| Forfatter |
|
beovox141 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2181
|
| Sendt: 01 April 2018 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jørstad
Nu skal man ikke lade sig forskrække af Millermissens skræmmebilleder, MS er skam i høj kurs selv i dag!
Den er fra den gang hvor B&O havde et "sortiment" af velfungerende produkter der ikke blot var halvfærdige softwareløsninger!
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 01 April 2018 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
beovox141 skrev:
@Jørstad
Nu skal man ikke lade sig forskrække af Millermissens skræmmebilleder, |
|
|
Der var egentlig ikke noget skræmmebillede dér - men selvfølgelig måtte det drejes derhen (af beovox141).
Det var simpelthen startbilledet i den linkede tråd.
Jeg har ikke læst hele tråden - så jeg ved jo ikke engang om det projekt lykkedes.
Jørstad mente nok, at dem måtte B&O da kunne ‘genoplive’.
Jeg stillede mig tvivlende og henviste til (hans) egen indsats på området.
Der er helt sikkert nogle stykker derude - men hvor godt i stand, de så er, er et andet spørgsmål.
De har trods alt en del år på bagen.
Ikke noget, som B&O kommer til at røre ved, når man kender den udvikling, de har gennemgået med aktive, DSP-kontrollerede højtalere.
MM
MM __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2018 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
@beovox141
Forøvrigt har jeg (stadigvæk) et sæt S30 herhjemme - det var i brug indtil for et par år siden....
....indtil deres plads blev indtaget af et sæt BL4000.
Det var konen, der bragte dem med i ægteskabet - sammen med et BeoCenter 2800.
MM
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2018 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
@MM Jeg tror ikke, at en DSP nødvendigvis giver en bedre lyd, den kan lave nogle tricks fordi "den kender fremtiden" Men det er som bekendt umuligt i den virkelige verden, og ens høresans er gennem et helt liv trænet i den virkelige analoge verden. Det er sikkert ikke tilfældigt at et BL50 review beskev dem som upræcise! Det er de sandsynligvis ikke,- men det menneskelige øre vil opfatte dem sådan,- de fysiologiske faktorer er ikke lige at rende om hjørner med! Ved du forøvrigt hvem der sikkert var de første med aktive kommercielle højttalere? Motional Feedback MFB højttaler Philips såmænd, dengang i 70erne eksisterede DSPer ikke men i stedet var der en sensor (piezo tror jeg?) i et feedbackloop der holdt styr på bassen, helt analogt og ikke et µs delay!
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 02 April 2018 kl. 06:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aktive højttalere med DSP gør det umulige muligt. Er det sort
magi eller ren fornuft og rettidig omhu, når højttalerne fyldes
med digital elektronik ?
Foto: B&O
BeoLab 5 var Jan Abildgaards første projekt. Den var proppet med DSP – og med 2,5 kilowatt forstærkereffekt.
Selve teorien bag de aktive højttalere, som man laver i dag, var sådan set på plads allerede i 1960’erne. Men det er først
nu, teknologien til at bygge dem er til stede,” siger Jan Abildgaard Pedersen. Jan er i dag teknisk chef hos Dynaudio og
har tidligere haft ledende teknikerstillinger hos Lyngdorf og B&O samt været præsident for det ansete Audio Engineering
Society, som er den internationale sammenslutning af lydingeniører. Den første af Jans mange fjer i hatten var BeoLab 5,
som var hans afsluttende studieprojekt.
Mange watt uden tab, er nøglen
Der er bygget højttalere med indbyggede forstærkere tidligere, men varmen i kabinettet er et problem. En typisk klasse
AB-forstærker har i bedste fald en effektivitet på 50 procent, hvilket betyder, at den sender mindst lige så meget effekt ud
i form af varme, som den sender ud som nytteeffekt i højttaleren. Det kan give alvorlige køleproblemer i et lukket kabinet
med flere hundrede watt forstærkereffekt om bord.
Som et specielt slemt tilfælde kan nævnes svenske Stig Carlssons første højttaler, “Kulkassen”, der havde indbygget
rørforstærker. Teknologisk set var Carlsson årtier forud for sin tid. Men varmen fra rørene gik slemt ud over levetiden på
højttaler-enhederne – og på selve forstærkeren. I en moderne klasse D-forstærker er effektiviteten til gengæld 90 procent
eller bedre. Det gør det muligt for producenterne at slå sig løs med watt-tallene. Jan Abildgaards første aktive højttaler,
BeoLab 5, har 2,5 kilowatt forstærkereffekt indbygget. Det var utrolige tal, da den blev lanceret i 2003. I dag har vi takket
være klasse D vænnet os til firecifrede effektangivelser. BeoLab 90, kan bryste sig med 8200 watt pr. højttaler!
Er højttalere med DSP “snyd”?. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2018 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det burde være kendt for de fleste læsere her, at (Tonmeister) Geoff Martin er en af de, der arbejder i B&O’s Acoustic Department.
Han har mange kollegaer dér, men en af hans opgaver er, at formulere/skrive om grundlaget og forudsætningerne for arbejdet
med lyd/de B&O-højtalere, der er lavet gennem de sidste 10-15 år. Derfor er det nok også ham, man lægger mest mærke til.
Læs f.eks her:
http://www.tonmeister.ca/wordpress/bo-tech/
Men hvem er de, der står for andre opgaver hos B&O?
En af de mest markante - selvom han selvfølgelig også har mange kollegaer - er Petros Beli/Bekimpasakis
Petros og hvad han laver kan man læse lidt om her:
https://sites.google.com/site/petrosbelimpasakis/
Kan man lide det, som B&O laver nu om dage, er han måske helten.
Kan man ikke lide det, er han snarere skurken
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever en personlig glæde hver dag, ved at Jan Abildgaard Pedersen efter udvikning af DSP (Digitale delefiltre)
til BeoLab 5, gik over til Danske Dynaudio, hvor han har været medvirkende til at skabes aktive trådløse aktive
højttaller med Digitale delefiltre, som også jeg har råd til. 8.999. Kr. pr. par inkl. Connect + Chromecast Audio.
Prøv at google - Dynaudio Xeo 4 Bundle trådløse højttalere + Connect + Chromecast Audio
Hvor imod Tonmeister Geoff Martin hos B&O har været underlagt udviklings muligheder på B&O's præmisser =
højttaler til sky høje priser. Her tænker jeg på BeoLab 90 & 50, hvor jeg har læst sidstnævnte pt. har lydproblemer.
OleOle, har så fat i den del af befolkningen der stadig ikke kender til andre Hi-Fi muligheder, end det traditionelle
setup med forstærker - passive højttaler - højttalerkabler, som jeg delvis benytter i mit B&O AV setup.
OleOle skrev:
Jeg må tilslutte mig Peter Pan, at du lytter til Dynaudio, eller andres, aktive højttalere. Det er helt misforstået, at et
"traditionelt setup" giver bedre lyd - tværtimod! Med f.eks. Dynaudio er forstærker, DSP og enheder tilpasset hinanden
100% = du slipper for alle de unoder et traditionelt setup har. Det giver bedre lyd for pengene. Jeg vil påstå, at du ikke
finder et højttaler/forstærker setup til samme pris, som de respektive Dynaudio Xeo koster, som spiller lige så godt.
|
|
|
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tvivler nu på, om Jan Abildgård Petersen har haft ret meget at gøre med selve den trådløse overførsel i Xeo-systemet.
Men det kan Peter Pan jo passende finde ud af for os.
Han har nok primært arbejdet med højtalerteknologi og de muligheder digital signal bearbejdning giver der.
Men sjovt er det jo, at han først skulle ‘i lære’ hos B&O, før han kunne lave noget for Dynaudio
At Peter Pan så prioriterer et ældre Xeo3-sæt pga prisen er vel et andet kapitel - og kan vel ikke lastes B&O og de kunder,
der prioriterer deres produkter.
Men er det ikke underligt, at det netop er det sæt, der bruges....når der nu står et sæt full-ICE-blown PentaVox-højtalere i samme stue
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ millemis Emnet pt. er DSP. Vil du skifte emne, kunne du måske forklare trådens læser om BeoLab 50's lydproblemer pt. Så behøver du ikke at klage over Google's oversættelser. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@PP
Jeg tror du skal forklare hvorfor Dynaudio Xeo 4 er bundled med en Chromecast, når nu den er født tråløs?
Den trådløse link (modulet) kan forøvrigt ses på side 413 i denne tråd.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ beovox141
Jeg forstår nu du ikke ved Xeo's Hub tilsluttes den/ de lydafgiver du ønsker f.eks Chromecast Audio.
Xeo Hub sender det audio indgangs signa, du vælger på fjerngetjeningen, trådløst op til 50 meter til
de to højttaler .
 __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
@ millemis Emnet pt. er DSP. Vil du skifte emne, kunne du måske forklare trådens læser om BeoLab 50's lydproblemer pt. Så behøver du ikke at klage over Google's oversættelser.  |
|
|
Hvorfor skulle jeg forklare om ‘BL50’s lydproblemer’ - der er mange af dem, der virker fint. Og hvad har det med emnet DSP i højtalere at gøre?
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@PP
Jo det er jeg da udemærket klar over,- men er det netop ikke for at fikse Spotify/Connect problematikken,
ganske som B&O, at Dynaudio giver en CCA med i købet?
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
@MM
PT kan INGEN kan forklare problemerne med BL50 og nogle få BL90, så her er ambassadøren klart undskyldt
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
beovox141 skrev:
@PP
Jo det er jeg da udemærket klar over,- men er det netop ikke for at fikse Spotify/Connect problematikken,
ganske som B&O, at Dynaudio giver en CCA med i købet? |
|
|
Der var ingen ‘Spotify/Connect problematik dér’ Xeo-boksen er en simpel trådløs transmitter med et par forskellige indgange.
Vedr ‘ganske som B&O’ - jeg bruger Spotify Connect/Essence 2nd gen hver dag...faktisk lige nu.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ beovox141
Aner det ikke. Google køber vel både B&O / Dynaudio på en eller anden måde, for at fremme
deres produkter. Hubben / Transmiteren, som jeg benytter, er allene en tilslutnings boks. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
I kunne godt have narret mig...
LINK
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må det være en senere version, end den Peter Pan har (og lovpriser).
Jeg følger ikke rigtigt med dér.
MM
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 03 April 2018 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må der vel være en der ved om Geoff Martin nu er fritstillet konsulent, grundet
Bang & Olufsen intet skal udvikle, og som følge heraf ikke har råd til hans ansættelse. ? __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |