Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Gammelt Accuphase - kram eller slam? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MikkelTv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Har fået fingre i et gammelt forstærkersæt Accuphase C222 (for-) P266 (effekt-) fra 80'erne i mint kondition.

Da jeg kun har haft én forstærker før (Akai et-eller-andet)  høres det her som en klar forbedring, men hvad siger i?

Min største bekymring, da sættet her kom ud, var hvilken pædagog der ville skifte min ble, så jeg har ikke været så langt tid på hifi-nørdemarkedet og her dermed ringe erfaring med andet lytteudstyr.

Kan se, både på priser og omtaler, at nyt Accuphase ikke er at kimse af, men hvad med det gamle?

Holder omtalte modeller stadig i forhold til nyere udstyr og hvad skal jeg ofre for at få noget der matcher i dag?

Byggekvaliteten er, på trods af de små 25 år på bagen, stadig eksemplarisk i forhold til nye hifi-produkter og jeg er nysgerrig efter om også lydkvalitetn er? 

Da jeg lige har købt nye HT'ere (B&W 803D), vil jeg da også gerne have et bud på om det er passende kombo?

Mit Setup
Til top Vis MikkelTv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikkelTv

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Det er ikke helt dumt det du har fået fat i der ! Accuphase er kvalitet med god lyd, som er bygget til mange års brug. Kan kun forestille mig at lytterne i effekttrinnet, måske skulle skiftes. De har det med at tørre ud med tiden.

MikkelTv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Lytterne? elektrolytterne? eller hvad. Er ikke så teknisk nørdet så uddyb meget gerne.

På virker det lyden? på hvilken måde og er det en dyr udskiftning?

Kan sådanne gamle dele stadig købes, eller skal jeg have fat i en gammel Dask for at finde reservedele?

Mit Setup

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Elektrolytter! De indeholder væske der tørrer ud. Du kan sagtens bruge nye typper! Måske enda med fordel. Bare værd sikker på at de har nogenlunde same data og at der er plads! Det vigtigeste er at de kan klare spændingen. Kapaciteten må godt afvige en del de skal bare helst ikke være mindre end de gamle. Men ellers kan de godt være 100% "større" i uF værdi uden at det burde sætte noget over styr - måske enda kun til det bedre. Simens Sikorel er et bud eller Rifa laver også gode. Men Phillips kan være helt fint hvis du finder nogen af deres bedre serier!

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

MikkelTv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Lyder som om du har styr på det!

Hvad koster sådan en operation (i reservedele)? Snakker vi tusinder?

Mit Setup

Clouseau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hvis omskiftere og lytter ellers bare kører , tror jeg du er temmelig godt med "lydkvalitets mæssigt"

Mvh Claus

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvad spænding Accuphacen kører med, men det kommer næppe over 80Volt. LC Audio sælger nogle lytter fra United Chemicon på 15.000uF 80V til 149 per styk og de vil være et udemærket valg. Ellers tag en tur forbi Brink Elektronik eller Aage Nielsens eftf. De plejer at have lidt liggende. Du kan sagtens bruge mere end de 149, per styk, men det vil jeg ikke anbefale til så gammel en svend. Der er enten 2 eller 4 i forsyningen så nu har du da en ide om omkostningerne. Det er normalt ikke svært at skifte, men vær sikker på at der er plads til de nye!!! De skal også "vende" rigtigt ellers kan de eksplodere! Der er angivet + og - på polerne eller en række 00000'er ved - polen. Se på de gamle hvordan de vender og sæt de nye ligesådan!

Mvh

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Man kan ikke bare lægge 100% oven i de data ( uF ) de gamle lytter er på, der er en ensretter og den skal jo også følge med, men 25% skulle alle kunne klare.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hm. Normalt er lytter temmeligt "løst" angivet og kan i sig selv variere +/-10-20% Jeg tvivler nu på at et firma som Accuphase har væres så nærige med deres ensretter at den ikke magter 100% oven i, men ok for en sikkerheds skyld så nøjes med max 25% så er der da både livrem og seler.

Mvh

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Hm. Normalt er lytter temmeligt "løst" angivet og kan i sig selv variere +/-10-20% Jeg tvivler nu på at et firma som Accuphase har væres så nærige med deres ensretter at den ikke magter 100% oven i, men ok for en sikkerheds skyld så nøjes med max 25% så er der da både livrem og seler. Det ville da også være ærvelig at brænde sådan en god gamel forstærker af bare fordig man lige vil have det hele, den har jo nogle år på bagen så skal man lige passe på .

Mvh

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Granholm skrev:

Hm. Normalt er lytter temmeligt "løst" angivet og kan i sig selv variere +/-10-20% Jeg tvivler nu på at et firma som Accuphase har væres så nærige med deres ensretter at den ikke magter 100% oven i, men ok for en sikkerheds skyld så nøjes med max 25% så er der da både livrem og seler. Det ville da også være ærvelig at brænde sådan en god gamel forstærker af bare fordig man lige vil have det hele, den har jo nogle år på bagen så skal man lige passe på .

Mvh

Helt sikkert! Han kunne jo også skifte ensretteren imens han var igang! Men så begynder det nok hurtigt at blive lige i overkanten i forhold til alder/pris.

Mvh

MikkelTv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Ja... ville være ærgeligt at brænde den af. Men har ikke rigtigt forstået; vil jeg kunne høre en forbedring i lyden eller ej? Og hvordan lyder "gamle" kontra nye lytter?

Mit Setup

MikkelTv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Men kan den stadig noget i forhold til nye forstærkere? Er ikke klar over hvor stor udviklingen har været på den front. Er den værd at holde fast i, eller skal jeg få fat i noget nyere?

Mit Setup

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

MikkelTv skrev:
Ja... ville være ærgeligt at brænde den af. Men har ikke rigtigt forstået; vil jeg kunne høre en forbedring i lyden eller ej? Og hvordan lyder "gamle" kontra nye lytter? Du vil få en mere stram lyd, fast bas mere klar mellemtone og mere luft i diskandten. 

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Lytter har to funktioner! De tjener som energi lager og det er der forstærkeren trækker strømmen når der skal leveres energiudladninger. Specielt Bas gengivelsen kan forventes at blive noget strammet op og med mere punch. Yderligere fungerer lytterne som filter for ensretteren. Ensretteren leverer nemlig ikke ren DC, men en AC hvor det ene udsving er vendt om. Derfor vil en ny lyt også kunne give en del andre forbedringer i andre tone områder samt i 3 dimensionalitet og evnen til at udskille instrumenter! Muligvis også fjerne støj/brum hvis dem der sider der nu slipper sådan noget igennem!

Mvh

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

MikkelTv skrev:
Men kan den stadig noget i forhold til nye forstærkere? Er ikke klar over hvor stor udviklingen har været på den front. Er den værd at holde fast i, eller skal jeg få fat i noget nyere?

Hvis alt andet på den virker (ingen knas fra kontakter/volumen mm) og du kan lide lyde fra den så er den sikkert ikke helt tosset! Men hvis du ikke kan få nogen til at hjælpe dig med en udskiftning af lytter og du skal betale dyre værksteds timer for at få det lavet så tror jeg ikke jeg ville gøre det. Men igen kan du lide lyden kan du jo spille på den som den er.

Mvh

MikkelTv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Alt virker som den skal - ingen sus, skratten eller lign.

Har heldigvis en ven, der lever af at reparere udstyr for DR, så mon ikke han også vil kunne finde ud af denne operation. Er desuden også ham der har solgt mig dem i første omgang.

Lyder som om den er værd at smide lidt penge efter, hvis jeg kan få en hørbar forskel.

Når nu jeg allerede har smidt en mindre formue efter højttalerne, gør en plov vel ikke hverken fra eller til

Lytterne - sidder de både i for. og effektdelen?

Mit Setup

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Der sidder sikkert lytter begge steder, men dem der koster sidder i effekt delen! Det er også dem der bliver mest slidt. De andre kan du også skifte. Det er normalt væsentligt mindre spændinger og mindre værdier! Måske sider der endda elektrolytter direkte i signalvejen! De kan udskiftes med polypropylen typer istedet med stor fordel.

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes