| Forfatter |
|
millemis Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
beovox141 skrev:
[
Faktacheck!
1. At sætte Penta i samme kategori som BL 5000 lægger vel meget fint niveauet for seriøsitet ?
2. ABL var allerede implementeret i BL 5000/3000.
3. Penta har et kabinet på 32 liter og kan derfor næppe betegnes som en stor højttaler!
4. Der findes ikke nogen 2nd generations som du siger , siden BL8000 (1992) er de stort set bygget på samme princip
4 liter pr woofer kabinet med STK hybrid udgangstrin. Klippet kommer med ICEpower og de muligheder det gav!
5. Hvad har LFE kanalen med højttaler ydeevne at gøre? Det spor har været der siden VHS og Prologic! Tekninsk siden BM6000 4ch!
6. I segmentet under 100kkr for fullrange højttalere er der EN moderne B&O højttaler der går dybere end Pentaen,
og den dør ud takkel være ABL ved højere lydniveauer.
7. Pentaen leverer fra 35hz! Og i rum af almindelig størrelse er man altid nødt til at dæmpe den, med envelope omskifteren.
8. Jeg noterer mig at du mener at en rigtig B&O højttaler SKAL skrue ned for bassen når der er brug den.
Lidt for meget Geoff tribute (Ikke at der noget galt med det... ) og for lidt fakta...
|
|
|
Nu handler jeg ikke i Fakta, men....
Hvad mener du egentlig med ‘ Lidt for meget Geoff tribute’?
At du ved bedre, eller?
1: De er i samme kategori, fordi de i principet er bygget op ens - en passiv højtaler med en forstærkerdel i samme enhed (eller næsten i samme).
Begrebet ‘kategori’ siger intet om kvalitet, men om konceptet for opbygningen.
2: Mine havde det i hvert fald ikke.
3: ‘stor højtaler’ er selvfølgelig relativt. De fylder meget i landskabet...og mere end mange af B&O’s kunder ynder det.
F.eks fylder de mere end en pibe.
4: Det har vi jo været inde på før - så den udelader jeg. Jeg kan blot konstatere, at vi ikke er enige!
5: Ved jeg ikke - har jeg skrevet det, da? Så må jeg have udtryk mig utydeligt!
Ja, LFE-udgangen var der før, men ikke som dedikeret kanal med seperat lydspor i kildematerialet.
6 og 7: det var det med ‘fakta’ - Penta’ernes specs siger noget andet....måske har du en ‘special edition’.
Peter Pan er øjensynlig ikke enig med dig mht, om den eventuelt bør ‘dæmpes’ eller behøver understøttelse af en subwoofer.
8: Det notat må vist stå for din egen regning.
Jeg har beskrevet, at B&O’s ‘små’ højtalere er konstrueret sådan, at de skruer (adaptivt) ned for bas’en, hvis lydtrykket bliver for højt.
Det betyder, at der er bas ved ‘normal’ lyttestyrke, og at der kan være brug for understøttelse via en subwoofer ved behov for højere lydtryk.
Har man de behov (nogle har åbenbart konstant brug for det), har de også brug for en subwoofer.
Samspillet mellem ‘de små højtalere’s’ ABL-funktion og subwooferen (i hvert fald i tilfælde B&O-subwoofer) reguleres bedst via en
pre-processor som BSys4 med dennes indbyggede basmanagement-funktion.
Fakta eller netto - that is the question.
MM __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2181
|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis skrev:
@beovox141
Hvordan får du din CCA til at vise billeder på dit ‘blod-løse’ tv?
MM |
|
|
Hvem sagde noget om at det var en CCA?
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis skrev:
[QUOTE=beovox141] [
6 og 7: det var det med ‘fakta’ - Penta’ernes specs siger noget andet....måske har du en ‘special edition’.
|
|
|
Jamen du lister da bare op, hvis du vil underbygge din påstand ellers er jo bare Eyecandy og Earfluff seranader.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da muligt jeg kan brænde mine BeoVox Penta af med de tilsluttede 2 X 500 Watt ASP ICEpower
moduler (4 Ohm) Men hvad er ‘normal’ lyttestyrke, og hvad er 'fest' lyttestyrke. Hvor stort er rummet der
skal spilles på. Mine BeoVox Penta / ICEpower, har været med til en forsamlings hus fest, uden Sub.
Forforstærkeren var en PC med div. App til streamingtjenester. Her havde jeg virkeligt mulighed for at give
den gas. Men på intet tidspunkt havde jeg en fornemmelse af nødvendigheden af en ABL-funktion eller
hvad det hedder det B&O har fået indbygget, grundet for små forstærker og for billige højttaler enheder.
I dette regi savnes heller ingen bas.
Min subwoofer er for at kunne mærke bassen i surround sound film, hjemme. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis / beovox141
Det kan jo tyde på at bassen fra Penta højttaler først kommer til sin ret, når der bliver spillet højt på dem. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske skulle vi lige faktatjekke det det med flere generationer...
Siden BL5000 (1988) har stort set ALLE Beolabs været bygget op på PRÆCIS samme måde.
Aktivt (analogt!) delefilter, tovejs, som regel i et basrefleks kabinet på ca 4.5 liter/woofer. Nogle af dem er rene kopiarbejder.
Beolab 2500. 4000 og AVANT er næsten 100% identiske helt ned til partnumre.
Til manges overaskelse er forstærkeren i alle disse Beolabs en simpel Sanyo hybrid fra SK serien.
Ja selv i Millermissens BM4500 er det den der klarer de tunge løft! I den sidste årgange af AVANT overtog
Nationals LM1875 jobbet!
Hybriden var det ypperste da den blev taget i brug, og har vel mere end bevist sin pålidelighed.
HVIS man skal tale om en ny generation er det ICEPOWER der er skillelinien! Med ubegrænsede forstærkereffekter kunne man få selv de
mindste enheder til at spille dybt, sålænge det ikke var særligt højt vel at mærke! Men uanset hvor meget man tilbeder Geoff er der altså
ingen vej ud af den begæsende motorydelse fra små enheder og bokse. Det handler om simpel fysik!
Dem der har været heldige nok til at sammenligne en Beolab 7-1 / 7-2 / 7-6 eksempelvis vil vide præcis hvormeget et par ekstra liter i
størrelse betyder for ydeevenen i de lave områder.
Helt bizzart bliver det så, når man ender i en situation hvor man er nødt til at opfinde et BS der kan kompensere for BLernes kompensering af
deres mangler. Hvilket naturligvis er ævl da BLernes ABL kompensering kører HELT uafhængigt af BS, og medtager parametre der ikke er
kendt i forvejen. FullFluff!
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
millemis / beovox141
Det kan jo tyde på at bassen fra Penta højttaler først kommer til sin ret, når der bliver spillet højt på dem. |
|
|
Pssstttt...  PP&MM
I to kan jo tænke lidt over hvad forskellen er på en Beovox Penta og en Beolab Penta,
så kan det jo eventuelt være at vi kan lægge SubWufferen og ammestuehistorierne (BM6500) på hylden.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Her havde jeg virkeligt mulighed for at give den gas.
Men på intet tidspunkt havde jeg en fornemmelse af nødvendigheden af en ABL-funktion eller
hvad det hedder det B&O har fået indbygget, grundet for små forstærker og for billige højttaler enheder.
|
|
|
Med den observation fandt du vist lige de vise sten!
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arh Peter, jeg tror ikke jeg behøver at stille flere spørgsmål omkring Pentaen.
Det skulle da lige være: Hvad er det specifrede frekvensområde for en Beolab Penta MkIII og hvad bruges de fine omskiftere til ?
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
På link indlæg af 21 Januar 2018 side 13 finder du Penta Service-Manualer.
Så kan du også se de forskellige versioner. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
beovox141 skrev:
millemis skrev:
[QUOTE=beovox141] [
|
|
|
Jamen du lister da bare op, hvis du vil underbygge din påstand ellers er jo bare Eyecandy og Earfluff seranader. |
|
|
Jeg forholder mig til denne liste:
https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=808
Her ser jeg intet sted nævnt ‘35’ - det nærmeste jeg kommer er ‘39’ ved Penta 3.
Om det så betyder noget i praksis, er svært at sige - men ‘35’ er vel så ikke fakta!
Eller er der forskellige specs - har Beoworlds side ikke ret
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Mine BeoVox Penta / ICEpower, har været med til en forsamlings hus fest, uden Sub.
Min subwoofer er for at kunne mærke bassen i surround sound film, hjemme. |
|
|
Er du nu ved at trække i land - har beovox141’s skråsikkerhed fået dig til at tvivle?
Er der forskel på bas fra musik og fra film - sjov tanke
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle der være nogle, der ikke er blevet forskrækkede af beovox141’s bemærkninger om:
‘Eyecandy og Earfluff seranader’ og ‘lidt for meget Geoff tribute’,
kan de læse om B&O’s ABL/Adaptive Bass Linearisation
HER
MM
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
beovox141 skrev:
millemis skrev:
@beovox141
Hvordan får du din CCA til at vise billeder på dit ‘blod-løse’ tv?
MM |
|
|
Hvem sagde noget om at det var en CCA? |
|
|
Men du har vist ikke skrevet om andet end CCA’en (og vist et flot billede af den) - det var så altså hemmeligt indtil nu!
Hvordan er det så du bruger den....uden app’sssss?
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis skrev:
Men du har vist ikke skrevet om andet end CCA’en (og vist et flot billede af den) - det var så altså hemmeligt indtil nu!
Hvordan er det så du bruger den....uden app’sssss?
MM |
|
|
Vi skal da heldigvis ikke længere tilbage end 24 Marts 2018 kl. 13:51 for at "se" det ikke helt passer
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis skrev:
Er du nu ved at trække i land - har beovox141’s skråsikkerhed fået dig til at tvivle?
Er der forskel på bas fra musik og fra film - sjov tanke
MM |
|
|
@ millemis
Læs indlæg af 25 Marts 2018 kl. 14:58 og indlæg af 25 Marts 2018 kl. 15:11. Der læser du hvad jeg skriver.
Måske du også kan lærer af andres erfaringer, nu du ikke selv har mulighed for at afprøve dette. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi prøver lige igen så alle kan være med.
1. Cirka sådan her defineres den effektive båndbredde af en højttaler.

2. Som det ses forsvinder signalet ikke ved f_low det ruller blot blødt af. Med en DSP kan man lave at skarpt knæk, men i en analog højttaler kan det ikke lade sig gøre at realisere den type filtre! Mine Beolab Penta dykker eksempelvis ca 3db ved 35hz i forhold til 40hz, og da vi netop snakker op fornemmelsen af dyb lyd (det autonome nervesystem) er det vel det der tæller? Der er masser af punch ved 35 Hz, derunder går den stille død!
3. Derudover gælder at Beolab Penta netop har forløberen til ABL (BE), blot er den stærk nok til ikke at behøve at begrænse noget som helst før den løber ind i DC grænsen, fuldt sving er vist 140V! Den lille omskifter giver et pænt lille kick på +6b ved 40HZ, hvilket Peter Pan selvfølgelig ikke oplever da han har den passive Beovox version, og Millermissen har sikkert (Passer tidmæssigt BM6500) også blot lyttet til Beovoxen,- (like that is ever going to happen )
4. Beolab 9 går på papiret dybere 30 Hz men den løber lynhurtigt ind i ABL grænsen, så om den reelt levererer mere bass er et åbent spørgsmål! Og Beolab 20 19Hz opgivelse ville Geoff ikke engang forsvare (heldigvis)! Men det er nok den eneste der takket være bedre motorer reelt går dybere end Pentaen!
5 Power kommer altså ikke af ingenting, og når man kigger på denne klods jern der levere saft og kraft til Pentaerne, er det "brute force" in action! Og tager jeg ikke meget fejl er den trafo trillet et eller andet sted i Nordjylland!
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis skrev:
Hvad mener du egentlig med ‘Lidt for meget Geoff tribute’?
|
|
|
Det samme som Jeff og Poodleboy.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 25 Marts 2018 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
OBS! - FØRST VARM OG BRUMMENDE - Så kan en af Penta's forstærker være på vej mod en katastrofe, nemlig en nedsmæltning. 
Er alt andet end forstærkerdelen indtakt, er det muligt at lave den tidligere aktive BeoLab Penta om til en passiv BeoVox Penta, som Anders valgte. 

Efter jobbet er gjort, vil en helt almindelig forstærker kunne bruges til at trække et sæt BeoVox Penta. Jo flere watt jo bedre. - 2 x 500 watt i 4 Ohm er ideelt.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |