Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 06:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Spotting (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 234
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

amorte skrev:

@bjørn,

Det var det jeg diskret forsøgte at sige i mit første indlæg, hvor jeg nævnte 50CA10. Af alle Luxman´s MQ forstærkere er det ikke lige MQ-68 man skal satse på, og mon ikke det var derfor ejeren satte hans eksemplar til salg for sølle 1200,-

Og jeg er heldigvis sluppet af med min svært ombyggede SQ38 for en hel del år siden (inklusive alle de originale stumper)

Selvfølgelig kan man genbruge chassis og udgangstrafoer (EL34 i triodekobling) hvis man får en smidt efter sig, men skal man betale sig fra ombygningen er det en dødsejler

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hvis nogen ser en Nakamichi 600 - båndoptageren fra System one. Så sig lige til

(Håber egentlig godt man må skrive det her? Ellers undskyld kære Moderatorer)

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

du er på tråden vitnage spotting og du beder os spotte den for dig - det tror jeg er ok

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Hjemme hos min svigerfar fandt jeg denne her:

Tjaee, Dux styrer vel ikke ligefrem, men den er da meget sjov - især drivsystemet er interessant: Motoren driver et mellehjul, som så driver pladetallerknen rundt v.hj.a. en drivrem. Så vidt jeg ved på samme måde som Brauns 60´er modeller. Er der måske tale om et slægtsskab? jeg synes også at der er noget bekendt ved tonearmens design.

Desværre har drivremmen nogenlinde samme konsistens som et halvsmeltet lakridssnørebånd, såe den kan desværre ikke spille. Men er da nysgerrig efter at lytte til den. Nogen som kender noget til den?

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:
Roky skrev:
Zakken skrev:

Det var dog skide irriterende som alt det lækre grej, enten står i "sydsverige" eller er væk på 2 minutter.

Skal vist til at holde den blå avis åben noget mere. Gad dælme godt have den Pioneer reciever.

Jeg føler med dig. må ha må ha.....Men tror vidst jeg må holde hold mig lidt tilbage hehe

Du har dælme også anskaffet dig lidt af hvert i de sidste par måneder. Det er en skam man aldrig har hørt sådan et Tandløs.... Øøøh Tandberg setup.

Hvis du skulle komme forbi det sydfynske skriver du bare en PM så finder vi ud af noget
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Nåh ja, forresten, her er nogle billeder af min Mørch:

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

lagde lige i farten mærke til disse technics, som jeg synes ser ret interessante ud:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53978985

også storebroderen er til salg:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=72357

tænkte på at købe en af dem... valget ville stå mellem SB-5000, Dali 850, JBL LX-1000 og Tandberg Studio Monitors. ved bare ikke hvilken jeg skal gå efter. (de skal erstatte mine Dali Ikon og skal nok trækkes af min Holfi Int. 8, så de skal nok være forholdsvist lette at trække)

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

lagde lige i farten mærke til disse technics, som jeg synes ser ret interessante ud:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53978985

også storebroderen er til salg:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=72357

tænkte på at købe en af dem... valget ville stå mellem SB-5000, Dali 850, JBL LX-1000 og Tandberg Studio Monitors. ved bare ikke hvilken jeg skal gå efter. (de skal erstatte mine Dali Ikon og skal nok trækkes af min Holfi Int. 8, så de skal nok være forholdsvist lette at trække)

Inden de ensrettde Tandberg folk her på forummet fortæller dig om studio Monitors, så prøv at skriv til Zakken, jeg mener han har haft nogle Technics, men hæng mig ikke op på det, jeg ville i hvert fald gerne høre sådan et sæt, men jeg synes også du bør lytte til de Tandberg, folk laver jo ikke andet end at juble over de har købt dem, eller ærge sig over de har solgt dem 

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2008 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Nåh ja, forresten, her er nogle billeder af min Mørch:

dejligt at se en mørch arm på et mørch værk - vilket armrør bruger du til din rondo blue?

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

Hvor gammel er din Mørch ? Jeg havde kortvarigt en engang i firserne, med UP4 arm og Ortofon MC200 spids. Jeg fik det aldrig rigtigt til at køre. Havde specielt problemer med armen. Så den blev udskiftet mend en Denon DP-59 

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2008 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Min er fra 1977, tror jeg nok. Den er ikke født med en Mørch arm, men med en Colton-arm. Men den er skiftet ud for længe siden, det passede ligesom bedre med en UP-4, synes jeg.

Jeg synes ikke armen er så svær at sætte op, som nogen synes - det er en vanesag. Jeg ville gerne have haft et armrør med en mc200 spids, det ser meget elegant ud med pickupen integreret i armrøret.

Jeg kører med et rødt armrør sammen med min Rondo Blue, men det er gjort tungere med et stykke bly, som jeg har sat i klemme mellem armen og pickupen, sådan lidt á-la longhorn modifikationen. Det gør armen 8 gram tungere i enden. Resultatet er en strammere og fastere bas og mere ro i lydbilledet.

Det er modellen uden affjedring, og det er ikke den originale plint. Grunden til at jeg ikke har den originale plint længere er simpelthen, at den anden plint gik i stykker. Jeg skulle skille den ad for at smørre den, og da jeg samlede den igen, så flækkede det træ, som den originale plint var lavet af. Det 30 år gamle træ holdt simpelthen ikke til at jeg spændte skruerne. Plinten var lavet af noget der mest af alt mindede om fineret spånplade. Den så ret flot ud, men var nok ikke ideel set ud fra et ressonansmæssigt synspunt, når det kom til stykket.

Jeg havde hverken tid eller de store værkstedsmæssige faciliteter til rådighed (boede i en lejlighed i Valby på det tidspunkt), så jeg måtte klare mig med det jeg nu lige havde liggende - havde ikke andet valg, hvis jeg skulle komme til at høre musik igen inden for en overskuelig fremtid. Så jeg tog to stykker 4 cm tykke stavlimede egetræsbordpladerester, som jeg havde til overs fra et køkkenprojekt, skar dem ud. Så limede og skruede jeg dem sammen. Efter at have skruet værket på fyldte jeg en stor del af hulrummet ud med bitumenplader og senere fik jeg den idé yderligere at fylde noget ostevoks i - efter at have set min søn lege med noget voks, som min kone havde købt til ham. Det er tungt og meget ressonansdæmpende, rimeligt let at arbejde med, når det først er varmet let mellem hænderne, og så er det ret harmløst at arbejde med - er et paraffinolieprodukt.

I lejet har jeg brugt en blanding af lejefedt - af den type som man putter i kuglelejer på cykler og lidt syrefrit olie.

Den originale plademåtte har jeg endnu, men jeg synes at den er meget stiv i det. Først prøvede jeg med en plattermatter, men den gjorde simpelthen lyden mere kedelig, så derfor har jeg købt en Herbies way excellent turntable mat. Se http://herbiesaudiolab.home.att.net/ttmat.htm

Den måtte har jeg været ret glad for. jeg har også skiftesvis brugt den med og uden pladestammer - en massiv bronzesag fra goldring - men er nået frem til, at den faktisk lyder bedre uden. Bronzen dræber simpelthen noget af livet i lyden.

Resultatet er en rimelig stille konstruktion. Den rumlede lidt da jeg fik den, og den rummel er næsten væk. spiller i den grad med et lækkert drive og masser af PRaT. UP-4 unipivot armen er god sammen med det værk - det giver det luft i gengivelsen og detaljer man ellers godt kan savne på en mellemhjuler.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Se, det var netop det armrør jeg havde, hvor jeg blot satte spidsen i fra min MC200. Det så netop rigtig elegant ud Det burde da kunne købes endnu, eller ?

Det var primært armen jeg havde problemer med. Jeg husker bl.a. at jeg bøvlede en del med vinklen på armen, altså set forfra. Enten "væltede" den til højre eller venstre. Jeg fik dengang at vide at det skyldes at UP 4 armen er etpunktsophængt og at det godt kunne være en kunst at få det til at køre.
Jeg havde nok ikke evner eller tålmodighed nok dengang Jeg blev foreslået en UP6 i stedet for, men droppede det pga prisen.

Desuden havde jeg en del problemer med rummel fra Mørch værket. Det fik jeg heller ikke has på.
Så den røg som sagt til fordel for en Denon DP-59. En pladespiller jeg idag ærgrer mig over jeg solgte.

Men jeg klarer mig da idag med min DP-57 og DP-60

Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Din DUX Playmaster 5228A är från 1966.Fanns i teak eller jakaranda.Rökfärgad acrylglashuv.Med inbyggd förförstärkare hette den 5228F.

"Exklusiv HiFi-skivspelare.Magnetodynamisk stereopickup med rak frekvenskurva mellan 20-20000Hz vid +-3dB.Individuellt testprogram medföljer.3kg tung skivtallrik ger svajfri gång-mindre än 0,12%.Rumble bättre än -60dB.110-240 volt växelström.16,33,45 och 78 varv/min."

Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Rolf Zetterberg skrev:

Din DUX Playmaster 5228A är från 1966.Fanns i teak eller jakaranda.Rökfärgad acrylglashuv.Med inbyggd förförstärkare hette den 5228F.

"Exklusiv HiFi-skivspelare.Magnetodynamisk stereopickup med rak frekvenskurva mellan 20-20000Hz vid +-3dB.Individuellt testprogram medföljer.3kg tung skivtallrik ger svajfri gång-mindre än 0,12%.Rumble bättre än -60dB.110-240 volt växelström.16,33,45 och 78 varv/min."

det lyder til at være en af de bedre dux'er du har fået fat i ?!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Resultatet er en rimelig stille konstruktion. Den rumlede lidt da jeg fik den, og den rummel er næsten væk. spiller i den grad med et lækkert drive og masser af PRaT. UP-4 unipivot armen er god sammen med det værk - det giver det luft i gengivelsen og detaljer man ellers godt kan savne på en mellemhjuler.

Hvad er PRaT ?

og er det dig der haft den til salg/bytte et stykke tid på KSB ? Eller er det en anden Mørch/Mørch up4 kombo ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

PRaT:

Pace, Rhythm and Timing.

Og hvad er det så?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2008 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

PRaT er en talemåde som anvendes meget på audioasylum.com til at beskrive bl.a. mellemhjuleres særlige kvaliteter. Det er en forkortelse for Pace Rythm and Timing.

Ja, det er min som er til salg, men det projekt overvejer jeg at lægge på hylden. Er glad for den, har bare følt en trang til at kaste mig ud i jagten efter noget nyt. Skal passe på at jeg ikke kaster mig ud i alt for meget reklame her - det var ikke derfor jeg postede billederne her.

Lyder spændende med de data på den Dux - tak for oplysningerne. Desværre kommer den nok ikke til at spille foreløbigt - mangler som sagt drivremmen, og ved ikke lige hvor jeg skal finde sådan en henne. Desuden er Pickuppen nok færdig. Nålearmen som iøvrigt ser ud til at være af messing eller et lignende materiale sidder ikke rigtigt. Og hvor jeg skulle støve sådan en op henne - tjae.... Den er integreret i headshell´en - er ikke klar over om det er en standard SME-fatning eller ej.

MC200 Pickuppen har ikke været i produktion i mange år, så det er nok desværre ikke til at få fat i sådan et armrør med en integreret mc200 i længere. Men hvis nogen ved hvor, så er jeg da nysgerrig. I starten bøvlede jeg også med at få justeret Mørch-armen rigtigt, men efter at have levet med den arm i snart 10 år og med 8-9 forskellige pickupper har jeg efterhånden håndelaget.

Da jeg gav mig til at tælle antallet af Pickupper jeg har været omkring op blev jeg i øvrigt noget overrasket:

Ortofon MC-15mkII

Ortofon MC-20mkII

Ortofon MC-20 Super

Ortofon Rondo Blue

Audio Note IQII

Empire Benz MC5

Audio Technica AT-OC7

Goldring 1022

Audio Technica AT-33E

Supex SD-900 Super

Og før Mørch´en:

Rega Bias

Ortofon X3-MC

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

bjerager: Nogle betragtninger over de forskellige PU'er?

Hvordan var den Empire MC5?

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Ortofon MC-15mkII: meget musikalsk, god bas og mellemtone og uden ubehagelige betoninnger i toppen. Mister overblikket i vanskelige passager. En Budgetkiller MC-pick-up

Ortofon MC-20mkII: Detaljeret, måske lidt for mange betoninger i toppen, lidt klinisk til min smag.

Ortofon MC-20 Super: På mange måder som den ovenstående

Ortofon Rondo Blue: Musikalsk, neutral formidler. God allround, den næstbedste jeg har haft i huset.

Audio Note IQII: Ganske musikalsk og dynamisk - en god mm, men en anelse for meget betoning på s-lyde. Er lang tid om at blive spillet til.

Empire Benz MC5: Var meget hypet på visse foraer, hvilket jeg til dels godt forstår. Imponerer meget med sine mange mikrodetaljer, fast greb om bunden, godt perspektiv. men i længden trættende - det er som om dens mange detaljer ikke rigtigt samler sig og bliver til musik.

Audio Technica AT-OC7: kan efterhånden dårligt huske den, men jeg erindrer den som værende dynamisk, afbalanceret, neutral, måske lidt klinisk, med en anelse for mange betoninger på s-lyde.

Goldring 1022: Ikke meget at sige om den, god til prisen, en udemærket allrounder, uden at være prangende.

Audio Technica AT-33E: Husker den ikke så godt, som OC7´eren, bare med mere varme i det hele taget lidt bedre - slægtsskabet benægter sig ikke

Supex SD-900 Super: Den bedste jeg har haft inden for dørene. Hvilken musikalitet, og hvilken bas! Desværre holdt den ikke så længe inden den skulle retippes, købte den brugt. Havde ikke råd til at retippe den.

Rega Bias: Kedelig...

Ortofon X3-MC: Dynamisk, musikalsk, men ikke lige så god som mc-15mkII

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

## Rettet af mig selv da det ik burde være skrevet ##