Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 08:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder lige i bussen og funderer over denne tråd. Bussens transmission og motor er fuldt elektronisk styret. Lige nu er
det skide koldt udenfor men alligevel køre bussen som den plejer. De forskellige sensorer sidder udsatte temperatur
modsige steder og chaufføren kan naturligvis ikke sidde og vente på at elektronikken skal være klar. Den er klar øjeblikkelig!

Derimod skal motoren lige være tilstrækkelig varm til at olien smøre de rigtige steder.

Det samme kan siges om ultralyds udstyr på hospitalet. Det skal vise samme billed uanset om det har stået tændt eller lige
trukket frem fra kosteskabet.

Generelt for elektronik ændres arbejdspunktet som funktion af temperaturen men det tages der hensyn til i konstruktionen.

Jeg er helt enig i at samme udstyr kan lyde forskelligt afhængig af lytte betingelserne, feks, hvis der lige har være
diskussion om hvem der skal støvsuge og du har tabt, lyder det anderledes i forhold til at hvis der var støvsuget i forvejen.

Den store sensor imellem ørene er fortolkeren. Husk det alt andet er overspringshandling. .. :-)

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

Man skal bestemt heller ikke tage fejl af, at der er en masse "snakeoil" og "storytelling" i denne branche. Ting som tilspilning bliver ofte brugt i markedsføring-øjemed, da det er med til at give produktet et "magisk skær"... at det er noget særligt, fordi det ikke er helt klart, når man modtager det, og at man selv er med til at få det sidste på plads. Så er man jo et meget vigtigt menneske, med et meget vigtigt produkt.

Men derudover, så foregår meget tilspilning i vores egen hjerne. På den en side skal vi vænne os til en anden og ny lyd... men så er der også forventningens glæde, som kan få hjernen til at opleve l... som lagkage!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Flemming skrev:
Weezer skrev:

Specielt nogle op-amp's skal have min 24 timer før de åbner op i toppen.
Når tingene først er tilspillet - så plejer jeg at tænde afspiller + preamp et døgn før, hvis jeg skal have en aften i sweet spot. Min effekt tænder
jeg først et par timer før, da den ellers kan holdet huset varmt allene

For filen da, en op amp er en forstærker der sædvanligvis har en øvre grænsefrekvens på, ja, flere MHz så tror du ikke lige at det "dc"
frekvensområde på 20kHz er småting i den betragtning.

Sidder og tester elektronik i kulde (-20) og varme (85) og i det interval kan der ses ændringer i gain og frekvensstabiliteten, men hvis du lytter
ved stue temp. kan der ikke være meget der ændre sig!

Det er korrekt, at en op amp ser audio området "som værende DC". Men, en transistors overføringsfunktion er afhængig af temperaturen - og
internt i en kasse vil temperaturen stige, når kassen tændes. Derfor vil de interne arbejdsområder ændre sig i forbindelse med temperaturen. Og
ja, mit anlæg skifter karakter de første timer det er tændt - nogle kasser mere end andre.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Flemming skrev:

Generelt for elektronik ændres arbejdspunktet som funktion af temperaturen men det tages der hensyn til i konstruktionen.

Du bør bestemt ikke regne med at der er taget højde for dén slags. Måske gjorde man det for 20-40 år siden. Men det har været ned af bakke lige siden.
I dag er er det den laveste (billigste!) fællesnævner der er gældende!

MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes