Jeg aner ikke hvad årsagen til prisfaldet er, men jeg kunne forestille mig at det skyldes det samme som har ramt hardware-branchen.
Der har i længere tid været et voldsomt overforbrug af computerhardware og alle producenterne har derfor sat produktionen på 120%. Den økonomiske krise har så på nuværende tidspunkt resulteret bl.a. i følgende:
Udbuddet er større end efterspørgslen - mange store producenter bukker under (bl.a. ABIT), dette resulterer samtidig i bugnende lagre, af hardware som forældes i løbet af få måneder. Samsung, Texas Instruments og andre chipproducenter taber gigantiske summer p.t. på lagervarer der ligger og samler støv.
Udover at svække købelysten hos forbrugerne, er krisen med til at gøre folk mere bevidste om deres investeringer - snakker vi hardware og hifi betyder det så; at man godt lige kan vente lidt med at købe nyt, så længe det gamle virker.
Jeg tør vædde på at lavprismærker som: Cambridge Audio, NAD, YAMAHA etc. klarer sig bedre gennem krisen end high-end producenterne.
At betale for et produkt der mister værdi hurtigt plejer ellers kun at dreje sig om: biler, computere og mobiltelefoner - Det er surt hvis hifibranchen rammes af samme kedelige tendens.
Summa Summarum: Jeg tror at bl.a. Lyngdorf har et MEGET fyldt lager p.t.
Som sagt.....bare gisninger