Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 12:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Godt musik-system? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 September 2016 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Jamen altså sagen er den at jeg har min musik i mp3 og flac format liggende på harddiske. Og det hele plejer at blive afspillet via pc i foobar eller Jriver. Det bare standard-installationerne ikke tweaket eller ændret andet end nogle plugins til spdif og Wasapi osv. Og så har jeg spotify og Tidalabonnement.

Og det er også fint nok. Men det bliver utroligt bøvlet ikke at have en totalløsning, en outofthebox løsning der bare spiller. Altså jeg tænker at jeg skal have koblet en tablet op til min pc på den ene eller anden måde via bluetooth eller wifi, og have noget remote styring, for at gøre det lidt pænere og mere fleksibelt. Kan man på en nem og smart måde, med harddisk og mulighed for spotify og tidal afspilning, lave en fed totalløsning for musikafspilning? Eller snakker vi bare noget tablet der er koblet op til pc eller har kontakt til en streamenhed af en eller anden art, som så bare afspiller min musik hvor jeg end befinder mig i lejligheden?

Jeg kunne godt tænke mig en løsning hvor man kommer væk fra Windows og pc, sådan som man kender det i musiksystemer og multimedieløsninger til biler, og til hjemmebiografer, hvor det hele ser sådan federe og flottere ud. Altså Plex er jo en sådan løsning, men hvor godt er det egentligt? Man kan jo ikke implementere noget afspilningssoftware eller streamtjeneste vel?

I gamle dage var det jo ret nemt, men også meget låst, man havde en cd primært og en cdafspiller thats it. Nu er der jo filer, og streamtjenester og coverart og grafik og equaliser osv der helst skal tages i brug.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 September 2016 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Du kan overveje en rasberry pi som server, det er en meget kompakt og billig computer.
Og så lægge dette styk software på den http://www.rpimusicplayer.com/

Der findes andre løsninger til rasberry end rpimusicplayer det er bare at søge.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 September 2016 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter en Mac Mini til streaming af Apple lossless og Flac, samt Tidal Hifi.
Afspiller med JRiver via USB til min pre, en Rotel RC1570.
Det kan styres med en Ipad eller Iphone.
Jeg har dog sat den til mit tv i musikhulen, da jeg også bruger den til streaming af film, eks. Plex og diverse streaming tjenester.
Det er plug & play og der kræves så vidt jeg ved ingen særlige drivere eller andet, når man spiller via USB. Her skulle Mac have en fordel frem for Windows, som jeg forstår det.

Der skal nok findes computer løsninger som måske kan gøre det lidt bedre , rent lydmæssigt, men det er ikke noget jeg har afprøvet.
Den her løsning er fuldt ud tilfredsstillende for mit behov :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2016 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Sonos eller Bluesound kan det hele.

rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 September 2016 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Har fundet en god oversigt, hvor de sammenligner Sonos og Heos og Bluesound og hvad de kan og har osv.

Er det rigtigt forstået at en pc med et lydkort med Spdif og usb-udgang(usb på bundkortet har både 2,0 og 3,0) og med eventuelt bluetooth og wifi-dongle, kan alt det som stream-løsningerne kan? Høj opløste formater, streamtjenester såsom Spotify og Tidal og Deezer, Plex og Kodi, lagerplads til lokallagret musikfiler og videofiler, osv.

Jeg har sådan en pc i forvejen, og tænker at med en tablet og evt dongles så kan min pc det samme og mere end de dedikerede løsninger. Og så er den også nem at opgradere.

Jeg vil nødig investere i bluesound, hvis min pc kan det hele bare med et par dongles og en tablet som nem bærbar fjernbetjeningsløsning.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2016 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

En Linn klimax DSM skulle kunne gøre det.
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Learnincurve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2016
Lokalitet: Norge
Sendt: 28 September 2016 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jeg bruker en Squeezebox touch, som jeg fant brukt her i Norge. Dessverre sluttet Logitech for noen år siden å lage disse,
for de var da, og fortsetter å være en rimelig, pen og praktisk løsning for veldig god lyd, fra en masse kilder (både fra lokale
servere/filer og div. online tjenester). De kan også lett styres fra tablet, mobiltelefon eller fjernkontroll, eller fra en annen
computer i nettverket. Avspillingsprogramvaren er nå åpen, så du kan bygge din egen, basert på Raspberry Pi. Det finnes
endel oppskrifter på internett.

Du installerer et serverprogram (logitech media server) der du har dine filer på disk og sørger for gode nettverksforbindelser
til din Squeezebox. Squeezebox touch har en god, innebygget DAC, men jeg bruker min via COAX til min DAC-forsterker.
Med litt tweaking håndterer den det meste av filtyper over pcm, opptil 24 bit 192kHz, og dsd.

Programvaren er åpen og gratis og du kan prøve ut serverprogramvaren med en innebygget avspiller på en pc for å se hva
du synes om systemet:

Jeg bruker 7.9 ("beta") men den er etter min erfaring helt stabil:

http://downloads.slimdevices.com/nightly/?ver=7.9

Brukergruppen er aktiv, og har et forum her:

http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?20-User-Forum s

Anbefales!
Til top Vis Learnincurve's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Learnincurve

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes