Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Musik var bedre i gamle dage (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

http://www.musicstack.com/show.cgi?find=

. Hvis du skriver Django Reinhardt i søgefeltet og vælger "all vinyl formats" vælter det frem

Jeg har netop bestilt en 5 LP box til 400 kroner fra Tyskland, nu håber jeg dælme ikke at den er smadret når den en gang ankommer. 
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Jeg køber sådan ca. 100 LP'er om året - fortrinsvis nypresninger - og der er da masser af ny og god(!) musik at vælge i mellem. Hvis jeg ser på
navnene i den seneste stak, jeg købte, så inkluderer det bl.a.

Shearwater
The Dark Underwoods
Feist
Wolfmother
Henrik Freischlader
Black Country Communion
Bon Iver
Kari Bremnes
Joe Bonnamassa
Kathleen Edwards
Malia

... og Gud hjælpe mig om der ikke også sneg sig den nyeste fra The Cult og Smashing Pumpkins med!

Nu kan I selvfølgelig korse jer - jeg har jo allerede blandet Gud ind i mit indlæg - over min musiksmag (dette er dog kun et begrænset udpluk af, hvad
jeg i øvrigt hører), men der er efter min bedste overbevisning tale om musik, der er gennemført og ikke mindst besidder samme nerve og energi som
musikken fra 60'erne og 70'erne fra mange af de store navne (som jeg selvfølgelig også har en del af).

Det er faktisk muligt at finde meget spændende nyt, og internettet har betydet, at det er nemt at skaffe sig informationer om de store mængder af
musik, der er alt andet en dårlig døgnfluepop. Så der er mange inspirationskilder, hvis man ønsker at gå på opdagelse i en særdeles frodig musikalsk
underskov.

Prøv fx Pitchfork.com og bliv inspireret!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvornår man begynder at lytte til musik samt ens demografi. Jeg selv havde ikke rigtigt andet end måske lokal radio eller mine forældres pladesamling at begynde med. En undtagelse var dog smoke on the water af Deep Purple. Det øjeblik står stadig klart. Med en 5 klasse kammerater hvor der ingen kemi var så var den musikalske udveksling ellers ikke til stede

Det var ikke før '89-'91 at jeg begyndte få interesse i heavy grundet at være på efterskole med en del elever fra de størrer byer.

Fra et musikalsk synspunkt da jeg selv spiller musik kan jeg sige at det for det meste ligger i sangene og kemien af bandet. Nu om stunder er det nemt at være one man show.

Et godt eksempel er Kim Larsen. Her er det sangene. I Gasolin var det med kemien hvilket ikke var så tydeligt i Bellami perioden.

Var musik bedre? Det er op til en selv at bedømme. Benny goodman i '38 eller Jimi Hendrix? Metallica eller Gasolin? Blive selv ved. Med det utal af downloads fx tdc play så er det bare ikke så nemt at finde guldet der er på højde med datidens favoriter.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Døgnfluerne er glemt, så mon ikke det er derfor man husker tilbage på alle de store

Nyt godt:
Nick Cave "push the sky away", mesterværk
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hvornår var gamle dage så ?

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
Døgnfluerne er glemt, så mon ikke det er derfor man husker tilbage på alle de store

Nyt godt:
Nick Cave "push the sky away", mesterværk

Nemlig, og jeg har billetter til en koncert
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Der er jo kun 12 toner at vælge i mellem, så det kan være svært at lave noget som ikke minder om noget andet

Ja, og en bit har kun 2 værdier så det er ret begrænset hvad man kan få en computer til. Bulls*it   !

msp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes der kommer meget godt musik i dag, det handler bare om at finde det, her er P3 ikke til meget hjælp.

Jeg lytter dagligt til radio paradise, 80% af de plader jeg har købt de sidste år har jeg ”fundet” ved at opdage dem på denne
station.

http://www.radioparadise.com/rp_2.php?#

De har også apps til div. Smartphones.

De spiller selvfølge også nogle af de gamle klassiske—men det lever jeg med

God jagt

Hilsen Morten
Til top Vis msp2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msp2

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Den gode nyhed er måske, at der i realiteten er blevet et langt større udvalg af musik at trække på, når vi taler såkaldt 'rytmisk musik'. Både i kraft af, at det samlede antal udgivelser stiger med tiden, men osse fordi de yngre musikere har et større materiale at lade sig inspirere af.

Generelt er tilstanden nu nok hverken værre eller bedre end før, når vi taler kvaliteten af musikken. Døgnflue pop er en gammel skade, og har såmænd sin berettigelse i visse sammenhænge.

At alderen ofte betyder noget, er ingen hemmelighed. Vi 'dannes' meget i vore yngre år, og desuden er der en vis nostalgi (som et andet indlæg nævner). Som ældre (over 50) synes jeg, at det er et privilegium, at jeg på en del punkter kan dele smag med en noget yngre generation, som ofte lytter til den type musik, jeg osse holder af. Da jeg selv var ung, var det svært at finde ældre, der delte ens interesser på det punkt. Det ser ud til at have ændret sig meget .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Kan tilslutte mig glæden ved at kunne dele musikoplevelser med sønnikke. Selvom han (heldigvis også) hører en del musik
der har formildet min vurdering af mine forældres kommentarer til min ungdoms musik , kan vi også berige hinanden.

Han med at spille musik for mig jeg aldrig ville have fundet. Jeg ved jævnligt at kunne gå til pladekassen eller CD-hylden og
spørge om han høre originaludgaven af et nummer han er faldet for

Og er også helt enig i at vi naturligvis er præget af at kun kvalitetsmusikken er tilbage fra gamle dage. Det bliver
spændende at se hvad der står tilbage om 20 år

Men en væsentlig ændring er der sket: Teknikken har udviklet sig så alle og enhver kan indspille og distribuere egen musik -
nærmest spontant og uden udgifter på en eftermiddag. Det giver naturligvis et langt støre udvalg af musik af tvivlsom
kvalitet. Men det betyder jo stadig ikke at mængden af kvalitetsmusik er mindre.

Den er måske bare lidt sværere at finde - især hvis man ikke er i den alder hvor man tilbringer hver fredag lørdag på de
små undergrundsspillesteder.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

pinkhenrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Det jeg ser som det største problem med den musik der bliver lavet nu om stunder, er at den er lavet til nettet, Itunes og
andre steder hvor musik åbenbart købes i dag.

Det betyder at der ikke i fremtiden vil være nogle musikere der vil kaste sig ud i at lave koncept-albums ala Pink Floyd, The
Wall eller Tommy med the Who.
Jeg tror at vi mister noget musikalsk ved at opfordre til et "zapper-gen" som ikke giver den fordybelse og ro som et
sammenhængende album kan give.   

Jeg er selv en årgang 1965 (hold op, det er længe siden) og er opvokset med musik af alle tænkelige genre. Så selvfølgelig
har mine forældre råbt "SKRU' NED FOR DET L***T" når jeg spillede AC/DC eller Hendrix, så tapetet var ved at falde ned.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

pinkhenrik skrev:
Det jeg ser som det største problem med den musik der bliver lavet nu om stunder, er at den er lavet
til nettet, Itunes og

Det betyder at der ikke i fremtiden vil være nogle musikere der vil kaste sig ud i at lave koncept-albums ala Pink Floyd, The
Jeg tror at vi mister noget musikalsk ved at opfordre til et "zapper-gen" som ikke giver den fordybelse og ro som et

Jeg er selv en årgang 1965 (hold op, det er længe siden) og er opvokset med musik af alle tænkelige genre. Så selvfølgelig
har mine forældre råbt "SKRU' NED FOR DET L***T" når jeg spillede AC/DC eller Hendrix, så tapetet var ved at falde ned.

Man kan vel kalde noget af det Muse laver for koncept albums ;-)
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

pinkhenrik skrev:

Det ved jeg nu ikke. Dream Theaters album Metropolis Pt. 2: Scenes From A Memory er da et konceptalbum (og et fantastisk et af slagsen). Det er godt nok fra 1999, men det hører vel også ind under kategorien "ny musik" i denne tråd?
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 09 Marts 2013 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

pinkhenrik skrev:
Det jeg ser som det største problem med den musik der bliver lavet nu om stunder, er at den er lavet til nettet, Itunes og

Neil Youngs "Greendale" er vel et konceptalbum ... og endda mere end det. Det er faktisk et helt koncept med litteratur, film og egen hjemmeside. Og
Arcade Fires "The Suburbs" er også meget tæt på.

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
pinkhenrik skrev:

Neil Youngs "Greendale" er vel et konceptalbum ... og endda mere end det. Det er faktisk et helt koncept med litteratur, film og egen hjemmeside. Og

Fedt album af Neil Yuong.

En anden koncept udgivelse af nyere dato, PJ Harvey - Let England Shake fra 2011, med temaer om krig og dens konsekvenser, kærlighed og saven. Af mange betragetet som bedste udgivelse i 2011.. Et fedt rock album er det..

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 Marts 2013 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Strand skrev:

Analogueman skrev:
pinkhenrik skrev:
Det jeg ser som det største problem med den musik der bliver lavet nu om
stunder, er at den er lavet til nettet, Itunes og andre steder hvor musik åbenbart købes i dag. Det betyder at der ikke i fremtiden vil være nogle
musikere der vil kaste sig ud i at lave koncept-albums ala Pink Floyd, The Wall eller Tommy med the Who. Jeg tror at vi mister noget musikalsk ved at
opfordre til et "zapper-gen" som ikke giver den fordybelse og ro som et sammenhængende album kan give.       smileys/smile y18.gif"> Jeg er selv en årgang 1965 (hold op, det er længe siden) og er opvokset med musik af alle tænkelige genre. Så
selvfølgelig har mine forældre råbt "SKRU' NED FOR DET L***T" når jeg spillede AC/DC eller Hendrix, så tapetet var ved at falde ned.
Neil
Youngs "Greendale" er vel et konceptalbum ... og endda mere end det. Det er faktisk et helt koncept med litteratur, film og egen hjemmeside. Og

Fedt album af Neil Yuong.

En anden koncept udgivelse af nyere dato, PJ Harvey - Let England Shake fra 2011, med temaer om krig og dens konsekvenser, kærlighed og
saven. Af mange betragetet som bedste udgivelse i 2011.. Et fedt rock album er det..

Helt enig! Hendes med afstand bedste album. Har ellers ikke været særlig interesseret i den unge dame (hendes musik, altså), men LES kom som lyn
fra en klar himmel og har været på pladespilleren rigtig mange gange. Tekstligt og musikalsk et varieret album med vid, bid og fokus, der holder hele
vejen igennem. Nogle vil måske savne den tidlige PJ Harvey med det mere rå udtryk, men jeg synes faktisk, at den mere forfinede og modne
produktion får hendes tekster og musik til at fremstå stærkere og mere vedkommende.

pinkhenrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Jeg siger heller ikke at det ikke findes, bare at tendensen desværre ikke går i den retning.
Er meget enig i at der laves meget god musik, men jeg syntes at mange der vælger at købe deres musik som enkeltnumre,
ikke får de små perler med som aldrig bliver spillet i radioen eller på youtube.

I gamle dage, var der altid en bagside af en single, som ikke var så kendt, og der findes masser af numre som nærmest er
ukendte, selvom de er udgiver på albums, alene fordi der er et eller to hits og derfor bliver de spillet hele tiden, hvorimod de
andre numre er næsten totalt ukendte.

Mange af de numre som jeg bryder mig mest om, er netop de mere ukendte numre, som ikke har den store bevågenhed,
tag et album som Victim of love med Elton John, den er der ikke mange der kender, fordi det ikke indholder et stort hit,
alligevel er det et fremragende album, hvor han omgiver sig med nogle eminente musikere.
Eller hvad med Kim Larsen og Yankee drengene ? det bliver der ikke spillet meget af, selvom det musikalt ligger (i min
mening) flere klasser over hvad han ellers har udgivet.    

Når jeg taler med mine børn, kan jeg jo høre at det går den vej, det er de færreste unge (ihvertfald dem som ikke
interesserer
sig sønderligt for musik) der sætter et helt album på, og hører det fra ende til anden.
Min søn kan finde på at sætte The Wall på random, så musikken ikke kommer i den tiltænkte rækkefølge, hvorimod datteren
syntes at musik skal høres intenst (lige min stil)     

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hvis man googler eksempelvis ”best new concept albums”, findes der lister med kunsterne der har udgivet konceptalbums inde for de sidste 10 år og der er mange, kunster og albums jeg aldrig har hørt om. I forhold til zappe generationen, så vil der altid være en modreaktion, så mon ikke det at fordybe sig i musik bliver moderne igen..

Her er en af mange lister http://www.pastemagazine.com/blogs/lists/2010/11/the-18-best -concept-albums-of-the-21st-century-so-far.html  jeg kender ikke ret mange på den liste.

Hvad angår nyt vs gammelt musik, mon ikke musikken i dag er lige så god som i gamle dage, og har lige sså meget på hjertet og taler til de unge som høre det, dog er der nok en tendens til at meget drukner i mængden og ikke bliver opdaget af os der lytter..  

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at forskellen på gamle dag og nu, er at dengang for 20>30 år siden, kunne jeg stå i en musik butik og lytte til helt nyt musik eller spørge om de havde noget spændende i en eller anden retning, i dag vælger man ofte bare det man kender.

Glemmer aldrig at en bestemt skribent i HIFI Elektronik anmeldte ECM plader og den verden, det blev jeg meget glad for og smed flere pop plader ud eller forærede dem væk.

Tak for link Strand!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes