Forfatter |
|
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 30 September 2015 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Der er noget paradoksalt i at Danmark i årevis har været storproducent af højttalere,
men siden indførelsen af surround med mere end dobbelt så mange højttalere pr. anlæg
er fabrikkerne lukket på stribe eller er overgået til udenlandsk ejerskab og produktionen flyttet.
"Danske" elektronikproducenters produkter består i stadig stigende grad af oversøiske halvfabrikata.
Er jeg helt afsporet i min "analyse"? |
|
|
Rigtigt mange af de små højtaler fabrikanter er desværre lukket. Perless, Vifa og Scanspeak blev solgt og ligger idag under Thympany
|
Til top |
|
|
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 30 September 2015 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke helt rigtigt det du skriver. Du har ret i at Vifa og Perless ejes af Thympany men ScanSpeak købte sig ud for 2-4 år siden, og ligger igen/stadigvæk i Videbæk.
|
Til top |
|
|
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 30 September 2015 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - så er du mere opdateret end mig. Jeg hørte bare for år siden at, de var blevet opkøbt. Tak for opdateringen
|
Til top |
|
|
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
|
Sendt: 30 September 2015 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vel også Buchardt Audio selv om det er en lille virksomhed. Holm Acoustics eksistere også dog ikke med egne produkter men
som udvikler.
Andre firmaer som køre:
Ground Sound
Lc Audio
NewClass ved Lars Clausen.
Duelund Cohrent Audio.
Pascal Audio.
|
Til top |
|
|
Hamster Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 140
|
Sendt: 30 September 2015 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også Vitus Audio, der ejerskabsmæssigt ligger under AVA Group A/S. Her opgives heller ingen omsætning, men et bruttoresultat på 4,4 mio.
dkr for 2014 for koncernen.
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 30 September 2015 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scan-Speak blev opkøbt af Fjernøsten-ejere, vist sidst i 2014
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2015 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eriek skrev:
Der er vel også Buchardt Audio selv om det er en lille virksomhed. Holm Acoustics eksistere også dog ikke med egne produkter men
som udvikler.
Andre firmaer som køre:
Ground Sound
Lc Audio
NewClass ved Lars Clausen.
Duelund Cohrent Audio.
Pascal Audio. |
|
|
Jo, rigtigt, men de beskæftiger vel ikke over 10 ansatte - tilsammen! __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
|
Sendt: 30 September 2015 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ok jeg vidste ikke SS igen var opkøbt, dog har de stadig noget i Videbæk ifl. deres hjemmeside, måske det bare er en webshop.
Nu har jeg ikke set i denne tråd om hvor mange ansatte der skal være i en virksomhed. Jeg tænkte bare enten er der en
virksomhed eller ikke.
|
Til top |
|
|
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 388
|
Sendt: 30 September 2015 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
"audio" er ikke lig med "hifi".
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2015 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scan-Speak ligger fortsat i Videbæk, som produktionsvirksomhed. Kun ejerskab er i Fjernøsten.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 30 September 2015 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel tendens i stort set alle brancher. Det er begrænset hvor mange virksomhedsejere i dag, der har haft en finger med i opstarten af selskabet.
Langt de fleste større selskaber i dag ejes af holdingselskaber, der ikke har nogen egentlig årsag til at eje et audio-selskab, udover at det givne selskab leverer et pænt overskud. Om det er højttalere, høreapparater eller vaskeklude er sådan set ligegyldigt. Bare der er et overskud til bestyrelsen og aktionærerne.
Kommer der så et andet selskab og byder ind med en god pris, jamen så er der mulighed for at udbetale et stort udbytte til aktionærerne og selskabet afhændes uden skelen til hvor og hvem. Money is money.
De fleste større danske firmaer har været gennem møllen. TDC, ISS er gode eksempler. Pt. er DONG under samme behandling. Selskabet sælges, skrues kunstigt op i værdi, børsnoteres, pengene vælter ind, selskabet tømmes, bagmændende køber en ny yacht for deres bonus, selskabet går på røven eller må redes i sidste øjeblik og de ansatte betaler prisen. Opskiften på virksomhedsdrift anno 2015.
De små selskaber derimod (baggårdsteknikerne som Peter Holstein, LC audio og lignende) holder enten skruen i vandet eller lukker ned grundet udygtigt købmandskab. Som regel fordi ejeren er skidedygtig til teknik, men ikke forstår sig på økonomi. Den primære årsag til at Holfi lukkede var dårlig aftersales service og og konstante ændringer på eksisterende produkter.
Det er på ingen måde noget jeg vil tillægge kunderne. De fleste går efter prisen og så er det op til os som forhandlere, at redegør hvorfor nogle ting ekstra og hvorfor man bør støtte danske arbejdspladser.
Står man med to lige gode produkter, der koster næsten det samme, så bør man efter min mening købe dansk, hvis man altså gerne selv vil have et job i morgen. Det kan være dit firma næste gang.
Hvis man står med to produkter, hvor det danske alternativ er væsentlig ringere eller prisen er voldsom i forskel for samme vare, så ser jeg ingen grund til at støtte et udygtigt selvskab. Så må det danske alternativ enten forbedre sig eller lukke.
Kineserne er begyndt at bede om lønningerne de kan leve af, så mon ikke flere begynder at vende næsen hjemad når det ikke længere er fordelagtigt at producerer i østen.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 01 Oktober 2015 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
Langt de fleste større selskaber i dag ejes af holdingselskaber, der ikke har nogen egentlig årsag til at eje et audio-selskab, udover at det givne selskab leverer et pænt overskud. Om det er højttalere, høreapparater eller vaskeklude er sådan set ligegyldigt. Bare der er et overskud til bestyrelsen og aktionærerne.
|
|
|
Holdingselskaber er jo en velkendt selskabskonstruktion, og hvis man dyrker CVR-registeret og dermed også ejerskabskredsen for visse audio/hi-fi-relaterede selskaber, så vil man også bemærke, at mange af disse selskaber kan være begyndt som enkeltmandsfirmaer, hvor ejeren enten fra begyndelsen eller senere har dannet et holdingselskab, som ejer selskabet.
Det er der en række juridiske og skattemæssige fordele ved, så derfor er selskabskonstruktionen også så udbredt. Du kan således både være ejer af holdingselskabet og ejer af selskabet, hvor hovedaktiviteterne foregår. Så jeg mener ikke, at du kan konkludere helt så firkantet, som du gør.
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 01 Oktober 2015 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bekendt med at en del gær af skatteteknisker årsager og lignende finurligheder, men...ok, det var måske lige firkantet nok lagt frem.
Problemet som jeg ser det, er at stoltheden ved en lokal forankret virksomhed og det at eje et firma eller være ansat et sted igennem længerevarende tid ikke er i høj kurs for tiden. Der skal helst store armbevægelser til, tocifrede vækstrater og besparelser i mandskabet, så millionoverskuddet til ejerne kan blive større år for år. Det er bare ikke opskriften for en sund forretning i det lange løb.
Jeg synes jeg ser tendenser på, at vi er ved at sætte udviklingshastighedeb lidt ned og at vi generelt er begyndt at kigge lidt mere mod det nære. Jeg håber, for det kunne fint være starten på en ny æra for små danske virksomheder med fokus på kvalitet.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 01 Oktober 2015 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg synes jeg ser tendenser på, at vi er ved at sætte udviklingshastighedeb lidt ned og at vi generelt er begyndt at kigge lidt mere mod
det nære. Jeg håber, for det kunne fint være starten på en ny æra for små danske virksomheder med fokus på kvalitet."
Rysz.
Ja, det er en fin tanke, men desværre tilskynder markedesøkonomien polarisering.
Hvis ikke der af politisk vej bliver gjort foranstaltninger stopper det ikke.
|
Til top |
|
|
jonas hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 01 Oktober 2015 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Weezer skrev:
michaelvv skrev:
De ligger således ikke inden for direkte HIFI produktion.
Bruel & Kjær 1017 mio kr. De er også rigtig store.
|
|
|
Det kan jeg godt give dig ret i
Men, når man taler om Dansk lyd, så bliver de regnet med. Dansk Lydteknologi, ny Danish Sound blev lavet primært for at samle og skabe fokus
på
de Danske virksomheder, som arbejder med lyd. Så det er derfor at Oticon, Widex, mf bliver regnet med i den 30mia  |
|
|
så skal man nok også regne GN Reosund med, som er den 3 store danske spiller på høreapparatsmarkedet. Mener de har en omsætning der er
ca det halve af Oticon.
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 01 Oktober 2015 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
GN ReSound http://www.proff.dk/firma/gn-resound-as/ballerup/elektroniki ndustri/13328496-1/
Vi skal heller ikke glemme: G.R.A.S http://www.proff.dk/firma/g.r.a.s.-sound-vibration-as/holte/ elektronikindustri/13495019-1/
Brüel & Kjær Sound & Vibration http://www.proff.dk/firma/br%C3%BCel-kj%C3%A6r-sound-vibrati on-as/n%C3%A6rum/elektronikindustri/13325861-1/
__________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 272
|
Sendt: 01 Oktober 2015 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det ikke alt der  :
Gryphon: vækst i bruttofortjeneste fra 11 til 14: 89%
Det er i den dyre ende, at vi kan være med. Glem alt om at slå lav- og midpirice producenterne. Jeg tror, at de som har overlevet, alle har måtte
indse, at kampen i den lavere ende ikke kan vindes. Jeg syntes også, at jeg kan huske, at en Densen startede med priser i den overkommelige
prisklasse, men klogt er i en anden klasse i dag.
|
Til top |
|
|
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 01 Oktober 2015 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonaspetersen skrev:
- B&O har jo nærmest kun deres brand tilbage. Deres Play produkter sælger nogenlunde, men genererer ingen fortjeneste.
|
|
|
Ser ellers umiddelbart ud til at gå godt :) B&O
|
Til top |
|
|
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|