Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 02:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Spotting (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 234
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

BasHunter skrev:

Jeg var engang inde i byen og kan ikke takke nok for den Taxa jeg fik hjem, af en af nattens engle.....Jomen jeg var inde og kigge lidt på noget udstyr...Tandberg, Jamo, Akai og noget gammelt phillips.

Nu er jeg blevet det klogere og valgt noget helt andet som er meget bedre....

Verdens 8.vidunder er totalt grinern nok en gammel taxa....tak-tak-tak

Knus til en Gav20

Forklar venligst nærmere

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Nogle gange spotter man en sjov rørforstærker, nogle gange et par spændende vintage højttalere. Så er det en interessant pladespiller, et gammelt stueorgel med 8 stk. ecc83 philips rør i eller bare en TOTL (Top Of The LIne) Sennheiser mikrofon, for en sølle 10er.
R-l-B synes at finde det på en container/genbrugsplads (mon han står klar og på spring der dagen lang?). Jeg stikker hovedet ind i genbrugsforretninger, hver gang (ja, hver gang!) jeg kommer forbi en. Dvs. næsten hver gang jeg er i tur i byen. Og så er der loppemarkederne, de bedste er vist de tilbagevendende hvor Lions Klub, spejderne el. lign. med en fast frekvens 'tømmer' en provinsby for genbrugsting.

I København gik jeg i weekenden en tur på Nørrebro. Min københavnske ven sagde, "der er en privat genbrugsbutik længere ude af gaden, men der finder du ikke noget. Jeg spottede dpg et par amerikanske højttalere, hvor der stod Advent på fronten og "royal 6A" på bagsiden. Noget passede ikke helt, men de var flotte - skulle blot have nye kanter på basserne (det er trevejs): jeg har skrevet om/spurgt til dem her, hvis nogen skulle være interesserede. Jeg købte dem dog ikke!

I dag fandt jeg ikke noget hifi, men det vidunderlige apparat:

Det er et danameter A2:

På en lille håndskrevet seddel stod der "OK, til bl.a. kondensator-måling".

Det magiske øje på forsiden viser, at det er rørbestykket, og når man lukker apparatet op sidder det et fint ensretterrør(?) lige for:

Her er et rørende close up fra forsiden:

Jeg har endnu tilgode at regne ud, hvordan det virker, så hvis nogen ligger inde med en sådan vintage viden, så kom an!

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

R-l-B synes at finde det på en container/genbrugsplads (mon han står klar og på spring der dagen lang?). J

HEJ PQR

Næ nej jeg er aldrig på spring på container pladsen - jeg har det bare sådan at jeg i løbet af en arbejdsdag trænger til en pause på et kvarter - det kan være formiddag, middag eller eftermiddag. Men kun en gang om dagen - så ruller jeg ned på pladsen - det tager 5 minutter derhen - bruger 5 minutter dernede - og så fem minutter tilbage i gen.

Jeg kan så komme hjem med en fajance kande fra sidst i det 19 årh. - en fin indbundet udgave af " The complete Angler", En Sansui AU 555Aer med en besnærende hyggelig riaa, en som igår, Inertia pladespiller med Lustre arm, en trillebør, farvelademands leksikon eller bedre Salmonsens ditto, en Villeroy og Bosch vask med messinghaner, eller blot en stål rist til at tørre fødderne på eller en arkitekt lampe til at læse ved. Nogle gange kommer jeg hjem uden noget fysisk gods overhovedet - slet slet ingen ting --  MEN jeg føler mig altid uforpligtet åndeligt beriget og det er fantastisk - fyldt med en barnlig glæde og nysgerrighed og energi som når man var på opdagelse i morfars haveskur - og den følelse kan hverken kædebutikker som Fona, eller specialbutikker som Top Sound eller Pouls Audio give, men det er dog ikke ensbetydende med at jeg ikke også sætte stor pris på de to sidstnævnte - for hånden på hjertet - selvom det er nogle flinke fyre ned på pladsen så ved de sku ikke så meget om og pickupper og udgangstrin.

Der ud over har jeg knyttet nogle sjove meget "tværfaglige" venskaber som nogle gode dage kan forlænge opholdet til 10,15 minutter - mennesker som laver alt andet en jeg selv men som finder den samme lise ved at komme på pladsen som jeg - udover gode snakker og en kop kaffe i ny og næ har disse venskaber også materielt beriget mig med fx. min Garrard 301 med SME 2012 og mine Rogers ls3/5A - det korte og det lange og tværsummen på det hele: hvorfor gå ind i en dyr butik og blive behandlet som skidt når man kan gå hen hvor det rigtige skidt er og føle  sig som en konge

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
pqrannes skrev:

R-l-B synes at finde det på en container/genbrugsplads (mon han står klar og på spring der dagen lang?). J

HEJ PQR

Næ nej jeg er aldrig på spring på container pladsen - jeg har det bare sådan at jeg i løbet af en arbejdsdag trænger til en pause på et kvarter - det kan være formiddag, middag eller eftermiddag. Men kun en gang om dagen - så ruller jeg ned på pladsen - det tager 5 minutter derhen - bruger 5 minutter dernede - og så fem minutter tilbage i gen.

Hej r-l-b,

Jeg håber du har opdaget at jeg driller lidt. Jeg ville gøre det samme - rulle ned på containerpladsen - bare TO gange om dagen.  Jagten på spændende gratis eller næste gratis (vintage) ting er som at fiske - kun den der har snøren ude fanger noget!

PQR

www.vintagehifi.dk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Men netop som ved at fiske pqr - nogle gange er det forventningens glæde, forberedelserne, den stille snigen sig ind på byttet  der udgør de 95% af fornøjelsen - om man så fanger noget betyder knap så meget med mindre køleskabet er tomt 

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Slettet

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

ps. jo selvfølgelig driller du  og det sættes der pris på her i det nordlige hjørne af djævleøen 

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Forklaring følger....

Er det en prutfrans...??

http://da.wikipedia.org/wiki/Frans_af_Assisi

Nej, det er bare gammelt vintage udstyr i nyt betræk som har sat sig galt i halsen.

Dårlig lyd skal man lede længe efter, men jeg fandt mit....

Øst-Vest, hjemme-bæst....

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Er der et menneske her på tråden som forstår at kommunikere det prutfrans, undskyld BasHunter, øsnker at sige, i en readers digest udgave - jeg er lidt i vildrede

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Så er vi to - jeg trænger også til en fortolkning af de seneste budskaber fra Bashunter. Kan vi ikke få disse budskaber uddybet lidt? Eller er Bashunters konto blevet hacket - hæ-hæ!!??

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

gurup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

hmm. flere spor ? 

Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Gurup skrev; Jeg stillede min cykel op af et træ, men jeg var da ligegyldig.GURUP

Det hedder en træ  hvis det ska vær helt forkert.

mvh

Peter Q; skrev

Jeg har endnu tilgode at regne ud, hvordan det virker, så hvis nogen ligger inde med en sådan vintage viden, så kom an!

Du har fået fat i et tudse gammelt LCR meter. Det skulle kunne måle capacitet fra 100pF -10uF,Ohm fra 1ohm-1Mohm. Kan ikke gennemskue spolemåling (milli&mikro-henry), men det skulle den også kunne klare. Du kan teste den med en hvilken som helst kondensator som ligger indenfor et af områderne. Sæt den i klemmerne , stil den idet område som omfatter kondensatoren, drej på rattet. Der hvor øjet klapper sammen aflæses værdien på skalaen. Hvis den ikke har en skalaviser der drejer med så skulle der have været en pil-knap istedet.

Jeg tror dog du bør betragte den som udstillings model da tolerencen på sådan en er meget høj. Den benytter netfrekvensen somreference. Det er ikke fordi den er upræcis, men for lav til dette brug. Kan du se prøve datoen på kondensatoren(ledningen dækker). Jeg gætter på 1935-40 +-en sjat.

Jeg har en lignende fra Elektrokontrol København. den fungerer nogenlunde. Et moderne med automatisk områdeskift for at undgå kontakt modstand koster ca3500kr.

Ps. jeg er misundelig.
mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

gurup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Nå ja, op på sporet igen. jeg forstår det, når jeg er fuld.GURUP
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

... Du har fået fat i et tudse gammelt LCR meter. Det skulle kunne måle capacitet fra 100pF -10uF,Ohm fra 1ohm-1Mohm. Kan ikke gennemskue spolemåling (milli&mikro-henry), men det skulle den også kunne klare. Du kan teste den med en hvilken som helst kondensator som ligger indenfor et af områderne. Sæt den i klemmerne , stil den idet område som omfatter kondensatoren, drej på rattet. Der hvor øjet klapper sammen aflæses værdien på skalaen. Hvis den ikke har en skalaviser der drejer med så skulle der have været en pil-knap istedet.

Jeg tror dog du bør betragte den som udstillings model da tolerencen på sådan en er meget høj. Den benytter netfrekvensen somreference. Det er ikke fordi den er upræcis, men for lav til dette brug. Kan du se prøve datoen på kondensatoren(ledningen dækker). Jeg gætter på 1935-40 +-en sjat.

Jeg har en lignende fra Elektrokontrol København. den fungerer nogenlunde. Et moderne med automatisk områdeskift for at undgå kontakt modstand koster ca3500kr.

Ps. jeg er misundelig.
mvh

Tak til tube mania for et ganske brugbart indlæg. Skønt når nogen der har indsigt deler den med også andre.

Jeg havde godt på fornemmelsen af brugbarheden af dette prægtige instrument er begrænset, men kunne bare ikke lade det stå.

Jeg må ved lejlighed prøve at sætte en kondensator på og følge din beskrivelse og se, hva der sker. Det kunne nu være sjovt at gennemskue alle knappers funktioner og forstå f.eks. "Bro", "Kontrol" og "%" på omskifteren øverst til venstre. Ud over en masse kondensator-indstilninger har drejeknappen også ohm instillinger, der tyder på at den også kan fungere som ohm-meter.

Jeg ser du bor i "østjylland", så når jeg en gang holder et hifi4all.dk vintagetræf, kommer du måske forbi og viser mig, hvordan apparatet virker. Nu samler jeg det og finder en hædersplads til det på en hylder over mit arbejdsbord!

Også af sted. Spejderne holder det ugentlig loppemarked om 45 minutter!

Peter Q.

www.vintagehifi.dk

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Marts 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54075546

info http://www.classicaudio.com/value/pio/SX434.html

he he - han skriver 110 watt - den er på 2 x 15 watt.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

hvis man er til 70ersound er der

Klik for stort billede
 cs e700 på kbs

de kan tri ampes - jeg har storebror cs e 900 fed bas og mellemtone -lidt for heftig diskant - men sikkert en skøn fest ht

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 05 Marts 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Og fra samme sælger et par HMP-100!

PQR

www.vintagehifi.dk

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Sendt: 05 Marts 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
hvis man er til 70ersound er der

Klik for stort billede

cs e700 på kbs

de kan tri ampes - jeg har storebror cs e 900 fed bas og mellemtone -lidt for heftig diskant - men sikkert en skøn fest ht

Hvis de ikke var malet sorte, så er de sku meget fede:) Jeg tror jeg snart får et par hpm-110, så det bliver dejligt. Nu gælder det først en tur til Berlin med kammeraterne så ser vi hvad økonomien siger...

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

<< Forrige Side af 234 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes