| Forfatter |
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke lige om det hører til her, men jeg har siddet og gennempløjet mine gamle High- Fidelity fra start 70'erne. Der er mange sjove test af udstyr, som 'i' vintage folk elsker. Hvis i mangler en test eller lidt data, skimmer jeg da gerne mine blade og sender en scannet udgave af testen, hvis det har interesse. Tonen i bladet er uhyggelig anderledes end i dag. Der tiltales 'De' af high-fidelitys udsendte til den 20 årige lærerstuderende, som lige har investeret i et topklasse anlæg med 'drøn i bassen'. Dejlig læsning fra dengang en AU 999 kunne erhverves spritny.
Venligst
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Jesper
Det lyder super fedt - jeg kunen snildt forestille mig at fx seansmiller vil være vild med noget om netop au 999 - selv vil jeg være oppe at ringe om følgende / quad 303 / 33 og FM3 / Revox - alt om B700 serien og især den test der var af ht BX4100 (den med de 8 små basse) og naturligvis Luxman men jeg ved ikke om L58A og T50A er for nye til at være med i 70er blade.
Har high fidelity nogensinde testet Lenco l75 kunne det være sjov læsning for alle der går og tweaker og bygger om på de gamle drænge
jeg fik mine philips fuldtoner i dag - glæder mig til at høre dem i fidelio hornkabinetter i weeekenden - de er da nærmest nos så flotte de var
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
hej Jesper
...
jeg fik mine philips fuldtoner i dag - glæder mig til at høre dem i fidelio hornkabinetter i weeekenden - de er da nærmest nos så flotte de var
|
|
|
Hov så, r-l-b, hvad er det for nogle Philipsfuldtoner, vel ikke 9710? PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej det er bare et sæt Philips AD 7061/M8 Fuldtoner
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen 999'eren er i nr 6 fra juni 71
Overskriften lyder: 'Topprodukt med talrige betjeningsfaciliteter'
Konklutionen er:
Sansui AU-999 er en af de bedste japanske forstærkere vi har hørt til dato. Kan vanskeligt inoreres til en pris af 3850,- kr.
Den yder sjovt nok 42,5 watt i den ene kanal mens den anden yder 45 watt( 8ohm)
Det er fint, at du er glad for dine philips enheder. De har også en god klang - selv uden kabinet.
Tror forøvrigt, at jeg har læst en lenco test et eller andet sted. Lux'en er testet senere i 70'erne så vidt jeg husker.
Venligst
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
er ikke lige løbet ind i den. Hvornår er den fra ca?
Venligst
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Zakken skrev:
Er denne skive i vintage afdelingen?

Kan man afspille den med en alm. pick up, eller skal der noget specielt til? |
|
|
Hej Zakken,
hvis du binder to sæt højttalere på forstærkeren, som det er beskrevet bag på pladen, skulle du få den 4-dimensionale effekt med pladen. Også med en alm. pickup. Jeg har nu aldrig prøvet, men det kunne jo være et job for mine A-25ere. Men nu skal jeg jo først have ryddet ud, så der bliver plads til eksperiementer.
PS: fik lige to små flyttekasser med spændende vinylplader fra især begyndelsen af 80erne fra en ven, så der røg lige en del friplads.
PQR
|
|
|
Er det ikke det som hedder ambiofoni ? __________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| nej det er bare et sæt Philips AD 7061/M8 Fuldtoner
|
|
|
Sig ikke 'bare' til et par Philips fuldtoneenheder! Selv 'lette' Philips konsumer-enheder fra nærmest ligegyldige Philips boxe fra 60erne og 70erne overrasker positivt i et par hornkabinetter. Lad os høre, hvordan det går. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger


Bruger siden: 28 Juli 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zakken skrev:
Er denne skive i vintage afdelingen?

Kan man afspille den med en alm. pick up, eller skal der noget specielt til? |
|
|
Hæng mig ikke, men jeg føler mig sgu overbevist om at pladen indeholder et Quadrafonisk lydspor. Der var et par standarder oppe at køre i sin tid. Læs mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Quadraphonic
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarKnight skrev:
Zakken skrev:
Er denne skive i vintage afdelingen?

Kan man afspille den med en alm. pick up, eller skal der noget specielt til? |
|
|
Hæng mig ikke, men jeg føler mig sgu overbevist om at pladen indeholder et Quadrafonisk lydspor. Der var et par standarder oppe at køre i sin tid. Læs mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Quadraphonic
|
|
|
Ja men. I følge pladens bagside - jeg har pladen - har den netop ikke noget discreet spor som rigtige quadrofoni plader. Men kan - som foreslået overfor - bruges ambifonisk. Det kan andre plader og - stadig i følge bagsiden - selv fm radio også. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Prøver lige at ligge en gammel test ud. Bare der ikke bliver problemer.
Side 1
Testrapport: Advent højttaleren
Som firma er Advent Corporation i USA et ret ungt foretagende. Dets grundlægger og nuværende præsident- Henry Kloss er dog en "gammel rotte" i faget. Foruden de verdenskendte Acoustic Research kompakthøjttalere har han også haft ansvaret for hele KLH's forstærker-højttalerudviklingsprogram.
På denne baggrund var det ventet, at Advent ville sende en kvalitetshøjttaler på markedet, skønt firmaets første produkter var en Dolby-kassettemaskine og et Dolby-st¢jreduktionsapparat. Man har valgt at konstruere en tovejs konstruktion frem for en højttaler med tre eller flere højttalerenheder ud fra den anskuelse, at den repræsenterer det bedste kompromis mellem optimal og frekvenskarakteristik og det enkleste delefilter.
Beskrivelse:
Generelt er Advents konstruktion en udvikling af det velkendte kompakth¢jttalerprincip. Basenheden, hvis metalrammer er 12", har en specialfremstillet membran på 7 1/2" i diameter. Den angives af fabrikanten at være fremstillet ved en særlig proces under meget lavt tryk, hvilket skulle medvirke til meget små opbrydningstendenser og stor produktionsensartethed. Ophænget og fiberforstærket kunststof, kaldet polyurethane, er temmelig bredt og tillader store membranudsving uden at lineartiteten brydes. Den dobbeltviklede svingspole er særlig lang for at sikre homogenitet i magnetfeltet under selv meget store membranudsving.
Grunden til at man har holdt basmembranen nede på de nævnte 7 1/2" i diameter er ifølge fabrikanten, at det er og vital betydning at mellemtoneområdet helt op til delefrekvensen, 1 kHz forbliver helt frekvens lineær. Samtidig må membranmassen holdes så langt nede, at de to højttalerenheders ind- og udsvingningstider ikke divergerer for kraftigt i området omkring delefrekvensen
Diskantelementets membranstruktur er dobbelt på den måde, at den ydre del danner en ringformet rulle, mens den centrale del danner en halvkugle ("dome"). Der er således tale om en analogi til dobbeltmembrankonstruktionen, som skulle tilgodese et bredt frekvensområde kombineret med stor overstyringsmargin ved de lavere frekvenser.
I den amerikanske brochure redegøres der nøje for en omhyggelig valgt kombination af membranmasse og magnetst¢rrelse, en proportion der. som næsten alle andre audio teknik, rummer et uomgængeligt kompromis; her mellem en passende virkningsgrad og en magnetstørrelse samt konstruktion, der omkostningsmæssigt på
|
|
Sigt kan holdes på et forsvarligt niveau.
Endelig nævnes det, at den ved første øjekast noget fremmedartede plade, der er fremskudt på frontpladen og hvorpå diskantelementet er monteret, er et bevidst træk fra konstrukt¢rens side for at imødegå refleksioner fra frontpladen og det laveste af diskanthøjttalerens frekvensområde. Det er i øvrigt helt befriende at konstatere, at der i originalbrochuren over de to Advent højttalersystemer (den større uden typebetegnelse og "Den Mindre Advent", der ikke hjemtages til Danmark) ikke findes det sædvanlige, kommercielle sloganvælde, men i stedet en alsidig, detaljeret og letfattelig konstruktionsbeskrivelse, som naturligt -nok roser det færdige produkt, men på |
|
den anden side ikke viger tilbage for at omtale de uundgåelige kompromis’er og begrænsninger, som fabrikanten har søgt at klare bedst muligt under udviklingsarbejdet. Derfor må vi beklage, at den med danske. tekst publicerede brochure over Advent højttaleren er en kraftig forkortelse af originalen, og desværre ikke har fået plads til i fuld længde at nævne de interessante overvejelser, der har ligget til grund for produktet.
Dette gælder også afsnittet "Om at lytte til højttalere i et demonstrationsrum", hvor der heft objektivt omtales fordele og ulemper ved de hyppigt anvendte salgstekniske demonstrationer, og hvor det generelt påpeges, at hverken produktets pris eller målelige data er nogen garant for, at man har truffet det rette valg. Det er og bliver ¢ret, også fordi vi alle lytter forskelligt og i meget forskellige beboelsesrum.
Lyttetest
Testholdet havde lejlighed til at vurdere Advent højttalerne i en Iængere periode, hvor den blev sammenlignet dels med et par prismæssige konkurrenter dels med meget dyre højttalersystemer. Vi fandt dette umagen værd på baggrund af den ubetingede entusiasme, hvormed Advent højttalerne er blevet mødt af fagpressen på den anden side af Atlanten. Man kom frem til den betragtning, at Advent højttalerne klangmæssigt må betegnes som meget neutrale, med en svag tendens til fremhævelse i mellemtoneområdet.
For h¢jttonereproduktionens vedkommende savnedes hverken "energi" eller god spredning, men især ved førsteklasses orkesteroptagelser var det som om, at orkestret blev "trukket frem" i lydbilledet på bekostning af den sædvanlige fornemmelse af rumakustikken i optagerummet. fornemmelse of rumakustikken i |
|
Velafbalanceret
højttaler
med god bas |
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kører vist ikke helt. men systemet virker
Sorry
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 20 November 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
er ikke lige løbet ind i den. Hvornår er den fra ca?
Venligst |
|
|
1975-1982 så vidt jeg ved. __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 20 November 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det kun mig der synes denne pre, ser spændende ud?
kortlink.dk/5zdr - Som han siger, den minde rom luxman
__________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 20 November 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
den ser da fed ud... (det kunne være det var sådan en man skulle have som pre, til sin Goldstar  , når man nu alligevel er ude i "knock off" / "look-a-like" udstyr)
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 21 November 2008 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
den ser da fed ud... (det kunne være det var sådan en man skulle have som pre, til sin Goldstar[:?
:], når man nu alligevel er ude i "knock off" / "look-a-like" udstyr)
|
|
|
Den kunne sikkert passe godt dertil - Nu må vi se hvor højt den går. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 21 November 2008 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
santashooter skrev:
den ser da fed ud... (det kunne være det var sådan en man skulle have som pre, til sin Goldstar[:?
:], når man nu alligevel er ude i "knock off" / "look-a-like" udstyr)
|
|
|
Den kunne sikkert passe godt dertil - Nu må vi se hvor højt den går. |
|
|
lige præcis __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shure VN35HE nål hvis nogen derude skulle være på udkig efter sådan en...
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en nåleforpart til en M 75 Hvis nogen er interesseret.
på orginalæsken står der N75B-T2. Flot stand
venligst
krenzler skrev:
| Shure VN35HE nål hvis nogen derude skulle være på udkig efter sådan en... |
|
|
|
| Til top |
|
| |