| Forfatter |
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der ringet på dem.....
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zakken skrev:
|
Så er der ringet på dem..... |
|
|
Pøj, pøj! PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zakken skrev:
|
Så er der ringet på dem..... |
|
|
fik du dem ? jeg ringede men han ville ikke sende enhederne __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Zakken skrev:
Så er der ringet på dem..... |
|
|
fik du dem ? jeg ringede men han ville ikke sende enhederne |
|
|
Jeg ringede med samme spørgsmål, han sagde nej, og at der stod 2 i kø. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 21 Januar 2009 kl. 06:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Zakken skrev:
|
Så er der ringet på dem.....
|
|
|
fik du dem ? jeg ringede men han ville ikke sende enhederne
|
|
|
Naaarj, det ved jeg ikke endnu, jeg er i hård konkurrence med en fra Ålborg.... Gad vide hvem.
Vi kan nok snart købe enhederne på Ebay istedet.
|
| Til top |
|
| |
gurup Forum Bruger


Bruger siden: 24 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 21 Januar 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej så der dømt disko !! ?? en stak ret fede Philips enheder -- A D 12100, de kan sikkert også bruges til andre formål . http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58 378297
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg fat i min første Marantz reciver- en ret flot en af slagsen
Når lyset tændes er den endnu flottere __________________ Derfor Økologi
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med den, men pas på...det starter med EN og så...!
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
gurup skrev:
Hej så der dømt disko !! ?? en stak ret fede Philips enheder -- A D 12100, de kan sikkert også bruges til andre formål . http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58 378297
|
|
|
12100HP eller 12100M ?
HP er en instrumenthøjttaler til orgel, guitar m.v. og M udgaven et til lukkede kabinetter (PA m.v.)
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Tillykke med den, men pas på...det starter med EN og så...!
mvh |
|
|
Ja tak
Jeg ved godt at det kan have en "uheldig" effekt at få et flot eksemplar under neglene.
Nu skal den i skrap konkurrence med alverdens Tandberg recivere
Når man googler ""2235B" varianten kommer der ikke mange sorte op og jeg syntes virkelig at denne farve er flot.
__________________ Derfor Økologi
|
| Til top |
|
| |
Marantzman Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke Mashuro det lyder som om at du er tilfreds med købet!
Det er rigtigt at det starter med een.. og så lige pludselig er de over det hele i hjemmet, for de er svære at skille sig af med igen og det er ikke fordi at der ikke er noget købere der er interesseret. 
Hvordan er standen på den og hvordan spiller den så? Det kunne være interessant hvis du lagde et billede af den med blus på alle lamperne!
Især den serie som 2235B er ud af, synes jeg personligt er blandt de flotteste de lavede i 70`erne.
Vi vil se flere billeder,tak!
mvh
Marantzman
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantzman skrev:
Tillykke Mashuro det lyder som om at du er tilfreds med købet!
Det er rigtigt at det starter med een.. og så lige pludselig er de over det hele i hjemmet, for de er svære at skille sig af med igen og det er ikke fordi at der ikke er noget købere der er interesseret. 
Hvordan er standen på den og hvordan spiller den så? Det kunne være interessant hvis du lagde et billede af den med blus på alle lamperne!
Især den serie som 2235B er ud af, synes jeg personligt er blandt de flotteste de lavede i 70`erne.
Vi vil se flere billeder,tak!
mvh
Marantzman |
|
|
Tak Tak!  for link osv
Sælger var helt fin - tydeligvis passioneret hifi nørd
Standen er brugt men absolut flot, både indeni og udvendig. Der mangler lidt lys bl.a i Stereo lampen.
Lyset er mere grønt ,som skrevet i din tråd, end min TR 2075s lys. Jeg skal nok tage et sammenligningsbillede en af dagene.
"Solidt kram" er et af de første ord der kommer frem på læben
Lyden er faktisk ikke så langt fra Tandbergs gode serie , varm og fyldig som i gamle dage
Lækkert! Lækkert! Jeg er vildt glad for den- den er bare så flot! __________________ Derfor Økologi
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med den fine 2235B - det er en rigtig fin receiver fra en stor traditon!
Nu til det tekniske:
Lamper: Du bør helt klart sætte 8V 200mA - såkaldte "Fuselamps" i den (skalabelysning). Da det ellers kan blive for varmt bag skalaen og plasticboxen som indeholder lamperne kan smelte /blive deform = uopretteligt! Disse lamper kan købes på Ebay og ikke i DK -
http://cgi.ebay.com/8-Marantz-200-Ma-Fuse-Lamps_W0QQitemZ180 323302427QQihZ008QQcategoryZ50596QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcm dZViewItem
Alternativt kan du købe 8V 250mA-lamper af samme type (kan fås i DK) og montere dem - sideløbende med, at du sætte multivoltageselectoren bagpå apparatet til "240V" - dette kører rigtig fint.
Stereolampe: Flere muligheder: enten er stereodekoden i stykker eller dine antenneforhold for dårlige eller lampen er sprunget. Hvis du kan høre, at det spiller i stereo på FM , så er stereolampen sprunget - og du skal have en ny monteret.
Vær varsom her: Hvorfor? - hvis du sætter (lodder) en ny stereolampe i, som trækker mere strøm, så risikerer du at brænde stereodekoder-chippen (sandsynligvis en HA1156 ,af. Derfor brug en lampe med værdien 12V 40mA - og IKKE andet. Det er en såkaldt "bi-pin - lampe. (de kan også skaffes (smid evt. en PM)
Vedr. "grønt lys" - så ligger det sådan, at hvis apparatet har kørt i mange år - evt. med for høje lampeværdier = kraftigere lys, så bliver vellum-papiret, som er monteret direkte (limet) på bagsiden af skalaen brunligt - hvilket medfører et grønligt skær på skalaen. Dette udskiftes (lidt besværligt) med nyt vellum-papir, som man køber enten over nettet (Ebay) eller i en velassorteret hobbyforretning. Papiret minder om kraftigt pergament-papir)
Den sorte farve på apparatet er noget sjælden her på disse breddegrader (Danmark) - normalt er modellen, som så mange andre Marant'er fra den tid - i ALU-look, men Marantz Japan fremstillede et større antal til UK - Sverige og Tyskland, da disse lande have fået smag for det sorte look, som senere kom til at hærgge hifi-verdenen i hele Verden. Den reciver, som du har fået fat i - tror jeg oprindeligt er solgt fra enten en tysk eller svensk forhandler. (check evt. bagsiden).
Byggekvaliteten er høj for et konsumaaparat og efter min mening noget højere end på Tandbergs ditto receivere.
Når du får den op at køre og har foretaget de nødvendige indgreb (også stille BIAS efter spec og checke/justere DC-balance, så har du en receiver, som sparker RXX.
Jeg vil evt. kunne behjælpelig med at fixe dise ting for dig, mod at du drikker kaffe så længe og betaler materialer, så hvis du kommer til det midtjydske med den, så er du velkommen.
Det er vigtig, at du overholder anvisningerne ellers vil dit apparat ikke have de bedste betingelser.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
gurup Forum Bruger


Bruger siden: 24 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
gurup skrev:
Hej så der dømt disko !! ?? en stak ret fede Philips enheder -- A D 12100, de kan sikkert også bruges til andre formål . http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58 378297
|
|
|
12100HP eller 12100M ?
HP er en instrumenthøjttaler til orgel, guitar m.v. og M udgaven et til lukkede kabinetter (PA m.v.) Argh! det er AD 12/100 hp/4 så er de nok ikke gode til hifi dsv.
|
| Til top |
|
| |
Weissbier Forum Bruger


Bruger siden: 11 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 395
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nedenstående lå henne på genbrugspladsen i dag. Tilsyneladende i god stand.

Der var også en oldgammel Denon tuner, TU-3380 hed den vist. Analog skala OG digitalt display - wauv! Havde det gamle Denon logo også. Formentlig fra midten af 70'erne. __________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
|
| Til top |
|
| |
Marantzman Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var også omkring genbrugsstationen idag og der lå en Scandyna 4000 receiver lang nede i en trådboks der var højt placeret, så det var desværre umuligt at få fat i den.
Der var også et par Tandberg TL 1610 højtalere, som jeg overvejede at hive med hjem, men besindede mig, da jeg har rigeligt stående!
Bare det nu ikke er noget "guld" som jeg har ladet blive stående!
mvh
Marantzman
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 26 Januar 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Tillykke med den fine 2235B - det er en rigtig fin receiver fra en stor traditon!
Nu til det tekniske:
Lamper: Du bør helt klart sætte 8V 200mA - såkaldte "Fuselamps" i den (skalabelysning). Da det ellers kan blive for varmt bag skalaen og plasticboxen som indeholder lamperne kan smelte /blive deform = uopretteligt! Disse lamper kan købes på Ebay og ikke i DK -
http://cgi.ebay.com/8-Marantz-200-Ma-Fuse-Lamps_W0QQitemZ180 323302427QQihZ008QQcategoryZ50596QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcm dZViewItem
Alternativt kan du købe 8V 250mA-lamper af samme type (kan fås i DK) og montere dem - sideløbende med, at du sætte multivoltageselectoren bagpå apparatet til "240V" - dette kører rigtig fint.
Stereolampe: Flere muligheder: enten er stereodekoden i stykker eller dine antenneforhold for dårlige eller lampen er sprunget. Hvis du kan høre, at det spiller i stereo på FM , så er stereolampen sprunget - og du skal have en ny monteret.
Vær varsom her: Hvorfor? - hvis du sætter (lodder) en ny stereolampe i, som trækker mere strøm, så risikerer du at brænde stereodekoder-chippen (sandsynligvis en HA1156 ,af. Derfor brug en lampe med værdien 12V 40mA - og IKKE andet. Det er en såkaldt "bi-pin - lampe. (de kan også skaffes (smid evt. en PM)
Vedr. "grønt lys" - så ligger det sådan, at hvis apparatet har kørt i mange år - evt. med for høje lampeværdier = kraftigere lys, så bliver vellum-papiret, som er monteret direkte (limet) på bagsiden af skalaen brunligt - hvilket medfører et grønligt skær på skalaen. Dette udskiftes (lidt besværligt) med nyt vellum-papir, som man køber enten over nettet (Ebay) eller i en velassorteret hobbyforretning. Papiret minder om kraftigt pergament-papir)
Den sorte farve på apparatet er noget sjælden her på disse breddegrader (Danmark) - normalt er modellen, som så mange andre Marant'er fra den tid - i ALU-look, men Marantz Japan fremstillede et større antal til UK - Sverige og Tyskland, da disse lande have fået smag for det sorte look, som senere kom til at hærgge hifi-verdenen i hele Verden. Den reciver, som du har fået fat i - tror jeg oprindeligt er solgt fra enten en tysk eller svensk forhandler. (check evt. bagsiden).
Byggekvaliteten er høj for et konsumaaparat og efter min mening noget højere end på Tandbergs ditto receivere.
Når du får den op at køre og har foretaget de nødvendige indgreb (også stille BIAS efter spec og checke/justere DC-balance, så har du en receiver, som sparker RXX.
Jeg vil evt. kunne behjælpelig med at fixe dise ting for dig, mod at du drikker kaffe så længe og betaler materialer, så hvis du kommer til det midtjydske med den, så er du velkommen.
Det er vigtig, at du overholder anvisningerne ellers vil dit apparat ikke have de bedste betingelser.
Vh
Freddy |
|
|
Sikke et respons!  Det er lige præcis disse indlæg som gør det så fandens hyggeligt at besøge denne side dag efter dag
Der er altid hjælp at hente hvis bare at man spørger pænt
Tusind tak for hjælpen!
Nu til det tekniske:
Jeg kan se bagpå at min multivoltageselector står på "240V" så er der noget forgjort i at jeg skaffer de lamper som kan fåes her landet og fortsætter - eller vil jeg så nedsætte vellumpapirets levetid yderligere? For det skal også skiftes.
Med hensyn til Bias og DC balance så strækker jeg våben - Hvad er det helt præcis der skal foretages? Jeg er ikke elektronisk kyndig men vil meget gerne lære..
Mvh __________________ Derfor Økologi
|
| Til top |
|
| |
Marantzman Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
| Sendt: 26 Januar 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mashuro skrev:
"Med hensyn til Bias og DC balance så strækker jeg våben - Hvad er det helt præcis der skal foretages? Jeg er ikke elektronisk kyndig men vil meget gerne lære.."
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------ Hørt Hørt!! Her er noget som jeg også er interesseret i at vide noget om, da flere af mine Marantzer sikkert kunne trænge til en omgang efterhånden.
Jeg har søgt lidt om emnet på AK idag, men nogle anbefaler at man først gør det efter at have skiftet kondensatorer for at opnå lyden da apparaterne kom ud fra fabriken, nogle advarer ikke-elektronikkyndige som undertegnede til at holde fingrene væk og søge kvalificeret hjælp og atter andre siger..bare gå i gang. 
Jeg er klar over at der skal bruges et voltmeter, en isoleret skruetrækker samt en service manual og er meget villig til at lære også.... men vil helst undgå at brænde apparatet samt mig selv af!
Så hvis der er nogle der orker at give en anvisning eller henvise til et brugbart link, ville det bare være super! 
God nat.
Marantzman
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 27 Januar 2009 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan givetvis supplere med rigtig gode oplysninger her i forbindelse med restaurering/vedligehold/tuning af Marantz-apparater, men har også min begrænsning, men de nævnte ting tror jeg, at jeg kan hjælpe med på skriveafstand, hvis jeg lige får fundet frem til manualerne for de enkelte apparater. Jeg har i nogle år selv stået i suppedasen og har tildraget mig alle mulige mærkelige erfaringer desangående - både hvad man ikke skal gøre og hvad der er hensigtsmæssigt.
Men....tror I ikke, at vi skal flytte dette emne over i en anden tråd i samme forum?? - da det ellers vil flytte sig temmelig meget fra "Vintage-spotting" og mere i retning af "brush-up af gammelt Marantz-udstyr" el. lign.??
Vi ta'r lige den med skalapærerne her:
Hvis din Voltage selector er sat til 240V og du forventer, at den bliver der, så kan du roligt bruge 8V 250mA til de såkaldte fuselamps bag skalaen (tror, at der sidder fem i en 2235B'er). Vær opmærksom på, at du skal skifte samtlige, da de ellers er forskellige og springer i tide og utide). Vær også opmærksom på, at der skal en fuselamp af samme kaliber ind bag metre i venstre side.
Stil ikke andre apparater ovenpå - og lad den stå, så den kan få lidt luft - og hermed komme af med varmen, selvom det jo ikke ligefrem er en klasse-A-konstruktion.
Jeg er ret sikker på, at jeg har adgang til servicemanualen, så jeg kaster lige lidt ind på et tidspunkt i forbindelse med DC-justering og Bias-indstilling (det kan dog sagtens være, at du skal overgive apparatet til en kyndig, da du kan lave en masse skidt, hvis du ikke ved, hvad du har med at gøre). Derfor kan du sagtens bruge tech-oplysningerne herfra alligevel - og bare fortælle teknikeren, hvad der skal ske. Du skal finde en ordentlig servicemand (og de hænger ikke på træerne).
Du bor i Kbh - ikke? - der må være nogen her på forummet, som kan smide dig i den rigtige retning.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |