Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Ris og ros
 HIFI4ALL Forum : Ris og ros
Emne Emne: Brugeranmeldelser+Hifi-Revy (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Halløj der ude i de små hjem.

Der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg finder det nye tiltag med de hjemmestrikkede anmeldelser ganske spændende, så kan man jo også få afprøvet om man kan holde tungen mere lige i munden end andre anmeldere til tider er blevet kritiseret for ikke at kunne.

Jeg har siddet lidt i rundkreds med mig selv og hunden, i den forbindelse er jeg kommet til at fundere over (og hunden er for så vidt enig), hvordan man skulle gribe det an hvis jeg nu ville poste en anmeldelse af mine højttalere.

Jeg ved sgu' ikke rigtigt måske står hovmod stadig for fald, for jeg føler ikke rigtig at jeg har ballast nok til at kunne skrive en ordentlig anmeldelse. Det jeg mener er at en "rigtig" anmelder har et såkaldt reference anlæg hvor op imod han kan "måle" de ændringer der sker når der bliver indsat et nyt element ind i systemet. Hvis jeg skulle skrive en anmeldelse skulle jeg jo sådan set anmelde referencen. Hvordan skulle jeg nogensinde kunne skrive noget fornuftigt om hvad det er mine højttalere specifikt bidrager med, jeg er vant til at høre hele mit anlæg. Det er her at jeg føler at de kærer anmeldere her på Hifi4All har noget af et forspring for de kan tage den komponent de skal danne sig en mening om og sætte den ind i den "ligning" deres ref.anlæg er og det som den eneste ubekendte.

Er der evt. nogle af anmelderne (Ronin) herfra der kan kaste lidt lys over hvordan de går til en opgave, kan der med let hånd strøs nogle guldkorn for den måbende forsamling. Jeg er godt klar over at til en seriøs anmeldelse går der nok lidt mere end en halv eftermiddag og for at andre skulle kunne få noget ud af vores anmeldelser, af eget udstyr, så fornemmer jeg at det nok er vigtigt at kunne løfte sig op over stadiet ”De spille godt nok kanon, kan varmt anbefale dem til enhver seriøs Hifi-nød”

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Lasse: Det er af samme grund jeg heller ik vil anmelde mine højttalere, da jeg ik har andre sæt hjemme at sammenligne med på mit setup, forstærker, pre, kabler og cd spiller, er noget jeg ofte har på besøg, derfor er det væsentligt lettere at anmelde dem  sålænge, man kan bedømme dem objektivt.. nogle gode tanker du har gjort dig, glæder mig til at læse en anmeldelse fra din side, hvor det er dine erfaringer og indtryk..
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg finder det nye tiltag med de hjemmestrikkede anmeldelser ganske spændende, så kan man jo også få afprøvet om man kan holde tungen mere lige i munden end andre anmeldere til tider er blevet kritiseret for ikke at kunne.

Jeg har siddet lidt i rundkreds med mig selv og hunden, i den forbindelse er jeg kommet til at fundere over (og hunden er for så vidt enig), hvordan man skulle gribe det an hvis jeg nu ville poste en anmeldelse af mine højttalere.

Jeg ved sgu' ikke rigtigt måske står hovmod stadig for fald, for jeg føler ikke rigtig at jeg har ballast nok til at kunne skrive en ordentlig anmeldelse. Det jeg mener er at en "rigtig" anmelder har et såkaldt reference anlæg hvor op imod han kan "måle" de ændringer der sker når der bliver indsat et nyt element ind i systemet. Hvis jeg skulle skrive en anmeldelse skulle jeg jo sådan set anmelde referencen. Hvordan skulle jeg nogensinde kunne skrive noget fornuftigt om hvad det er mine højttalere specifikt bidrager med, jeg er vant til at høre hele mit anlæg. Det er her at jeg føler at de kærer anmeldere her på Hifi4All har noget af et forspring for de kan tage den komponent de skal danne sig en mening om og sætte den ind i den "ligning" deres ref.anlæg er og det som den eneste ubekendte.

Er der evt. nogle af anmelderne (Ronin) herfra der kan kaste lidt lys over hvordan de går til en opgave, kan der med let hånd strøs nogle guldkorn for den måbende forsamling. Jeg er godt klar over at til en seriøs anmeldelse går der nok lidt mere end en halv eftermiddag og for at andre skulle kunne få noget ud af vores anmeldelser, af eget udstyr, så fornemmer jeg at det nok er vigtigt at kunne løfte sig op over stadiet ”De spille godt nok kanon, kan varmt anbefale dem til enhver seriøs Hifi-nød”

Du behøver ikke et Ref anlæg , hvorfor skulle du det .

j

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Må sige at anmeldelserne bliver hårdt dømte.. kunne være sjovt at høre hvad de mangler ? nogen forslag ? personligt synes jeg os der mangler en rubrik hvor man kan skrive om det er noget man bruger i sit eget setup, eller om det er på besøg, samt måske en liste over tilsvarende man har hørt på ?

Måske ronin og Red endda ville gå med til vi os måtte give dem en karakter med på vejen     

Nogle af dem mangler meget, i mine øjne. Nuvel - det er bruger anmeldelser, og folk er nye i faget - men noget af det er altså bare ikke godt nok! Er der ikke en redaktør der skal læse det igennem inden det bliver postet?

Nu vil jeg ikke "svine nogen til" - men synes både der mangler referencer ift andet udstyr, en kritisk distance til eget udstyr, en begrundelse for karakteren og i det hele taget mere dybtegående betragtninger om grejets styrker og svagheder.

Men igen - nogle af anmeldelserne er ganske gode, andre er simpelthen ikke gode nok. Men ideen er god, og man kan da håbe niveauet stiger efterhånden. Mon ikke...

MVH Obi.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Hej Jensen

Når man her en mening har man det altid i forhold til andet, det har jeg tiværtifald, men det er måske bare mig der er mærkelig

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
lasse skrev:

Du behøver ikke et Ref anlæg , hvorfor skulle du det .

j

jeg er enig med jensen, hvorfor et ref anlæg?? det er jo ikke en sammenligning.. Bare man er lidt kritisk og også beskriver de ting man er utilfreds med. etc.

edit: og så self. har hørt lidt flere ting, end ens eget anlæg..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Lige for at gå offtopic, så virker "bedst bedømte" ikke efter meningen i brugeranmeldelser ;)

- Min DVD Samling -
Til top Vis BinX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BinX

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej også til dig Witzel

Det jeg mener med referance anlæg er at hvis du skal bedømme en højttaler F.eks. så nytter det jo ikke at du lytter på en helt ukendt konstellation af anlæg, for hvordan kan du så pinde lige præsis højttaleren ud. Ligeså hvis din reference er at gå til klassisk koncert så vil du enten blive dybt traumatiseret, det lyder slet ikke som i koncertsalen, eller vildt begrejstret, du kan med lethed udpege hvor fløjten er og obo'en sidder jo lige der. Men jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan I ville gribe det an, kunne I godt anmelde jeres "gamle" højttalere uden at skulle til at grave i hukommelsen efter hvad der begejstrede jer da I lige havde fået dem.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:
Live21 skrev:

Må sige at anmeldelserne bliver hårdt dømte.. kunne være sjovt at høre hvad de mangler ? nogen forslag ? personligt synes jeg os der mangler en rubrik hvor man kan skrive om det er noget man bruger i sit eget setup, eller om det er på besøg, samt måske en liste over tilsvarende man har hørt på ?

Måske ronin og Red endda ville gå med til vi os måtte give dem en karakter med på vejen     

Nogle af dem mangler meget, i mine øjne. Nuvel - det er bruger anmeldelser, og folk er nye i faget - men noget af det er altså bare ikke godt nok! Er der ikke en redaktør der skal læse det igennem inden det bliver postet?

Nu vil jeg ikke "svine nogen til" - men synes både der mangler referencer ift andet udstyr, en kritisk distance til eget udstyr, en begrundelse for karakteren og i det hele taget mere dybtegående betragtninger om grejets styrker og svagheder.

Men igen - nogle af anmeldelserne er ganske gode, andre er simpelthen ikke gode nok. Men ideen er god, og man kan da håbe niveauet stiger efterhånden. Mon ikke...

MVH Obi.

Det jeg ser som det største problem er at der i nogle af dem ik er "anmelderens" personlige mening, men kun en opsumering af hvad produkter kan og deres specs.. hvis man tager CW anmeldelsen er det jo bare et referat af det Hifiklubben har skrevet om produktet.. måske skulle man sætte de 150 ord de som minimum skal bestå af op ?

De bedst bedømte virker da fint ?

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

BinX skrev:

Lige for at gå offtopic, så virker "bedst bedømte" ikke efter meningen i brugeranmeldelser ;)

Det ikke bedst bedømte efter hvad de enkelte læsere har stemt på, men selve anmeldelsens samlede bedømmelse, som vises som "bedste bedømte"

Efter denne model, så virker det helt som det skal - prøv evt. at lave musen vente et sekund når du kører hen over linket, så får du info i en lille boks...
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Klart et fedt tiltag, men der skal ændres på kravene til en "anmeldelse", de skal hæves!

Allerede nu er der flere såkaldte anmeldelser, der nærmest ikke er andet end end opsumering af specifikationer, som nævnt fx. CW "anmeldelsen". Jeg vil faktisk mene, at man bør slette den og lignende.

En anmeldelse skal være en anmeldelse, og ikke bareen produktbeskrivelse.

Jeg vil også foreslå, at der bliver lavet nogle faste felter til angivelse af, hvilke andre komponenter, der er indgået i testen. Altså hvad resten af anlægget bestod af under testen.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:
jensen skrev:

Ja nice

Det bliver sgu sjovt at læse hvad folk skriver .

Men måske kunne nogle lære noget af det .

Men men følger det ikke lidt de forum i us nu ?

Inden dine anmeldelser publiceres på HIFI4ALL.DK skal de igennem en korrektur på redaktionen. Det sker for at sikre, at anmeldelserne – positive som negative – overholder vores etiske og juridiske krav

Audiogon er nok et af de værste forums der findes .

Men bliver sjovt at følge .

Kan der ikke være en rubrik der fortæller om anmelderen ejer/ bruger produktet dagligt. Eller nogen i den retning ?

For de flestes vedkommende kan du med garanti godt regne med at det er ting de selv ejer. Det er absolut det mest normale ved "brugeranmeldelser", og det er netop pointen i det - fortæl om de ting I ejer osv og giv oplysningerne videre om det er noget der fungerer.

problemt med bla. Audiogon er at, tit for det gode anmeldelser. Og så ser man at de selv ejer det. det ændre jo lidt på objektiviteten.

Læs ovenfor - det vil i 95% af tilfældene blive ting folk selv ejer.

ellers ser det sgu lovende ud, og bestem noget man kan bruge til noget. Specielt hvis man kan bedømme anmelders objektivitet

Uanset hvor objektive folk er, sidder der altid nogle der er utilfredse med det hele. Det drejer sig ikke om at bedømme en anmelders objektivitet, men om selv at bidrage med noget. Vi kan trods alt heller ikke komme hele vejen rundt om alle ting!

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Klart et fedt tiltag, men der skal ændres på kravene til en "anmeldelse", de skal hæves...

Jeg vil også foreslå, at der bliver lavet nogle faste felter til angivelse af, hvilke andre komponenter, der er indgået i testen. Altså hvad resten af anlægget bestod af under testen.

Flere felter gør det mere besværligt for den gennemsnitlige bruger, og resultatet bliver ganske enkelt at der bliver langt mindre anmeldelser.

Jo nemmere det er, jo bedre!

Hvordan sådanne anmeldelser så skal udformes er jo en helt anden sag. Jeg kan forstå du mener de nuværende ikke er gode nok? I den forbindelse vil jeg opfordre dig til at gribe tastaturet. Så kan det jo kun blive bedre, ikk! :O)

Et er dog sikkert, feltet "andet anvendt udstyr" bliver tilføjet en af de kommende dage... Den skal med!

Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

FED IDE...kan ikke vente! Jeg er også klar på at give en skærv for en pdf-download!

If you pay peanuts you get monkeys!

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej også til dig Witzel

Det jeg mener med referance anlæg er at hvis du skal bedømme en højttaler F.eks. så nytter det jo ikke at du lytter på en helt ukendt konstellation af anlæg, for hvordan kan du så pinde lige præsis højttaleren ud. Ligeså hvis din reference er at gå til klassisk koncert så vil du enten blive dybt traumatiseret, det lyder slet ikke som i koncertsalen, eller vildt begrejstret, du kan med lethed udpege hvor fløjten er og obo'en sidder jo lige der. Men jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan I ville gribe det an, kunne I godt anmelde jeres "gamle" højttalere uden at skulle til at grave i hukommelsen efter hvad der begejstrede jer da I lige havde fået dem.

Hej Lasse..

Jeg kan godt se hvad du mener... men jeg mener nu alligevel godt man kan lave en god anmeldelse af eget udstyr, hvor eneste reference er hvad man har hørt ellers. og dermed ikke nødvendigvis har et andet sæt ht stående..
Men det kræver jo så, at man kender resten af sit anlæg godt. Jeg er enig i, at man ikke kan lave en god anmeldelse af fx ht, hvis hele/andre dele af anlægget er nyt eller 'ukendt'.

Nej, jeg tør ikke forsøge..  .. men jeg tror nu alligevel godt det kan lade sig gøre..

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej Witzel

Måske er jeg lidt ude på filosofiens overdrev og selvfølgelig ved jeg godt hvad det er mine højttalere kan, også med anden forstærker på end den jeg har stående. Vi havde i forbindelse med et arrangement i vores lille ydmyge forening en Crown – Studio Ref. på, her må jeg sige at jeg blev rystet, for sådan kunne de altså også lyde, helt anderledes end med min egen forstærker og dog stadig med nogle klare karakteristika. Det får bare en selvudslettende og ydmyg fyr som mig til at tænke på hvad det egentlig er der sommetider bliver anmeldt af div. Proffer. Håber sgu’ virkelig at der er godt styr på hvad det er af udstyr der bliver koblet sammen med de højttalere der skal anmeldes, for med den ene forstærker får man et resultat og med en anden er bøtten lige vendt 180 grader. Nå, måske skal man bare kaste sig ud i det, min bekymring går egentlig også mere på at hvis andre skal have noget som helst ud af det så skal det jo ikke være en total lovprisning med strygere i baggrunden, en dråbe objektivitet, en realistisk vurdering og så en viden om at bare fordi det er mine højttalere så er de ikke nødvendigvis verdens ottende vidunder.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 18 Juni 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Det er jo også derfor at det er vigtigt, at der bliver tilføjet en rubrik der hedder "Udstyr anvendt i testen" (eller sådan noget). For ja, der er forskel på højttalere, alt efter hvilken forstærker der er sat til. hvilke kabler, etc.

objektivitet er godt, og nødvendigt.. og at folk kan forklare sig lidt udover hvad der ellers står i diverse brochurer/manualer. brug egne ord på hvad det er den gør, og hvad man synes den mangler..

Og iøvrigt må folk gerne skrive lidt mere, end der fx står ved Beolab 3 anmeldelsen, har man haft en højttaler i ca 6md, så kan man vel også skrive bare lidt mere end 12-14 linier.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Lige noget lidt andet:

Er det ikke mærkeligt, nu hvor der er så meget opmærksomhed på de nye anmeldelser, og kvaliteten af dem, at det tilsyneladende er et fåtal af læserne der giver anmeldelserne karakter. Ud af 2-3-400 læsere har mellem 30 og 50 givet anmeldelsen karakter.

Hvorfor???

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 18 Juni 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Lige noget lidt andet:

Er det ikke mærkeligt, nu hvor der er så meget opmærksomhed på de nye anmeldelser, og kvaliteten af dem, at det tilsyneladende er et fåtal af læserne der giver anmeldelserne karakter. Ud af 2-3-400 læsere har mellem 30 og 50 givet anmeldelsen karakter.

Hvorfor???

jo det har også undret mig lidt.. men nu er det kun antal visninger og antal stemmer, man kan se. Men alligevel, der må da være flere der har en mening om anmeldelsen.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

jeg giver selv karakterer, men hvis jeg intet kender til produktet og dermed ingen reference at sammenligne med, og derfor må man bedømme ud fra hvor meget tekst og hvor detaljeret der er lyttet. et kort stykke tekst giver derfor næsten automatisk en lav karakter da man intet får ud af det. men det er måske bare mig.

nu er det også nemt for mig at pladre løs når jeg ikke selv har forsøgt mig...

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes