Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 15:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Toslink fejlkorrektion? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2015 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

I forbindelse med en kollega's køb af en Cambridgeaudio DacMagic Plus kom vi til at snakke om hvordan transmissionen (herunder eventuel fejltolerance og checksum) foregår via TOSLINK fiberkabel, f.eks. mellem en CD-afspiller og DacMagic'en. Snakken gik på om kvaliteten af kablet har en betydning for lyden, og vi konkluderede at 1 taller og 0'er må være 1 taller og 0'er uagtet kablets pris, så så længe de alle modtages i DAC'en er kablets kvalitet og pris uden betydning.

Det foranledigede så næste del af snakken, hvor jeg ytrede,, at med TOSLINK er der kun tale om en clock styring af det digitale signal mellem afsender (CD afspiller) og modtager (DacMagic), og således ikke fejltolerance/retansmission/checksum og andet som det f.eks. kendes ved TCP/IP protokollen. Jeg mener at TOSLINK er ren "streaming" uden nogen form for retransmission eller checksum.

Sagt på en anden måde, så mener jeg altså, at der i mit eksempel kun foregår datatransmission fra CD afspilleren til DacMagic'en og ikke fra DacMagic'en til CD afspilleren.

Jeg har søgt på Google og læst på http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK, men har ikke fundet svar. Håber mit spørgsmål og eksempel er til at forstå. Det er en sjov diskussion vi havde, og jeg er nysgerrig efter at kende svaret.

Mvh Greg
Til top Vis greg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greg

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 Januar 2015 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Det er helt korrekt, toslink er énvejs kommunikation uden nogen form for fejlkorrektion ved kilden, dog vil modtager enheden(DAC) typisk kunne
korrigere mindre fejl.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Januar 2015 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Jamen, det var også sådan jeg tænkte det måtte være. Envejskommunikation. At modtagerenheden kan "korrigere" fejl må vel betyde at den bare
fylder ud med tilfældig data, eller...? Den kan jo ikke vide hvad der burde være modtaget, og da slet ikke uden checksum og retransmission. Findes
der en betegnelse/fagudtryk for når modtageren "korrigerer" for mangelfuld data?
Til top Vis greg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greg

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2015 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Er det ikke indbygge en forum for tid forsendelse som gør at der komme to data ind i fejlretnings og der at regnes på det der mangler mellem de to data (hvis der er en mangle data), det ville sige at man bygge fejl beregningen på minimum to data

Netop fordel ved at rippe et cd (der er rippe efter en database), at man komme til at ligge med en fejl oprette kopi og derved give minder arbejde for fejlkorrektion i en DAC, som igen i teorien skulle give en bedre lyd kvalitet.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 Januar 2015 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Det har længe heddet sig at man ved at rippe sine cd'er har undgået fejllæsninger fra cd drevet hvilket = bedre lyd, men mit standard cd-rom drev i
min bærbare pc er istand til at læse en audio cd(uden større ridser) 100% ensartet flere gange i træk, endda ved højere hastighed end et std. audio
cd drev, så hvorfor har folk egentlig denne ide om at det har indflydelse på lyden?

Lidt interessant tråd hvor en gut har målt forskellen mellem et rip og 'on the fly' afspilning af en disc -
http://forums.stevehoffman.tv/threads/debunking-the-its-the- error-correction-kicking-in-cd-fallacy.255665/
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2015 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Interessant link exciter

Man der skal vel nogle flere test til, før at man helt kan afgøre, jeg skrive jo også i teorien skulle give en bedre lyd kvalitet.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes