| Forfatter |
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsens pladespiller - til lykke med den, det var et super fund! - kan jeg ikke matche men den tråd må vel forsøge at komme videre på en eller anden måde? I aften kom jeg til at gribe en gammel 16 mm Siemens tonefilmfremviser. Jeg kunne skimte rør i den nederste del af den og snuppede den med (sammen med et Philips rør oscilloskop som jeg slet ikke har set på endnu). Med et billede lånt fra nettet ser den detachtable forstærkerdele fra min nye Siemens 2000 fremviser sådan ud (der er to på billedet, jeg fandt kun en!):  Der er tale om en velrenommeret Siemens smf v 4b mono SE rørforstærker med el84 i udgangen. Læs om den her. Så mangler jeg bare en til for at det er SE Stereo! PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med sådan en stor palde med en stor fultoneenhed sat op i hjørnet af et rum og så bare monoplader af de fede fra 50erne
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Hvad med sådan en stor plade med en stor fultoneenhed sat op i hjørnet af et rum og så bare monoplader af de fede fra 50erne
|
|
|
Ja, alle rigtige vintage freaks skal have et mono setup! Måske er det min tur nu? Hjørnehorn er vist sagen. Som jeg skrev et sted her for et års tid siden: "Nemlig ja, jeg tror jeg har en tegning af en sådan en hjørnehøjttaler i
et gammelt nummer af Populær Mekanik og/eller i det famøse seks
binds bogværk HANDEX, som indeholdt artikler fra samme fantastiske
tidsskrift. PS: jeg har også de fuldtone Isophon enheder som anbefales til hjørnehøjttaleren ..." Det må være tid til at komme ud i hjørnet! PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wauw PQR, de er da godt nok flotte - plus et oscilloscop, godt fund!  og ang. mono-setuppet, så er det vel et must hvis man er til "rigtig" vintage.... plus jeg tror det bliver svært at skaffe en mere så det er muligt at kører stereo... Mvh. Søren
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kraft peter......
Du fandt det andet monotrin. Jeg havde samme model i sommers, men skrottede den og tog rørene. Det er dælme ærgeligt. Jeg fandt også denne fremviser. Tror det var en 16 mm med forstærker og højtaler i låget.
Damm!
pqrannes skrev:
Olsens pladespiller - til lykke med den, det var et super fund! - kan jeg ikke matche men den tråd må vel forsøge at komme videre på en eller anden måde?
I aften kom jeg til at gribe en gammel 16 mm Siemens tonefilmfremviser. Jeg kunne skimte rør i den nederste del af den og snuppede den med (sammen med et Philips rør oscilloskop som jeg slet ikke har set på endnu).
Med et billede lånt fra nettet ser den detachtable forstærkerdele fra min nye Siemens 2000 fremviser sådan ud (der er to på billedet, jeg fandt kun en!):

Der er tale om en velrenommeret Siemens smf v 4b mono SE rørforstærker med el84 i udgangen.
Læs om den her.
Så mangler jeg bare en til for at det er SE Stereo!
PQR
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Kraft peter......
Du fandt det andet monotrin. Jeg havde samme model i sommers, men skrottede den og tog rørene. Det er dælme ærgeligt. Jeg fandt også denne fremviser. Tror det var en 16 mm med forstærker og højtaler i låget.
Damm! |
|
|
Hej Jesper, Ærgerligt, men du kan være sikker på at min ikke ryger ud. Lige denne model (smf v 4b - der er flere der ser ligesådan ud) får pæne ord med på vejen på www.tube-classics.de, og det siger ikke så lidt for der elsker man hverken min Philips AG9015 eller min Braun CSV13. Min har nu ikke låget og den tilhørende højttaler men jeg har en anden 12-15'' vintage filmhøjttaler den kan matches med. Husk aldrig at smide noget ud! Du må bygge til kolonihavehuset. Og jeg regner i øvrigt med at finde en til (de dukker af og til op på ebay), lige som jeg vel ikke har været på det sidste loppemarked. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og nu lige mens I (stadig) sidder og tænker, nå, ja det var så lige historien om et vintage fjols, der fik slæbt en slags (films)rørforstærker (den ovenfor nævnte Siemens SE amp) med hjem og sådan cirka er gået i selvsving over det og over den info, han kunne finde om den på nettet. Altså alt imens har jeg langsomt fyret op under dyret (via min vario-trans-ting) og sat en 15 ohm open-baffle-agtig højttaler (en højttaler fra et andet filmsapparet) til. Og forstærkeren blive fodret med signal fra en cd-afspiller via en slags PU indgang(uden riaa-korrektion?). Og ved I hvad? Selvom jeg således spiller på den indbyggede - og ikke særligt anbefalede - forforstærker lover det kanon godt. Det lyder godt! På den tyske rørhjemmeside (nævnt ovenfor, også) står der, at denne SE forstærker går (stor set) ureduceret ned til 20 hz, og det er jeg lige ved at tro på. Mødte i øvrigt i dag en fyr, der måske har en lignende filmsforstærker et sted. Pludselig kunne jeg ende med Siemens SE stereomonoblokke! WOW PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder lige og lytter til cassandra williams - hendes dybe fyldige stemme kunne jeg godt tænke mig at høre på sådan en rør-open-baffle-kombi - mono el. stereo
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
Sidder lige og lytter til cassandra williams - hendes dybe fyldige stemme kunne jeg godt tænke mig at høre på sådan en rør-open-baffle-kombi - mono el. stereo
|
|
|
hej r-l-b, SE rør amp og open baffle må være vejen frem. Teknikken lokker os videre og videre (og imens krakker alverdens banker), men øret sendes os tilbage til de simple løsninger. Sov min teenagedatter ikke i værelset ved siden af, fik Leonard Cohens dybe stemme lov at folde sig fuldt ud i (fup)mono SE, og semi-open-baffle. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dårlige nyheder! Den økonomiske nedgang kommer også til at ramme os vintage freaks. Læs bare her: http://politiken.dk/indland/article578148.eceGodt jeg nåede at finde min Siemens filmforstærker (se atter ovenfor), som jeg nu har luset en main-in indgang på og udelukkende bruger som effektforstærker. OK, SE-røramp med el84 er ikke den store effekt - kun ca. 5 watt - men med en Coral Beta 8 bagefter er jeg altså tæt på (mono) nirvana. Jeg må se at finde en til - hvor dyr mon den her på ebay.de går hen og bliver? PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er nok til os lidt endnu  fandt et sæt Braun L-800 fra 66 idag - sort stål gitter - nøddekabinet og runde hjørner
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
der er nok til os lidt endnu
fandt et sæt Braun L-800 fra 66 idag - sort stål gitter - nøddekabinet og runde hjørner
|
|
|
Hov, hov r-l-b, Artiklen i Politiken gælder selvfølgelig ikke dig, dine fund er uafhængig af alverdens konjunkturer! Men til lykke alligevel. 66? så er de vist lidt for nye til en af mine CSV 13 Braun rørforstærkere! PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis der er nogen der trænger til aldrig mere at skulle bekymre sig om højtalere til vintage grej så kan jeg se at Spangsborg har et sæt Tannoy Gold monitors fra 1952 til salg - jeg tvivler lidt på året tror snarere det er 1962 men det er i hvert fald klasse lyd til vintage grej - og ok så koster de måske lidt - men det gør alle de højtalere der ikke duer alligevel mens som skæbnen vil at man køber de næst 5 år jo også sammenlagt
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum


Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 06:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg har set den - der er vildt flot
Jeg tror nu ikke den er vild overbevisende rent lydmæssigt - men havde man råd kunne man jo bede ekspert rydde indmaden og bygge en fed preamp ud af den
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
S.B.J Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 23 August 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Undskyld, hvis jeg spørger dumt Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at få at vide hvad forskellen på en rør- og en "almindelig" forstærker er?
Mvh Sebastian
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kan man læse noget om emnet. Scrol ned til; rør kontra transistorer.
http://no.wikipedia.org/wiki/Radior%C3%B8r
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
S.B.J Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 23 August 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tube-mania
Der fik jeg mig vist ikke tænkt mig om først jeg kunne selvfølgelig selv have fundet det på wiki. Så undskyld ulejligheden, men mange tak alligvel.
Så har jeg lidt læsestof at give mig i kast med 
Mvh Sebastian
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en har jeg forelsket mig i. Jeg har ledt i flere år og har just købt den på qxl.
Se her hvordan den vender båndet:
http://www.youtube.com/watch?v=lf4eR3ZkvoY&feature=relat ed
mvh

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
S.B.J Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 23 August 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
WOW Nøj det går hurtigt nogen gange synes jeg de kommer med nogle mærkelige påfund, men det her er en af de bedre. Tillykke forøvrigt.
Der er vel ikke lavet noget lignende til cd'er? 
Mvh Sebastian
|
| Til top |
|
| |