Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 16:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Meil-inspireret (IKEA-skålene) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg blev inspireret af meil’s salatskåle fra IKEA – se  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67510&P N=2 for oprindelig tråd.



 

Opskrift

Jeg har dog anvendt en fostex fe87e – lille sag med fs=140 hz, så helt fuldtone er den ikke (påtænker at lave en båndpas-ting til basområdet. Salatskålene er de ”kendte” IKEA-skåle med 28 cm diameter.

Årsagen til at jeg valgte netop den enhed var (udover størrelse og følsomhed), at den generelt har en faldende frekvensgang "Brüel og Kjaer"-kurven, samt en fald mellem 2-3 kHz.

Jeg kan godt lide faldende frekvensgang (alt med måde, selvfølgelig - men et samlet fald på 2-3 dB over hele registeret er ideelt efter min smag). Dykket mellem 2-3 kHz har jeg erfaringsmæssigt registreret (dette er et postulat) giver en god rum-fornemmelse.
At enheden derudover går op til 25-30 kHz er et ekstra plus, synes jeg

Endelig kan jeg godt lide Fostex fuldtoneenheder (uden whizzer-cones, vel at mærke) - hvis de vel at mærke er Dammar-behandlede. mere om Dammar senerehen.


HVIS man ønsker en snorlige frekvensgang, kan fe83e fra fostex anbefales i stedet for fe87e. Samme størrelse, samme følsomhed, samme fs. Men kun diskant til ca. 20 kHz

 

Tilberedning:

Kabinettet er altså et lukket kabinet (uden port). Først borede jeg hul til fe87’eren i bunden af den ene skål med en elektrisk stiksav + filearbejde for at udvide diameteren til det ønskede (hellere bore for lille hul, end for stort). Dernæst fulgte huller til højttalerkabler i bunden af den anden skål. Montering af enhed + gennemtækning af kabler efterfølges af limning af kantfladerne med superlim. Endelig presses skålene sammen i 10 minutter. Slut-tætning af kanten mellem skålene med gennemsigtig silikonefuge en time efter limning.

 

Samlet arbejdstid: 2 timer.

 

Detaljer:

Først havde jeg fyldt den ene skål med akustilux før limning – men lyden slap ikke rigtigt fri af højttalerne, så det blev pillet ud igen. Markant bedre, men stadig lidt ”tynd” lyd. Derefter let påsmøring af ”Dammar” fernis med lille pensel (bruges til malerier, og anvendes flittigt på www.diyaudio.com til tilsmøring af højttalerenheder. De bliver stivere og med ændret Q. Kan anbefales til Fostex-enheder. Dammar er nærmest audioverdenens svar på Leth’s linolie.

 

Nå, men påsmøringen af et tyndt lag Dammar med en pensel gav resultat – det skal lige dampe af/hærde i 3-4 dage. Nu er der hul igennem,



 

Så er der kabeltermineringen: Som den kvikke læser har bemærket, har jeg ført kablet fra fostex’erne ud UNDER højttaler-terminalerne, for derefter at føre afisoleret leder op i højttaler-terminalerne. Hvad er nu meningen med det?



 

I bedste Eichmann-ånd (ham med kabel-stikkene) giver det mening ikke at jage det skønne audio-signal igennem en klump metal af tvivlsom oprindelse. Ved kun at betragte højttaler-terminalen som en skruestik, der skal presse højttalerkablet sammen med højttaler-enhedens kabel, burde metalklumpens påvirkning af lyden være minimeret. Dybest set burde højttaler-terminalerne ud fra denne betragtning (altså skruestik-betragtning) være lavet af et ikke-ledende materiale.

 

Endelig har vi underlaget for højttalerne – de står på 2 kg’s blyposer (blyhagl) for at reducere vibrationer til/fra højttalerne

 

Kablerne jeg anvender internt som eksternt er solid-core kabler – altså kun bestående af én massiv leder. Højttalerkablet er et 2 mm kobber-core, som er sølvovertrukket. Kablet er desuden overtrukket med 10 mm grå tubestrik som isolator. Solid-core er noget bøvl at arbejde med - rigtigt bøvlet - fordi det er så stift. Men hold k... hvor det lyder godt.

 

Lyden?

Ja, den er åben, flot stereoperspektiv, dynamisk og god detaljering. Hvis man ikke spiller højt kan fostex’en godt fungere alene – men ved medium lydstyrke er membranvandringen uhyggelig faretruende ved bastungmusik, så et filter og separat basenhed er påkrævet. Da jeg primært bruger pc og Foobar som lydkilde, har jeg kunnet eksperimentere med filterstejlhed og grænsefrekvens.

 

Ud fra membranvandring og grænsefrekvens vil jeg ikke anbefale enheden til at gå længere ned end til 200 Hz – og det med et stejl 4. ordens filter. Til gengæld bliver lyden ultradynamisk – det er godt nok hurtigt, det her. Kunsten bliver at få fat i en bas-løsning der er lige så hurtig. En AudioPro Acebass 2 har været forbi, men måtte give op.


Alt i alt meget engagerende - de er "keepers". Med et stejl delefilter og noget bas, er dette et MEGET interessant projekt.


Samlet pris

Fostex fe87e ca 800 kr (2/stk)

Salatskåle 600 kr (4 stk)

Blyposer 400 kr (2 stk)


Ialt 1800 kr for de 2 højttalere

 

Links (fjern eventuelle mellemrum i links’ene)

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60057258 (Salatfade, Ø 28 cm)

 

http://www.bd-design.nl/index1.html (fostex fe87e)

 

http://www.stelling.dk/default.aspx?load=main&data=produ ctsearch&template=productlistpaging&key=dammar&x =0&y=0  (Dammar Varnish).

 

http://www.easydive.dk/?id=473&recordid=520 (blyposer, 2kg)

 

http://www.wires.co.uk/acatalog/offers-silverplated.html  (2 mm forsølvet kobber solid-core Ref: OF-SP2000-500)

 

http://www.cchobby.dk/pages/product.asp?itemGuid=198426 (tubestrik)

 

 

Filterkomponenter er indkøbt. Båndpasmoduler er beregnet. Følg med i den fortsatte historie….

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

flot!

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

ja, nydeligt og anderledes

__________________
Mvh.
Til top Vis Greekstar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Greekstar
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Nydeligt, men synes ikke det passer så godt med enheden på den runde overflade. Den ser lidt ud som om den "tvunget" på. Svært at forklare, men der er nogle designmæssige opbrydninger i det. Tænker om ikke man kunne lave en halvkugle og så en cirkelrund baffel?

Men helt klart et interessant projekt ellers!



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarke
Jeg er ikke uenig med dig design-effekten - en enhed med rundt metalophæng vil designmæssigt være at foretrække. Halvkugle og cirkelrund baffel overstiger dog afgjort mine tommelfingres formåen ... men konstruktionen vinder afgjort i virkelighedens skær. Det er nok nærmest retro med et charmerende skær (ja, ja... jeg ved at egne børn lugter bedst, men... )

Nu valgte jeg IKKE at kaste mig over Jordan-enheden fra Meils tråd - fordi jeg dels ikke har hørt den, dels pga prisen, samt ikke mindst at enheden har stigende frekvensgang fra ca. 4 kHz - og det er jeg stærkt overfølsom overfor.

Et alternativ kunne være TangBand-enheder - men jeg mener de generelt har en noget lav følsomhed (og jeg kører med mindre rørforstærkere, så deeet....)

Nå, apropos sidste nyt: Jeg har modtaget alle komponenter til et 4. ordens filter (deling ved 200 Hz) - og det skulle jo prøves her til formiddag, da huset er børne- og frue-frit.

Jeg sammenlignede effekten via Foobar, hvor jeg kapper frekvenser under 200 Hz af med et 4. ordens Cbebychev-filter. Ved at henholdsvis fjerne foobar-filteret og indsætte det fysiske delefilter, kunne en form for AB-test foretages.

Hmm - det er jo store komponent-værdier i delefilteret, da jeg deler så langt nede. Og nedenstående vil ikke komme bag på garvede højttalerbyggere:

- Klangen og frekvensbåndet er ens ved de to filtertyper.
- Det fysiske delefilter fjerner dog noget niveau (anslået cirka 1/4 af lydtrykket) i forhold til det digitale  foobar-filter.
- Det fysiske filter fjerner noget dynamik ift. Foobar-filteret. Det hele blev knap så vedkommende at lytte til.

Konklusionen er klar: Jeg fortsætter med det digitale Foobar-filter.

Mit lydkort har 6 kanaler ud - "problemet" er nu at alle kanaler kommer ud af den samme USB-port. Hvis jeg kan finde en måde at dirigere nogle kanaler til en anden USB-port, så vil jeg kunne lave et 100% digitalt delefilter til flere enheder i foobar.

Løsningsforslag er velkomne - jeg er interesseret i en softwareløsning.

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper, godt at se at ideerne kan bruges.

Og som du selv skriver 2 timer og så var de færdige.

Men med den lille enhed du bruger, burde du ikke have brugt Ikea skåle, der var et nummer mindre ?

Hvordan har du samlet dem ?

Jeg bruger som sagt en monterings-ring og det syntes jeg funger rigtig godt, både mht. det estiske og det praktiske.

Hilsen
Meil  

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hej Meil
Mjoeh - 20 cm skålene kunne også bruges - men fordi fe8'eren ikke har rund metalring, så var jeg nødt til at bruge 28 cm-skålene - idet bunden så passede i diameter med udskæringen og monteringsskruerne.

Mht samlingen - jeg er en doven hund - så brugte jeg superlim, og pressede skålene sammen i 5 minutter. 1 time senere gav jeg en stribe gennemsigtig silikone-fugemasse i samlingen, for at tætne.

Det er blevet fint, og man bemærker ikke samlingen (husk at bruge et par dråber opvaskemiddel opløst i et glas vand på en finger ved udglatning af silikonefugen - ellers hænger skidtet fast).

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Nydeligt, men synes ikke det passer så godt med enheden på den runde overflade. Den ser lidt ud som om den "tvunget" på. Svært at forklare, men der er nogle designmæssige opbrydninger i det. Tænker om ikke man kunne lave en halvkugle og så en cirkelrund baffel?

Men helt klart et interessant projekt ellers!

Det ville se beder ud hvis beslaget på enheden(hedder det ikke et beslag?) havde haft den samme indad rundende form.. men ellers fint og til prisen

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes