Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 13:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Rotel 7.1 bi-amp. avec Tannoy højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

Hej Mads Doss

Selvom jeg er inkarneret musik- og stereo-mand kan jeg da kun falde lidt på halen over det gennemførte setup du har der. 

Jeg har ikke læst hele tråden, så måske har du svaret på det før, men hvordan vil du betegne stereo-gengivelsen med de Tannoy-fronter? Kører du med sub når du hører musik?

MVH

Rettelse: Undskyld - jeg havde ikke set at du havde et separat stereo-setup - så ikke blot har du det vildeste surround uden - så vidt jeg kan se - kompromiser overhovedet; du har også lige et ganske fornuftigt stereo-setup "on the side".

Misundelsen ligger lige for...

MVH

Hej Dejen.

Akustisk set er lytterummet optimeret til et surround anlæg med 8 højtalere og min. 3 subwoofere, og da lokalet ikke er større end 36 kvm. er en stor del af væggene polstret og dæmpet for at der ikke skal opstå for mange "mis-lyde", og da højtalernes enheder ikke er større end 7" kommer de på hårdt arbejde hvis fronterne alene skal spille hele lokalet op. Derfor foretrækker jeg at bruge subwooferne når jeg hører stereo, det giver den ekstra "punch" man sommetider kan savne ved disse højtalere. Bassen fejler skam ingenting men generelt har Tannoy's højtalere en meget dominerende diskant som skiller sig ud og får bunden til at falde lidt tilbage i lydbilledet.
Dette var dog også årsagen til at jeg i sin tid valgte at købe disse højtalere, jeg har nemlig et stort høretab, primært i diskant og mellemtone området, og har derfor aldrig rigtig kunne være i stand til at høre stemmer i musikken, men det ændrede disse højtalere på, da de har en meget detaljeret diskant som trækker stemmerne frem.
Men for at opsumere: I mit lytterum er subwoofere en forbedring, men i en stor åben stue med betonvægge og trægulv, ville jeg nok droppe subben.
Men når anlægget kommer til sin ret med detaljerig musik i multikanal, som f. eks. Moulin Rouge og andre musicals, samt DVD-A og SACD, er det som om rosen springer ud! Så åbnes der virkelig op for musikken med en overbevisende detaljeret og musikalsk lyd.

Når der skal lyttes til CD i stereo foretrækker jeg dog at bevæge mig ned i den anden ende af lokalet. Edingburgh højtalerne er en klasse bedre end Eyris'erne, dog stadig med en dominerende diskant, men tilgengæld kan jeg nu høre hvad forsangeren synger, og det gør jo ligesom oplevelsen og fornøjelsen ved at lytte til musik meget større...



__________________
Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss
 
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2298
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Meget flot setup.

Hvordan lyder den Rotel receiver i stereo?


Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E
 
Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Meget flot setup.

Hvordan lyder den Rotel receiver i stereo?


Nu er det rent faktisk ikke en reciever men en surround processor

Den lyder lige så godt i stereo som i multikanal - kort sagt.
Detaljeret, åben og naturtro er passende tillægsord.

Rotels effektblokke har desværre en lidt skinger top, så jeg ville ikke bruge dem til et high end stereo setup, men det er effektblokkenes svaghed - ikke processorens.

Surround processoren er lavet af gode "råvarer" og kan sammen med en seriøs effektforstærker både fungere som et meget seriøst "stereoanlæg" og et high end surround anlæg.

Men nu er det jo også et surround anlæg jeg bruger dette setup til. Når jeg hører stereo musik sker det på mit stereo setup i den anden ende af lokalet...



__________________
Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss
 
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Jeg vil endnu engang  af dit setup :) Så utrolig gennemført!

Men jeg kunne vel ikke lokke dig til at prøve 2 af dine DC1'ere i stereo? De står nemlig på listen over mulige højttalere i mit kommede setup (stereo), men jeg kan ikke rigtig finde folk der har erfaringer med dem.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig. Jeg har faktisk aldrig hørt DC1'erne i et stereo setup, selvom jeg har overvejet det flere gange, men det skal jeg nok få gjort noget ved, en af dagene...
Det her er hvad jeg har af stereo lige for tiden ud over Rotel:

2 stk Cayin: en 252B og en S200 (og selvfølgelig en CD afspiller)

Jeg aflægger lige rapport når jeg har fået lyttet til det...



__________________
Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss
 
Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

FreZh bad mig om at lytte til mine baghøjtalere sat op i en stereo konfiguration, det har jeg gjort og her er mine erfaringer med det:


Disse højtalere er som nævnt, oprindeligt købt som baghøjtalere til mit surround anlæg, og jeg har defor egentlig aldrig rigtig spillet dem til og de har aldrig gengivet andet end kanonsalver, svirende helikopter-rotorer og baggrunds effekter i film, men nu hvor de er tilspillet og får en chance for at komme til sin ret slår de mildest talt benene væk under mig.
Til testen har jeg anvendt en Cayin S200 forstærker sammen med en 252 CD afspiller, også fra Cayin. Højtalerne er placeret på et sæt Audio Magic gulvstandere som giver en god afkobling til gulvet.
Allerede halvvejs inde i første nummer med Tracy Chapman hang underkæben og jeg stod tilbage med en underlig fornemmelse af at alle mine idéer om hvordan Tannoy højtalere lyder skal re-vurderes...
Jeg har altid haft en forestilling om at diskanten var meget dominerende i disse højtalere (det gælder også de andre højtalere i mit setup, DC3 og DCC), men Cayin forstærkeren giver et langt bedre sammenhæng mellem top og bund end mine Rotel forstærkere. Diskanten er knap så skarp og dominerende og mellemtonen er lidt mere homogen og "menneskevenlig", bassen er meget mere fremtrædende og der er godt med punch på trods af de relativt små enheder.
Norah Jones smukke stemme træder tydeligt frem og kontrabassen står solidt i baggrunden. Det samme gælder for Katie Melua, igen er det næsten som at høre englene synge.
Eva Cassidy løfter stemningen til "Over the Rainbow"!
Noget af det første jeg lægger mærke til er transienter. Bunden er utrolig hurtig og temlig præcis, jeg tager udfordringen op og sætter Nightwish på. Heavymusik kombineret med en operasyngende forsanger. Trommeslageren laver utallige soloer hvor han bruger to stortrommer, beatet er oppe på mindst en halv million slag i minuttet (ca) og alligevel bevarer højtalerne kontrollen. Stortrommerne og lilletrommen er vældig godt adskilt og det er tydeligt at høre hvilken tromme der bliver slået an. Selvom musikken mildest talt går amok flere gange træder vokalen stadig tydeligt frem og det er for det meste muligt at høre hvad der bliver sunget. Imponerende.
Disse højtalere udmærker sig primært på vokal og instrumental musik. Soundtracket til "Phantom og the Opéra" er en plade som nyder godt af disse højtalere, for ikke at tale om klassisk musik. Haydn's cellokoncert og Vivaldi's violin koncerter tager sig fremragende ud. Dynamikken er temlig god, ligeledes nuanceringen. H.C. Lumbye's Champagnegalop demonstrerer virkelig hvilken glans disse højtalere kan spille med.
Jeg kom til at tænke på: "Hvorfor har jeg et sæt af Tannoys Edingburgh højtalere fra deres Prestige serie, som koster næsten 10 gange så meget som DC1'erne?"
Svaret er at Edingburgh højtalerne er bedre til at skabe dybde og ambience, og har en anelse mere ro i lydbilledet. De er lige en anelse bedre end DC1'erne, men ser man på prisen er DC1 slet ikke noget dårligt valg, man får virkelig meget for pengene. Dog er højtalerne (det gælder de fleste Tannoy ht'er) temlig meget retningsbestemte. Man skal ikke bevæge sig meget uden for sweet spot før det bliver kritisk og man mister en del af lydbilledet. Det er, så vidt jeg kan se, det største minus ved at anskaffe sig disse højtalere. Man skal dog være påpasselig med valg af grej. Det skal være en forstærker med en varm lyd, f. eks. en rør forstærker ville muligvis være et godt bud. Det vil være synd at sætte en forstærker på som har en kold og metallisk lyd. Sådanne forstærkere kan ikke forenes med den "hidsige" diskant som sidder i disse højtalere, med et godt resultat. Men hvis man er til klassisk, jazz, akustisk eller vokal musik så er disse højtalere et godt valg.



__________________
Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss
 
keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1513
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hej Mads.

En god beskrivelse af DC1 højttalere i en stereo setup. Du skrev:

"Norah Jones smukke stemme træder tydeligt frem og kontrabassen står solidt i baggrunden"

Jeg vil omformulere det lidt : Smukke Norah Jones smukke stemme træder tydeligt frem og kontrabassen står solidt i baggrunden

Jeg har Eyris 2 og Eyris 1 i min setup og jeg kan kun genkende det du skriver. (Jeg ved godt Eyris og DC serien er ikke ens.)

Jeg har aldrig lyttet til Eyris højttalere sammen med Cayin, men jeg synes Eyris højttalere spiller rigtig godt sammen med Marantz, Accuphase, Pioneer og Roksan produkter.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan
 
Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

"Norah Jones smukke stemme træder tydeligt frem og kontrabassen står solidt i baggrunden"

Jeg vil omformulere det lidt : Smukke Norah Jones smukke stemme træder tydeligt frem og kontrabassen står solidt i baggrunden

He he, sådan kunne det også have været formuleret.



__________________
Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss
 
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Jeg takker mange gange for dit indlæg, og for den tid du har taget dig til indlæget. Det er altid hærligt med god respons.

Så er det bare om DC1 er en højttaler jeg skal have til lytning herhjemme? Ja, det skal jeg. Efter din fine lydbeskrivelse må jeg at være imponeret. Det er meget Aukustisk og vokal musik de skal bruges til, men også meget rytmisk, som du tidligere nævner de også klarer fint. Der er dog 1 ting der bekymrer mig. Min forstærkers klang. Det er jo ikke ligefrem udstyr som Cayin jeg kan pryde mine højttalere med, men en HK 675 forstærker der slet ikke han samme kræfter eller klang som din, og jeg har også kun en billig NAD CD-afspiller + nogle billige kabler. Men kun tiden vil vise om det spiller sammen. Jeg skal nok have noget kraftigere elektronik på et tidspunkt, men det ligger for langt ude i fremtiden for at jeg vil købe højttalere efter det.

Men endnu engang tak :)
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Som keyvan skrev kan de sagtens fungere udmærket selv med mindre eksotiske forstærkere. Men lån et sæt med hjem og prøv...
Held og lykke.

__________________
Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss
 
Nautilus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 509
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 04:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det ser super flot ud alt sammen, jeg har ikk rigtig fulgt med I hifi verdenen siden jeg er rejst fra danmark, men sh*t der sker noget.

Til top Vis Nautilus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nautilus
 
Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Det kaldes evolution



__________________
Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss
 
bpep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 507
Sendt: 03 April 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

ja hvad skal man sige........

inspriation inspriation inspriation.

når skatte fra har betalt det tilbage han skylder mig skal stuen have en lille forbredring

 



__________________
brian pedersen

7,1 Onkyo, Tannoy, REL BIOstue med 42" plasma

Film skal se i BIO eller HjemmeBIO.
Til top Vis bpep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bpep
 
bpep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 507
Sendt: 07 April 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

ås har skatte far betalt. blev ikke til så meget som jeg havde håbet og er i fuld gang med at finde en tannoy eyris center.

står over for at den sub jeg har ikke kan købes i dk mere. hvordan skaffede du dine tannoy fra england da min sub er en rel quake og bliver produceret i england.



__________________
brian pedersen

7,1 Onkyo, Tannoy, REL BIOstue med 42" plasma

Film skal se i BIO eller HjemmeBIO.
Til top Vis bpep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bpep
 
Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 07 April 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Da jeg købte mine højtalere var de kun lige kommet på markedet og fandtes derfor kun i ganske få eksemplarer i Danmark, så via KT-Radio fik jeg bestilt et parti hos importøren, som så først skulle have dem hjem fra England. Det tog omkring 3 måneder og blev leveret over 2 omgange. Stort besvær!

Hvis din sub ikke findes i Danmark må du prøve at lede efter den i andre lande (England, Tyskland) søg lidt rundt på nettet, ellers må du finde dig nogle andre mærker...



__________________
Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss
 
bpep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 507
Sendt: 07 April 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

har forsøgt og finde en forhandler. kan godt bestille en der hvor jeg købte den gamle men til fuld pris og jeg er jo jyde så det er jo en risse i lakken at betale fuldpris.

for besked i morgen om jeg kan købe en center til 3000 - 3500 kr. brugt så det håber jeg ellers kontakter jeg KT-Radio og handler lidt med dem.

ang sub kan du anbefale nogen mærker. tænker lidt på DALI eller AE da de laver subber i samme " farve som mine tannoy "

 



__________________
brian pedersen

7,1 Onkyo, Tannoy, REL BIOstue med 42" plasma

Film skal se i BIO eller HjemmeBIO.
Til top Vis bpep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bpep
 
Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 07 April 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

bpep skrev:

ang sub kan du anbefale nogen mærker. tænker lidt på DALI eller AE da de laver subber i samme " farve som mine tannoy "

Bare jeg kunne

Det var derfor jeg startede denne tråd.

Du er heldig med farven, der er en del som laver i den farve, det er straks noget værre med mine: Amerikansk valnøddetræ, der er ikke mange subs i den farve...

 



__________________
Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss
 
bpep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 507
Sendt: 07 April 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

REL laver nogen gode kraftige subber i lukket kabinet. den jeg har en 8" med en 100 W forstærker.

http://www.rel.net/

der er både en Q serie " jeg har den mindste quake "

og en st serie og de laver en i mørk træ.

 



__________________
brian pedersen

7,1 Onkyo, Tannoy, REL BIOstue med 42" plasma

Film skal se i BIO eller HjemmeBIO.
Til top Vis bpep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bpep
 
bpep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 507
Sendt: 12 April 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

hej igen.

 

har tænkt en del over havd betyder pre-amp.

er jo lidt ny med de mange navne og forskellige kabler i bruger.

ang nyt kommer min nye bas i morgen en q201e en 10" med 200 W forstærker og min nye eyris center skulle også komme i morgen.



__________________
brian pedersen

7,1 Onkyo, Tannoy, REL BIOstue med 42" plasma

Film skal se i BIO eller HjemmeBIO.
Til top Vis bpep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bpep
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 12 April 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Pre-amp= forforstærker

MVH WRONG



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes