Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Harmonic Technology CyberLight kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

27pH skrev:
hvor lidt "brassy" en trompet kan være

Ja, jeg synes ofte, at indspillede trompeter mangler krop, men har ekstra energi i læbelyde/nedre diskant. Men måske er det ikke anlægget, men mikrofonteknikken? Kan I forresten huske de gamle rock-LP´er fra begyndelsen af multimonoteknikken? Det lykkedes studieteknikerne at få stortrommerne til at lyde af våde papkasser!

Nå, det var seriøst OT - det skal ikke ske igen.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
27pH skrev:
Tillykke.
vH pH

Tak. Jeg synes også, jeg er heldig, at det kan lade sig gøre. Men det er sværere at have en elektronisk reference. Der er så meget, der kan pille referencen ned fra piedestalen.
Tag nu højttalere: jeg har hørt hundredvis - Quad ESL 63 slår dem alle. Men hvad nu, hvis den ikke er stillet ordentligt op? Så risikerer den at blive kasseret. Derfor: levende musik. Det er rart at vide, hvad det rigtige diskantniveau af et symfoniorkester er (såfremt man sidder nogenlunde ordentligt). Så finder man ud af, hvor mange klassiske indspilninger, der er over-bright.

Eller, hvis det er klassiske indspilninger på vinyl. at der anvendes en forkert riaa tilpasning til den pågældende LP. Så skip ikke de ringe lydende LP'er - det kunne være du en dag fik en riaa med forskellige korrektioner at vælge imellem.
Hot emne i Stereophile for øjeblikket.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Det er nu lidt trist læsning med dette kabel, men målgruppen af diskriminerende audiofiler er åbentbart så stor, at der bliver lavet kabler specielt til dem.

For den virkelig diskriminerende audiophil, er valget fiber-optisk klart: The blue-jacketed CyberLight P2A analog interconnects.

Det er dog lovligt for Hifi4all at viderebringe diskriminerende ytringer, jævnfør loven om ytringsfrihed:
http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02354470?OpenDoc ument

Men det kan vel forklare en del om tonen i den danske hifi debat

Mens vi er ved kablerne, er der så nogen der kan forklare hvorfor nogle kabler er angivet med signalretning?

Jeg husker svagt noget med at lydsignaler er er  AC signaler, og derfor konstant skifter retning,  altså løber den ene vej når membranen skal bevæge sig ud, og den anden vej, når membranen skal bevæge sig ind.
Det der undre mig mest er, at kabler med angivet retning koster lidt mere i gennemsnit, end kabler der er så velegnet til AC signaler, at der er symmetri i kablet, således at det kan vendes i begge retninger. Jeg vil jo gerne være klogere, så derfor spørgsmålet.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Det er nu lidt trist læsning med dette kabel, men målgruppen af diskriminerende audiofiler er åbentbart så stor, at der bliver lavet kabler specielt til dem.

For den virkelig diskriminerende audiophil, er valget fiber-optisk klart: The blue-jacketed CyberLight P2A analog interconnects.

Det er dog lovligt for Hifi4all at viderebringe diskriminerende ytringer, jævnfør loven om ytringsfrihed:

Mens vi er ved kablerne, er der så nogen der kan forklare hvorfor nogle kabler er angivet med signalretning?

Jeg husker svagt noget med at lydsignaler er er  AC signaler, og derfor konstant skifter retning,  altså løber den ene vej når membranen skal bevæge sig ud, og den anden vej, når membranen skal bevæge sig ind.
Det der undre mig mest er, at kabler med angivet retning koster lidt mere i gennemsnit, end kabler der er så velegnet til AC signaler, at der er symmetri i kablet, således at det kan vendes i begge retninger. Jeg vil jo gerne være klogere, så derfor spørgsmålet.

Signalretningen på et kabel kan være afhængig af 2 ting, den ene er hvordan skærmen er monteret (Pseudo-ballanceret), den anden kan være hvorledes kablet er trukket, det er noget med hvorledes strukturen er i kablets ledere (om det er krystalinsk eller molekylært ved jeg ikke helt).

Måske der også er andre ting.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Mellemhjulet skrev:

Signalretningen på et kabel kan være afhængig af 2 ting, den ene er hvordan skærmen er monteret (Pseudo-ballanceret), den anden kan være hvorledes kablet er trukket, det er noget med hvorledes strukturen er i kablets ledere (om det er krystalinsk eller molekylært ved jeg ikke helt).

Måske der også er andre ting.

Hej Gorm

Mit spørgsmål var nu mest for at drille, men tak da for et seriøst svar. Kabler med skærm forbundet i den ene ende er selvfølgelig meget fornuftige at angive.

Men hvis vi holder også til et almindeligt højttalerkabel med to ens ledere, bliver spørgsmålet meget drilsk, hvis man holder sig til at signalet faktisk hele tiden skifter retning. Så siger almindelig husmor logik, at der må være noget galt i at strukturen leder anderledes i den ene retning end den anden.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:

Jeg forstår ikke hvad du mener med "diskriminerende".

Her er definitionen: 

http://da.wikipedia.org/wiki/Diskrimination

Eller måske tænker du på den engelske betydning af ordet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Discrimination

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Kunne være interessant hvis nogen her på sitet så havde lyttet til kablerne i virkeligheden

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Helt tilbage i november 2004 startede der en tråd på Euphonia:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic =1035&hl=Cyberlight

De tester kablerne på ret så heftigt udstyr (mildt sagt) og diskussionen minder meget om det var har haft her. De kommer frem til meget blandede oplevelser - men mere eller mindre at kablerne nok måtte være defekte og derfor prøver de alt muligt med nye kabler, nye strømforsyninger, impedanstilpansninger og meget mere. Læs selv - se de fantastiske billder af Timbre - og bliv måske lidt klogere.

I tråden er der også links til andre fora der diskuterer kablerne.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Mellemhjulet skrev:

Jeg forstår ikke hvad du mener med "diskriminerende".

Her er definitionen: 

http://da.wikipedia.org/wiki/Diskrimination

Eller måske tænker du på den engelske betydning af ordet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Discrimination

Nu er den indrykket sætning et ordret citat fra omtalen af disse kabler på HiFi4All. Nyhedsartiklen er skrevet på dansk, med lidt engelske udtryk i ny og næ. Ordet "diskriminerende" er et dansk ord, som ikke findes på engelsk, selvom der findes ord med en noget anden betydning der ligner.

Så når jeg læser denne nyhedsartikel, kan jeg bare konstatere at der findes kabler målrettet mod diskriminerende (dansk betydning) audiofiler, det er da det der står.

Da der ikke er andre end mig, der studser over det, må det vel være et helt normalt fænomen.....

Man kan jo oversætte så forskelligt:
Engelsk: "This interconnect cable is intended to people with hearing like Grandma."
Dansk: "Dette interkonnekt kabel er målrettet mennesker med den Bedste hørelse."

Når udtrykket "db" bliver oversat fra tysk til engelsk i Babelfish bliver det altid "Deutsches Bundesbahn". Det er ikke nemt

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 03 Februar 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Der er andre end Harmonic Technology der har fundet på det med lysledere!

http://www.inexinnovation.com/

De går dog et skridt videre. Det er et lyslederkabler med indbygget forstærkning og 25 Watt ud. Hvad det koster og hvordan det lyder, ved jeg ikke. Det ser dog umiddelbart lidt mere teknisk velfunderet ud end Harmonic Technology.

Edit ...

Ser ud til de har arbejdet sammen med Harmonic Technology om teknologien. Her priserne (ikke billigt!) - der er 2 typer - standard med 9 Watt ud og Elite med 25 Watt ud.

AmpliCable Standard AMPS-RCA0050  US$9,500
AmpliCable Elite        AMPE-RCA0050 US$12,000

Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:
Kunne være interessant hvis nogen her på sitet så havde lyttet til kablerne i virkeligheden

Jeg havde i går fornøjelsen af at høre de (in-)famøse CyberLight P2A kabler hjemme i stuen.

De siger slet ikke noget 

Der sker dog nogle ret vilde ting med lyden fra højttalerne, når bemeldte lyslederkabler indgår i signalkæden:

Vi lod HarmonicTech-kablerne erstatte de W&M Audio OCC-xlr jeg plejer at anvende mellem forforstærker og effektforstærkere.

Først og fremmest oplevede jeg, at bassen fra mine ny-tilbyttede Holfi Charisma'er blev strammet gevaldigt op. De blev meget tørrrrere i bunden, så at sige (de kan faktisk i det aktuelle setup have en tendens til lidt slæbende, eller voldsom, bas ved i forvejen bastung musik). Opefter formidledes musikken med en dejlig klarhed, ikke nævneværdigt forskellig fra mine standardsnore.

Opstramningen i den dybe ende betød samtidig, at dybdeperspektivet i musikken forandrede sig: der blev større forskel på "tæt på" og "længere væk", som om scenen åbnedes op.

Et spøjst fænomen var, at basserne i mine højttalere foretog nogle ret underlige, og til tider lettere søsygefremkaldende, ekskursioner. Det lignede grangiveligt en art 5-10 Hz-udsving, i takt med musikken, men fuldstændig u-hørbart. Dette var konsistent på alle cd'er der blev hørt. Og dette var vel at mærke ved ret afmålt lydstyrke. Jeg har oplevet det før, omend i mindre udstrakt grad, med forstærkere med meget lav modkoblingsgrad, blandt andet Holfi Integra 88, men at et stykke med strømdrevet ledning havde den samme effekt, var ret overraskende.

Jg kan alene gisne om, hvad årsagen til fænomenet skyldes, da jeg hverken er ingeniør eller politiker. Måske der er tale om elektriske udsving i cd-afspilleren, pre- eller effektforstærkere, som normalt maskeres af konventionelle kabler?

Jeg kunne høre absolut 0% tilført forvrængning, men jeg er sikkert osse ret døv... det blir man som far til en flok øgler

Hvorom alting er, sker der noget med lyden med disse kabler i systemet.

Spændende oplevelse

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes