Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 19:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Spotting (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 234
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
hold kæft hvor spiller det godt sammen... uhaher er et lille stemningsbillede fra mit
værelse:og her står så min lenco 12" det
er første gang den bliver sat til og den lyder sku godt, så den får lov til at blive sådan her lidt
endnu...der er stadig plads til en 9-
tommer... om det skal være den originale lenco, eller om jeg skal vente lidt på en SME... hmm.... svært valg...

Man bliver nysgerrig:

Er 12" lenco armen lave med et kulfiberrør?

Er kniven i knivlejet det originale, eller har du limet et andet i?

Lejrer kniven i de oprindelige hvide gummidimser. eller har du lavet nogle andre selv, fx i aluminium?

Hvilken 12" geometri har du gået ud fra? Kopi af SME?

Grunden til at jeg spørger er, at den oprindelige Lenco arm jo er perfekt udgangspunkt for DIY. Lejerne til det vandrette leje
lader til at være af høj kvalitet, og armen kan ret nemt højdejusteres. Det ovennævnte er de løsninger, jeg selv har
overvejet på min gl. Lenco.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

hej allesammen
lenco 12" armen er lavet af et kulfiber rør med en diameter på 8mm.
jeg har brugt det origiale knivleje og et par fejlfrie v-blocks, af gummi...
armen er rewiret med kabel fra en gammel mus, disse fungere overraskende godt, og connectorne er fra et gammelt modem stik og er forgyldte...

headshellet er blevet gennemboret på kryds og tværs, og der er skåret et firkantet hul på begge sider for at mindske vægten.

inspirationen kom efter jeg så en 12" unipivot diy på lenco lovers....

jeg har egentlig ikke taget geometrien nogen steder fra (ihvertfald ikke med vilje)
jeg har bare forlænget armrøret så den effektive længde er på 32 cm

mit umiddelbare indtryk er, at det spiller solidt og meget bredt i lydbilledet, men jeg har ikke lyttet nok til det, da jeg har været med til at opføre musical hele aftenen, og jeg ikke har finjusteret armen endnu...

jeg tager nogle nye billeder imorgen til jer alle sammen!

imorgen regner jeg med også at få min egen tråd opdateret og vedligeholdt da den vist er lidt halvødelagt.

mvh.
Søren

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Hold da op et sæt! Og interessant med din tonearm; jeg må have levet i et hul den seneste tid, for jeg anede ikke, du var i gang med sådan et projekt. Der sidder altså et par unge knægte her på H4A med hænderne skruet ordentligt på

Har du billeder undervejs i armprojektet?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

ikke særligt mange desværre.. kun armen i løse dele:
desværre er mit kamera begyndt at svigte mig en smule og det er derfor ikke altid klar til billeder.
jeg mangler lige nu at jorde min arm, havde ikke lige tænkt på at v-blocks af gummi isolere resten af armen som jo ellers så flot leder idet den er af kulfiber...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

flot arbejde med armen

ikke for at overbyde PQR, men jeg tror at et sæt CS E700 eller CSE900 vil være mere korrekte til din nye pioneer forstærker - men det kan vi jo altid snakke om

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

tak, lige nu beholder jeg mine BKS'er, men hvis chancen byder sig kunne det være sjovt med et par pioneer eller jbl (l100 eller l150 ville være at foretrække) men kun hvis prisen og standen er iorden...

mvh.
Søren

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
flot arbejde med armen

ikke for at overbyde PQR, men jeg tror at et sæt CS E700 eller CSE900 vil være mere korrekte til din nye pioneer forstærker - men det kan vi jo altid snakke om

Du må gerne overbyder, især når du gør det så flot! Mine CS-922A er jo bare sen 70'er kabuki-højttalere med lysende dioder og plastic på fronten and all.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Haaaaaaahaaaaaaaaarh.....

Endelig fik jeg liv i min cd-100.

Efter at den kun ville afspille når den stod på siden, spiller den nu 100% perfekt.

Det viste sig at laseren ikke kørte på de sædvanlige skinner, men i en eller anden form for magnetisk et eller andet. Aner ikke hvordan det virker, men efter timers forsigtig adskillelse, og efterfølgende rensning, så virker det sgi bare.

Der sad dælme meget skidt og møg i den gamle svend

Lige nu kører Mark Knopfler og Chet Atkins, for pokker hvor sådan en vintage cd bare spiller skønt.

Undskyld, men glæden var for stor til at have for sig selv.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:

Haaaaaaahaaaaaaaaarh.....

Endelig fik jeg liv i min cd-100.

Efter at den kun ville afspille når den stod på siden, spiller den nu 100% perfekt.

Det viste sig at laseren ikke kørte på de sædvanlige skinner, men i en eller anden form for magnetisk et eller andet. Aner ikke hvordan det virker, men efter timers forsigtig adskillelse, og efterfølgende rensning, så virker det sgi bare.

Der sad dælme meget skidt og møg i den gamle svend

Lige nu kører Mark Knopfler og Chet Atkins, for pokker hvor sådan en vintage cd bare spiller skønt.

Undskyld, men glæden var for stor til at have for sig selv.

Hej Zakken,

Jeg deler gerne den glæde med dig. Der er ikke noget som at få det fine vintage grej (aka det g**** l***) til at virke.

Jeg vandt for over et år siden en Dynaco FM-3 rørtuner på qxl.dk. Den var flot og spillede, men virkede vist ikke helt rigtigt. Det særlige og sjældne, dobbelt magiske øjerør (emm801) opførte sig ikke som det skulle. Da jeg så fik lejlighed til at teste alle rørene i den, skete der noget. Et rør ville ikke testes. Så bestilte jeg et nyt i USA. Efter en masse bøvl ankom det i lørdags. Og nu spiller (og lyser) min FM-3, som den skal!

PQR

www.vintagehifi.dk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Zakken - er det ikke bare en skøn lyd den gamle CD 100 har ?

forvent fog ikke at den kan spille hjemmebrændt, mp3, og cd på mere end 74 min - 80 minutter var vist ikke opfundet den gang

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tror ikke at 150 modellen fra lansing er en god ide. De kvæver en del strøm og er desuden buldrende i bunden. Jeg var ganske skuffet over denne gamle kæmpe i sin tid. De havnede derfor også i kolonihaven og gjorde det godt til fest.Centuryen er meget bedre, men endnu bedre tror jeg L-96'eren er, hvis det skal være lansing.

Venligst

en sjæl der har haft det meste dødlige lansing.

santashooter skrev:
tak, lige nu beholder jeg mine BKS'er, men hvis chancen byder sig kunne det være sjovt med et par pioneer eller jbl (l100 eller l150 ville være at foretrække) men kun hvis prisen og standen er iorden...

mvh.
Søren

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Zakken - er det ikke bare en skøn lyd den gamle CD 100 har ?

forvent fog ikke at den kan spille hjemmebrændt, mp3, og cd på mere end 74 min - 80 minutter var vist ikke opfundet den gang

Jo for pokker, den spiller virkelig skønt. Jeg er lige blevet færdig med at hive min sure Technics cd-afspiller ud af anlægget og overhælde den med benzin.

Nu står der, lige om lidt, en Philips cd-100 på hæderspladsen, og konen synes den er "sød". Det er vist en "win win situation".

Jeg må med svag rødmen sige, at den faktisk kan tage en hjemmebrændt cd. Det skal aldrig ske igen.

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

Hej Zakken,

Jeg deler gerne den glæde med dig. Der er ikke noget som at få det fine vintage grej (aka det g**** l***) til at virke.

Jeg vandt for over et år siden en Dynaco FM-3 rørtuner på qxl.dk. Den var flot og spillede, men virkede vist ikke helt rigtigt. Det særlige og sjældne, dobbelt magiske øjerør (emm801) opførte sig ikke som det skulle. Da jeg så fik lejlighed til at teste alle rørene i den, skete der noget. Et rør ville ikke testes. Så bestilte jeg et nyt i USA. Efter en masse bøvl ankom det i lørdags. Og nu spiller (og lyser) min FM-3, som den skal!

PQR

Det er dejligt når det kører, og tak for din hjælp. Det var jo dig der ledte mig lidt på sporet.

Det har da taget sin tid med de rør.

Jeg så tuneren oppe hos dig, den ser spændende ud, hvilken antenne har du på den, og hvordan lyder den?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

det var ingen advarsel - fedt den kan tage hjemmebrændt - det kunne min ikke! hik!

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Hej.

Tror ikke at 150 modellen fra lansing er en god ide. De kvæver en del strøm og er desuden buldrende i bunden. Jeg var ganske skuffet over denne gamle kæmpe i sin tid. De havnede derfor også i kolonihaven og gjorde det godt til fest.Centuryen er meget bedre, men endnu bedre tror jeg L-96'eren er, hvis det skal være lansing.

Venligst

santashooter skrev:

mvh.
Søren

Jeg tror, at det med hvordan L150 spiller og for den sags skyld L100 eller andet er lidt en opstillings/smags/kombinationssag. Jeg medgiver helt bestemt, at der er en relativt langsom men meget dyb bas fra L150, men rigtigt opstillet/kombineret synes jeg så , at de spiller fremragende - især den første version uden Ti-diskanten, som jeg synes gør toppen lidt for livlig.

L100 har en hurtigere og mere tør basgengivelse, som rigtigt opstillet også lyder rigtig fint. Jeg kan sagtens forestille mig, at man, hvis man graver en L150 ind i et hjørne, kan opleve, at bassen tager overhånd (buldrer?), men der er vel med den, som med så mange andre højttalere. "Man skal kende deres plads" - og få det bedste ud af deres egenskaber.

Jeg har jævnligt adgang til at høre et meget velopstillet sæt L150 - og der synes jeg faktisk ikke rigtigt, at der meget at komme efter. Man kan vel egentlig sige, at man skal "kære" lidt om placeringen af et sæt L150 - netop på grund af bassen, som jeg egentlig ikke mener buldrer, men snarere er kraftig og dyb, men stadig ren (forudsat at resten af kæden leverer varen).

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
det var ingen advarsel - fedt den kan tage hjemmebrændt - det kunne min ikke! hik!

Man mindes: "...det syder af fusel og bobler af gær....."

Philips CD-100 kan godt tage hjemmebrændt.
Sørg dog for at de er brændt ved max 4xspeed.
Nej, det er CD-RW den ikke kan tage.

CD-100 er en absolut topmaskine. Det eneste man kan sætte en finger på, er en smule 3. harmonisk ved -40 dB (Dernede omkring).
Ellers er der en tand subharmonisk, der gerne giver noget smæk i bassen.

CD-100 er så overlegen. Søgetiden er fantastisk arrogant
Jeg elsker simpelthen, at man kan sætte en plade på, vælge et nummer og man kan nå at sætte sig i sofaen, inden det starter. Det vil jeg kalde en utilsigtet fordel.

Tillykke med den. Jeg formoder at CD-100 bliver en af de få CD-afspillere, som kan holde 50 års fødselsdag.
Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

jeg satser nu på at min revox b225 også skal holde 50års jubilæum i 2023 :-)

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:

Jeg så tuneren oppe hos dig, den ser spændende ud, hvilken antenne har du på den, og hvordan lyder den?

Ja, jeg bestilte i første omgang det manglende rør i begyndelsen af december men de kom aldrig. Heldigvis betalte sælger
min 100 kr. tilbage via paypal.com. En ny sælger gjorde det bedre og rørene var fremme på ca. 10 dage.

Jeg har ikke har haft en ordentlig antenne på endnu. Jeg skal have fat i en og sat på loftet, bl.a. osse for at min Sansui TU-
9900 får det bedste betingelser. Jeg spekulerer på om ikke sådan en rund-fm-fætter var løsningen?

.

PQR

www.vintagehifi.dk

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Ok smag og behag. Mine var også nogle af de første, synes at de var perspektivløse.

men prøv også at banke på kabinetterne. Her er sparet, filtrene ligeså.

Venligst

fredmarantz skrev:
jesper olsen skrev:

Hej.

Venligst

santashooter skrev:

mvh.
Søren

Jeg tror, at det med hvordan L150 spiller og for den sags skyld L100 eller andet er lidt en opstillings/smags/kombinationssag. Jeg medgiver helt bestemt, at der er en relativt langsom men meget dyb bas fra L150, men rigtigt opstillet/kombineret synes jeg så , at de spiller fremragende - især den første version uden Ti-diskanten, som jeg synes gør toppen lidt for livlig.

L100 har en hurtigere og mere tør basgengivelse, som rigtigt opstillet også lyder rigtig fint. Jeg kan sagtens forestille mig, at man, hvis man graver en L150 ind i et hjørne, kan opleve, at bassen tager overhånd (buldrer?), men der er vel med den, som med så mange andre højttalere. "Man skal kende deres plads" - og få det bedste ud af deres egenskaber.

Jeg har jævnligt adgang til at høre et meget velopstillet sæt L150 - og der synes jeg faktisk ikke rigtigt, at der meget at komme efter. Man kan vel egentlig sige, at man skal "kære" lidt om placeringen af et sæt L150 - netop på grund af bassen, som jeg egentlig ikke mener buldrer, men snarere er kraftig og dyb, men stadig ren (forudsat at resten af kæden leverer varen).

Vh

Freddy

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Zakken skrev:

Ja, jeg bestilte i første omgang det manglende rør i begyndelsen af december men de kom aldrig. Heldigvis betalte sælger
min 100 kr. tilbage via paypal.com. En ny sælger gjorde det bedre og rørene var fremme på ca. 10 dage.

Jeg har ikke har haft en ordentlig antenne på endnu. Jeg skal have fat i en og sat på loftet, bl.a. osse for at min Sansui TU-
9900 får det bedste betingelser. Jeg spekulerer på om ikke sådan en rund-fm-fætter var løsningen?

.

PQR

jeg har gode resultater med sådan en rund antenne - ligger indendørs - skal jeg optage noget jeg gerne vil have i super kvalitet så ryger den ud af vinduet :-)

<< Forrige Side af 234 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes