Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 01:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Den er lidt metallisk i lyden en gang i mellem...

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
 Mange her har rigtig fine højttalere og akustiske forhold, som giver rig lejlighed til at kunne høre noget, hvis der var noget at høre.

Jeg er stadig af den overbevisning (og den er også erfaringsbaseret) - at der er forskel på performance fra et varmt apparat og et koldt apparat. Derefter er der ikke noget at komme efter. Resten vil jeg påstå hidrører trangen til at VILLE høre noget, som vitterlig ikke sker.

Mht. op-amp, som ændrer karakteristika når de er "tilspillet" efter fx 24 timer:

Hvis man er alm. seriøs med sin sourcing af komponenter til at stykke elektronik af en vis kaliber, så ville jeg som ingeniør eller indkøber aldrig vælge en så dårlig komponent. Hvis den ændrer sig lydmæssigt, ville det vel være helligbrøde at smide sådan én i signalvejen.

Hvis vi vedtager, at "det gør den så" - så har vi jo en anden gambler på banen - en gambler, som jeg allerede har skrevet om, nemlig den, at lyden ændrer sig "sjovt nok" altid mod det, som ejeren/tilspilningsmesteren kalder for "bedre". Det ville nemlig være rigtig dårlig karma, hvis
man har tilspillet et apparat over 2 år og den bare var kommet til at lyde værre og værre indtil garantien udløb.....

Hvem her på forum har haft et apparat som de har "spillet til" og som er kommet til at performe dårligere grundet tilspilningen??   Giv endelig lyd. (det bliver ikke mig, for jeg kan ikke høre forskellen på andet end kold og varm)

Det, at det "åbner sig " i toppen er altså også diskutabelt, idet man netop kan få for meget diskant ud af dette. Måske man skulle have håbet på, at den "lukkede lidt i toppen" i stedet?

Vh
Freddy

Ja - jeg kan udmærket forstå din skepsis - det har jeg også selv været. Hvis vi li skal vende den med "åbner op i toppen" - så de ting jeg har erfaret er at diskanten åbner op og bliver mere detaljeret og knap så anmasende. Mht sourcing af komponenter - så er det ikke opamps til
2Kr/stykket vi taler om her. Du har ret i at der kan være stor forskel på et koldt og et varmt apparat - det er også min erfaring at der er stor forskel.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Tilspilning er et mærkeligt fænomen, og jeg har selv oplevet det flere gange... især højtalere ændrer karakter de første 25 timer. Omvendt vil mange højtalere også vende tilbage til, at være utilspillede, hvis de ikke benyttes i længere tid !?!?

Elektronik er en anden sag... her er det primært effekttrin og rørforstærkere generelt, som ændrer karakter ved tilspilning - igen ca. 25 timer. Nogle effekttrin skal også stå og varme en times tid, før de spiller bedst.

Jeg har dog aldrig oplevet en Dac eller CD-afspiller, som skulle spilles til... så vidt jeg husker. Der har jo været en del grej forbi. Og oftest er det "tilspillet" inden jeg modtager det. Men det hænder også ofte, at jeg modtager det frisk fra fad.

Setup'et i lytterummet spiller som det skal, hver gang det tændes. Ingen opvarmning nødvendig. Effekttrin skulle have en dags tid, så var de "brændt ind", og højtalerne var stort set på plads efter de førnævnte 25 timer. Men pudsigt nok skete der noget igen efter ca. 75 timer i mellemtonen, det varede dog kun 1-2 timer, så var alt på plads igen.

Kabler og tilspilning... don't go there! Jeg læste engang om de kabler jeg tidligere benyttede i lytterummet... anmelderen skrev, at de skulle spille til i 200 timer (!?!?). Jeg havde selv et par sæt i forvejen, og købte senere 2 sæt til. Og de lød alle sammen fuldstændig ens. Så tilspilning af kabler... no way!

Og husk, at meget tilspilning foregår i hjernen... den skal også justere sig ind til en ny klang!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Du bør efter min bedste overbevisning overveje nogle ting, inden du farer til HFK og vil bytte.

Passer den til dine højttaleres klangegenskaber?

Kan du indstille lidt på dine højttalere (L-pads o.lign.)?

Kan du påvirke akustikken i spillerummet, så resultatet bliver mere efter din smag?

Har du haft en anden forstærker, som du endnu ikke har solgt/smidt ud, som du kan sammenligne med? Evt. låne lidt forskelligt fra andre, som du kender? - hvis de lyder, som du gerne vil have det - kunne det godt være, at du skulle købe en anden forstærker.

Læg også lige mærke til din egen sindstemning når du lytter... Det kan påvirke RIGTIG meget (har jeg erfaret)

Spiller du "for højt" på den?? . Langt de fleste apparater bliver sgu lidt hidsige og hårde, når man presser dem.

Mit råd er, at du i hvert tilfælde IKKE skal sætte dig til at vente på en evt. tilspilning over mange dage eller uger. Den skal spille , som den er beregnet til, når den er blevet godt varm = stået et par timer og simret, så alle værdier og temperaturer er faldet på plads.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Lader den står og spille hele natten, og hvis den ikke har ændret sig imorgen, så finder jeg en anden.

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Havde en Cam. 740a før, og den var super. Og de ellers kendt for være lidt lyse i det.... Så det er lidt mærkeligt en NAD skal lyde
sådan her.

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
 Mange her har rigtig fine højttalere og akustiske forhold, som giver rig lejlighed til at kunne høre noget, hvis der var noget at høre.

Jeg er stadig af den overbevisning (og den er også erfaringsbaseret) - at der er forskel på performance fra et varmt apparat og et koldt apparat. Derefter er der ikke noget at komme efter. Resten vil jeg påstå hidrører trangen til at VILLE høre noget, som vitterlig ikke sker.

Mht. op-amp, som ændrer karakteristika når de er "tilspillet" efter fx 24 timer:

Hvis man er alm. seriøs med sin sourcing af komponenter til at stykke elektronik af en vis kaliber, så ville jeg som ingeniør eller indkøber aldrig vælge en så dårlig komponent. Hvis den ændrer sig lydmæssigt, ville det vel være helligbrøde at smide sådan én i signalvejen.

Hvis vi vedtager, at "det gør den så" - så har vi jo en anden gambler på banen - en gambler, som jeg allerede har skrevet om, nemlig den, at lyden ændrer sig "sjovt nok" altid mod det, som ejeren/tilspilningsmesteren kalder for "bedre". Det ville nemlig være rigtig dårlig karma, hvis man har tilspillet et apparat over 2 år og den bare var kommet til at lyde værre og værre indtil garantien udløb.....

Hvem her på forum har haft et apparat som de har "spillet til" og som er kommet til at performe dårligere grundet tilspilningen??   Giv endelig lyd. (det bliver ikke mig, for jeg kan ikke høre forskellen på andet end kold og varm)

Det, at det "åbner sig " i toppen er altså også diskutabelt, idet man netop kan få for meget diskant ud af dette. Måske man skulle have håbet på, at den "lukkede lidt i toppen" i stedet?

Vh
Freddy

Mit vidensgrundlag er også helt ok - 100+ anlæg jeg har lyttet til, og det er nat og dag! Og der findes virkelig anlæg der afslører selv de mindste ændringer, specielt i et godt rum.

Men fortæl mig hvordan jeg skal overbevise dig, uden at vise dig det? Jeg kan kun skrive hvad jeg oplever, og lover dig jeg kanfysisk ændre lyden fra mit anlæg ved at ændre en lille ting.

Jeg vil gerne forklare nærmere, men det er lidt uhøfligt at hijacke Mr. MBG.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2015 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Ja- der findes anlæg, som afslører selv de mindste detaljer - mange af deltagerne her på forum og andre fora har sådanne anlæg - Så kan man jo altid diskutere, hvorvidt det er godt eller skidt når man kan høre både l**ten og lagkagen - jeg ville jeg egentlig gerne, at man kun kunne høre lagkagen, så var livskvaliteten hos den, som betalt i dyre domme for anlægget nok også lidt bedre.

Fair nok, at det er det, som du oplever

Helt ærligt, så tror jeg ikke, at du kan overbevise mig om at tilspilning skulle ændre et elektronisk apparats lyd, når først det er gennemvarmt - og det kan du nok også selv mærke bliver svært.

Jeg kan også ændre lyden i mit anlæg ved at ændre en ganske lille ting - jeg kan fx dreje diskantkontrollen lidt til den ene side - eller vinkle mine højttalere en lille smule anderledes - smide et tæppe - sætte en plante. Der er tusinder og atter tusinder gratis måder at ændre lyd på - uden tilspilninger.

Vh
Freddy

Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Man gør en investering i noget hi fi , og vil vel altid gerne have fået noget godt for pengene, så der står man med det nykøbte! hmm ser det nu ud som man vil have det? hmm lyder det som det skal? hvis man med tiden så kan lide det man har købt , visuelt , og føler at man har fået kvalitet for pengene,  så er det jo med til at det alligevel lyder ok nu, selvom der ikke var forskel i lyden fra helt ny og til nu. så kunne en jo spørge! jeg syntes ikke at du var så glad i starten for det du havde købt som du er nu? nåå jamen det skulle jo lige spilles til ! (what a joke). Jeg viste en youtube video for min Kone.

https://www.youtube.com/watch?v=-lcYBHA6zLY

Studer 820  og spurgte hende ! hvordan tror du den lyder! den lyder godt, var svaret. her er 2 tænkte yderpunkter.

1.
Jeg køber en Studer 820 og glæder mig til at modtage den, 8 dage efter står den i gangen, og jeg har lavet plads til den, wow den er i god stand , og et par venner kommer i aften med deres egen spolebånd, det bliver aften og vennerne tjekker maskinen , ja den er i rigtig god stand Perfekt siger de, efter at have lyttet til deres bånd , siger den ene wow det musik har aldrig lyt så godt.
og senere siger den bedre halvdel  ja jeg må sige at den båndoptager ser rigtig godt ud der hvor den står.

2.
Jeg køber en Studer 820 og efter en times tid tænker jeg! hmm hvad har jeg lige gjort! og hvad siger konen! efter 8 dage kommer hun sur og siger at nu er den kommet, jeg har ikke rigtigt fået lavet plads til den, men ind kommer den. Den bliver afprøvet med bemærkninger som! skal den larme sådan? hvad vil du med den! når alt hvad du optager på komputeren er i en bedre kvalitet,
tænk på! at med 16bit 44,1 Khz PCM kan du optage alt fra en Studer 820 uden at du kan høre forskel, vennerne kommer ,men de er ikke særlig imponeret over mit ny indkøbte grej. et par uger efter er den solgt, hvorfor? den larmede, ikke så god lyd som PCM osv. osv.

Disse 2 tænkte yderpunkter kunne godt være hvad der var sket i virkeligheden, som det forstås så var vurderingen af en Studer 820 vidt forskellig, selv om det var samme model. Tænk på at menneskers indgang-tilgang til Hi FI er lige så forskelligt som der er mennesker, forskellige anlæg, højtalere, akustik, forståelse, vurderingsevne, osv. osv. Hvordan det lyder nu og hvordan det lyder en måned efter vil altid være Subjektivt. Men det er jo derfor at vi har måleteknikken for at se hvordan de variable størrelser bevæger sig i forhold til det objektive, lige så vel som vi har en nøje definition på hvad en meter er.

Mvh.
Jan H.Pedersen 

Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2015 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun bøje mig støvet og erklære mig enig!

Gad vide, hvilken tilgang de blinde ville have ??

Vh
Freddy

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ja - Det er sku et godt spørgsmål, hvilken tilgang de blinde vil have :-)
Men, det er rigtigt - jeg er typen som elsker analytisk lyd og andre som elsker musikalsk lyd :-)
En Studer 820 er bestemt en fin maskine, personligt kan jeg bedre lide de gamle Lyrec - rigtig fin mekanik :-) Men, jeg ville aldrig have en i mit eget
setup. Sjovt nok - så er der faktisk mange mastering studier, som stadigt har nogle gamle 1/4 tommer til at stå - om de bruger dem ved jeg ikke.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2015 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

med risiko for at gå OT (indlægget kan fjernes uden vrøvl) , så vil jeg også smide en stille hyldest til Disse herlige maskiner. En 820 er konge. Jeg må "nøjes" med et rigtholdigt udvalg af div. Revox og Technics. (5-6 stk B-77 i forskellige versioner - 1 x A-700 - 1 x PR99 - 2 X Technics 1506) - huuhhhh...

jeg tror ikke, at mastering studierne bruger dem mere, men jeg har været i et par stykker på det seneste, hvor der stod en gl. (og überlækker) A-80 (som de passede godt på) og lidt Fostex osv...

Vh
Freddy

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Februar 2015 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
 Ja- der findes anlæg, som afslører selv de mindste detaljer - mange af deltagerne her på forum og andre fora har sådanne anlæg - Så kan man jo altid diskutere, hvorvidt det er godt eller skidt når man kan høre både l**ten og lagkagen - jeg ville jeg egentlig gerne, at man kun kunne høre lagkagen, så var livskvaliteten hos den, som betalt i dyre domme for anlægget nok også lidt bedre.

Fair nok, at det er det, som du oplever

Helt ærligt, så tror jeg ikke, at du kan overbevise mig om at tilspilning skulle ændre et elektronisk apparats lyd, når først det er gennemvarmt - og det kan du nok også selv mærke bliver svært.

Jeg kan også ændre lyden i mit anlæg ved at ændre en ganske lille ting - jeg kan fx dreje diskantkontrollen lidt til den ene side - eller vinkle mine højttalere en lille smule anderledes - smide et tæppe - sætte en plante. Der er tusinder og atter tusinder gratis måder at ændre lyd på - uden tilspilninger.

Vh
Freddy

Hehe nej det kan jeg ikke.

Ja de ændringer kender alle jo og accepterer.

Men jeg mener strømkabler, kabler, digikabler, underlag og andet som kaldes voodoo.

Til gengæld, vil jeg give dig ret i at det nemt kan ende i noget overhystrisk l**t, hvis man ikke passer på. Derfor finder jeg det væsentligt altid at
holde PRaT (pace rythm and timing) som det aller aller vigtigste evne at gengive, så er fuld skrald på detaljeringen intet problem. Og jeg lytter musik
efter humør, aldrig efter indspilning, også gerne nutidige voldkomprimerede indspilninger - der er så meget vidunderlig musik dér.
Og nej, faktisk er det nemt at leve med, for det eneste man skal tage stilling til om det "nye" fungerer eller ej.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2015 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hmm.. Jahh, de ændringer, som jeg foreslår, og som alle kender og accepterer bør man anvende - det kan høres, så man ikke er i tvivl.

PRaT - forstår jeg ikke, selvom jeg har været rytmisk musiker i snart 5 årtier.

Woodoo tror jeg ikke på - jeg vil hellere have et stykke mad og en kold øl.

Jeg er enig med dig i din sidste del - nemlig, at man skal tage stilling til, om skidtet fungerer for én selv - det kan andre altså ikke bedømme. komprimeret eller ej- nogle vil have blondinen, andre brunetten. og "ja" - der findes myriader af vidunderlig musik.

Vh
Freddy

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Februar 2015 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Wow du kender ikke PRaT som musiker?
Det er det vores ører/hjerne er mest følsomme over for ændringer, de små ændringer i musikken der gør musikken, de små ændringer i stemmen der
gør at vi høre der er noget galt hos konen. Arven fra den farefulde savanne...
Det gør selv DR skod knaphuls mikrofoner til en oplevelse.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2015 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

hmm...

måske kalder musikerne det bare - "veludført musik med nerve og sjæl" Dette udføres normalt af musikere og ikke af højttalere eller andre sager. Jeg tror ærligt talt ikke, at nogen musiker kender det PRaT-udtryk - hvem har dog fundet på det?

Hvis man bruger elektronik som en del af musikkens udtryk (boxe- synthlyde -Echo-Chorus-comp-reverbs-distortion - overdrive - Wah..autotune osv - kaldes det effekter.

Vh
Freddy

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Rytme og timing - ja ingen musiker kender da de udtryk...

Jep selvfølge er det effekter, men kræver fuldstændig det samme - tag nu den nej hat af!

Og anlægget skal den unde dylme kunne gengive det, ellers er man langt fra virkeligheden.

Jeg tror vist ikke vi kommer nogen vegne, skyklapperne er i vejen.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Rytme og timing er noget, som musikere tager sig af - det er ikke noget, som du skal give gengiveudstyret ansvaret for.

Man kan ganske vist rette elektronisk op på unøjagtigheder i trommespor ved brug af computer (kvantisering) - og man kan gøre det modsatte (humanizing) - på elektroniske trommespor.

Jeg har været for længe i "gamet" til at tro på rytme og timing i gengiveudstyr.

Du kommer ikke videre med mig - måske andre har noget at byde ind med ?

Venligst
Freddy

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

Her er en kopi af det der står i manualen til TeddyPardos strømforsyninger:
....The power supply requires a burn-in period of at least one week, during the first month the sound will continue to improve gradually. Note also that
the internal capacitors need about 30 minutes until they are fully charged and perform optimally......

Jeg har selv erfaret, at det udstyr jeg bruger skal tilspilles i 4 til 6 uger og det gælder både Dac, forforstærker, effektforstærker og højtalere....skal en
strømforsyning spilles til så skal en dac, for- og effektforstærker jo også, da de alle har en strømforsyning.

Jeg har haft disse erfaringer med Naims strømforsyninger og Teddy Pardos Dac, forforstærker og monoblokke.

En Nad M3 følte jeg ikke skulle spilles til og bemærkede ikke nogen forbedring når den var tændt længe. Jeg tror det kan have noget og gøre med at
en Nad m3, med alt respekt, jo ikke er en særlig god eller highend forstærker, og det faktum mine højtalere ikke var særligt dyre/gode og jeg havde
en mindre god signalkilde (cd afspiller), da jeg have Nad M3eren. Dvs jo ringere udstyr jo mindre krav til tilspilning.

Jeg har hele mit anlæg tændt altid.....

Jeg har lige skiftet højtalerkabler og her synes jeg der var en hørbar forbedring på 3. dagen. Det var lige som om, at der skulle lidt strøm igennem et
stykke tid før der var fuld luft igennem.......med andre kabler har jeg ikke bemærket nogen ændring.

Hvorfor elektronik skal spilles til aner jeg ikke, men det skal det meste af det jeg har og har haft.
Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 05:50 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:

Specielt nogle op-amp's skal have min 24 timer før de åbner op i toppen.
Når tingene først er tilspillet - så plejer jeg at tænde afspiller + preamp et døgn før, hvis jeg skal have en aften i sweet spot. Min effekt tænder
jeg først et par timer før, da den ellers kan holdet huset varmt allene

For filen da, en op amp er en forstærker der sædvanligvis har en øvre grænsefrekvens på, ja, flere MHz så tror du ikke lige at det "dc"
frekvensområde på 20kHz er småting i den betragtning.

Sidder og tester elektronik i kulde (-20) og varme (85) og i det interval kan der ses ændringer i gain og frekvensstabiliteten, men hvis du lytter
ved stue temp. kan der ikke være meget der ændre sig!

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes