så lille forhandler. OG at der er
sammenfald i at han vælger at trække på sin 'viden' med oplysninger fra den side OG samtidig er han selv over
gennemsnittet for hvad DIY-folkets formåen normalt rækker til. Derfor googler man jo bare lige to sek og finder:

hmmm..
Det er jo altså ikke en som hedder micma18 der har firmaet...så det kan du ikke bruge til noget

Mon ikke min foreløbige bevisførelse holder til en efterprøvning? Jeg tror det... :)

Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 06 August 2010 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:
ronnih skrev:
Ingeniør-dude skrev:
Strandvaskeren skrev:
Ingeniør-dude skrev:

hmmm..

Mon ikke min foreløbige bevisførelse holder til en efterprøvning? Jeg tror det... :)

Det var da utrolig påstyr det kunne lave..... :-O

Men Ingeniør-dude har nok ret, og jeg har også lige skrevet til supporten, for at blive registreret som branchemedlem...

Min konto er oprettet mange år, inden den slags har været aktuelt, så det beklager jeg, at jeg ikke lige har været opmærksom på!
Men vil nu heller ikke påstå, at jeg har forsøgt fordreje diskussionen til egen fordel. Jeg har ALDRIG henvist eller anbefalet egne produkter her på siden. Ene og alene copy/pasted et screendump af et måle eksempel.

Og så er der vist heller ikke mere kød på den sag (branchemedlem-gate...) Så håber alle er glade, og tråden kan fortsætte med den egentlige emne. ;-)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2010 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Det var da utrolig påstyr det kunne lave..... :-O

Men Ingeniør-dude har nok ret, og jeg har også lige skrevet til supporten, for at blive registreret som branchemedlem...

Min konto er oprettet mange år, inden den slags har været aktuelt, så det beklager jeg, at jeg ikke lige har været opmærksom på!
Men vil nu heller ikke påstå, at jeg har forsøgt fordreje diskussionen til egen fordel. Jeg har ALDRIG henvist eller anbefalet egne produkter her på siden. Ene og alene copy/pasted et screendump af et måle eksempel.

Og så er der vist heller ikke mere kød på den sag (branchemedlem-gate...) Så håber alle er glade, og tråden kan fortsætte med den egentlige emne. ;-)

Tak micma18. Nej det er sandt at du ikke er et omvandrende neonskilt med salgstanker i hver hen seende (også tak for det ).

Det er kun væsentligt at du er branchemedlem, i den forstand at du har en serie af målinger på dit eget relativt dyre produkt, som du får 'flettet' ind i debatten uden videre forklaring.

Jeg er stadig nysgerrig efter en forklaring på den serie. Du lægger ud med en relativt høj spænding i LF og munder ud i nogle hundrede mV på 20kHz. Er det samme opstilling? hvad er belastningen?

I min verden bliver man først taget seriøst når man har en så udførlig beskrivelse af setup (medmindre det fremgår implicit, f.eks. standard forstærkertests osv), at resultaterne kan reproduceres af andre. Man kan med andre ord ikke bruge en række plots til ret meget, før modtageren selv kan gennemskue om de er troværdige.

Du BEHØVER ikke svare, men jeg kan da se at det er lavet med et skop mage til det du viser på din hjemmeside, så mit gæt er at du er manden bag de målinger og kabler.

Og svaret må du meget gerne stile så jeg får en idé om, hvordan du mener det har noget at gøre med højttalerkabel og de fysiske parametre der hersker på en sådan linje. Altså det er noget svært noget, det med størrelserne og relevansen (det at definere en hørbar forskel forskes der til stadighed i, hvorimod de elektro-fysiske aspekter nok er undersøgt tilstrækkeligt til at vi ved hvad vi har med at gøre), så som sagt, du er ikke forpligtet til at svare...

Mvh.

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 August 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har igennem de senere år opgraderet alle mine kabler: Interconnects, højttalerkabler og powerkabler, og jeg har kunnet høre ikke bare en ændring, men en forbedring hver eneste gang. Jeg synes det er svært at høre forskel i nogle tilfælde, og lettere i andre. F.eks. var der større forskel ved at rydde op i mine kabler (adskille dem) end der var ved en simpel udskiftning, måske lige powerkabler undtaget (Standard computerkabler vs Vincent High End Power Cable og Xindak PC-03 Power Cable).

Det kan være meget svært at høre forskel på f.eks. IC'er eller højttalerkabler; somme tider lyder de omtrent helt ens, men jeg må opponere imod de der kører med lysnetkabel og påstår de ikke kan høre forskel på dette og et godt decideret højttalerkabel. Der er noget her jeg ikke forstår. Enten må vedkommendes hørelse være defekt, eller også er anlægget meget ufølsomt i den retning. På et hvilketsomhelst godt anlæg vil man kunne høre forskellen. Det er i hvert fald min mening.

Jeg har haft hifi som hobby i 40 år, og er efterhånden blevet 57 år gammel, men med en veltrænet lytteevne kan jeg stadig høre detaljer jeg ikke burde kunne. I en høretest kan jeg f.eks. ikke høre et klap over 13 kHz, men det er en anden sag når jeg lytter til musik. Tests og musik er ikke det samme! Alle disse blindtetst er også bare forvirrende, og afslører ikke en dyt.

Kan vi blive enige om, at kabler ikke kan "lægge noget til" men kun "trække fra"? Mit ydmyge anlæg har med andre ord vist at der er mere at hente her, og min hørelse kan ikke være helt ved siden af, når den er i stand til at opfatte så små ændringer som det høres ved et skift af f.eks. højttalerkabler. Det undrer mig at der her i tråden er ganske unge mennesker som ikke kan høre en sådan forskel!

Nå, verden går videre, og det handler jo heldigvis ikke om hvem der har ret, eller hvem der har uret. I min verden handler det om at forøge glæden ved at lytte til musikken, og det bliver jeg ved med at søge, selv om det kan blive en dyr affære efterhånden.

Held og lykke i jagten til alle derude

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 August 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hvad sker der egentligt på den anden side af Terminalerne på højtaleren?
Er der ikke behov for samme kabel der?
Tænker på, at hvis nu jeg bruger en type kabel fra forstærker til højtaler, så går det vel fløjten hvis jeg ikke også skiller min
højtaler af og smider det samme kabel på hen til delefiltret? Eller er det ikke nødvendigt?

-Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 August 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Man må vel også antage at mange mange meter "kabel" er lagt ud som printbaner i afspillere, forstærkere etc.

Her er der vist ingen specielle kabeltekniske tiltag, så det er vist et rent mirakel hvis der kommer lyd ud af kassen.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 06 August 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jeg elsker kabeltråde!!

Jeg vil lige give dette link til en artikel om målbar forskel på bl.a. outputtet fra en CD-afspiller afhængig af hvilket strømkabel, der bliver brugt (Jeg har tidligere givet det i en strømkabeltråd også): 

http://nordost.com/downloads/New%20Approaches%20To%20Audio%2 0Measurement.pdf

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes