Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 13:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Spotting (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 234
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 09 September 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
det er da det rene guf
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 09 September 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 09 September 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Det er vel så en SX-1050?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 09 September 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Klik for stort billede

Der er lige kommet en Rogers Ravensbourne intgr. forstærker og tuner på KSB til 950 kr. det er da en slags vintage der kunne være sjov at have med et par letdrevne ht'er


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 09 September 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Klik for stort billede

Der er lige kommet en Rogers Ravensbourne intgr. forstærker og tuner på KSB til 950 kr. det er da en slags vintage der kunne være sjov at have med et par letdrevne ht'er

Har det sæt ikke været handlet før, et lignende sæt har været udbudt tidligere i år og så mange sæt er der vel næppe i omløb her til lands

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 10 September 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Det er vist længe siden r-l-b har bragt os nyt fra containerpladsen og vist gode fund frem fra denne uudslukkelige vintage-kilde. Og det er godt at vide, at vintage-engle som r-l-b står klar ved trådburene og redder guldet fra total ødelæggelse!

Med så godt går det ikke altid.

I går var det tid for de lokale spejderes tirsdagsloppemarked (første gang efter den månedlige indsamling!). På hylderne med radio/tv var det ikke meget at glæde sig over, nyere plastic-grej som østeuropæerne og andre kastede sig over.

Men rygtet gik at bl.a. et par Marantz højttalere var endt i trådburene udenfor. Og da sælgeren også nævnte at et jbl højttalere også var endt samme sted, sprang undertegnede gamle mand - nærmest i et spring - op i og på trådburene og hev fire store højttalere op og ud: jeg betalte for en ordens skyld lidt for dem, dog, det går jo til noget godt.

Det vist sig at være at par hvidmalede frontløse, tovejs Marantz 6G fra de tidligere 70ere og et par JBL L40 vist fra samme periode. Alle højttalere havde ligge på siden (i regnvejret!) i en 3-4 dage så enhederne havde ikke fået direkte regn.

Men status er dette:

Marantzernes basser, som har lærredskant, 'hænger' og skraber i mod: papiret omkring spolerne er måske svulmet op pga. regn/fugt. Diskanterne virker fint. Kabinetterne er ikke værd at gemme.

JBLerne skal (selvfølgelig) have nyt kantskum på basserne, men spiller ellers (forsigtigt prøvet af, liggende på ryggen - ikke mig men højttalerne! - så de ikke skraber udnødvendigt imod). Men kabinetternes spåntræ har taget alvorligt fugtskade og er ikke til at redde. Spørgsmålet er om ikke basserne skal laves og prøves af i de skadede kabinetter? Det er stadig at par fede højttalere fra JBLs bedste år.

PQR
 


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 10 September 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

ja det er noget værre noget - ikke siden AR2ax Har jeg fundet noget rigtigt guf - Hertil skal dog tilføjes at jeg har været plaget af en ondartet bihulebetændelse som gennem de sidste 7 uger har bragt mig gennem 5 antibiotika kure så jeg har ikke været så aktiv på den front

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 10 September 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

uha, det lyder som noget værre noget.
jeg håber du får det bedre!

der sker desværre ikke meget i Herningområdet lige pt. (LouBP er mig sikkert uenig da han for nylig fandt et par Snell J/III højtalere for 80 kr.)



__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 10 September 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
ja det er noget værre noget - ikke siden AR2ax Har jeg fundet noget rigtigt guf - Hertil skal dog tilføjes at jeg har været plaget af en ondartet bihulebetændelse som gennem de sidste 7 uger har bragt mig gennem 5 antibiotika kure så jeg har ikke været så aktiv på den front

Så er jeg til gengæld blevet begavet med en Leak Stereo 30+ med alle ekstremiteter i behold, inklusive trækabinettet med vingemørik i måsen.

Leak_30 plus_manual

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 10 September 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
ja det er noget værre noget - ikke siden AR2ax Har jeg fundet noget rigtigt guf - Hertil skal dog tilføjes at jeg har været plaget af en ondartet bihulebetændelse som gennem de sidste 7 uger har bragt mig gennem 5 antibiotika kure så jeg har ikke været så aktiv på den front


God bedring, r-b-l!
Se nu at få taget en ordentlig skylle af en af dine malt-whiskey'er; det kan drive alt slags djævelskab ud!

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 10 September 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
r-l-b skrev:
ja det er noget værre noget - ikke siden AR2ax Har jeg fundet noget rigtigt guf - Hertil skal dog tilføjes at jeg har været plaget af en ondartet bihulebetændelse som gennem de sidste 7 uger har bragt mig gennem 5 antibiotika kure så jeg har ikke været så aktiv på den front


God bedring, r-b-l!
Se nu at få taget en ordentlig skylle af en af dine malt-whiskey'er; det kan drive alt slags djævelskab ud!

PQR

Ja god bedring, nu vil jeg gerne snart se lidt flere af dine loppefund.

Jeg selv fandt en gammel Phillips Rørradio igår, virker upåklageligt, og se rimelig godt ud, og lyder udemærket med en lille fulltone enhed i. Købte den mest fordi den kostede 20 kr.



__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 13 September 2008 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

 

Marantz Model 1 monaural preamp

Så bliver det da ikke mere lækkert



God weekend

Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 13 September 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  


Faldt lige over sådan en her inklusiv original manual, alt virker perfekt og den har jo det mest syrede 70-80'er look.

mvh M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2440
Sendt: 13 September 2008 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Næh - den må siges at være ægte vintage. 1. seriefremstillede produkt fra Saul Marantz 1953.

Det ville nu være dejligt, hvis der var to, men kan man lide mono - kan den sikkert godt klare sig!!

Jeg har desværre aldrig hørt den, men den sidder faktisk stadig i nogle fine anlæg i Verden - netop som preamp.

Hvis man skal have et komplet pre-amp set-up i stereo med denne preamp, så skal man desværre ud med den store tegnebog, idet man skal købe to styk + 2 styk powersupply (model 3) + en såkaldt  stereoadapter (model 6) - og hvis man skulle have lidt samling på dette, så skulle man have dette samlet i et til lejligheden fremstillet kabinet fra Marantz.

Og ham, som har detteher, er da heller ikke ked af det!!

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 13 September 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

vedr. early marantz: hvor er de flotte - navnlig dem i de tykke trækasser

Den blå JVC skildte virkelig vandene da den kom frem - JVC havde lavet forstærkere der var mere brutale end Pioneers silverfronts - de osede af maskulinitet - også så kom de mærkelige blå med skydeknapper m.m. - I et forsøg på a "butch'e dem op forsynede man dem med rack håndtag som dog lignede noget fra en køkkenskuffe. Bortset fra det, spillede de hæderligt og de fik da også, og har stadig, en fanskare


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 13 September 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:

pqrannes skrev:
r-l-b skrev:
ja det er noget værre noget - ikke siden AR2ax Har jeg fundet noget rigtigt guf - Hertil skal dog tilføjes at jeg har været plaget af en ondartet bihulebetændelse som gennem de sidste 7 uger har bragt mig gennem 5 antibiotika kure så jeg har ikke været så aktiv på den front


God bedring, r-b-l!
Se nu at få taget en ordentlig skylle af en af dine malt-whiskey'er; det kan drive alt slags djævelskab ud!

PQR

Ja god bedring, nu vil jeg gerne snart se lidt flere af dine loppefund.

Jeg selv fandt en gammel Phillips Rørradio igår, virker upåklageligt, og se rimelig godt ud, og lyder udemærket med en lille fulltone enhed i. Købte den mest fordi den kostede 20 kr.



I dag blev til en Lenco L75 og et sæte store gamma ht, med horndriverdiskant m.m. - jeg har startet en tråd om audioscan - der kan læses mere


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 13 September 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
LouBP skrev:

pqrannes skrev:
r-l-b skrev:
ja det er noget værre noget - ikke siden AR2ax Har jeg fundet noget rigtigt guf - Hertil skal dog tilføjes at jeg har været plaget af en ondartet bihulebetændelse som gennem de sidste 7 uger har bragt mig gennem 5 antibiotika kure så jeg har ikke været så aktiv på den front


God bedring, r-b-l!
Se nu at få taget en ordentlig skylle af en af dine malt-whiskey'er; det kan drive alt slags djævelskab ud!

PQR

Ja god bedring, nu vil jeg gerne snart se lidt flere af dine loppefund.

Jeg selv fandt en gammel Phillips Rørradio igår, virker upåklageligt, og se rimelig godt ud, og lyder udemærket med en lille fulltone enhed i. Købte den mest fordi den kostede 20 kr.



I dag blev til en Lenco L75 og et sæte store gamma ht, med horndriverdiskant m.m. - jeg har startet en tråd om audioscan - der kan læses mere

Har du ikke gange i en Lenco 75'er? I hvert fald en Lenco? Hvordan går det egentligt med den Brandbils røde farve du ville give dem?

Jeg husker i mine spæde hifi år - 15 år tror jeg at jeg var, fik nogle 12" gamma bas enheder, magneten var ikke stor, men de spillede da ok. De endte som erstatning i nogle kabinetter de overhovedet ikke passede til, men hva, de var også bare til at spille højt med. Men de Gamma'er kunne ikke klare meget, så de røg vidst også en tur

Vi skulle næsten have en tråd til Loppefund og eller røverkøb. Der bliver jo gjort mange.



__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 13 September 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

LouPB - man kan aldrig have for mange L75'ere - :-) Og jo jeg er ved at hitte ud af at lave en brnabilsrød lenco - Meeen jeg skal først finde en måde at lave VTA justering on the fly vel og mærke uden at det bliver noget "flimsy" noget - det skal være læigeså robust som resten

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 13 September 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

VTA justering - enten er det ikke mig bekendt, eller også er det en fancy navn?

Rettelse: Man kan aldrig have for mange pladespillere! Det gælder ikke kun lenco'er. I morgen er jeg forresten færdig med Snellerne Håber det er gået godt.



__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 13 September 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

VTA  (håber jeg har stavet det rigtigt) højdejustering af armen ved dennes base således at pickuppen får den rette vinkel i forhold til pladen - som regel skal undersiden af din pickup være helt vandret når nåle er nede i pladerillen - hvis det er alt for besværligt at stille armens VTA gør det dette til en lidt træls proces - på min SME arm skal jeg løsne en mini-umbraco og så kan jeg hæve armen  - men det kan godt give nogle ryk så man bliver nervøs for sin pickup - det fedest er hvis man bare kan dreje på en stor ring alt mens armen hæver sig fx 1/2 mm pr omgang.

Rega armen kan fx ikke højde justeres - skal man justerer den skal man have den af og putte mellemringe ind etc. - den er klart lavet til at sidde på en rega  -bumbasta

Der findes på ebay ret dyre VTA justerings mekanismer men jeg holder af en fastere kobling til armboardet end den kan give så jeg skal finde noget der kan VTA løfte et sidepanel med armboard der vejer 7 kg mindst.


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 

<< Forrige Side af 234 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes