| Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 27 Januar 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- ok - det ser ud til, at jeg lige fortsætter her med den nyerhvervede 2235B her. Nedenstående er taget fra den originale servicemanual til 2235B (Marantz) - og bør følges 100% når apparatet skal justeres til top. Justeringen bør foretages af en kyndig og samvittighedsfuld tekniker. Man kan godt selv gøre det og det er egentlig ikke svært, men man er nødt til at være kyndig.

Hvis der er andre facetter af restaureringen af 2235B, så fyr endelig løs.
Vh
freddy
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige skaffet mig en near mint Pioneer SA-8100 og får snart en TX-9100, her er et billede af setuppet jeg forhåbentligt snart spiller på:  edit: kunne ikke få mit billede til at fungere, så her er et billede af fronten af min sa-8100. den spiller virkelig godt, købte den egentligt til en kammerat, men han må vente lidt endnu, den her beholder jeg.  jeg glæder mig meget til at få fat i TX-9100, den ser virkelig lækker ud, og specielt idet de begge er i så flot stand, så pynter de meget... det er virkelig no-nonsens enheder det her. og til Zakken, jeg må erkende at pioneer kan noget jeg måske ikke havde troet da jeg snakkede med dig om dem... __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dét er et fedt vellydende sæt - jeg har også sådan et sæt + 1 stk. SA-9100 og det er vel indbegrebet af god Vintage Pioneer. Tuneren er i überklasse. Hvis du letter låget på den, så kan du se, at alle kredse er indkapslede mod støj.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillykke med det santa  hvordan går det med 12" lenco armen - er ret spændt på hvad du får ud af den - glæder mig til at blive inspireret :-)
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har også sådan en 9100 stående et sted -dejlig radio her er hvad fm eksperterne skirver Pioneer TX-9100 (1973, $350, photo, schematic, alignment info, specs and graphs) search eBay
A very nice, solid, but not fancy tuner, the TX-9100 has 5 FM and 3 AM gangs,
4 ceramic filters and 3 IF gain stages, and is very sensitive and has
decent selectivity in stock (unmodified) form. Unfortunately, it can't
be modified for optimal selectivity without taking it apart because of
the way the circuit board is constructed and wired. The TX-9100 uses
discrete transistors in its output stage (no op-amps) and has a smooth,
powerful sound that some prefer to that of later Pioneers. It has
exactly the same RF front end as the TX-9500 and 9800, with differences
only in the IF and audio circuit areas. Our contributor David Rich
describes the TX-9100's front end as follows: "One tuned stage at the
antenna followed by the first RF amp. Then comes a double-tuned stage
followed by another RF stage (never a good sign - this means they were
going for a good sensitivity number at the cost of IM [intermodulation
- Editor] problems). The final RF stage is single-tuned, as is the
oscillator. This is the same front end found on most Pioneer tuners and
receivers including the SX-1010, SX-1250 and SX-1980 receivers. The 4
ceramic filters in the IF are followed by a ratio detector. The unit
uses a PA1310P MPX chip with PLL. It has a strange noise pulse blanking
circuit, said to cut pulse noise from automobile ignitions?!?" The
TX-9100's 3 AM gangs and a tuned RF stage give it an excellent AM
section as well, although it does not have wide and narrow IF bandwidth
settings for AM as the TX-7800 and TX-9800 have. The TX-9100 is one of
the few tuners with a front-panel headphone jack with volume control.
Other controls include separate output level controls for AM and FM, an
MPX filter, and a muting switch offering two levels of muting or off.
Of course, there are center-tuning and signal-strength meters. On the
rear are fixed and variable RCA outputs and multiplex outputs for an
oscilloscope. Our panelist David "A," who believes that many Pioneer
tuners are highly underrated, reports: "I bought one TX-9100 recently
for $10 mint and it blew away every [Yamaha] CT-7000 I have tried!
[Editor's Note: David acquired a couple of superior CT-7000s after
writing this.] This TX-9100 was clearly better than the other three
9100s that I have owned." David adds that the TX-9100's quieting curve
is steeper than that of the Yamaha CT-7000, and comparable to the
Kenwood 600T's. Our contributor Tom B. says, "I have dusted off a
TX-9100 that I had recapped a while ago and find that it sounds
fantastic. When compared to a Sony ST-S730ES, the Pioneer has more
detail and depth of soundstage. I also find the Pioneer to be in a
league with my Sanyo Plus T55. The Sanyo is perhaps a little smoother
in the midrange." Our contributor Robert agrees that his stock TX-9100
"sounds fantastic; I find it particularly rich in the midrange and
powerful in the lower registers." Robert posted in our Yahoo group that
he finds the TX-9100 "remarkably unelectronic. Harmonically rich, full
and with quite good low end extension and spatial portrayal - polite
and lifelike."
Our
contributor Bill Ammons adds, "The TX-9100 is not a bad-sounding unit,
but the measured numbers (separation, distortion) are nothing special.
It wins the award for the hardest to service/modify. When serviced,
it's an excellent RF performer; its weakness is the audio section.
Bypassing most of it makes it a great-sounding tuner! But I would have
to add two hours of bench time just to service this one. I could bypass
about 75% of the audio path to make a much better-sounding unit. The
TX-9100's biggest flaw is the noise reduction that it uses. A FET in
each channel is used as a variable resistor with the deemphasis network
that follows the FET. The normal value of deemphasis (assuming R ON of
the FET = 0 ohms) is 72.5 microseconds. Turning off the FET slightly so
that R ON is 10 K or so increases the deemphasis to a few hundred
microseconds. Not a very good design based on a very nonlinear control
signal being applied to the FETS. This is followed by an older style
LPF filter block that is not overshoot compensated. And lastly, there
is a 12 dB per high pass filter in each channel with a -3dB point of 23
Hz. Add in the unshielded wiring going to and fro in the unit and you
get marginal performance. I increased some of the AF coupling caps,
dropped the HPF to 5 Hz and used shielded wiring in a few places. I
also upped the power supply and bypass caps. RF-wise, with a Filter
Adder PCB in the first IF filter position and a narrower IF chain, this
one will do as well as the TX-9500." Our contributor Eric B. responds
to Bill's criticism of the stock TX-9100: "The control signal mentioned
is nonlinear because the FETs are switches, not variable resistors.
They are not used in a slightly turned off mode. They totally blank the
output signal if pulse noise is detected and the pulse noise filter is
set to the 'cut' position. Since there is a finite time delay needed to
detect a substantial pulse and generate the blanking signal, the signal
path is delayed by a delay line (filter). This circuit removes unwanted
pulse noise such as that from a weed eater. I have recently aligned
several TX-9100s and could not find ANY unshielded wiring in the signal
path! Pioneer's fully shielded coax may be mistaken for plain wire
because it is smaller than typical RF coax and there is a bulge along
the side for a solid wire used for ground connections. The unit is hard
to modify because it is so well shielded, top and bottom of all circuit
boards. But it has no need for modification, since the IF strip has
four filters and three limiters yielding 90 dB alternate channel
selectivity. In stock form this model performs very nicely." Sale
prices for the TX-9100 on eBay are unpredictable: while the normal
range is $80-100 for one in "average" condition and much less for one
with minor cosmetic issues (we've seen as low as $42 in 5/04), the
price can skyrocket for a nice one. One "mint in box" TX-9100 sold for
a shocking $330 in 4/06. [DA][BF][EF]
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
tillykke med det santa
hvordan går det med 12" lenco armen - er ret spændt på hvad du får ud af den - glæder mig til at blive inspireret :-)
|
|
|
jeg er godt igang, jeg lavede armboardet igår, og det skal lige males idag og så samles og spilles på... den har en effektiv længde på 32 cm, og den er virkelig flot... hvis jeg må, kunne jeg godt finde på at tage den med til Hald d. 21. men nu må vi se! __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Dét er et fedt vellydende sæt - jeg har også sådan et sæt + 1 stk. SA-9100 og det er vel indbegrebet af god Vintage Pioneer. Tuneren er i überklasse. Hvis du letter låget på den, så kan du se, at alle kredse er indkapslede mod støj.
Vh
Freddy
|
|
|
jeg glæder mig meget til at få fingre i den, den er nok helt gennemgået og renset af NikonSP herfra. det var også ham jeg købte SA-8100'eren af, de er passet godt på og jeg er imponeret over hvor smukke disse enheder er!  __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
fredmarantz skrev:
|
Dét er et fedt vellydende sæt - jeg har også sådan et sæt + 1 stk. SA-9100 og det er vel indbegrebet af god Vintage Pioneer. Tuneren er i überklasse. Hvis du letter låget på den, så kan du se, at alle kredse er indkapslede mod støj.
Vh
Freddy
|
|
|
jeg glæder mig meget til at få fingre i den, den er nok helt gennemgået og renset af NikonSP herfra. det var også ham jeg købte SA-8100'eren af, de er passet godt på og jeg er imponeret over hvor smukke disse enheder er!
|
|
|
Hvis han har den i sin varetægt, så kender jeg den godt - og han plejer at gennemgå dem virkelig fint og laver ingen hovsa-løsninger!
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
santashooter skrev:
fredmarantz skrev:
|
Dét er et fedt vellydende sæt - jeg har også sådan et sæt + 1 stk. SA-9100 og det er vel indbegrebet af god Vintage Pioneer. Tuneren er i überklasse. Hvis du letter låget på den, så kan du se, at alle kredse er indkapslede mod støj.
Vh
Freddy
|
|
|
jeg glæder mig meget til at få fingre i den, den er nok helt gennemgået og renset af NikonSP herfra. det var også ham jeg købte SA-8100'eren af, de er passet godt på og jeg er imponeret over hvor smukke disse enheder er!
|
|
|
Hvis han har den i sin varetægt, så kender jeg den godt - og han plejer at gennemgå dem virkelig fint og laver ingen hovsa-løsninger!
Vh
Freddy |
|
|
det er også mit indtryk, jeg skal vist lige lære en ting eller to omkring vedligeholdelse af gammelt hifi  __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
jeg har lige skaffet mig en near mint Pioneer SA-8100 og får snart en TX-9100, her er et billede af setuppet jeg forhåbentligt snart spiller på:

edit: kunne ikke få mit billede til at fungere, så her er et billede af fronten af min sa-8100. den spiller virkelig godt, købte den egentligt til en kammerat, men han må vente lidt endnu, den her beholder jeg.

jeg glæder mig meget til at få fat i TX-9100, den ser virkelig lækker ud, og specielt idet de begge er i så flot stand, så pynter de meget... det er virkelig no-nonsens enheder det her.
og til Zakken, jeg må erkende at pioneer kan noget jeg måske ikke havde troet da jeg snakkede med dig om dem...
|
|
|
Jamen, vildt tillykke med den, du er nu endelig ved at være i mål
Det spiller med en kraft og et overskud, man bare ikke får så mange andre steder.
Tuneren er helt fantastisk til at hive svage stationer ind. Jeg har selv haft en igennem, men venter på at finde den der passer til min sa-9800 forstærker.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jah - en TX-9800 er en sjældenhed. Måske kunne du finde en TX-9500 eller TX-9500 II ?? De er mere "almindelige" ,er også meget fine og kan i hvert fald matches med en SA-8800 (så nok også med en SA-9800 - tænker jeg.)
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
gurup Forum Bruger


Bruger siden: 24 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en tx 9500 II og en 8500II , jeg solgt min tx 9800 for en del år siden, efter en direkte AB test med TX 9500 II der lyder en tand mere åben i lyden, 9800 er ca. 1 kg lettere der er sparret lidt hist og her, MVH
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha- så har du haft en TX-9800. Jeg har aldrig hørt en sådan, men er heldig nok til at have både en TX-9500 og en TX-9500II - og der er intet at komme efter hos disse to modeller. De lyder super er skideflotte og trækker ind pænt, selvom det ikke lige er det sidste, som jeg går efter.
Jeg synes faktisk også at kunne huske, at jeg har læst et eller andet lignende din beskrivelse om TX-9800. Husker dog slet ikke hvor.
Disse modeller (2 x 9500) mener jeg bestemt kan parres med en SA-9800 og stadig være "tro mod konceptet" så at sige.
Jeg vil dog mene, at TX-9100 efter min smag er en tand mere vellydende - hældende svagt mod en mørkere gengivelse, som passer lige til mig. Der er et utroligt lavt støjgulv og en meget balanceret gengivelse og så kan den virkelig trække stationer.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hold kæft hvor spiller det godt sammen... uha  her er et lille stemningsbillede fra mit værelse:  og her står så min lenco 12" det er første gang den bliver sat til og den lyder sku godt, så den får lov til at blive sådan her lidt endnu...   der er stadig plads til en 9-tommer... om det skal være den originale lenco, eller om jeg skal vente lidt på en SME... hmm.... svært valg...
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
flot sæt - tillykke med det  - og fedt med den 12" lenco arm - kan du lave nogle close-ups og fortælle lidt om hvordan du har lavet den? - Lavede du den inspireret af "tryllefløjten" som ligger øverst i pladestakken ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger


Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Santa: Tillykke med det  - Lækkert at se så velholdt vintage
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|

Hold da helt k... hvor ser det godt ud.
Hvordan er dine indtryk nu, hvor du har haft lidt tid til at lytte på sagerne?
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til lykke Santashooter! Selv om det er 'iskoldt' Pioneer, ser det meget godt ud. Måske skulle du overtage mine Pioneer CS-922A, som netop i dag har fået nyt kant-skum på og er begyndt at spille. Så ville Pioneer-cirklen været sluttet! PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
gurup Forum Bruger


Bruger siden: 24 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pioneer : er grej man kan regne med, sammen med f.eks. Sansui, Marantz, Luxman og tildels Kenwood fra 1970 - 1980 det er grej fra en periode hvor man ville ofre det der skal til for den højeste kvalitet, husk på det er Konsum produkter, så rundede vi vist omkring 1980 så blev der indført besparelser som så stort set stadigt gælder, bortset fra desideret High End udstyr. Pioneer : TX og SA serien passer fint sammen , har dog ikke haft 9100 sættet men ud fra billeder er det top Vintage grej, som tit bare skal have lidt rensning og et par dråber velegnet til formålet.
Pioneer: gode ting også de gamle med rør, mon ikke den sidste Radio var SX 2000 husker ikke årg.
Pioneer : Jeg har en gammel forstærker SA 8500mk2 som aldrig har fejlet en eneste gang, min søn brugte den op gennem teenager årene den har spillet til mange fester og nej ingen skrat eller knas bare ingenting mvh
|
| Til top |
|
| |
Marantzman Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med dem.
Rigtigt flotte apparater, fotograferet med god lyssætning! Ser sejt ud dèr imellem betonen!
Pioneer var også gode til den blå skalabelysning, som man kunne/kan lade sig hypnotisere af mens musikken spiller!
Marantzman
|
| Til top |
|
| |