| Forfatter |
|
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
Bruger siden: 07 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 148
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes at Ronnie har ret i det han skriver. Hvordan definerer du om hvorvidt een mercedes(!) til 1 mil er pengene værd iforhold til en Suzuki til 109.000,-Hvordan skulle man så definere værdi? begge har 4 hjul og 5 sæder osv.
Nu er det faktisk sådan, at de fleste produkter er prissat rimeligt ens, så det er YDERST sjældent at du finder et totalt overprissat produkt - de fleste producenter ønsker jo faktisk at folk køber deres produkter.
Hvis du er vant til at læse diverse udenlandske, og Danske magasiner, gør 99% af anmeldere jo opmærksom på både fordele OG ulemper ved produkterne, også hvis de er for dyre iforhold til konkurrenterne, eller hvis de giver rigtigt meget for pengene. ( Best buy awards osv).
Jeg må desværre skuffe de mange skribenter på denne side, der mener at der er en hemmelig agenda iblandt anmeldere, importører, producenter, Dansk folke parti og Fidel castro.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes at Ronnie har ret i det han skriver. Hvordan definerer du om hvorvidt een mercedes(!) til 1 mil er pengene værd iforhold til en Suzuki til 109.000,-Hvordan skulle man så definere værdi? begge har 4 hjul og 5 sæder osv. Citat AC.
Jeg syntes du vrøvler (undskyld). Der er nok en lille forskel på de 4 hjul og 5
sæder. Det jeg kort og godt taler om er vilke materialer for du for dine penge.
Du sammenligner æbler med pærer .
MVH
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det modsatte/spejlvendte af KOMA
Jeg ku sgu ikke dy mig, sorry
|
| Til top |
|
| |
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gør jeg?
Hvis din ligning er rigtig, er verdens bedste kabel NKT, NAD bedre end Krell osv.
Verdens dårligste produkt må være DNM med kabinetter i akryl....ihvertfald til den pris!.. ( nå ja der findes også 47 labs....)
Lytter du på produkterne, og vurderer pris/kvalitets forholdet ud fra det, eller kigger du på materialernes pris og vurderer pris/kvaliteten ud fra det?
det må da være op til den enkelte at vurdere om hvorvidt et produkt er for dyrt eller ej - tro mig hvis det er det, forsvinder det ganske hurtigt fra markedet.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andre
Du er desværre meget unuanceret når du blot vil have sat materialepris i forhold til udsalgspris.
Der er som regel en hvis forarbejdning af kablerne. Der er montering, lodning, valsning, fletning, pakning (flere gange), forsendelse (flere gangne), lageromkostninger, fortjeneste hos producent, grossist og butik.
På billige kabler vil andelen af faste udgifter være små, da de ofte sælges i meget store kvantum. Kabelfabrikanter der udelukken laver dyre kabler, vil skulle allokere de faste udgifter på relativt få produkter, og de bliver derfor "for" dyre.
Det kræver derfor en temmelig omfattende analyse af omkostninger før man kan drage en konklusion om et kabel er pengene værd i forhold til materialepris.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja et NKT kabel er nok verdens bedste hvis du ser på hvad du for pr.kr.
At det så ikke lyder godt er en anden sag .Og når du selv siger det,
der nok en grund til at de kabler der for 3-4 år siden var hot i dag
nærmest er forsvundet.
Lytter du på produkterne, og vurderer pris/kvalitets forholdet ud fra det, eller kigger du på materialernes pris og vurderer pris/kvaliteten ud fra det? citat AC
Jeg gør naturligvis begge ting.Hvorfor skal det være enten eller ?.
MVH
|
| Til top |
|
| |
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anmeldelser SKAL være så objektive som muligt, men anmelderens personlige smag indvirker nødvendigvis på testen - De er jo mennesker og ikke maskiner.
Derfor vil det også til en vis grad være en individuel vurdering om fx kabler er pengene værd eller ej.
Vurdering må også opgøres i den opnåede lydforbedring forhold til prisen. Skulle man opgøre det efter materiale valg, ville det jo aldrig kunne betale sig at investere i en dyr MC pick-up til fx 15K istedet for en OM 5 e til 250,-
Det samme gælder kablerne - LYT DA FOR F...... TIL DEM OG BESLUT DIG FØRST DER!
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kræver derfor en temmelig omfattende analyse af omkostninger før man kan drage en konklusion om et kabel er pengene værd i forhold til materialepris. citat Keldsen
Nu er det jo ikke en rumfærge vi taler om men et simpelt kabel .
MVH
|
| Til top |
|
| |
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
MVH
|
|
|
Kjeldsen har jo ganske ret, det vil jo være dyrere at fremstille et produkt i få stk tal kontra masseproduktion.
Hvornår er et kabel simpelt???
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
MVH
|
|
|
Jamen, så vil jeg da gerne se denne beregning for et nordost valhalla, eller et Bertram kabel.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det et valhalla koster 100000 kr for 2*3 meter = 16667 kr pr. meter.
. Behøver du virkeligt en kugleramme for at regne den ud.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Det slap du let uden om. Det du skriver er at hvis kunden syntes det er
pengene værd, så er det pengene værd . Her er det min mening at
dem der tester gerne skulle have en større indsigt end den gennemsnitlige
forbruger, og herved kunne gennemskue om det er overprissat.
Og er det det SKAL det skrives.
MVH
|
|
|
Jamen kære ven, hvad er der at slippe let udenom?? En anmelder har da ikke større indsigt i om et produkt er pengene værd, end alle andre har - også på det punkt afspejler den personlige mening sig klart. At en mener at en Mark Levinson forstærker til samme pris som et hus på landet, er pengene værd, er bestemt ikke ensbetydende med at en anden mener det samme. Også her er folk lodret uenige - meninger KAN ikke diskuteres om man vil eller ej.
Hvis der endelig skulle dukke noget op, som måske ikke er pengene værd, er der sandsynligvis også et kendskab til om produktet nu også skulle være godt eller dårligt, og af princip tager vi altså ikke ting ind til test med den viden i baghovedet at ingen før har omtalt det positivt og at det i gorve træk er noget l**t - hvor ville det også være relevant at gøre det?
Hvorvidt tingene er pengene værd er et spørgsmål om preferencer og prioriteringer - det handler om at føle at man får noget for pengene, og på det punkt er vi vidt forskellige. Skal snakken gå på værdien i produktet baseret på komponent-udgifter osv., bliver vi aldrig færdige for så er intet fair! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Hvad er det et valhalla koster 100000 kr for 2*3 meter = 16667 kr pr. meter.
. Behøver du virkeligt en kugleramme for at regne den ud.
MVH
|
|
|
Hej Andre
Du har vidst sniffet lidt for meget til dine bånd Hvad limer du med.
Du har ikke lavet nogen beregning. Du mangler at redegøre for: montering, lodning, valsning, fletning (eller hvad de nu laver hos valhalla), pakning (flere gange), forsendelse (flere gangne), lageromkostninger, fortjeneste hos producent, grossist og butik.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan jeg laver dem er da en hemlighed, og det er meget svært.
Og der er brugt end til flere dyre væsker,magisk pulver, sindsygt
dyre magneter ovs. .
MVH
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
| Der er så mange der mener at de kan høre både dette og hint, mens andre har helt andre opfattelser af tingene. Vi opnår ikke en verden af enighed fordi du mener at kunne høre alle mulige lyde fra, ikke kun højttalere, men også alt muligt andet. |
|
|
Hvorfor skal vi nu være enige? Jeg tror kurt er temmelig ligeglad med om du er enig med ham eller ej.
Ronin skrev:
| Så længe din indgangsvinkel til langt de fleste ting du omtaler, er negativ og uden villighed til at forsøge at finde ud af hvordan det så kan komme til at fungere inden det bliver fejet af bordet efter 2 minutters lyttesession, er det svært at spotte hvor det brugbare er henne! |
|
|
Jamen jamen! Kurt er jo ikke anmelder, men bare en forbruger med klare holdninger. I dette tilfælde hedder det så tilfældigvis tit at enten duer det eller også gør det ikke. Der er ikke noget med "denneher er god til fløjte musik" eller ligende. Og i Eben tilfældet behøvede kurt nok ikke lytte mere end 2 mikro sekunder før der var sket ting der måtte henkastes som værende uoprettelige hvis han skal være helt ærlig. Skal man ikke have lov at have det sådan? Jeg mener - hvorfor skulle man fx interessere sig for at få noget til at fungere hvis man har gjort forsøget grundigere end de fleste med tusindvis af andre ting der lød halvt så dårligt uden held? Follow me?
Og nej, selvfølgelig er det ikke brugbart bare at rakke alting ned, men jeg synes da næsten altid der kommer gode beskrivelser frem for mudderkastning fra lige netop den kant. Måske det ikke føles sådan når man tilfældigvis er uenig?
Men jeg synes ihvertfald ikke du skal skælde lige nøjagtigt dette brokkehoved ud i grøften. Måske jeg er alene om den holdning, men jeg synes det er fornøjeligt med sådan et godt gammeldags brokkehoved i en tid hvor dårlig kritik af hifi er en sjældenhed. Man kan jo alligevel altid gå et andet sted hen og finde en god test af sit hifi hvis man ikke kan klare mosten.
Kurt von kubik skrev:
| Jeg håber på det bestemteste, at du selv kan høre fænomenet, det er virkeligt nødvendigt, hvis man skal anmelde produkter der er seriøst konstrueret.
Ronin skrev:
| Jeg har på messer haft svært ved at høre noget nævneværdigt godt, ikke kun på Eben men også andre ting, men her er man altså også nød til at sætte messe-forholdene i perspektiv - al skyld skal ikke partout lægges på producenterne. Efterfølgende har jeg deltaget i 3 seriøse lyttesessions af bl.a. Eben Xcentric, og jeg aner virkelig ikke hvad du mener. Opstillingen er alfa og omega på de højttalere, og når først man rammer plet, fungerer det i allerhøjeste grad, sådan som det er med stort set alle højttalere. Man kan som regel altid finde et eller andet på et produkt da intet som bekendt er perfekt, men en enkelt negativ ting skal ikke opveje alle de positive ting der ellers kan siges om mange ting. |
|
|
|
|
|
Det må man da selv bestemme? Har man et begrundet negativt forhold til fetter, bånd, polypropper, katte, fuldmåne om søndagen eller whatever skal man da have lov til det! Men lige nøjagtigt i dette tilfælde synes jeg altså næsten ikke man behøver sige så meget andet end "Båååt", eller "Naaaa" og sammenligne lyden fra ens mund med lyden fra højttaleren.
Ronin skrev:
| Er det kun en ting der fokuseres på, er jeg bange for at det er den forkerte hobby man har! Der skal lyttes i bund på alle ting for at kunne få det korrekte billede og så er en lyttesession på 2 x 2 minutter på Nordost Valhalla er jo heller ikke specielt brugbar, vel? |
|
|
Altså hvis du ikke engang kan høre hvad Kurt snakker om vedr Eben selvom du har leget med opstilling af dem, så er det altså lige på hovedet i seng. Og så vil jeg ikke høre ordet brugbar fra dig igen før der kommer andre fisk på bordet. 
Ej, sleeemme Bjørn. Sorry Ronni - skal nok få styr på den.
MVH Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare af ren nysgerrighed; har langsom taget udfordringen op endnu?
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
KUBIK SKREV:
En ufattelig massivitet ved en bestemt frekvens.
Nu er der faktisk en del personer, ja faktisk mange, der har nærlyttet intens på de kære EBEN, og ikke en er stødt på ovenstående fænomen. Højttalerne er blevet "målt" og lyttet på, og målt og lyttet på, og så lige en gang mere for moster Erna. Og jeg ved at den gode konstruktør har været hele vejen rundt, og HTèrne er blevet testet i hoved og r.. 
Intet resonansproblem overhovedet - what so ever-..........
Højttalerne er på ingen måde massive, men meget hurtige, spiller meget åbent og megen musik. Bånddiskanten er u-overtruffen, en diskant blandt de aller bedste på verdensmarkedet, som virkelig giver krop og præcision. " Den ægte vare" som pigerne siger.........
Mellemtonen er sprød og nuanceret og meget behagelig at lytte til. Stemmer, congas, guitar o.lign leveres meget naturtro, og bredden og detaljerne er guf for musikken, og kædet med bassen, som er bred, præcis og detaljeret får man en lydoplevelse i særklasse.
Det må altså være et resonansfænomen af en slags.
Jeg har oplevet resonans 1 gang under Ebens formidling. 1. og eneste gang da whisky-karaflen var halvt fyldt. Men det er der som bekendt råd for, så....
Højttaleren spiller stille og roligt, lige indtil den pågældende exiteres, så går den amok, så man ikke tror det er muligt.
Eben går aldrig amok, uanset om der spilles lavt, middel, eller der spilles voldsomt højt. Det er en højttaler der æder næsten alt der spændes for skønheden.
P.S. har ikke hørt fra langsom endnu, men han er velkommen på slottet
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han er nu ikke den eneste som finder at der er noget seriøst galt med
den højttaler, undertegnede havde nøjagtig den samme kritik efter jeg
havde lyttet til den af to omgange, og det inden jeg læste Kurt's
kritik af den.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at oprette en tråd hvor problematikken omkring den famøse Eben- højttaler samt ligesindede med polyproblemenheder vendes, bare et forslag for det er jo ikke lige emnet for denne tråd.
|
| Til top |
|
| |