Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 16:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Tweaking af Thorens TD-147 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 09 December 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

I forlængelse af min DIY Thorens, er det planen og se hvor langt man kan nå med en lidt ældre pladespiller uden at ændre udseendet væsentligt, altså ikke så meget DIY, men mere Tweaking af produktet.

Denne Thorens TD-147 er et oplagt emne da den næsten står som da den var ny, derfor tweakes den da også således den stadigvæk ligner sit oprindelige jeg.

Lige et par stæmnings billeder inden tweakningen starter, det er planen den skal tweakes i løbet af december/julen.

Selv låget er så godt som uden spor af tiden der er gået.

Automatisk pladeløft anno 1970, må ikke være optimalt for lyden, men dog praktisk.

Topplade, pladetallerken og knapper ser ud og føles som nye, næsten som tiden har stået stille for denne Thorens, eneste nuværende modificering/tweakning er et par spikes som fødder og så lidt Bituemen indvendigt.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 09 December 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Det glæder jeg mig til at følge. Der kommer måske et par 'tricks', som kan overføres til TD-165 .

Go'aften.



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 09 December 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Automatisk pladeløft anno 1970, må ikke være optimalt for lyden, men dog praktisk.

Autostoppet påvirker ikke lyden negativt. Thorens var jo et seriøst firma og brugte et opto-elektrisk system til deres autostop. Der er ingen mekanisk kontakt mellem armen og autostop- mekanismen. Autostoppet aktiveres ved at en lysstråle brydes, når armen kommer tilstrækkeligt langt ind.

Held og lykke med tweakningen iøvrigt



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 10 December 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Så er første trin på Thorens raketten fuldført, og med tilfredsstillende resultat.

Det første trin består af tweakning af pladetallerknen.

Plastic-Fermit er mit favorit dæmpe materiale til pladetallerkner, da man kan høre stor forskel på tallerknens ringning før og efter montering af dette materiale.

Plastic-Fermit'en rulles ud i en ensartet pølse (jeg bruger et spækbrædt). Det at pølsen er ensartet gør monteringen lettere, men gør også vægtfordelingen bliver ens på tallerknen. 

Her er indertallerknen så dæmpet med lige knapt 100 gram.

Her er selve pladetallerknen så også dæmpet, her er brugt ca. 150 gram.

Der kan ikke bruges mere end de ca. 150 gram, da der ellers vil blive plads problemer med en justerings skrue under tallerknen.

Selve plademåtten er lavet af mit favorit materiale, nemlig antiskrid med kork .

Så er lejet blevet renset og smurt med VdH's Special Turntable Spindle Oil.

Har det så betydet noget for lyden, ja det er selvfølgelig ikke som dag og nat, men forskellen er der.

Der er blevet mere Power i lyden, bassen er bedre defineret, der er blevet lidt mere ro og toppen er lidt mere fri.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 13 December 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Næste skridt er så dæmpning af selve værket.

Der er valgt en spåndplade som en dobbelt bund til Thorensen, på grund af de akustiske egenskaber som spåndplade har.

Der er fræset ud til alle skuer og justeringer, samt til dæmpefødderne. Kanterne på spåndpladen er finspartlet.

Så er pladen blevet sprøjtelakeret.

Her ses hele bundpladen nylakkeret.

Endnu et billede.

Her er svingningsdæmperene monteret i de nedsænkede huller.

Lige et nærbillede af dæmpefoden i bundpladen.

Her er så selve fødderne monteret og pladen er faktisk klar til montage på pladespilleren.

Lige et nærbillede af foden i selve bundpladen.

Så må jeg se om jeg får tid til at montere den i dag her mellem alle julefrokosterne .

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 15 December 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Næste trin på Thorens pladespilleren er selve ophænget af leje og arm basen, da denne er ophængt i et slasket fjedersystem, der påvirker lyden med lidt wow og lidt blødhed/sløvhed specielt i bunden.

Jeg har før brugt disse svingningsdæmpere som har en diameter på 30mm. og en højde på 25mm.

Jeg har så fjernet det ene af monteringsbeslagene, og så drejet 16mm. af dæmpematerialet væk for at gøre dæmperen tilpas fleksibel.

Her er så 3 stk. dæmpere med tilhørende pasringe, som jeg har drejet i nylon. Pasringen er ø16mm. i den ende der monteres i dæmperen, og den er så ø15mm. i den anden ende således den lige nøjagtig passer op i basens huller.

Her er pasringene så monteret og klar til at blive sat i Thorens'en.

Lige en sammenligning mellem det gamle fjedersystem og det nye dæmpesystem.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 15 December 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Her er så 3 stk. dæmpere med tilhørende pasringe, som jeg har drejet i nylon.

Åh -ja . Så er vi nok et par stykker, der falder af her. Men meget spændende - kigger stadig ivrigt med . Kitten er indkøbt.

Go' aften. 



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
MTBforever
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 16 December 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt du har gang i.

Hvad er det for nogle dæmpere du har fået fat i der?
Til top Vis MTBforever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MTBforever
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 16 December 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

@ X-Ray

Jeg er da ked af du er faldet af her da det faktisk er et ret godt tweak på blandt andet en Thorens.

@ MTBforever

Det er maskinsvingningdæmpere som bruges i industrien til at dæmpe vibrationer fra udstyr af, men også til at isolere udstyr fra vibrationer.

De er købt hos RSOnline http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=1368048

De virker særdeles godt, det er bare vigtigt at vælge den rigtige type kilo/vægt mæssigt, for at få bedste resultat.

Dem jeg har valgt hedder maximalt 35kg. pr. stk. og der er jo brugt 3, dette ville normalt give ca. max. 100kg. belastning og en optimal belastning på ca. 50kg. For at kompensere for dette har jeg fjernet 16mm. materiale inde i dæmperen, dette svarer ca. til optimalbelastning i vægtområdet fra 5-20kg. totalt., dette kan jeg vurdere på nedbøjningen/sammenpresningen af dæmpematerialet.

Jeg har før arbejdet med disse dæmpere i forbindelse med pladespillere, og har lydmæssigt fundet dem rigtig gode.

 

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
1966
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 17 December 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hej Troldmand, jeg følger spændt med på sidelinien og ja det her må ende med noget godt.MVH.1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 18 December 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Så blev der lavet et lille tweak igen.

Mon der nogen der kan gætte hvad det er til

Så håber jeg den bliver færdig monteret i weekenden, for nu er alle delene ved et være lavet færdigt.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
1966
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 18 December 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm, det ser ud til at være en ny armbase, ja ja spændene ser det ud. MVH.1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 21 December 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Så blev Thorens'en Tweaket færdig.

Det er eg god ide at dæmpe bundpladen i plinten, her er der brugt bituemen.

Plinten er dæmpen på siderne med bituemen, og TD-147 er fra fabrikkens side dæmpet på toppladen og på lejepladen med filt, og dette virker faktisk ok når jeg bruger bankemetoden.

Jeg har dog aligevel dæmpet lidt omkring lejet med Plastic-Fermit.

Jeg undskylder lige for de fedtfingre der er på plinten jeg har efterfølgende fjernet disse

Men således er Thorens'en altså kommet til at se ud.

Lige et billede mere så man kan se RB-250 armen som er kommet på i stedet for den lidt kedelige TP arm.

Det sidste billede af Thorens'en da den nu er færdig Tweaket, dog kunne den godt trænge til en bedre PU, så det må jeg lige se på i løbet af juledagene, men først vil jeg nyde et par nyindkøbte LP'er på den ganske vellydende sag.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1379
Sendt: 21 December 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Flot projekt.  Man får jo helt lyst til at tweake sin egen pladespiller 
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
............ dog kunne den godt trænge til en bedre PU,


Jo...   Du har skiftet arm undervejs? Noget Rega?

/vilmann



__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Kanon flot Thorens

Så vidt jeg nu ved, har du en denne pladespiller, en TD-150 og en Lenco L-75 og en B-52'er, alle tweaket, er det korrekt?

Hvad kan du så bedst lide, hvis jeg da vel og mærke har ret

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

@vilmann

Ja det blev til en Rega RB-250 arm, da jeg havde sådan en der bare lå og flød. Dog tror jeg at VTA skal hæves 2-3mm., så jeg må lige dreje sådan en spacer i aluminium i morgen.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

@LouBP

De har jo lidt forskellig karakter, men således er min umiddelbare dom.

Thorens TD-147 og TD-150 minder meget om hinanden lydmæssigt, selv om TD-147 ikke har helt samme plint. Lyden fra disse Thorens'er er meget frit flydende og har en meget musikalsk karakter med en god mellemtone og detaliering.

Dog skal det ikke være en hemmelighed at jeg nok er afhængig af Lenco'ens medrivende og fede lyd. Min Lenco L-75 vinder på flere områder, dog skal man her være opmærksom på at min Lenco er modificeret så meget at direkte sammenligning er uretfærdigt over for Thorens'en.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

@LouBP


De har jo lidt forskellig karakter, men således er min umiddelbare dom.


Thorens TD-147 og TD-150 minder meget om hinanden lydmæssigt, selv om TD-147 ikke har helt samme plint. Lyden fra
disse Thorens'er er meget frit flydende og har en meget musikalsk karakter med en god mellemtone og detaliering.


Dog skal det ikke være en hemmelighed at jeg nok er afhængig af Lenco'ens medrivende og fede lyd. Min Lenco L-75
vinder på flere områder, dog skal man her være opmærksom på at min Lenco er modificeret så meget at direkte
sammenligning er uretfærdigt over for Thorens'en.



Ja det er måske ikke helt fair, men synes det kunne være sjovt at høre da jeg selv har en Lenco L-75 og haft en modificeret
Thorens TD-150, dog (desværre) med den originale arm. Her vinder Lenco'en helt klart også. Kan mærke afhængigheden
komme over mig.

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 22 December 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Efter en eftermiddag med justeringer af PU og VTA af armen, samt flere indstillings forsøg på dæmpningen af leje/armbunden, så spiller Thorens'en faktisk ganske overbevisende, og det er endda med en Ortofon OM40, jeg trode i grunden ikke der var så meget vellyd i Ortofonen.

Lige et billede af de nydrejede aluminium spacere, der er lavet en 2mm. og en 3mm. samt en 5mm., og VTA passer perfekt med 5mm. spaceren alene.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes